• 0

Onderneming illegaal in Nederland, maar legaal in de VS

Goedendag forumleden,

 

Ik ben bezig met het opzetten van een website, het gaat om een fantasy sport website. Wat houdt fantasy sport in?

 

Je bouwt als het ware een (fantasy) team dat concurreert met andere spelers die hetzelfde doen, op basis van professionele sport uitslagen van individuele spelers of teams worden fantasy punten gegeven.

 

Het exploiteren van een fantasy sport website in Nederland is verboden, omdat het als een kanspel wordt gezien.

 

Er zijn twee opties voor mij om de website op een legale manier te exploiteren:

1. Gok vergunning verkrijgen

2. In een land opereren waar het wel legaal is; VS en Canada (in deze landen wordt fantasy sport als een skill spel gezien)

 

Voor optie 2 heb ik gekozen omdat een vergunning best wel duur is.

 

Ik ben dus van plan om het bedrijf in de VS (Delaware) te vestigen. Mijn vraag is of dat mogelijk is, want ik zal werken vanuit Nederland en opereren in de VS. Heb ik een werkvergunning of iets dergelijks nodig?

 

Alvast bedankt!

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Luffy,

allereerst welkom op Higherlevel!

 

2. In een land opereren waar het wel legaal is; VS en Canada (in deze landen wordt fantasy sport als een skill spel gezien)

Je gaat je dus ook richten op Amerikaanse en Canadese klanten en niet op Nederlandse gebruikers?

 

Mijn vraag is of dat mogelijk is, want ik zal werken vanuit Nederland en opereren in de VS. Heb ik een werkvergunning of iets dergelijks nodig?

Een werkvergunning lijkt mij eerlijk gezegd niet, want je werkt niet op Amerikaans Grondgebied. Maar ik vraag me wel af of je met de feitelijke activiteiten in NL niet alsnog onder het Nederlandse verbod valt. Zelfs al richt je je wellicht niet op NL bezoekers, je feitelijke vestiging (substance) lijkt in Nederland.

 

Substance-normen

 

De volgende omstandigheden (in afnemende volgorde van belangrijkheid) zijn van belang voor de bepaling van de feitelijke vestigingsplaats van een bedrijf:

 

[*]de plaats van de feitelijke (dagelijkse) leiding;

[*]de plaats waar de ondernemingsactiviteiten worden uitgeoefend;

[*]de plaats waar de aandeelhouders vergaderen;

[*]de plaats waar de boekhouding wordt gevoerd;

[*]de plaats van de statutaire zetel.

 

Ik krijg bij jou de indruk dat alleen de statutaire zetel in Delaware is, en de rest in NL. Klopt dat?

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

@Luffy,

allereerst welkom op Higherlevel!

 

Hi Norbert, bedankt. Ik waardeer je reactie op mijn vraag! Hartelijk dank :).

 

2. In een land opereren waar het wel legaal is; VS en Canada (in deze landen wordt fantasy sport als een skill spel gezien)

Je gaat je dus ook richten op Amerikaanse en Canadese klanten en niet op Nederlandse gebruikers?

 

Klopt, ik mag totaal niet adverteren in landen waar fantasy sport als een kanspel wordt gezien.

Mijn vraag is of dat mogelijk is, want ik zal werken vanuit Nederland en opereren in de VS. Heb ik een werkvergunning of iets dergelijks nodig?

Een werkvergunning lijkt mij eerlijk gezegd niet, want je werkt niet op Amerikaans Grondgebied. Maar ik vraag me wel af of je met de feitelijke activiteiten in NL niet alsnog onder het Nederlandse verbod valt. Zelfs al richt je je wellicht niet op NL bezoekers, je feitelijke vestiging (substance) lijkt in Nederland.

 

Substance-normen

 

De volgende omstandigheden (in afnemende volgorde van belangrijkheid) zijn van belang voor de bepaling van de feitelijke vestigingsplaats van een bedrijf:

 

[*]de plaats van de feitelijke (dagelijkse) leiding;

[*]de plaats waar de ondernemingsactiviteiten worden uitgeoefend;

[*]de plaats waar de aandeelhouders vergaderen;

[*]de plaats waar de boekhouding wordt gevoerd;

[*]de plaats van de statutaire zetel.

 

Ik krijg bij jou de indruk dat alleen de statutaire zetel in Delaware is, en de rest in NL. Klopt dat?

 

Dat klopt, maar de boekhouding zou ik in Amerika laten doen, omdat ik daar over mijn bedrijfsresultaat belasting moet betalen. Of is dat niet zo handig?

 

Er is mij verteld door de Nederlandse kansspelautoriteit dat ik wel vanuit Nederland mag werken maar mijn activiteiten niet mag aanbieden op de Nederlandse markt, vandaar het gekozen vestigingsplaats. Het zou héél erg zuur zijn om alsnog onder het Nederlandse verbod te vallen door de "Substance-normen".

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben bezig met het opzetten van een website [...] Het exploiteren van een fantasy sport website in Nederland is verboden, omdat het als een kanspel wordt gezien. [...] Voor optie 2 heb ik gekozen omdat een vergunning best wel duur is.

Ik weet het niet heel zeker, maar persoonlijk heb ik altijd de indruk gehad dat de wetgeving in de VS ongeveer hetzelfde was als in Nederland. Oftewel: verboden, tenzij je een vergunning hebt en dan alleen in het binnenland of zelfs alleen binnen de staat (= VS of Delaware in dit geval en niet Nederland!).

 

Verder kan het wel zo zijn dat poker in Delaware als "skill" based game wordt gezien (en dus legaal is), maar dan uitsluitend voor Delawarians binnen de staatsgrenzen van Delaware! Als je website dus al als "skill" based wordt erkend, kun je in Delaware dus alleen iets betekenen voor de bewoners van die staat in die staat. En zelfs in Delaware moet je bij 'gewone' kansspelen een (betaalde) vergunning hebben.

 

Voor Nederland staan er overigens nogal wat veranderingen op stapel. En anders is het doorlezen van deze brochure misschien wel handig. Om wat voor bedragen hebben we het eigenlijk? Hoeveel omzet was de planning, voor hoeveel gebruikers en om wat voor te winnen prijzen gaat het met welke inzet?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Er was landelijk wetgeving in 2006 geweest, als dat zo is dan is het een landelijke kwestie in het algemeen, de staat Delaware heeft er weinig over te zeggen.*

 

Specifiek in de wetgeving is Fantasy Sport genoemd. Maar gegeven de hoeveelheid geld die erdoor sluist, heeft Fantasy Sport de aandacht van de gok-industrie recentelijk gekregen, wij zien wel hoe dat uitpakt.

 

Maar voorlopig is er niks veranderd.

 

Als buitenlander mag je in de VS en bedrijf oprichten en runnen, dat is geen probleem. Een visum is ook geen probleem. Een verblijfsvergunning is een heel andere kwestie.

 

In 2012 was er een initiatief begonnen om buitenlandse bedrijven naar de VSA te trekken, die vind je hier: http://selectusa.commerce.gov/

 

Je kan ook hier kijken.

 

Ook is een bezoek aan SCORE aan te raden, zoael als de SBA.

 

En een email in de richting van de VS Consulaat in Amsterdam lijkt me niet overbodig.

 

Delaware lijkt me niet voor de hand liggend behalve als je van plan bent om het weer in een korte tijd te verkopen. Niet erg, dat wil ik niet zeggen, maar niet een automatische keuze.

 

Move fast and break things my brother. :-)

 

*Het zit wat complexer maar goed, voor deze onderwerp is de informatie vrij eenvoudig te Googelen. En wat FS betreft is het een vrij actueel onderwerp.

 

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik ben bezig met het opzetten van een website [...] Het exploiteren van een fantasy sport website in Nederland is verboden, omdat het als een kanspel wordt gezien. [...] Voor optie 2 heb ik gekozen omdat een vergunning best wel duur is.

Ik weet het niet heel zeker, maar persoonlijk heb ik altijd de indruk gehad dat de wetgeving in de VS ongeveer hetzelfde was als in Nederland. Oftewel: verboden, tenzij je een vergunning hebt en dan alleen in het binnenland of zelfs alleen binnen de staat (= VS of Delaware in dit geval en niet Nederland!).

 

Hi prinsrachid, dank voor je reactie. Fantasy sport is volkomen legaal in de VS, zie: https://www.dailyfantasycafe.com/academy/undergraduate/is-daily-fantasy-sports-legal

 

Verder kan het wel zo zijn dat poker in Delaware als "skill" based game wordt gezien (en dus legaal is), maar dan uitsluitend voor Delawarians binnen de staatsgrenzen van Delaware! Als je website dus al als "skill" based wordt erkend, kun je in Delaware dus alleen iets betekenen voor de bewoners van die staat in die staat. En zelfs in Delaware moet je bij 'gewone' kansspelen een (betaalde) vergunning hebben.

 

In vijf staten (Arizona, Iowa, Louisiana, Montana or Washington) mag ik fantasy sport niet aanbieden, ik zal dit (duidelijk) op de website vermelden. Fantasy sport wordt helemaal niet gezien als een kansspel en dus is er ook geen vergunning hiervoor nodig. Er zijn al bestaande opererende bedrijven die het al aanbieden, zonder een vergunning te hebben.

 

Voor Nederland staan er overigens nogal wat veranderingen op stapel. En anders is het doorlezen van deze brochure misschien wel handig. Om wat voor bedragen hebben we het eigenlijk? Hoeveel omzet was de planning, voor hoeveel gebruikers en om wat voor te winnen prijzen gaat het met welke inzet?

 

Ik heb een investeringsbudget van ~€100k en verwacht in het eerste jaar een omzet van ~€150k. Totale prijzengeld varieert van een paar tientjes tot duizenden, dit loopt op naarmate er vraag is naar hogere prijzen en entree fees.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.