• 0

Hoeveel mag ik belastingsvrij verdienen?

Hey mensen,

 

Ik ben Januari dit jaar bij de KvK als ZZP geregistreerd. Ik kan geen (voor mij) duidelijke informatie vinden over een paar dingen, dus hopelijk kunnen jullie me hier helpen. Alvast bedankt! :)

 

Ik ben 24 jaar en voldoe aan het urencriterium. Ik heb geen "baan", ik studeer bij de OU. Mijn ZZP is een video game bedrijfje. Mijn inkomen komt van mijn publishers in de US en Japan. Ik heb hiervoor een US Tax Exemption (W8BEN). Ik hoef dus geen BTW te betalen omdat al mijn transacties buiten Europa zijn.

 

Hoeveel mag ik verdienen voordat ik belasting moet betalen?

 

Ik lees dat ik zelfstandigenaftrek van € 7.280 + € 2.123 starteraftrek = € 9403 in iedergeval mag verdienen zonder belastingsaftrek.

 

Maar ergens las ik ook over een "heffingsloon" (?) van +/- 6000 euro? En zijn er nog andere aftrekken waar ik aan voldoe? Ik kan hier geen duidelijke informatie over vinden op één plek.

 

Als mijn inkomen boven het belastingsvrije bedrag komt, over welk bedrag moet ik dan hoeveel belasting betalen?

 

Laten we zeggen even buiten de werkelijkheid om dat ik 10k mag verdienen zonder belasting te betalen. Als ik toch 12k heb verdiend, betaal ik dan belasting over 2k of 12k? En hoeveel % is dit?

 

En bedrijfsuitgaves zoals artwork, bedrijfsuitje, programmeer kosten (outside hire), etc. kan ik als het goed is van de belastingaftrekken, zodat dit bedrag niet van mijn netto inkomen afgaat. Waar zou ik dit moeten doen? Over de 2k of 12k?

 

Wanneer krijg ik mijn uiteindelijke belastings opdracht en wanneer zou ik moeten betalen als ik aanslag krijg?

 

Ik moet de belasting aan het einde van het jaar invullen.

 

(Hopelijk zijn dit niet te veel vragen..^^; )

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Als je het programma voor de voorlopige aanslag 2015 download van de site van de belastingdienst kun zelf het antwoord op al je vragen berekenen..

 

En het bedrag waarover je belastingvrij mag verdienen is 0 euro..

Je doet aangifte over je totaalinkomen, uitsluitend door de nodige heffingskortingen en aftrekken betaal je effectief geen belasting over het eerste deel van je inkomen..

 

Die voorlopige aanslag kun je ook insturen, dan krijg je de gelegenheid om gespreid te betalen tot het einde van het jaar.

 

Als je wacht op je jaaraangifte moet je voor 1 mei volgend jaar aangifte doen en krijg je voor 1 juli de aanslag opgelegd, dan nog een week of 6 om het gehele bedrag in 1x te betalen.

 

maar download het programma van de site, ga daar even een middagje mee stoeien en je hebt een betrouwbare berekening én de mogelijkheid om als jou situatie veranderd meteen te kijken wat de impact daarvan is.

Link naar reactie
  • 0

 

Hoeveel mag ik verdienen voordat ik belasting moet betalen?

 

Ik lees dat ik zelfstandigenaftrek van € 7.280 + € 2.123 starteraftrek = € 9403 in iedergeval mag verdienen zonder belastingsaftrek.

 

Maar ergens las ik ook over een "heffingsloon" (?) van +/- 6000 euro? En zijn er nog andere aftrekken waar ik aan voldoe? Ik kan hier geen duidelijke informatie over vinden op één plek.

 

Prins Rachid berekende in mei het winstbedrag waar de startende ondernemer geen belasting over betaalt als 16.420 euro.

 

Naast aftrekposten heb je heffingskortingen, dat is gok ik waar je aan denkt. Daarnaast heb je ook nog de MKB-vrijstelling.

 

Als ik het goed begrijp worden heffingskortingen pas op het eind, nadat de belasting is berekend, van de belasting afgetrokken. Zie hier voor een berekening.

 

De formule is:

 

winst = omzet - kosten

 

belastbaar inkomen = winst - aftrek

 

belasting = een percentage van het belastbaar inkomen

 

verschuldigd bedrag = belasting - heffingskortingen

 

Als mijn inkomen boven het belastingsvrije bedrag komt, over welk bedrag moet ik dan hoeveel belasting betalen?

 

Laten we zeggen even buiten de werkelijkheid om dat ik 10k mag verdienen zonder belasting te betalen. Als ik toch 12k heb verdiend, betaal ik dan belasting over 2k of 12k? En hoeveel % is dit?

 

Dan betaal je belasting over die 2k. Daar betaal je 36,25% over.

 

Wanneer krijg ik mijn uiteindelijke belastings opdracht en wanneer zou ik moeten betalen als ik aanslag krijg?

 

De belastingdienst laat je soms vooruit betalen. Je krijgt dan een voorlopige aanslag voor het jaar waar je in zit. Anders neem je de route die Roel aangeeft, doe je aangifte voor 1 april van het volgende jaar en vervolgens hangt het er vanaf wanneer je je aanslag krijgt.

 

Wat voor een videogamedeveloper wellicht handig is om te weten is dat er ook aftrek is voor research & development. Hoe dat precies werkt, weet ik echter niet.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Hardstikke bedankt voor de reacties van jullie beide! Dit helpt enorm. :) Mijn inkomen zit gewoon onder de 16k dus volgens mij zou ik dan geen belasting hoeven te betalen? (Natuurlijk kan je dat niet met zekerheid beantwoorden, maar als alles zou kloppen, etc. lijkt het erop.)

 

Nog één vraagje:

 

Bij het invullen van het programma wordt er gevraagt naar "Voorkomen dubbele belasting" voor inkomen van het buitenland. Nu lijkt er uit het programma een soort scheiding te zijn?

 

Als ik mijn inkomen als "Voorkoming dubbele belasting" wil opgeven moet ik dat doen als "Overige inkomsten" (Box 1), ik neem aan ook "Loon, pensioen en uitkeringen uit het buitenland". Ookal is het geen loon maar eerder losse betalingen, is er geen "Overige inkomsten uit het buitenland".

 

Echter als ik dit doe, heb ik geen recht meer op zelfstandigenaftrek, startersaftrek, etc. volgens het programma.

 

Dus ik ben een beetje in de war over waar ik nou precies mijn inkomen moet invullen.

 

Edit: Overigens laat dat programma niets zien over wat voor belasting ik (misschien) moet betalen, ik krijg alleen een "Verzamelinkomen", wat simpelweg mijn inkomen - zelfstandingenaftrek - startersafterk is. De heffingskorting blijkt compleet te ontbreken. Of mis ik iets?

Link naar reactie
  • 0

je bent ondernemer dus betaal je belasting over je winst. dat jou klanten in Amerika zitten maakt in dit geval niet zoveel uit. Je hebt zelfs al een tax exemption dat betekent dat USA geen inkomstenbelasting zal heffen en er ook geen sprake kan zijn van dubbele belasting.

 

voorkomen dubbele belasting vul je in principe alleen in als je ook (een vorm van) inkomstenbelasting betaald in het buitenland. ALs in een ander land geen aangifte doet voor inkomstenbelasting is er ook geen risico op dubbele belasting in NL.

 

 

Je vult dus in principe alleen winst uit onderneming in.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt! Dat klinkt inderdaad logisch.

 

Er is wel een apart gedeelte van mijn al-binnen-gekomen inkomen waar ik US belasting over moet betalen in Februari volgend jaar, dus ik denk dat ik dat dan even los doe, en de rest als "Winst uit onderneming". :)

Link naar reactie
  • 0

Er is wel een apart gedeelte van mijn al-binnen-gekomen inkomen waar ik US belasting over moet betalen in Februari volgend jaar, dus ik denk dat ik dat dan even los doe, en de rest als "Winst uit onderneming". :)

Let er wel op dat dit goed gaat. Voor zover ik weet, moet je sowieso ál je inkomen in Nederland opgeven, ook als daar in het buitenland al belasting over is geheven. Afhankelijk van het belastingverdrag met het desbetreffende land, is er vaak wel een regeling om er voor te zorgen dat je desondanks niet twee keer belasting betaalt.

 

Dus als je inkomen had waarover in de VS al (bijvoorbeeld payroll) tax is ingehouden, moet je die ook als winst uit onderneming in Nederland opgeven, maar moet je bij de uiteindelijke aangifte wel rekening houden met de belasting die al is betaald. Hoe dit precies gaat is een beetje afhankelijk van wat voor soort inkomen je uit de VS had. Was het loon, dan is je inkomen meestal naar rato vrijgesteld van Nederlandse inkomstenbelasting. Was je inkomen eerder te typeren als bijvoorbeeld 'royalty's', dan mag je de betaalde belasting verrekenen met je Nederlandse inkomstenbelasting.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Er is wel een apart gedeelte van mijn al-binnen-gekomen inkomen waar ik US belasting over moet betalen in Februari volgend jaar, dus ik denk dat ik dat dan even los doe, en de rest als "Winst uit onderneming". :)

Let er wel op dat dit goed gaat. Voor zover ik weet, moet je sowieso ál je inkomen in Nederland opgeven, ook als daar in het buitenland al belasting over is geheven. Afhankelijk van het belastingverdrag met het desbetreffende land, is er vaak wel een regeling om er voor te zorgen dat je desondanks niet twee keer belasting betaalt.

 

Dus als je inkomen had waarover in de VS al (bijvoorbeeld payroll) tax is ingehouden, moet je die ook als winst uit onderneming in Nederland opgeven, maar moet je bij de uiteindelijke aangifte wel rekening houden met de belasting die al is betaald. Hoe dit precies gaat is een beetje afhankelijk van wat voor soort inkomen je uit de VS had. Was het loon, dan is je inkomen meestal naar rato vrijgesteld van Nederlandse inkomstenbelasting. Was je inkomen eerder te typeren als bijvoorbeeld 'royalty's', dan mag je de betaalde belasting verrekenen met je Nederlandse inkomstenbelasting.

Het betreft het inkomen van een Kickstarter. Mijn partner heeft dit gedaan vanuit de US en betaalt hier in Februari belasting over, maar het bedrag is naar mij overgemaakt om vervolgens iedereen waar nodig uit te betalen.

 

Ik neem aan dat ik dit bedrag gewoon moet opgeven in Nederland, maar als een "overig inkomen uit het buitenland" en er vrijstelling in Nederland voor moet vragen? Anders zouden we er dus twee keer belasting over moeten betalen in principe.

 

En dan de rest van mijn inkomen wat Tax Exempt is in het buitenland gewoon als Winst uit onderneming, waarbij de Zelfstandigenaftrek zou gelden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het betreft het inkomen van een Kickstarter. [...]

Mijn partner heeft dit gedaan [...]

bedrag is naar mij overgemaakt [...]

Ik neem aan dat ik dit bedrag gewoon moet opgeven in Nederland?

O jee, het wordt steeds ingewikkelder! :) Ik krijg ook het gevoel dat hier best wel een hoop zaken tegelijk kunnen spelen. En dat zijn allemaal aspecten die van belang zijn om iets zinnigs te kunnen zeggen. Woont je partner bijvoorbeeld uitsluitend in de VS om (uitsluitend) daar belasting te betalen? Of moet je partner sowieso aangifte in de VS doen vanwege de Amerikaanse nationaliteit? Of wordt er (daarnaast ook) apart aangifte gedaan van het inkomen van je partner in Nederland? Ik ga even voor het gemak van het laatste uit.

 

Dan is het nog van belang of de Kickstarter een onderdeel was van jouw onderneming of dat het uitsluitend van een losstaand project van je partner was. In het eerste geval is het mogelijk winst uit onderneming bij jou. In het tweede geval, lijkt het me dat je partner dit moet opgeven als resultaat overige werkzaamheden, ongeacht op wiens rekening het Kickstarter-geld is binnengekomen. Zeker als de één wel een ondernemersaangifte moet doen en de ander niet, zul je ieder een separate aangifte moeten doen.

 

Of en hoe dit Kickstarter-geld moet worden aangegeven, is ook nog even de vraag. Als je een Kickstarter hebt waar om "donaties" wordt gevraagd die in verhouding staan tot wat de "donateurs" uiteindelijk ontvangen, dan zal de winst (opbrengst minus kosten) uit het Kickstartproject waarschijnlijk als "resultaat overige werkzaamheden" in de aangifte van je partner moeten worden verwerkt. En dan is het nog even uitzoeken of je de vrijstellings- of verrekeningsmethode kan en mag toepassen. En wat te denken van de btw? Het kan zijn dat er in het tijdvak van de ontvangst van de Kickstarter-'omzet' (in feite een verzameling vooruitbetalingen) al btw moet worden afgedragen.

 

Je hebt ook Kickstarters waar de tegenprestatie voor de donaties min of meer symbolisch zijn of totaal niet in verhouding staan tot de hoogte van de donatie (schijnprestatie). Dan zou het als schenking kunnen worden gezien, zodat het geen inkomen voor de inkomstenbelasting is, maar voor de schenkbelasting. Maar als de donateurs ieder minder dan (grofweg) $ 2.300 hebben gedoneerd, zou ook die niet van toepassing zijn. Ik vraag me in dat geval wel weer af hoe je eventueel in de VS betaalde belasting dan zou moeten verrekenen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie, Prins Rachid! :)

 

Sorry, ik had iets duidelijker moeten zijn. Ik verwachtte eigenlijk geen reactie in detail omdat, zoals je zegt, het vrij ingewikkeld is.

 

De Kickstarter was voor een videogame die in productie is nu, waarbij het $16k heeft opgebracht.

 

Mijn "partner" (gewoon iemand waar ik mee samenwerk, maar niet officieel op papier) woont in California en heeft de Kickstarter op zijn eigen naam gedaan. De Amerikaanse gemeente zal dit bij zijn normale inkomen doen en hier belasting over vragen. Hij gaat er tegen die tijd advies over vragen, maar op het moment nemen we aan dat hij er gewoon 20% belasting over moet betalen voor de Amerikaanse gemeente. Zelf staat hij volledig los van Nederland.

 

De Kickstarter was wel in associate met mijn bedrijfje. Het naam van mijn bedrijfje stond erin, mijn andere games, etc. maar eigenlijk nergens "officieel op papier". Het geld is naar mij overgemaakt via PayPal om mensen waar nodig uit te betalen (componisten, programmeur, artwork, etc.) Zelf hou ik maar iets van 2000 over. Dit PayPal address staat wel officieel ingeschreven als mijn bedrijfje.

 

De Kickstarter stond wel voor het publiek op het naam van mijn bedrijfje. Dus ik kan het eigenlijk allebei de kanten op draaien gebaseerd op wat het meest gunstige is? Lijkt me dat ik "Voorkomen dubbele belasting" kan krijgen aangezien hij het er al over betaald?

 

By the way, officieel mag Kickstarter niet gebruikt worden voor "schenkingen", dus ik ben verbaasd dat je het zo mag opgeven in Nederland. Ik weet niet of dat in mijn geval zou gelden? Als tegenprestatie leveren we dus digitale kopieën van het spel, maar er zit veel meer bij. Sommige mensen hebben tot $1000 gegeven en in return voegen we hun gewenste ideeën toe aan het spel.

Link naar reactie
  • 0

Van een schenking lijkt mij geen sprake, gezien de tegenprestatie. Zo te lezen heb jij gewoon diensten geleverd aan je partner, kosten gemaakt en geld voor gekregen. Hij kan jouw dienst als kosten rekenen.

Mijn indruk is daarom voor jou box 1, IB over je resultaat.

Link naar reactie
  • 0

Dit begint een mooie casus te worden met veel elementen. Er komt een punt dat je hier beter een belastingadviseur naar kan vragen, en misschien is dat punt al geweest. Ik kan me ook voorstellen dat de inkomsten nu nog niet voldoende zijn om daar iemand voor in te huren.

 

Hoe dan ook, het is wellicht verstandig om te zorgen dat je wat geld achter de hand houdt voor het geval je inschattingen tegenvallen en je toch meer belasting moet betalen, advies wil inhuren of een bezwaarprocedure wil starten.

 

Als je groei verwacht in NL kun je op enig moment in een betalende positie komen, bijvoorbeeld door een meevaller aan het einde van het jaar. Je zal niet de eerste zijn die even vergeten was dat er dan belasting betaald moet worden en dat kan dan een flinke tegenvaller zijn. Reken je niet te snel rijk.

Ficsus.nl - Online boekhouden makkelijk én leuk! Vanaf 8,75 per maand.
Link naar reactie
  • 0

Ik ben 24 jaar en voldoe aan het urencriterium. Ik heb geen "baan", ik studeer bij de OU.

 

Zorg wel dat je die uren goed administreert.

Zelf in een grijs verleden ooit een keer zowel studiekosten afgetrokken als zelfstandigenaftrek geclaimed.

Twee jaar later wilde de inspecteur mijn (oude) agenda zien, omdat hij twijfelde of ik daar wel allemaal tijd voor had...

 

 

Mijn "partner" (gewoon iemand waar ik mee samenwerk, maar niet officieel op papier) woont in California en heeft de Kickstarter op zijn eigen naam gedaan. De Amerikaanse gemeente zal dit bij zijn normale inkomen doen en hier belasting over vragen.

 

Naar alle waarschijnlijkheid mag hij daar ook gewoon de voor het project gemaakte kosten van aftrekken.

Zou hem gewoon een factuurtje sturen voor de geleverde diensten, met daarop het per Paypal ontvangen bedrag, en het niet moeilijker maken dan het is. :)

 

Link naar reactie
  • 1

De Kickstarter stond wel voor het publiek op het naam van mijn bedrijfje. Dus ik kan het eigenlijk allebei de kanten op draaien gebaseerd op wat het meest gunstige is? Lijkt me dat ik "Voorkomen dubbele belasting" kan krijgen aangezien hij het er al over betaald?

Ja, uit alles blijkt volstrekte tegenstrijdigheid. Daaruit concludeer ik vooralsnog dat er is of wordt geprobeerd om "slim" te doen. Ik ben daar nogal allergisch voor. Je moet alleen slim proberen te doen als je weet waar je mee bezig bent. Het nadeel hiervan is bovendien dat het nu voor ons lastiger is om te beoordelen wat er nu eigenlijk daadwerkelijk is gebeurd.

 

Allereerst is de Kickstarter op naam gebeurd van je "partner", want er was "officieel" geen samenwerkingsverband. Dat betekent dus dat de Kickstarter-opbrengst (en kosten en belastingplicht) volledig aan je partner toekomt. Maar nu zeg je dat hij daarvoor wél jouw (Nederlandse?) bedrijfsnaam gebruikte. Deed hij die Kickstarter volledig op eigen houtje? En had hij toestemming om (tegen betaling?) jouw (bedrijs)naam te gebruiken? Of heb jij hem tot de Kickstarter aangezet en deed hij alles op jouw instructie?

 

Vervolgens zeg je dat die partner de belasting in de VS gaat aangeven in februari. Dat impliceert weer dat hij het helemaal op eigen houtje heeft opgezet (en dus niet op jouw instructie), maar ook dat het niet jóuw, maar zíjn inkomsten zijn. Maar vervolgens wil je wel weer ZIJN belasting in Nederland gaan verrekenen, want je wilt ook zijn doorgesluisde opbrengst uit de VS als inkomen gaan opgeven in Nederland, alsof die inkomsten van jou zijn.

 

Als ik aan jou 1000 euro geef met de boodschap "Geef 500 euro aan Tante Mien en geef 500 euro aan Ome Piet", dan zijn die 1000 euro toch geen inkomsten voor jou? Ten minste, áls deze analogie al opgaat voor jouw situatie. En dat is onduidelijk.

 

Tot slot heeft deze partner de (gehele of gedeeltelijke?) opbrengst doorgesluisd naar jou. Dit geld is grotendeels (op 2000 euro na) uitbetaald aan toeleveranciers. Heb jij een factuur gestuurd voor 2000 euro naar die partner van je? En zo niet, hoe wil je die 2000 euro dan gaan boeken? En als die partner de volledige opbrengst heeft doorgesluisd, terwijl hij wél belasting moet betalen voor (feitelijk) jouw Kickstarter, ga je hem die belasting dan nog vergoeden?

 

En wiens toeleveranciers waren dat eigenlijk? Had jij het contract met die toeleveranciers en heb je simpelweg hun facturen voldaan? Of had je partner het contract met die toeleveranciers en heb je niet anders dan als doorgeefluik gefungeerd?

 

Anyway, het lijkt me dat je vooral helder moet krijgen wie nou precies wat voor wie en waarom heeft gedaan. En misschien is het advies van Erik dan niet zo vreemd. Ga naar een belastingadviseur.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties. :)

 

Om dan feitelijk en kort proberen antwoord te geven:

 

- De Kickstarter was voor een spel wat ik onder mijn bedrijfje ga uitbrengen. Hij werkt hier aan mee, maar hij werkt niet "voor mijn bedrijf". Hij is gewoon een losstaand persoon waar ik samen mee werk. Hoewel we als het spel eenmaal uitkomt een contract ondertekenen voor royalty division, hebben we dit nog niet.

- We werken samen aan dit spel dus ja, hij had "toestemming", etc. We hebben de Kickstarter zelf ook samen geschreven etc.

- De Kickstarter staat op ZIJN naam en zijn adres en wordt in de US als zijn inkomen berekend.

- De mensen die we ermee betaald hebben zijn 2 componisten en een PR bedrijf (niet uit NL).

 

Dat impliceert weer dat hij het helemaal op eigen houtje heeft opgezet (en dus niet op jouw instructie)

Ik weet niet wat je precies bedoeld met "op mijn instructie". Ik ben zijn baas niet, maar we overleggen alles.

 

want er was "officieel" geen samenwerkingsverband. Dat betekent dus dat de Kickstarter-opbrengst (en kosten en belastingplicht) volledig aan je partner toekomt

Dat lijkt me ook, ja.

 

En als die partner de volledige opbrengst heeft doorgesluisd, terwijl hij wél belasting moet betalen voor (feitelijk) jouw Kickstarter, ga je hem die dan nog vergoeden?

We houden een gedeelte van het geld van de Kickstarter achter voor de belasting.

 

Heb jij een factuur gestuurd voor 2000 euro naar die partner van je? En zo niet, hoe wil je die 2000 euro dan gaan boeken? En wiens toeleveranciers waren dat eigenlijk? Had jij het contract met die toeleveranciers en heb je simpelweg hun facturen voldaan? Of had je partner het contract met die toeleveranciers en heb je niet anders dan als doorgeefluik gefungeerd?

- "Wiens toeleveranciers" > we hebben allebei contact met die mensen, hoewel hij ze oorspronkelijk gevonden had. Ze hebben een algemene factuur naar ons gestuurd die we hebben uitbetaald & nog gaan uitbetalen.

- Ik heb een invoice naar hem gestuurd, ja. En naar mezelf. Het kan ook andersom, maar als NL het geld als mijn inkomen rekent en er belasting over wilt moet IK invoices hebben om het van de "winst" af te kunnen trekken. Voor hem maken invoices niet uit blijkbaar, hoewel hij tegen die tijd belastingsadvies gaat vragen voor de IRS.

 

heb je niet anders dan als doorgeefluik gefungeerd?

In principe is het zijn geld wat simpelweg via mijn PayPal is gegaan. De semantiek is dat het "geld voor de productie van mijn spel is", maar technisch gezien is het gewoon zijn inkomen wat hij gebruikt voor mijn spel op verbale overeenkomst. We hebben het via mijn PayPal gedaan aangezien ik daar ook mijn normale inkomen & uitgaves doe en het makkelijker bij te houden is.

 

Maakt dit het bedrag een inkomen voor mij? Ik weet niet wat ik er precies mee aan moet. Aangenomen dat de overheid naar mijn PayPal gaat kijken (staat op mijn bedrijfsnaam), moet ik het geld opgeven. Maar zoals je zelf zegt ben ik eerder een doorgeefluik dan dat het daadwerkelijk "mijn" inkomen is. Daarom zou twee keer belasting hierover krijgen (door de US als zijn inkomen en door NL als mijn inkomen) nergens op slaan. Daarom dacht ik aan het opgeven als "Voorkoming dubbele belasting", maar ik dacht er niet bij na dat dit alleen maar werkt als het in de US als MIJN inkomen rekende. Toch?

 

Het slimste was misschien geweest om het geld niet via mijn PayPal te laten gaan, maar goed daar is het nu een beetje te laat voor. Niet aan gedacht toen (zijn hier allebei heel nieuw mee).

 

Beknopte versie:

- Hij heeft een inkomen van 17.000 gekregen.

- Dit is naar mijn PayPal gestuurd om het overzichtelijk te maken. (< achteraf een domme actie I guess)

- Van mijn PayPal naar PayPal van de componisten, etc. gegaan om te betalen.

- 2000 terug gegaan naar zijn PayPal, 2000 naar mijn bank account gegaan.

- 20% (en meer wat nog uitbetaald moet worden) staat er nog op om in Februari naar hem terugsturen voor de IRS.

 

Als de 17k niet als mijn inkomen wordt berekend zou het kloppen en is alles goed. Echter als de NLe gemeente kijkt naar PayPal, een 17k overschrijving ziet en denkt dat dit mijn winst is en ik er belasting over moet betalen ben ik de lul. Daarom dacht ik aan dit op te geven als "Voorkoming dubbele belasting". Hoewel als het eerlijk was dit niet als mijn inkomen werd berekend. Maar hoe ik het dan op moet geven, dat weet ik niet. Een gedeelte van mijn normale inkomen komt ook aan op deze PayPal, dus zat er naar kijken lijkt me gegarandeerd. Hoewel dat aanzienelijk minder is dan 17k.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Je werkt met iemand samen. Zorg dat er een boekhouding van die samenwerking is, in plaats van gekunsteld te doen alsof jullie langs elkaar heen werken.

 

En liefst ook een contract, dat scheelt gedonder als jullie het later iets minder eens zijn dan nu.

Link naar reactie
  • 0

Je werkt met iemand samen. Zorg dat er een boekhouding van die samenwerking is, in plaats van gekunsteld te doen alsof jullie langs elkaar heen werken.

 

En liefst ook een contract, dat scheelt gedonder als jullie het later iets minder eens zijn dan nu.

 

Yep, goed punt. ^_^

Link naar reactie
  • 0

Je maakt het nodeloos ingewikkeld. Dat er 17k op jouw paypal is binnengekomen, betekent niet dat jij 17k inkomsten hebt gehad, net zo min als dat hij die zou hebben gehad. Zorg gewoon dat je boekhouding klopt en verreken de gemaakte kosten en het resultaat. Uiteindelijk betaal je daar belasting over...

Link naar reactie
  • 0

Je maakt het nodeloos ingewikkeld. Dat er 17k op jouw paypal is binnengekomen, betekent niet dat jij 17k inkomsten hebt gehad, net zo min als dat hij die zou hebben gehad. Zorg gewoon dat je boekhouding klopt en verreken de gemaakte kosten en het resultaat. Uiteindelijk betaal je daar belasting over...

Oh, echt? Ik hoef de 17k niet op te geven als inkomsten? Ik had informatie over PayPal en belasting opgezocht en was tot de indruk gekomen dat ik alles van PayPal moest opgeven als inkomen.

 

Het beste zou zijn als ik gewoon de 17k dan niet bij mezelf verreken en hij de betalingen opgeeft aan zijn belastingsdienst, ookal is mijn PayPal even gebracht als tussenlink. Dan zou de boekhouding gewoon kloppen.

 

Ja, ik maak het vast ingewikkelder dan het hoort te zijn...haha, sorry. Ben hier nieuw mee. ^_^;

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, op basis van wat je hier schrijft lijkt die 17k mij op z'n best "omzet". Onder inkomsten versta ik wat anders, nl, dat waar je inkomstenbelasting over ontvangt. Wanneer ik naar jou 10k overmaak met het verzoek om dat door te storten naar.m'n neef, dan is dat voor jou ook geen inkomen. Wanneer ik jou voor die dienst 100 euro betaal, dan is dat je omzet, waar je na aftrek van kosten e.d. inkomstenbelasting over mag betalen. Dat ik die 10k bv. met advieswerk heb verdient, is mijn zaak. Jij hoeft niet mijn belasting te betalen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nee, op basis van wat je hier schrijft lijkt die 17k mij op z'n best omzet. Onder inkomsten versta ik wat anders, nl, dat waar je inkomstenbelasting over ontvangt. Wanneer ik naar jou 10k overmaak met het verzoek om dat door te storten naar.m'n neef, dan is dat voor jou ook geen inkomen. Wanneer ik jou voor die dienst 100 euro betaal, dan is dat je omzet, waar je na aftrek van kosten e.d. inkomstenbelasting over mag betalen. Dat ik die 10k bv. met advieswerk heb verdient, is mijn zaak. Jij hoeft niet mijn belasting te betalen.

 

Yep, dat lijkt me wel zo eerlijk. Ik zat dus te denken dat ik over die 10k euro belasting zou moeten betalen... Wat eigenlijk best een domme gedachte was, maar ik ben slightly paranoid about taxes, haha.

 

Die "omzet" hoef ik dus gewoon nergens op te geven, en de overheid komt straks ook niet opeens met een gigantische aanslag aan omdat ze hebben gekeken naar PayPal en denken dat die 17k winst is? Ik kom nergens zoiets tegen in het "Verzoek voorlopige aanslag 2015".

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Nee, op basis van wat je hier schrijft lijkt die 17k mij op z'n best omzet. Onder inkomsten versta ik wat anders, nl, dat waar je inkomstenbelasting over ontvangt. Wanneer ik naar jou 10k overmaak met het verzoek om dat door te storten naar.m'n neef, dan is dat voor jou ook geen inkomen. Wanneer ik jou voor die dienst 100 euro betaal, dan is dat je omzet, waar je na aftrek van kosten e.d. inkomstenbelasting over mag betalen. Dat ik die 10k bv. met advieswerk heb verdient, is mijn zaak. Jij hoeft niet mijn belasting te betalen.

 

Yep, dat lijkt me wel zo eerlijk. Ik zat dus te denken dat ik over die 10k euro belasting zou moeten betalen... Wat eigenlijk best een domme gedachte was, maar ik ben slightly paranoid about taxes, haha.

 

Die "omzet" hoef ik dus gewoon nergens op te geven, en de overheid komt straks ook niet opeens met een gigantische aanslag aan omdat ze hebben gekeken naar PayPal en denken dat die 17k winst is? Ik kom nergens zoiets tegen in het "Verzoek voorlopige aanslag 2015".

 

Die omzet komt, net zoals je kosten, in je boekhouding. En uit die boekhouding rolt uiteindelijk een bedrag dat de basis gaat vormen voor je belastbare winst uit deze onderneming.

 

De omzet 'nergens aangeven' is een slecht idee. Want als je niet een adminstratie voert van de kosten die er tegenover hebben gestaan, dan loop je het reële risico dat die 17k als winst aangemerkt wordt. Dus nogmaals: zorg dat je een administratie voert

Link naar reactie
  • 0

Die omzet komt, net zoals je kosten, in je boekhouding. En uit die boekhouding rolt uiteindelijk een bedrag dat de basis gaat vormen voor je belastbare winst uit deze onderneming.

Awesome. Klinkt goed. :-) Bedankt voor de hulp! *saves topic*

 

De omzet 'nergens aangeven' is een slecht idee. Want als je niet een adminstratie voert van de kosten die er tegenover hebben gestaan, dan loop je het reële risico dat die 17k als winst aangemerkt wordt. Dus nogmaals: zorg dat je een administratie voert

Yep, zal ik doen.

 

Ik ben benieuwd hoe het daadwerkelijke invullen straks gaat. In dat programma'tje is nergens een ruimte voor details over mijn boekhouding / administratie, alleen voor wat harde cijfers van mijn netto inkomen? Zoals je zegt lijkt het me beter als ik mijn boekhouding ofzo kan doorgeven zodat ze weten wat wat is en inderdaad niet de 17k als winst vinken.

 

 

 

_____

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben benieuwd hoe het daadwerkelijke invullen straks gaat. In dat programma'tje is nergens een ruimte voor details over mijn boekhouding / administratie, alleen voor wat harde cijfers van mijn netto inkomen?
Over welk programmaatje heb je het nu?

 

 

 

"Verzoek of wijziging voorlopige aanslag 2015"

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/themaoverstijgend/programmas_en_formulieren/verzoek_of_wijziging_voorlopige_aanslag_2015_windows_apple

 

Eerder in deze topic werd ik hierheen verwezen om de belasting alvast in te vullen.

 

Ik kan een screenshot maken als je wilt. :-)

Link naar reactie
  • 0

Uiteindelijk doe je aangifte voor ondernemers en in dat aangifte programma worden allerlei gegevens uit je balans gevraagd. Mijn tip voor vandaag: lees het gratis te downloaden Handboek ondernemen van de belastingdienst. Daarna raad ik alle ondernemers aan de basisbeginselen boekhouden te beheersen. Zelfs wanneer je niet zelf je boekhouding gaat doen is dat zinvol. Online is daar ook voldoende gratis materiaal over te vinden.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.