• 0

Vestiging openen in Duitsland maar wat te doen met de factuur?

Goedemiddag,

 

Wij hebben vergaande plannen om met onze webshop een vestiging in Duitsland te openen. Dit omdat ik van mening ben dat de meeste Duitsers het liefst online zaken doet met webshops in Duitsland.

 

Het volgende is geregeld. Duitse website met domeinnaam, Duits telefoonnummer, Duits vestiging adres.

 

Maar wat moeten we doen met de factuur? Het briefpapier is volledig in Nederlands. Kunnen we dat zo houden of moet er ook echt een Duitse factuur komen (dat betekent denk ik ook een nieuw volgnummer apart van de Nederlandse facturen.

 

Als de factuur in het Nederlands mag blijven zit ik er aan te denken om de factuur pas bij de bestelling te doen (en dus niet meteen online te sturen).

 

 

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Marcel

 

Ik ga ervan uit dat die goederen vanuit Duitsland worden geleverd. Op het moment de levering vanuit Duitsland plaats vindt, dan heb u te maken met de Duitse btw regelgeving. U dient uw administratie apart in te richten. Voor meer informatie mbt aanvraag btwnr contacten met de Duitse fiscus 0049-28218031020

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

ik kan zo snel de link niet vinden maar ik heb laatst iets gelezen over dat consumenten een factuur in de eigen taal moeten kunnen ontvangen. volgens mij houdt dat verband met de EU regelgeving rondom webshops (e regeling waarin ook recht van retour e.d. geregeld wordt).

Los van de regelgeving.. als je investeert in een volledig Duitse website (ik neem aan dat er geen NL tekst op de Duitse url komt) waarom is het maken van een factuur in Duits dan opeens een probleem?

 

 

verder ook niet onbelangrijk als je vanuit NL levert om te bekijken of je qua omzet niet boven de drempel gaat komen en dus verplicht een Duitse btw moet rekenen en dan moet je je ook gaan registeren in Duitsland als btw ondernemer. (drempelbedragen afstandsverkopen Nu is die drempel voor Duitsland 100.000 euro.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Goedendag,

 

Ik heb 2 weken geleden een woonwinkel in Duitsland geopend.

 

Alle gegevens moeten op het briefpapier, ook de Duitse BTWnummer.

 

Als het een filiaal van een Nederlands bedrijf is " Zweigniederlassung " dan moeten de Duitse en Nederlandse gegevens erop staan.

 

Let op de AGB's ( Algemene Voorwaarden )......Duitse particulieren hebben erg veel rechten !!

 

Meningsverschillen worden snel juridisch opgelost, dit kan vervelende langslepende zaken worden,veelal om niks !!!!!

 

Succes !

 

Groet Robin Besselink

Link naar reactie
  • 0

Tnx voor alle reacties.

 

Ik moest even alles overdenken maar ben er voor me zelf wel uit denk ik.

 

Ik wil zeker geen dubbele administratie dus ik overweeg sterk om de bedrijfsvoering vanuit NL te doen. De factuur blijft in het NL, hetzij met de productomschrijving (variable) in het Duits.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.