• 0

Ex partner uitkopen vof en bv waar pensioenreservering inzit

Vijf na jaar na scheiding willen m'n ex en ik niet meer samen verder met ons bedrijf.

Beiden zijn 50% eigenaar van zowel bv als vof. Deze zijn buiten het echtscheidingsconvenant gebleven.

 

Bv: voor beiden pensioen reservering, verdeling 80.000 ex 35.000 voor mij.

Bv wordt verder niet meer gebruikt zijn 2 jaar geleden overgestapt op vof.

Hier zit nog wel werkmaterieel in wat door vof gehuurd wordt.

 

Vof bevat alleen debi- en crediteuren.

 

Het bedrijf draait op mijn papieren, hij heeft geen papieren om bedrijf voort te zetten. Hij heeft mij in eerste instantie een treurig bod gedaan om eruit te stappen, en dan met iemand anders verder te gaan, die ook geen papieren heeft, maar meent dat hij dat zo regelt. ik wil nu m'n ex uitkopen, en ik heb iemand die hem kan vervangen.

 

En dan komt dus als eerste natuurlijk de bv met pensioen voorziening om de hoek kijken.

 

Deze mag voor zover ik weet, gelijk getrokken worden, in huwelijkse periode gestart, en tijdens huwelijkse periode gelopen. Klopt dit?

 

Pensioen moet dan afgestort worden bij maatschappij, mag ik uitgaan van totaal berekent pensioenbedrag of moet ik uitgaan van de pensioenaanspraak?.

 

Kan hij uit de vof geschreven en iemand anders ingeschreven worden? Dit ivm lopende vergunningen en contracten.

 

Mag ik de bedrijfsnaam gewoon voortzetten?

 

Hoeveel waarde heeft een concurentiebeding.

 

Alles kost een hoop tijd om uit te zoeken, maar t gaat m'n ex niet snel genoeg, en hij weigert nu om te gaan werken... Dat heeft veel gevolgen voor de inkomsten, kan ik hem dwingen om te gaan werken, of kan ik z'n "salaris" inhouden? In mijn ogen pleegt hij nl contractbreuk.

 

Hoop dat iemand mij weer wat wijzer kan maken!!

 

Mvg missC

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dit is nogal ingewikkelde materie, waarbij mede van belang is wat er destijds bij de scheiding bijvoorbeeld is afgesproken over pensioenverevening. Daarnaast speelt de vraag hoe de pensioenverplichting is gewaardeerd. Als je pensioen wil afstorten, dan gaat het om de commerciele waarde van de verplichting. Die waarde wijkt nog wel eens af van de fiscale waardering, het is niet ongebruikelijk dat de fiscale waardering maar de helft bedraagt van het benodigde bedrag om het pensioen af te storten.

 

Raadpleeg een (pensioen)adviseur met verstand van pensioen in eigen beheer, want hier ga je niet zelf uitkomen.

 

Iemand uitschrijven uit de vof betekent in beginsel het einde van de vof. Een vof is immers een overeenkomst, en iemand uitschrijven doe je door die overeenkomst op te zeggen. Bij die opzegging maak je afspraken over naamsgebruik en de andere punten die je opnoemt. Als je het goed geregeld hebt, staat dat al in de vof-overeenkomst, maar als jullie samen daarvan willen afwijken, dan is dat geen enkel probleem. Het zijn immers afspraken tussen jullie, en die kunnen jullie samen wijzigen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Bv en vof zijn buiten t convenant gebleven, geen afspraken over gemaakt.

Pensioen is gelukkig al tegen commerciële waarde gewaard.

Dus ga nu pensioen adviseur raadplegen. Wil niet voor onaangename verrassingen komen over x aantal jaar.....

 

Oke en wat betreft "werkweigering" daar nog advies in?

Hij gaat nu willens en wetens de boel stilleggen.

 

Bedankt zover! En nee er is geen firmantencontraxt gemaakt...

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Contractbreuk zonder schriftelijk contract is natuurlijk wat lastig te bewijzen.

Het enige wat je kunt doen is zo snel mogelijk in kaart brengen wat de waarde van de vof is en wat de financiele positie van de vof en van jullie in de vof is, zodat je een gefundeerd uitkoopvoorstel kunt doen en de zaak kunt afwikkelen.

 

Als je al iemand hebt gevonden die met jou in zee wil, kun je die wellicht ook al inschakelen om de boel draaiende te houden (wellicht in loondienst met een tijdelijk contract, dan komen de loonkosten ten laste van de vof en gaan dus ook voor de helft van het winstaandeel van je ex af.

 

Als je het hard wil spelen, zijn er ook andere mogelijkheden, maar zonder zekerheid dat het werkt. Een combinatie is ook mogelijk: jouw extra kosten (bv jouw deel van de loonkosten) op zijn aandeel (of jouw uitkoopbod) in mindering brengen. Het beste schakel je daarvoor een advocaat in om snel concrete stappen te kunnen zetten. Hoe langer het duurt, hoe groter de schade.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

De boel is net geescaleerd en meneer weigert om zich door mij uit te laten kopen,

hij weigert eveneens om nog arbeid te verrichten.

En heeft de sleutels van t werkmaterieel achterover gedrukt.

 

Combi vof en bv draait momenteel uit op schuld,door de pensioenvoorzieningen.

Daarom wil ik er mee verdeler is vorig jaar pittige investering gedaan, waar nu bij verkoop verlies op geleden worden.

 

Hij beslist nu dat de boel verkocht moet worden.

 

Tijd voor advocaat denk.....

 

Dank je wel voor je input!

 

Grt missC

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.