• 0

Kleine voorraad vraagjes

Hey,

 

Op dit moment ben ik mijn voorraad beheer wat serieuzer aan het nemen en heb ik daar een aantal vraagjes over.

 

Ik ben dit jaar begonnen met een kleine voorraad die ik jaren daarvoor op marktplaats (dus zonder bon) heb ingekocht. Het ging om een aantal massageballen waarvan ik er voordat ik mijn bedrijf heb opgericht een aantal aan vrienden/familie heb verkocht. Een exacte telling heb ik niet gedaan voordat ik begon en heb dus de waarde ook niet berekend.

 

Nu heb ik mijn inkopen ingevoerd en heb ik natuurlijk meer verkocht dan dat ik heb ingekocht. Is dit iets waardoor ik aan het einde van het jaar in de problemen kom? Of kan ik hier nog iets handigs meedoen met BTW etc?

 

Vraag 2: Ik tape met een speciale tape 2 ballen aan elkaar en verkoop die als een nieuw producten. Ik heb daar ongeveer 2 meter tape voor nodig. Is dit iets wat ik ook in voorraad bij moet houden? Ik probeer dit te doen, maar de voorraad klopt al snel niet door deze redenen:

 

[*]Op de bonnetjes staat niet vermeld welke kleur de tape was.

[*]Soms hou ik een klein stukje tape over aan het einde van de rol.

[*]Soms gaat het niet goed en moet een deel opnieuw getapet worden.

 

Aan het einde van het jaar zal ik dus veel meer tape gebruikt hebben dan ik daadwerkelijk verkocht heb. Handig voor de bedrijfsvoering om te zien hoeveel tape je daadwerkelijk gebruikt, maar misschien niet zo handig voor de fiscus.

 

Ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen!

 

Thanks!

Ik verkoop massageballen en Speed Ropes :-)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. 'Jaren daarvoor op marktplaats zonder bonnetje ingekocht' houdt in dat je daar voor de btw niets mee kunt. Je hebt immers geen btw betaald bij aanschaf en al zou je dat hebben betaald (én had je daar een factuur van), dan was je geen btw-ondernemer op dat moment.

Voor de inkomstenbelasting is dat een ander verhaal: Je hebt de ballen ingebracht in je onderneming en dat doe je tegen de waarde in het economisch verkeer (als het dezelfde ballen zijn als die je daarna met factuur hebt gekocht (en in dezelfde staat), dan kun je doorgaans in redelijkheid die prijs hanteren). Dat bedrag verlaagt dan je winst. Dus het is wel prettig als je nog kunt achterhalen hoeveel het er zijn geweest.

 

2. In een kroeg worden biertjes getapt. Het eerste beetje uit het fust spoel je door, want je wil geen water tappen. Het laatste beetje levert alleen schuim, daar blijf je ook mee zitten. En tussendoor mors je nog het een en ander, valt er af en toe een om, etc. Lang leve big data: de belastingdienst kan je precies vertellen hoeveel biertjes een gemiddelde kroeg uit een fust haalt en welke afwijking daarop zit. Wijk je daarvan af, dan heb je wat uit te leggen (doorgaans zwarte omzet).

 

Bij jouw getapete ballen zal de belastingdienst die statistieken niet hebben, maar dat er in het productieproces afval en uitval ontstaat, kijkt de fiscus niet van op. Nu heb ik geen idee over wat voor bedragen het gaat, maar technisch gezien hoor je aan het eind van het jaar een voorraad ongebruikte tape op je balans te zetten, een voorraad ballen en een voorraad getapete ballen. Als je geen gekke dingen doet met die tape, dan zul je de fiscus daar niet over horen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Super bedankt voor je reactie ronaldinho!

 

1. Goed om te horen dat ik in ieder geval nog iets kan aftrekken van de winst. Is het het handigste om dit aan het einde van het jaar te doen icm de voorraad telling?

 

2. Oke, klinkt logisch. Ja de inkoop bedragen zijn ongeveer 1 euro per getapete bal. Voor mijzelf is het handig om te zien welke kleur het beste verkoopt. Voor de belastingdienst waarschijnlijk niet?

 

Thanks!

Ik verkoop massageballen en Speed Ropes :-)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.