• 0

Hoeveel mag ik belastingsvrij verdienen?

Hey mensen,

 

Ik ben Januari dit jaar bij de KvK als ZZP geregistreerd. Ik kan geen (voor mij) duidelijke informatie vinden over een paar dingen, dus hopelijk kunnen jullie me hier helpen. Alvast bedankt! :)

 

Ik ben 24 jaar en voldoe aan het urencriterium. Ik heb geen "baan", ik studeer bij de OU. Mijn ZZP is een video game bedrijfje. Mijn inkomen komt van mijn publishers in de US en Japan. Ik heb hiervoor een US Tax Exemption (W8BEN). Ik hoef dus geen BTW te betalen omdat al mijn transacties buiten Europa zijn.

 

Hoeveel mag ik verdienen voordat ik belasting moet betalen?

 

Ik lees dat ik zelfstandigenaftrek van € 7.280 + € 2.123 starteraftrek = € 9403 in iedergeval mag verdienen zonder belastingsaftrek.

 

Maar ergens las ik ook over een "heffingsloon" (?) van +/- 6000 euro? En zijn er nog andere aftrekken waar ik aan voldoe? Ik kan hier geen duidelijke informatie over vinden op één plek.

 

Als mijn inkomen boven het belastingsvrije bedrag komt, over welk bedrag moet ik dan hoeveel belasting betalen?

 

Laten we zeggen even buiten de werkelijkheid om dat ik 10k mag verdienen zonder belasting te betalen. Als ik toch 12k heb verdiend, betaal ik dan belasting over 2k of 12k? En hoeveel % is dit?

 

En bedrijfsuitgaves zoals artwork, bedrijfsuitje, programmeer kosten (outside hire), etc. kan ik als het goed is van de belastingaftrekken, zodat dit bedrag niet van mijn netto inkomen afgaat. Waar zou ik dit moeten doen? Over de 2k of 12k?

 

Wanneer krijg ik mijn uiteindelijke belastings opdracht en wanneer zou ik moeten betalen als ik aanslag krijg?

 

Ik moet de belasting aan het einde van het jaar invullen.

 

(Hopelijk zijn dit niet te veel vragen..^^; )

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Begin nu eens echt bij het begin (recent ook al aangehaald in een ander topic):

 

Handboek Ondernemen 2015

 

Heb je een boekhouder? Hoe kom je aan/bij die US Tax Exemption?

Heb je een systeem voor urenregistratie in reactie op 'ik voldoe aan het urencriterium'?

Doe je BTW-aangifte? Heb je dat inmiddels twee keer gedaan?

Heb je een fiscaal partner? Zelfstandige huishouding? Inkomen uit arbeid?

 

Ik zou me toch laten voorlichten om een beetje een beeld te krijgen.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Oh nice, dank je. :-)

 

Ik probeerde goede documentatie te vinden maar ik wist niet zeker wat relevant zou zijn. Verder vond ik een leuke app van de Nederlandse gemeente die het niet "in mijn regio" doet (haha).

 

Heb je een systeem voor urenregistratie in reactie op 'ik voldoe aan het urencriterium'.?

Ik sta open voor een goede aanbeleving van iets wat gemakkelijk en simpel is?

 

Mijn dagelijke werk schema is iets van

"12-5h level editing"

"7-9h programming"

dus de meeste apps zijn hier niet handig voor. Ik gebruik momenteel een agenda maar iets simpels op mijn telefoon zou wel fijn zijn.

 

Heb je een fiscaal partner? Zelfstandige huishouding? Inkomen uit arbeid?

Nope, nope en nope. Ik woon bij mijn vader terwijl ik part-time afstudeer op de OU. ^_^

 

Link naar reactie
  • 0

@Highio: Blijkbaar ben ik niet de enige die er zo over denkt. Ik verbaas me nog regelmatig over het schijnbare gemak waarmee sommigen ongehinderd door relevante kennis met hun onderneming beginnen. Wil men soms niet weten wat er bij komt kijken vóórdat men zich inschrijft?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het slimste was misschien geweest om het geld niet via mijn PayPal te laten gaan, maar goed daar is het nu een beetje te laat voor. Niet aan gedacht toen (zijn hier allebei heel nieuw mee).

Dit heeft er echt helemaal niets mee te maken en is ook echt niet de oorzaak van dit moeras van onbegrip (zie mijn Tante-Mien-analogie). Misschien dat je eerst maar even het verschil tussen uitgaven, kosten, ontvangsten en opbrengst goed tot je moet nemen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Nee, op basis van wat je hier schrijft lijkt die 17k mij op z'n best "omzet".

 

Waarbij dan wel omzetbelasting verschuldigd is, over de verkopen aan Europeese klantjes.

 

Denk niet dat het verhaal dat de TS alleen aan uitgevers in de VS en Japan levert, en dus geen BTW hoeft af te dragen hier stand houd.

Kickstarter is meer een digitale marktplaats waarbij je het product uiteindelijk rechtstreeks aan de consument levert.

Link naar reactie
  • 0

Dit topic staat bol van de aannames, inschattingen, beoordelingen, onduidelijkheden, weet ik veel. Voor mij staat het eigenlijk niet eens vast of dit project (deels) eigendom is van (een onderneming van) TS en of er dus sprake is van een Nederlandse activiteit.

 

Anders bekeken lijkt TS ook iets gebruikt te worden (zijn) als uitbesteder van werk of ontvanger van gelden. TS lijkt daarbij de enige Nederlandse schakel in het verhaal met voorlopig € 2.000,- opbrengst voor naar eigen zegge meer dan 1225 uur werk. Da's natuurlijk best opvallend, maar vast ook weer niet uniek.

 

Het zou mij niet gek overkomen als dit als hobbyproject aangemerkt wordt. Of, er moeten nog meer inkomsten volgen uit dit project of andere activiteiten ondernomen worden.

 

Er bestaat ook nog zoiets als inkomsten uit overig werk. Hoef je geen ondernemer voor te worden.

 

De vraag ''Hoeveel mag ik belastingvrij verdienen?' lijkt me dan eerder 'Hoe kan ik mijn Amerikaanse Kickstarter deelname/avontuur verantwoorden?'. Da's zoals opgemerkt best ingewikkeld.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.