• 0

Prive-auto

Beste,

 

Sinds 5 maanden verhuur ik mijzelf als ZZP'er. Nu komt het regelmatig voor dat ik op locatie werk, de reiskosten hiervoor bereken ik door aan mijn klanten €x per km en gebruik ik mijn prive auto.

 

Nu heb ik al gevonden dat ik - wat ik ook afspreek met mijn opdrachtgever - 19ct per km naar prive mag trekken. Op dit moment doe ik dit dan ook, de kosten voor de auto en brandstof betaal ik prive.

 

Hoe doe ik dit met BTW op de bon, kan ik deze aftrekken, zo ja hoeveel?

Of zit deze verwerkt in de 19ct?

 

mvg Martijn

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dus wat ik hieruit veronderstel is dat ik / * betaalde BTW kan aftrekken?

 

Hiervoor moet ik dus ook mijn prive kms gaan bijhouden (dat doe ik nu nog niet), het gaat om zo'n klein bedrag dat dat niet loont in mijn ogen...

 

Ik hoor het graag wanneer ik iets over het hoofd zie

Link naar reactie
  • 0

Je veronderstelling is mijns inziens juist.

Je hoeft niet alle prive-kilometers dan bij te houden.

Je hebt een beginstand en een eindstand van de teller, het verschil daartussen lijkt me het totaal aantal kilometers. De zakelijke kilometers hield je al bij.

Deze veronderstelling is ook niet juist in geval van aanwezigheid van woonwerkverkeer. Woonwerkkilometers zijn namelijk voor de btw niet zakelijk, maar voor de inkomstenbelasting wel. Als je dit voor de btw goed wilt doen, zul je moeten bijhouden welke kilometers puur privé zijn, welke puur zakelijk én welke kilometers tot woonwerkverkeer behoren. Het gesuggereerde nattevingerwerk lijkt me in dat geval niet voldoende.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

scherp prinsrachid, had ik ook even niet aan gedacht.

 

maar dit is wel eenvoudig te ondervangen , want voor de IB houd je ze bij als zakelijke kilometers dus markeer ze in de lijst als woon-werk of desnoods een apart kolommetje en je kunt als nog de juiste verhouding bepalen voor de btw. is echt allemaal niet zo spannend.

 

en hebben natuurlijk ook nog een heel leger ZZK-ers (Zelfstandige Zonder Kantoor) en daar is het woonwerkverkeer normaal gesproken beperkt tot de reisafstand van de woonkamer naar de werkkamer..

zodra de woning (kantoor) word verlaten voor klantbezoek zijn dat ook gewoon zakelijke kilometers, dus daar voldoet dat "natte vingerwerk" prima..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik de tekst op de site van de belastingdienst goed lees, dan kun je, als ZZP-er, van de kosten van de privé auto (brandstof en onderhoud) ook de BTW aftrekken, zonder kilometer registratie.

Op het einde van het boekjaar moeten deze BTW-aftrek gecorrigeerd worden met 1,5% van de catalogusprijs van de auto. Dit kan ook zonder kilometer rapportage.

 

Ik denk dat veel ZZP-ers niet een hele dure auto hebben, of vaak een wat oudere auto, waarbij de catalogusprijs niet zo heel hoog is. Voor een auto met een catalogusprijs van €20.000 is die correctie €300.

Een kilometerregistratie kan dit gunstiger maken, maar niet altijd.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 121 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.