Ik ben bezig met een analyse van de jaarcijfers van een project company.
De company is onder meer gefinancierd met een lening, maar de company kan de rentekosten niet meer betalen aangezien het project nog in ontwikkeling is en nog geen inkomsten genereert. Er worden dus geen rentekosten opgevoerd in de P/L.
Vraag 1: klopt dit? om een zuiver beeld van de performance van de onderneming te krijgen zouden m.i. de rentekosten genomen moeten worden in de P/L. Nu dat niet gedaan is, is de winst overschat (i.c. verlies onderschat).
Vraag 2: Is het niet zo dat je maandelijks de rentekosten moet opzoeken (accrual), en dat deze dan wegvalt bij de daadwerkelijke betaling van de rente tegenover de cashpositie. Hoe werkt het dan boekhoudkundig als de rente uiteindelijk niet betaald wordt?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
ebbo
ebbo
Hallo,
Ik ben bezig met een analyse van de jaarcijfers van een project company.
De company is onder meer gefinancierd met een lening, maar de company kan de rentekosten niet meer betalen aangezien het project nog in ontwikkeling is en nog geen inkomsten genereert. Er worden dus geen rentekosten opgevoerd in de P/L.
Vraag 1: klopt dit? om een zuiver beeld van de performance van de onderneming te krijgen zouden m.i. de rentekosten genomen moeten worden in de P/L. Nu dat niet gedaan is, is de winst overschat (i.c. verlies onderschat).
Vraag 2: Is het niet zo dat je maandelijks de rentekosten moet opzoeken (accrual), en dat deze dan wegvalt bij de daadwerkelijke betaling van de rente tegenover de cashpositie. Hoe werkt het dan boekhoudkundig als de rente uiteindelijk niet betaald wordt?
Hoop dat jullie me kunnen helpen.
Groet
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/50233-boekhouden-rentekosten/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
9 antwoorden op deze vraag