• 0

Toeslagen: heb ik recht op zorgtoeslag en KGB?

Goedendag HL,

 

Een kennis van mij haalt veel informatie via dit forum weg.

Vandaar dat ik nu een vraag wil stellen.

 

Als eenmanszaak heb ik van 2004 t/m 2012 mijn administratie en aangiftes laten verzorgen door een accountant.

Van 2013 t/m heden doet een administratiekantoor dit.

Nu kom ik net bij dit kantoor vandaan. ivm omstandigheden heeft de man de IB aangiftes van 2013 vandaag verstuurd voor mij en mijn vrouw.

Tot mijn verbazing hoorde ik dat we recht hadden op zorgtoeslag en KGB. Mijn verzamelinkomen was 27000 en die van mijn vrouw was 0.

Mijn vrouw werkt niet en krijgt ieder jaar wel wat geld terug. Dit is de heffingskorting.

 

Maar, klopt het dat wij recht hebben op zorgtoeslag en KGB?

 

Aanvullende informatie;

Geen box 3 vermogen

2 kinderen ( 4 en 10)

Mijn vrouw werkt niet

In mijn eenmanszaak heb ik wel een pand, bus en inventaris.

 

Ik ben benieuwd naar het antwoord.

 

Groetjes Hans

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Indien je vermogen niet meer dan €124.753 bedraagt (volgens mij valt daar ook de inventaris, auto e.d. van je eenmanszaak onder, maar dit weet ik niet zeker), dan is het zeker goed mogelijk dat je recht hebt op die toeslagen! Je kunt dit zelf ook makkelijk berekenen: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

http://www.troger.nl/ - Het nieuwe online shoppen! Gratis dezelfde dag geleverd in Groningen
Link naar reactie
  • 0

Het vermogen op mijn balans is negatief.

Activa is + 89000

Hypotheekschulden activa is - 98000

 

Maar bedoelen ze daar het bedrag van 123753 euro mee dan?

Ik dacht dat ze daar box 3 mee bedoelen. De activa en passiva is box 1.

 

 

Stel ik heb er wel recht op, dan heeft de accountant toch 8 jaar dit vergeten!

Dat is zo'n 2000 euro x 8.

Van zo'n kantoor mag je toch verwachten dat ze dit voor je doen?

 

Link naar reactie
  • 1

Ik dacht dat ze daar box 3 mee bedoelen. De activa en passiva is box 1.

Daar bedoelt de fiscus ook Box 3 mee.

 

Stel ik heb er wel recht op, dan heeft de accountant toch 8 jaar dit vergeten! Dat is zo'n 2000 euro x 8.

Het ligt er ook aan wat je exact met zo'n kantoor hebt afgesproken. Als je afspreekt dat ze voor x euro "een IB-aangifte" voor je indienen, dan denk ik dat dat ook exact is wat ze voor je doen. De accountant zal zich in zo'n geval namelijk vooral richten op de ondernemerskant van de boekhouding en het winstgedeelte van de IB-aangiftes. De toeslagen zou je min of meer een separate, privé-aangelegenheid kunnen noemen.

 

Maar ik ben het met je eens dat het uitermate zuur blijft. Persoonlijk vind ik dat een accountant best een stapje meer mag doen dan het absolute minimum (en dus ook ten minste even kan informeren over de toeslagen). Het is meestal handig om de aangiftes en aanvraag van toeslagen allemaal tegelijk te doen. Eerst aangifte van de één, dan aangifte van de ander, vervolgens toeslagen voor het vorige jaar op basis van die aangiftes. Dan ben je meteen redelijk glad. Vervolgens kun je ook nog een (conservatieve) schatting maken voor het volgende jaar. Voorlopige teruggaaf van de één, voorlopige teruggaaf van de ander, vervolgens toeslagen. Conservatief is dus je inkomen een klein beetje te hoog inschatten. Dan valt het aan het eind van het jaar meestal (hopelijk) mee.

 

Dan nog een vervelende mededeling. In tegenstelling tot aangiftes inkomstenbelasting, is het niet mogelijk om toeslagen met (al te veel) terugwerkende kracht aan te vragen. Voor 2014 zul je nog vaart moeten maken, want die kun je nog tot 1 september 2015 aanvragen. Voor 2013 en eerder kun je geen zorgtoeslag meer aanvragen (een mogelijk klein muizengaatje: tenzij je uitstel gekregen hebt voor de belastingaangifte over een eerder jaar). Zorgtoeslag kun je krijgen tot een inkomen van zo'n 37.000 euro. Volgend jaar wordt dat overigens verlaagd tot een kleine 33.000 euro.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Hallo

Dank u voor de uitleg.

 

Het laatste is alleen weer tegenstrijdig met wat het nieuwe kantoor mij verteld.

Hun gaven aan dat ivm de uitstelregeling wat door hun is aangevraagd ik er nog wel recht op heb.

Ik heb het dan over 2013. Ze hadden ook eerst de toeslagen aangevraagd en daarna pas de aangifte ingediend. Bij het aanvragen van de toeslagen was ik bij. Je moest aangeven of je uitstel had gekregen van de belastingdienst. Zoja, dan heb je er nog wel recht op.

 

Voor 2014 geldt hetzelfde gaven ze aan.

Hun vragen via het nummer van hun uitstel aan voor me.

Dit deed het accountantskantoor ook.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het laatste is alleen weer tegenstrijdig met wat het nieuwe kantoor mij verteld. Hun gaven aan dat ivm de uitstelregeling wat door hun is aangevraagd ik er nog wel recht op heb. Ik heb het dan over 2013.

Dat zou kunnen. Ik had dit kleine muizengaatje in kleine lettertjes genoemd. :)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Terugkomend op mijn vragen, waarop ik goed ben geholpen heb ik nog een vraag:

 

Zoals ik het nu begrijp worden de toeslagen berekent adhv je verzamelinkomen.

Hoe zit het dan wanneer je in 2014 een lijfrentepolis heb uit laten keren?

 

Ik hoop niet dat dit bij je inkomen wordt opgeteld.

Mijn winst is denk ik zo'n 50 K. - zelfstandigenaftrek - mkb winstvrijstelling - hypotheekrenteaftrek

Ik kom dan op een bedrag van 35 k.

 

De uitkering lijfrente was bruto 27 K.

Heb er echter maar de helft van gekregen. De andere helft was loonheffing.

 

Is mijn verzamelinkomen nu 35 K of 62 K?

 

 

 

Daarnaast snap ik niet dat de aftrekposten zoals zelfstandigenaftrek, mkb winstvrijstelling en hypotheekrenteaftrek ook als aftrekpost worden gezien voor de toeslagen.

Dit is toch niet eerlijk voor iemand die in loondienst is.

 

Wanneer iemand in loondienst 40k verdient krijgt deze geen toeslagen.

Wanneer een ondernemer 40k winst heeft wel. Dan gaan er nog de zelfstandigenaftrek en de mkb winstvrijstelling van af.

 

Kan iemand dit uitleggen?

Link naar reactie
  • 0
Kan iemand dit uitleggen?
Blijkbaar begrijp je nog onvoldoende wat het verzamelinkomen is. Mijn tip: vul gewoon een aangifte/schatting in en lees meer over de term. Werknemers moet je niet met zelfstandigen vergelijken. Iets met appels en peren. Daar heb je niets aan. Ga gewoon uit van de feiten en maak het niet nodeloos ingewikkeld.
Link naar reactie
  • 0
Kan iemand dit uitleggen?
Blijkbaar begrijp je nog onvoldoende wat het verzamelinkomen is. Je haalt bruto en netto door elkaar. Dat bruto lijfrente-inkomen telt dus bij je bedrijfsresultaat in box 1. Daarna ga je pas kijken wat de belasting gaat worden. Uiteindelijk rolt daar je verzamelinkomen uit...

 

Mijn tip: vul gewoon een aangifte/schatting in en lees meer over de term. Werknemers moet je niet met zelfstandigen vergelijken. Iets met appels en peren. Daar heb je niets aan. Ga gewoon uit van de feiten en maak het niet nodeloos ingewikkeld.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik probeer het te begrijpen.

De afgelopen jaren flink wat toeslagen misgelopen vandaar de vragen.

 

En bruto- netto door elkaar halen?

Volgens mij niet hoor.

 

Omzet -kosten is brutowinst.

- zelfstandigenaftrek

- mkb

Is nettowinst.

- hypotheekrente

Is verzamelinkomen.

 

Zo zie ik het.

Vandaar mijn vragen. En nogmaals, ik wil het snappen.

 

Link naar reactie
  • 0

Kijk gewoon naar het overzicht in je aangifte. Daar staat het allemaal in.

 

Daarin zie je bv. dat het verzamelinkomen naast box 1 ook box 3 omvat.Verder kun je erin zien dat de winst uit onderneming minus de ondernemersaftrek en de mkb-aftrek leidt tot de belastbare winst uit onderneming. Dat is dus nog voor belasting (bruto) en niet netto. Netto is immers na aftrek van belasting.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wanneer je verzamelinkomen te hoog is heb je mogelijk geen recht op sommige toeslagen.

Met een hoog inkomen heb je die toeslagen natuurlijk ook niet zo hard nodig als wanneer je inkomen laag is...

 

Uitzonderingen? Op het inkomenscriterium? Waarom?

Kon je die u8tkering niet in eenmpensioengat storten dan? Voor 2014 kan dat noet meer, maar wellicht nog wel voor 2015. Verder heb je misschien nog wat aan de middelingsregeling.

 

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik het nu begrijp worden de toeslagen berekent adhv je verzamelinkomen.

Hoe zit het dan wanneer je in 2014 een lijfrentepolis heb uit laten keren?

In dat geval worden de toeslagen ook berekend aan de hand van je verzamelinkomen. :)

 

Ik hoop niet dat dit bij je inkomen wordt opgeteld. Mijn winst is denk ik zo'n 50 K. - zelfstandigenaftrek - mkb winstvrijstelling - hypotheekrenteaftrek

Ik kom dan op een bedrag van 35 k. De uitkering lijfrente was bruto 27 K. Heb er echter maar de helft van gekregen. De andere helft was loonheffing. Is mijn verzamelinkomen nu 35 K of 62 K?

De waarde van de lijfrentepolis wordt in beginsel volledig belast (en telt dus mee in je verzamelinkomen). Dat betekent overigens natuurlijk ook dat je verzamelinkomen in alle voorgaande jaren lager was. Het is kiezen of delen. Het eenmalig hogere verzamelinkomen is dus vooraf gegaan door een lager verzamelinkomen in alle voorgaande jaren (met navenant hogere toeslagen).

 

Nu kan het zijn dat je de premies nooit hebt afgetrokken. In dat geval kan het zijn dat je uitkering alsnog niet (geheel) belast is, voor zover je kunt aantonen dat je de premies nooit hebt afgetrokken.

 

Tot slot kan het zijn dat je uiteindelijke aanslag ook nog kan meevallen. De uitkering zelf is volgens mij altijd belast met 52% (het toptarief), terwijl uiteindelijk zou kunnen blijken dat de uiterkering niet helemaal volgens dat tarief belast hoort te worden. Bij de bedragen die je noemt verwacht ik eerder dat je grotendeels in het 42%-tarief thuis hoort. Misschien kun je dat zien als een doekje voor het bloeden.

 

Daarnaast snap ik niet dat de aftrekposten zoals zelfstandigenaftrek, mkb winstvrijstelling en hypotheekrenteaftrek ook als aftrekpost worden gezien voor de toeslagen. Dit is toch niet eerlijk voor iemand die in loondienst is. Wanneer iemand in loondienst 40k verdient krijgt deze geen toeslagen.Wanneer een ondernemer 40k winst heeft wel.

Als iemand in loondienst 40k bruto verdient, is die bij dat inkomen verzekerd tegen (tot 3 jaar) werkloosheid, (tot 2 jaar) ziekte, (tot de AOW) arbeidsongeschiktheid, (na de AOW) pensioen, etc. Een ondernemer die 40k winst maakt, moet die risico's nog zelf verzekeren, waarvan de premie (soms) niet aftrekbaar is. Hoewel je kunt debatteren over de hoogte en eerlijkheid van de toepassing van een ongerichte, forfaitaire ondernemersaftrekposten, waren deze oorspronkelijk waarschijnlijk wel opgetuigd voor het kunnen treffen van inkomensvoorzieningen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Het wordt meer persoonlijke financiële planning m.b.t. je tweede vraag, maar ben je zelf verzekerde en begunstigde van de lijfrentepolis (geweest)?

 

En ik neem aan dat de uitkering van de lijfrentepolis inmiddels toch is meegenomen bij de aangifte inkomstenbelasting over 2014? Of is dit informatie waarover de accountant niet beschikt?

 

Bespreek je bijzonderheden van de aangifte niet met deze accountant?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.