• 0

ZZP'er en studie: kan ik de opleidingskosten aftrekken van mijn winst?

Beste,

 

Ik heb nu sinds 5 maanden een eigen eenmanszaak. Hierbij verhuur ik mijzelf aan opdrachtgevers voor het maken van informatie-/financieringsmemoranda.

 

Afgelopen weken heb ik besloten om toch maar een WO-master Finance te gaan doen. Kan ik de kosten hier van (collegegeld a 1800e) aftrekken van mijn winst (als kostenpost opvoeren)?

 

Mvg Martijn

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Afgelopen weken heb ik besloten om toch maar een WO-master Finance te gaan doen. Kan ik de kosten hier van (collegegeld a 1800e) aftrekken van mijn winst (als kostenpost opvoeren)?

Dat ligt een beetje aan in welke mate de studie gevolgd wordt ten behoeve van de onderneming. Een nadeel hierbij is dat de fiscale bewijslast bij jou ligt om aan te tonen of dat ook echt zo is. Een WO-master Finance kan wellicht als te 'breed' worden gezien, waarbij het privé-karakter overheerst. In zo'n geval zijn de studiekosten geen bedrijfskosten.

 

Het zou nog kunnen dat de studiekosten wel privé zijn af te trekken voor de inkomstenbelasting. Het ligt er alleen aan of je studiefinanciering ontvangt of niet. Als je namelijk studiefinanciering ontvangt, dan lijkt het erop dat studiekosten helemaal niet meer aftrekbaar zijn (vanaf september 2015) door de invoering van het leenstelsel. Als je geen studiefinanciering ontvangt, dan mag je je studiekosten boven de 250 euro wel weer aftrekken van je belastbaar inkomen.

 

Het kan overigens ook zijn dat je geen geld van DUO ontvangt (geen basis- en/of aanvullende beurs en ook geen studielening), maar wel een OV-chipkaart. In zo'n geval ontvang je wél studiefinanciering, maar bedraagt die 0 euro. In zo'n geval heb je dus vanaf 2015 ook géén aftrek meer.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dag Martijn,

 

Nee, want opleiding voor het verwerven van nieuwe kennis is niet aftrekbaar als bedrijfskosten. De uren die je besteed aan de opleiding tellen ook niet mee voor het urencriterium. Slechts het op peil houden van bestaande kennis (in de praktijk: opleiding van enkele dagen) is als zodanig aan te merken. Kosten voor een opleiding zoals hier genoemd kun je dus alleen als aftrekpost in privé opvoeren. Zie voor de voorwaarden de toelichting in het aangifteprogramma.

 

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.