• 0

Voorraadwaardering verplicht?

Beste mensen

 

Ik zit voor de administratie van mijn eenmanszaak bij een online boekhoudprogramma genaamd Acumulus. Hun geven aan dat het volgens de Belastingdienst niet verplicht is om aan voorraadwaardering te doen.

 

Ik citeer het volgende van de website van Acumulus (https://wiki.acumulus.nl/index.php?page=voorraadwaardering):

 

“Waarom zou ik aan voorraadwaardering doen? Ten eerste wordt dit in het traditionele boekhouden vaak zo gedaan dus denkt men vaak dat het zo moet. Wij hebben diverse malen aan de belastingdienst gevraagd of het verplicht is, en het antwoord was steeds: nee.

Ten tweede kan het van belang zijn om de waarde van de onderneming beter zichtbaar te maken op de balans. Wanneer u niet aan voorraadwaardering doet, is eigenlijk niet goed duidelijk wat de onderneming waard is. Dat kan van belang zijn wanneer u uw bedrijf wilt verkopen. We spreken dan van een commerciële balans omdat de balans de commerciële waarde van de onderneming moet weergeven. Voorraadwaardering is echter alleen nuttig en zichtbaar op het moment dat de werkelijke waarde van de voorraad bepaald en op de balans zichtbaar is.

 

Voor de aangifte IB is de waardering niet noodzakelijk. De belastingdienst gaat primair uit van een fiscale balans ofwel een balans die aangeeft over welke winst inkomstenbelasting dient te worden betaald.

Aangezien wij boekhouden zo makkelijk mogelijk willen maken, ontraden wij het hele proces van voorraadwaardering. Het is meer werk en levert eigenlijk alleen maar een rijker plaatje op van het bedrijf. Hierdoor moet u op korte termijn mogelijk meer belasting betalen. Met voorraadwaardering stelt u de aftrek van kosten immers uit. Dat kan in uw voordeel zijn of in uw nadeel afhankelijk of u nu of in de toekomst meer of minder winst maakt.

 

Als u in het begin veel voorraad inkoopt maar weinig verkoopt, zou voorraadwaardering gunstig kunnen zijn. Op termijn maakt het niet zoveel meer uit maar u heeft er wel meer werk aan”

 

 

 

Nu is mijn vraag of het echt klopt dat je niet aan voorraadwaardering hoeft te doen.

Ik ben in 2013 begonnen met mijn eenmanszaak en heb vorig jaar wel de voorraad aangegeven bij de IB aangifte van 2013. Ik kwam er nu dus achter dat dit wellicht niet eens nodig is en het zou mij een hoop werk schelen. Ik moet de aangifte IB 2014 nog doen en ik zit nu met de vraag of ik de voorraadwaardering kan laten zitten en hoe ik dat het beste kan aangeven in de aangifte inkomstenbelasting 2014.

 

Alvast bedankt voor jullie hulp!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

In paragraaf 7.3, ‘Voorraden houden: wat betekent dat voor uw onderneming?’, van het Handboek ondernemen 2015 gaat de Belastingdienst ervan uit dat je wel degelijk aan voorraadwaardering doet. Zo moet je de verkrijgingswaarde van de voorraden op de balans vermelden:

De voorraden van uw onderneming vertegenwoordigen een bepaalde waarde. De waarde van uw voorraden verwerkt u in uw balans. Hoe u de waarde van uw voorraden bepaalt en welke regels daarvoor gelden, kunt u hierna lezen.

Technisch heeft Acumulus gelijk: je hoeft niet te kijken naar voorraden en voorraadmutaties om de fiscale winst uit onderneming vast te kunnen stellen. Dat is echter wat gemakzuchtig en vooral kortzichtig, want je voert een betrouwbare administratie voor meer dan alleen de inkomstenbelasting en de aangifte IB. Bijvoorbeeld voor het verkopen of staken van een onderneming, maar daar gaat Acumulus op een merkwaardige manier aan voorbij: “Je hebt het nodig maar niet voor de inkomstenbelasting dus heb je het niet nodig.”

 

Er is geen accountant die een jaarrekening zal goedkeuren die “vergeet” dat je voor (vele) duizenden euro’s aan voorraden in winkel of magazijn hebt liggen.

Link naar reactie
  • 0
Nu is mijn vraag of het echt klopt dat je niet aan voorraadwaardering hoeft te doen…

…en heb vorig jaar wel de voorraad aangegeven bij de IB aangifte van 2013.

 

Volgens mij haal je hier twee dingen door elkaar. Je moet wel de voorraad aangeven, maar je hoeft hem niet te herwaarderen naar de actuele waarde. Je mag gewoon met de historische kostprijs blijven werken, ook al is de waarde intussen sterk gestegen of gedaald.

 

Persoonlijk wil ik weten wat ik in voorraad heb dus ik probeer wel elk jaar de dagwaarde in de balans te zetten.

Link naar reactie
  • 0

Nu is mijn vraag of het echt klopt dat je niet aan voorraadwaardering hoeft te doen.

Ik ben in 2013 begonnen met mijn eenmanszaak en heb vorig jaar wel de voorraad aangegeven bij de IB aangifte van 2013. Ik kwam er nu dus achter dat dit wellicht niet eens nodig is en het zou mij een hoop werk schelen.

Je moet ook niet je keuze af laten hangen van dát deel van de pagina dat nu toevallig 'makkelijk' klinkt. De fiscus verwacht namelijk een bestendige gedragslijn. Als je verder leest op de pagina van Acumulus staat ook dat je niet zonder meer kunt wijzigen van de wijze waarop je waardeert (--> Het stelsel van voorraadwaardering wijzigen [link]). En als je dat wel doet, zul je dat moeten motiveren.

 

Verder geven ze ook nog een tip over een makkelijk alternatief (--> Een heel eenvoudige tussenvorm [link]), namelijk het op gezette tijden herwaarderen van je voorraad (per maand, per kwartaal, per jaar). Aangezien je al (sinds 2013?) je voorraad (her)waardeert, zou ik dit blijven doen. Enerzijds om niet de bestendige gedragslijn te doorbreken, maar ook om simpelweg op ten minste één moment per jaar inzicht te hebben in de daadwerkelijke waarde van je onderneming. Je zou ervoor kunnen kiezen om gewoon op de laatste dag van december je voorraad te waarderen en het verschil op de winst af of bij te boeken. Dan blijf je herwaarderen, maar beperk je het tot één keer per jaar.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hun geven aan dat het volgens de Belastingdienst niet verplicht is om aan voorraadwaardering te doen.

 

Wellicht is dit een verkooppraatje om het tekort van het pakket te verbloemen.

Zo hebben uiteraard veel andere bedrijven verkooppraatjes gedaan.

 

Laten we voorop stellen dat we in een andere tijd leven dan enige jaren geleden. Er zijn veel meer ondernemers en ondernemingen, minder belastingambtenaren dus ook minder controles.

De kans dat fouten worden ontdekt kun je derhalve raden.

 

De stelregel is in ieder geval wel dat je bestendig gedrag moet vertonen (wat dus ook niet altijd gebeurd om verschillende redenen). Het komt er op neer dat als je 1 maal voorraad hebt gewaardeerd, dan moet je dat blijven doen. Om de voorraad te waarderen zijn ook verschillende manieren voor.

 

Succes.

 

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 91 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.