• 0

Met webshop naar buitenland. Ook buitenlands postadres?

Goedemiddag,

 

Wij willen met onze webshop (bedrukte artikelen) ook de Duitse markt gaan bedienen. De website is geregeld, de Duitse domeinnaam, de Duitse vertaling. En ook een Duits postadres!

 

Omdat ik ervan overtuigd ben dat Duitsers hechten aan eigen taal en cultuur en dat slechts een beperkt percentage over de grens bestelt, wil ik graag een Duits postadres huren (op internet zijn bedrijven te vinden die dit doen en je post en telefoon doorsturen naar NL).

 

Maar nu zat ik laatst met een RVO adviseur te praten en die adviseerde me juist om dat niet te doen en gewoon een NL adres op de Duitse website op de contactpagina te plaatsen dit vanwege mogelijke Duitse regelgeving waar we mee te maken gaan krijgen.

 

Ik wil met dit Duitse postadres ENKEL EN ALLEEN het vertrouwen winnen bij de Duitser. De Duitser kan ook zijn bestelling daar naar toe retourneren als hij/zij niet tevreden is. De maandelijkse kosten voor dit adres zie ik als investering hierin.

 

Uiteraard staat op de Duitse site te lezen (in de voorwaarden / 'over ons' pagina) dat we een NL bedrijf zijn en dat we verzenden vanaf Nederland. Maar op de contactpagina dus het Duitse adres.

 

 

Ik ben echt heel benieuwd wat jullie hiervan vinden en waar ik rekening mee moet houden als we daadwerkelijk een Duits postadres op de site vermelden.

 

Alvast enorm bedankt.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat je sowieso met de duitse regelgeving te maken krijgt. Zaak is dat je met een duitse domeinnaam, duitstalige website etc je toch al duidelijk richt op de duitse markt.

 

Je zou daardoor te maken kunnen krijgen met de duitse regelgeving op het gebied van zichttermijn, garantie en dergelijke, hun wetgeving voor "kopen op afstand". In hoeverre die verschilt van de nederlandse durf ik niet te zeggen, maar dat zou ik zeker uitzoeken voor je de markt op gaat.

Link naar reactie
  • -1

Beste Marcel,

Om te voorkomen dat je aan Duitse regels moet gaan voldoen, zou je zaken moeten doen vanuit 1 bedrijf. Dit is ook voor de administratie aan te raden. Dat dit bedrijf dan (toevallig) in Nederland staat maakt niet uit.

Duitsers aanspreken in hun eigen taal en een contactadres in Duitsland hebben kan absoluut geen kwaad :-[ .

Je kan dus een correspondentie adres hebben in Duitsland, waar de Duitse order naar teruggestuurd kunnen worden. Zolang je alle zakelijke transacties via het Nederlandse adres laat lopen, hoef je niet aan Duitse regels te voldoen.

HansB

 

 

Hans Bertram

te vinden op www.PowerFinance.nl voor Excel applicaties en www.BertramBolsius.nl voor trainingen en voordrachten

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het wel een beetje apart dat je met (bijna) dezelfde vraag weer komt, net als een week geleden (of zoiets).

Toen kreeg je ook allerlei inputs van welwillende HLers en daar reageerde je toen verder helemaal niet op...

 

Wat heb je met al die opmerkingen en reacties verder gedaan?

 

 

Mijn vraag was daar of ik me moest wagen aan een dubbele administratie. Ik heb daar nog niet gereageerd omdat ik er nog niet helemaal uit ben. Mijn beste gevoel ligt nu bij de reactie van HansB. Laat me alles even bezinken en er een nachtje over slapen.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Maar je haalt allerlei verschillende aspecten erbij, zonder duidelijk onderscheid:

- Waar het beste een adres hebben, gezien de Duitse gebruiken (da's Marketing!)?

- Verschillende administraties (da's Fiscaal!)?

- Enz.

 

En HLers gaan allerlei antwoorden geven, maar zonder een geheel.

 

Vrij duidelijk is dit:

- Als je één bedrijf hebt, dan is het veel simpeler om ook één administratie te hebben.

 

Maar de vraag is of dat kan, gezien je 'voornemen' te doen net alsof je een Duitse vestiging hebt...

 

Ik zou het niet zo 1-2-3 weten en zoals je gemerkt hebt lopen de meningen van iedereen nogal uiteen.

Daar schiet je niet zo veel mee op, mijns inziens.

 

Ik zou denken dat je eerst moet bepalen of het écht interessant is om een soort "Duitser" te worden met de shop en vervolgens kijken hoe je dat dan in moet vullen (verschillende BTW nummers? afstandsverkopen vanuit NL? een vaste inrichting in D? iets anders?).

Of dat het toch interessanter is om gewoon als "NLer" te verkopen binnen de EU.

 

Belangrijk is natuurlijk ook in deze of de afnemers particulieren zijn of ondernemers.

En over welke dienst/product je het hebt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Marcel,

Om te voorkomen dat je aan Duitse regels moet gaan voldoen, zou je zaken moeten doen vanuit 1 bedrijf. Dit is ook voor de administratie aan te raden. Dat dit bedrijf dan (toevallig) in Nederland staat maakt niet uit.

Duitsers aanspreken in hun eigen taal en een contactadres in Duitsland hebben kan absoluut geen kwaad :-[ .

Je kan dus een correspondentie adres hebben in Duitsland, waar de Duitse order naar teruggestuurd kunnen worden. Zolang je alle zakelijke transacties via het Nederlandse adres laat lopen, hoef je niet aan Duitse regels te voldoen.

HansB

 

 

 

Wat bedoel je precies met "om te voorkomen dat je aan Duitse regels moet voldoen"? Doel je daarmee op fiscale zaken of op wet- en regelgeving? Naar mijn weten moet je je aan de Duitse wet houden als je je met je webshop overduidelijk richt op de Duitse markt. Zie ook: https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=44;action=display;threadid=55732;start=0#msg512910

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.