• 0

Importeren uit Zuid Amerika

Goedemiddag,

 

Graag zou ik in contact willen komen met ondernemers die ervaring hebben met het importeren van goederen uit Zuid Amerika naar Nederland (kleding, schoenen, accessoires).

 

Ik zou graag meer informatie willen over:

 

Transport:

 

ik heb begrepen dat als je klein begint, je het beste eerst met DHL kan werken. Pas wanneer je grote hoeveelheden gaat importeren is het aantrekkelijker om met een expediteur te werken, klopt dit?

 

Tevens heb ik een vraag over de incoterms. Indien je kiest voor zeetransport, heb ik begrepen dat het beste is om zelf vanuit Nederland het transport te regelen (exw inkopen). Hierdoor voorkom je problemen met de verzekeringen indien het verkeerd gaat en heb je volledige controle over het transport. Het nadeel zijn de hogere kosten, maar dit kan ik proberen mee te nemen in de onderhandelingen. Wat raden jullie aan?

 

Is het mogelijk om tijdens zakenreizen zelf goederen mee te nemen in mijn eigen koffer en deze aan te geven bij de douane op Schiphol? Heeft iemand daar ervaring mee?

 

Contract:

 

Het liefst gebruik ik een, in het Spaans vertaalde, model contract van de ICC met het Nederlands recht van toepassing (en/of Weens koopverdrag). Heeft iemand hier ervaring mee?

 

Is het noodzakelijk om het contract op te laten stellen door een advocaat met kennis van zowel de Nederlandse wetgeving als de wetgeving uit het land waaruit je gaat importeren?

 

Ik hoor het graag als iemand nog andere tips en adviezen over import uit Zuid Amerika?

 

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp.

 

Hartelijke groeten,

 

Elizabeth

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

ik heb begrepen dat als je klein begint, je het beste eerst met DHL kan werken. Pas wanneer je grote hoeveelheden gaat importeren is het aantrekkelijker om met een expediteur te werken, klopt dit?

DHL kan alles vervoeren, ligt eraan welke DHL je gebruikt Express (pakjes) of Global Forwarding (containers e.d.)
Indien je kiest voor zeetransport, heb ik begrepen dat het beste is om zelf vanuit Nederland het transport te regelen (exw inkopen). Hierdoor voorkom je problemen met de verzekeringen indien het verkeerd gaat en heb je volledige controle over het transport. Het nadeel zijn de hogere kosten, maar dit kan ik proberen mee te nemen in de onderhandelingen. Wat raden jullie aan?
Advies is om het Incoterms boek aan te schaffen en te lezen. Bij EXW dien je ook te zorgen voor het voortransport en uitvoeraangifte in het land van export. Als je kiest voor een D-term is het risico tijdens transport voor de verkoper, bij de nadere voor jou zelf (bij CIP en CIf sluit de verkoper dan wel een verzekering af maar die is voor jou en meestal met een minimale dekking).
Is het mogelijk om tijdens zakenreizen zelf goederen mee te nemen in mijn eigen koffer en deze aan te geven bij de douane op Schiphol? Heeft iemand daar ervaring mee?

ik zelf niet maar mijn collega's op Schiphol wel.

Ik hoor het graag als iemand nog andere tips en adviezen over import uit Zuid Amerika?
Zuid-Amerika is nogal groot..... Als je importeert uit een land dat onder het APS valt of waarmee de EU een handelsverdrag heeft kun je in de meeste gevallen importeren zonder bij de douane invoerrechten te hoeven betalen.

 

 

Link naar reactie
  • 1
Advies is om het Incoterms boek aan te schaffen en te lezen. Bij EXW dien je ook te zorgen voor het voortransport en uitvoeraangifte in het land van export. Als je kiest voor een D-term is het risico tijdens transport voor de verkoper, bij de nadere voor jou zelf (bij CIP en CIf sluit de verkoper dan wel een verzekering af maar die is voor jou en meestal met een minimale dekking)

In aanvulling daarop: zorg bij alle niet-D-terms (en dan met name bij CIF en CIP) voor een transportverzekering die niet alleen jouw eigen transportrisico afdekt, maar ook secundaire dekking (lees: "aanvullende dekking indien het echt nodig is") biedt voor het transportrisico van de verkoper en de zeetransportverzekering bij CIF en CIP

 

Die secundaire dekking heet "buyers interests" en is ervoor bedoeld om dekking te bieden als de zeetransportdekking dat toch niet doet, of er een conflict met (de verzekeraar van) verkoper ontstaat over tijdens welk deel van het transport een schade is ontstaan.

 

Ik hoor het graag als iemand nog andere tips en adviezen over import uit Zuid Amerika?

Denk je ook nog aan je productaansprakelijkheidsrisico? Als importeur van goederen van buiten de EU wordt je beschouwd als de fabrikant. Mijn advies is in ieder geval om productaansprakelijkheid te verzekeren. Voor kleding, schoenen en accessoires zal dat ook niet al te moeilijk en relatief goedkoop zijn

 

(hoewel bijvoorbeeld lederwaren uit China niet door iedere verzekeraar meer geaccepteerd worden omdat er problemen zijn geweest met verkeerde impregneermiddelen die irritaties aan huid en luchtwegen opleverden)

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Goedemiddag Elizabeth,

 

voor ervaring m.b.t. het zakendoen in Zuid Amerika - ik heb een paar collega's met ervaring en een netwerk - afhankelijk van het land kunnen we dit voor je inzetten.

Daarnaast kun je ook op bv RVO en het land googelen - voor informatie, die de Nederlandse overheid verzameld en publiceert.

 

m.b.t. transport is het goed om je te oriënteren wat er allemaal bij komt kijken, welke procedures, welke handelingen (inklaren, strippen) en allerlei andere "verborgen kosten" waar je als nieuwkomer tegenaan kunt lopen.

 

Op basis van je verdere vragen kunnen we je gericht antwoord geven en een netwerk bij je vragen zoeken.

 

Jacob van der Vis

 

 

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.