• 0

Uit/inkopen onderdeel Holding BV

Goedemiddag allen,

Ik ben op deze site op aanraden van een goede vriend van mij gekomen en hoop dat jullie mij verder kunnen/willen helpen.

 

De situatie is als volgt.

Ik ben samen met twee andere personen eigenaar van een Holding BV.

Aandeelhouder 1 bezit 60% vd aandelen

Aandeelhouder 2 bezit 20% vd aandelen

Ik bezit de resterende 20% vd aandelen.

 

Onder de holding 'hangen' twee werkmaatschappijen. De holding is 100% eigenaar van de werkmaatschappijen.

 

Op zakelijk en persoonlijk vlak zijn er laatste tijd steeds vaker meningsverschillen/aanvaringen met aandeelhouder 1 en 2.

 

Zij houden zicht met name bezig met werkmaatschappij 1, ik richt mij voor 95% op werkmaatschappij 2.

 

Nu zou ik het liefste zelfstandig doorgaan met werkmaatschappij 2.

Wat zijn mijn mogelijkheden om werkmaatschappij 2 volledig op mijn naam te krijgen?

 

Zelf dacht ik eraan om een gedeelte van mijn 20% belang in de Holding te verkopen aan de andere aandeelhouders, in ruil voor 100% van de aandelen van werkmaatschappij 2.

In feite koop ik het bedrijf dan van hen.

Is zoiets überhaupt mogelijk?

 

In het uiterste geval escaleert de boel en wil ik uit de hele zaak stappen.

Wat heb ik dan voor rechten/plichten? Op basis van de omzet en winst van de totale onderneming is mijn aandeel behoorlijk wat waard (omzet is ca 15 mln/jaar).

 

Kan ik aandeelhouder 1 en 2 dwingen om mijn 20% over te nemen? En zo ja, hoe wordt dan de prijs berekend? Lijkt mij niet fair om dat op intrinsieke waarde te doen (geld in kas + voorraad)

 

Heb al diverse artikelen gezocht en gelezen, maar kan nergens exact mijn situatie vinden.

Hoop dat jullie raad weten!

 

Alvast bedankt!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je bent een minderheidsaandeelhouder. Advies in deze situatie is om koste wat kost de zaak niet te laten escaleren. Als ruzie dreigt dan toch proberen om je in te houden om redelijke communicatie mogelijk te houden. uiteindelijk zal je met de andere aandeelhouders om de tafel moeten om te trachten tot een meer werkbare situatie te komen.

 

Het is zeker mogelijk om je belang in de holding te ruilen voor een belang in de werkmaatschappij. Hoe die ruilverhoudingen precies moeten liggen is afhankelijk van de waardering van beide werkmaatschappijen en het aanwezige vermogen in de holding.

 

Ik denk dat je eerst je huiswerk moet doen. Mijns inziens betekent dit concreet dat je er voor moet zorgen dat je alle financiele in huis hebt (zoals jaarrekeningen van de ondernemingen en wellicht budgetten voor de komende jaren) zodat je in eerste instantie zelf met je eigen adviseur tot een waardering kan komen).

 

Uiteindelijk zal je je medeaandeelhouders moeten aangeven dat je de zaken graag anders wilt regelen. misschien reageren ze wel (heel) positief. als het echt niet werkt kan je overwegen om een intermediair voor jou het woord te laten doen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ramon

 

Super bedankt voor je snelle reactie.

Wat is de reden dat je adviseert het niet te laten escaleren?

Kunnen zij het mij (heel) lastig maken?

 

Ik heb een goed beeld van de financiële situatie van de drie BV's en de prognose voor de komende pakweg 3 jaren.

 

Thanks!

 

 

Link naar reactie
  • 0

als minderheidsaandeelhouder heb je er belang bij om aan de tafel te blijven zitten. de meerderheid van de aandeelhouders zouden je kunnen ontslaan als directeur en wellicht ook de toegang tot het bedrijf kunnen ontzeggen. de waarde van de onderneming is waarschijnlijk ook hoger als jij gewoon op je plek blijft zitten.

in ieder geval heb je als minderheidsaandeelhouder geen controle meer over 'het ontwrichtingsproces' en ben je afhankelijk van een welwillende rechter.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ramon

 

Graag wil ik jou bedanken voor je advies.

Ik ben inmiddels met de andere aandeelhouders in gesprek geweest en wij zijn gezamenlijk tot een goede oplossing gekomen waar wij ons allen in kunnen vinden.

 

Per 1 januari ben ik 100% eigenaar van werkmaatschappij 2 en blijf ik een klein belang houden in de andere holding waar ok werkmaatschappij 1 onder valt.

 

Nogmaals dank!

 

groeten

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.