• 0

Boekhouden - rentekosten

Hallo,

 

Ik ben bezig met een analyse van de jaarcijfers van een project company.

 

De company is onder meer gefinancierd met een lening, maar de company kan de rentekosten niet meer betalen aangezien het project nog in ontwikkeling is en nog geen inkomsten genereert. Er worden dus geen rentekosten opgevoerd in de P/L.

 

Vraag 1: klopt dit? om een zuiver beeld van de performance van de onderneming te krijgen zouden m.i. de rentekosten genomen moeten worden in de P/L. Nu dat niet gedaan is, is de winst overschat (i.c. verlies onderschat).

Vraag 2: Is het niet zo dat je maandelijks de rentekosten moet opzoeken (accrual), en dat deze dan wegvalt bij de daadwerkelijke betaling van de rente tegenover de cashpositie. Hoe werkt het dan boekhoudkundig als de rente uiteindelijk niet betaald wordt?

 

Hoop dat jullie me kunnen helpen.

 

Groet

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/50233-boekhouden-rentekosten/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ben jij de ondernemer of de boekhouder voor de company?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0

Dit is een forum voor ondernemers, misschien kun je je vraag op een ander forum stellen?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0

Beste Hans,

 

Als ik de bereidheid van mensen om elkaar te helpen op dit forum had willen testen, dan ben jij helaas niet geslaagd. Echter, dat is niet mijn bedoeling, ik wil simpelweg een antwoord op mijn vraag, voor een kenner een niet al te ingewikkelde vraag, volgens mij.

 

De volgende keer zal ik een vraag stellen met een hoger ondernemersprofiel, wellicht dat je me dan wel kan helpen.

 

Groet

  • 0

Ik heb (heel) weinig verstand van boekhouden maar als de rente niet wordt betaald ontstaat een vordering van de bank die op de balans komt. Op het moment dat er wel geld is om de rente te betalen gaat dat bedrag af van de winst (kosten) en van de balans af. Als de vordering door de bank als oninbaar moet worden beschouwd wordt daar de jaarrekening gecorrigeerd, maar de vordering blijft gewoon bestaan. Voor jouw bedrijf verandert er dan dus niets.

 

Hopelijk reageert er ook nog iemand die er echt verstand van heeft. 8)

  • 0
Beste Hans, Als ik de bereidheid van mensen om elkaar te helpen op dit forum had willen testen, dan ben jij helaas niet geslaagd. Echter, dat is niet mijn bedoeling, ik wil simpelweg een antwoord op mijn vraag, voor een kenner een niet al te ingewikkelde vraag, volgens mij. De volgende keer zal ik een vraag stellen met een hoger ondernemersprofiel, wellicht dat je me dan wel kan helpen. Groet
Je antwoordt dat je geen ondernemer bent, ook geen boekhouder, in welke hoedanigheid stel je de vragen dan?

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc I Innovatiestrategieën Ontwerper I HL-Deelnemer en -Moderator I Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht I Bedrijfsidee? Toets het Grátis: HIERMEE!

  • 0

Vraag 1: klopt dit? om een zuiver beeld van de performance van de onderneming te krijgen zouden m.i. de rentekosten genomen moeten worden in de P/L. Nu dat niet gedaan is, is de winst overschat (i.c. verlies onderschat).

Dat lijkt me in grote lijnen wel correct. Normaal gesproken neem je de kosten op in de periode waarop ze betrekking hebben. Als je dus in juli een bepaald rentebedrag moet betalen (omdat je dat zo contractueel hebt afgesproken), dan vallen die rentekosten ook in die maand in het verlies. Het feit dat je iets niet betaalt, betekent dan uiteraard niet dat het dan maar geen kosten zijn. :)

 

Nu is er nog de (kleine) mogelijkheid dat het bedrijf het kasstelsel hanteert. In dat geval zou je misschien nog kunnen stellen dat je pas de rentelasten opneemt, zodra ze daadwerkelijk zijn voldaan.

 

Vraag 2: Is het niet zo dat je maandelijks de rentekosten moet opzoeken (accrual), en dat deze dan wegvalt bij de daadwerkelijke betaling van de rente tegenover de cashpositie. Hoe werkt het dan boekhoudkundig als de rente uiteindelijk niet betaald wordt?

Dan blijft deze als schuld op de balans staan, onder Crediteuren. Naarmate je meer (maandelijkse?) rentebetaling niet voldoet, wordt deze post uiteraard steeds groter.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

  • 0

Beste ebbo,

 

Ondanks dat dit geen test was ga ik het topic toch sluiten want Hans heeft wel een punt onderdeel van onze voorwaarden is dat het om een ondernemersvraag gaat..

 

Ik kan in deze vraag geen ondernemerscasus ontdekken.. en om die reden sluit ik dit topic.

Mocht je van mening zijn dat er wel sprake is van een ondernemersvraag dan kun je dat per pm toelichten.

 

maar voor nu gaat deze vraag dicht.

 

 

 

 

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    3 leden, 24 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.