• 0

hoe effectief is seo eigenlijk

Vandaag ben ik begonnen aan een update voor onze webshop. De volgende punten ben ik mee bezig:

 

 

[*]Alle URL's worden herschreven

[*]Oude URL's netjes met 301 redirects doorgestuurd

[*]Title tags worden ingekort en relevanter gemaakt aan de pagina zelf in plaats van de website geheel

[*]Komt een nieuwe complete XML sitemap voor Google (vreemd genoeg heb ik nu helemaal geen Sitemap).

 

Heeft iemand ervaring met dit soort wijzigingen? Waar ik vooral benieuwd naar ben, als je dus de website met dit soort wijzigingen zoekmachine vriendelijker maakt. Heeft dit dan echt zoveel invloed?

 

Ik ben er vandaag de hele dag mee bezig geweest en verwacht morgen ook nog nodig te hebben hiervoor. Moet ten slotte op elke plek op de website de links herschrijven, in product feeds, nieuwsbrieven, etc. Al met al zitten best veel uren in. Vandaar dat ik benieuwd ben of dit eigenlijk wel zo nuttig is.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Het is een pokkenwerk, maar het kan in elk geval nooit kwaad en als je het eenmaal hebt gedaan heb je er sowieso op de lange termijn profijt van. Het ligt er ook aan of je je in een competitieve markt bevindt of het voor je ranking veel zal schelen. Voor de ene website wel, voor de ander minder, maar negatief is het nooit.

 

Voor de Title tags wordt tegenwoordig aangeraden om een maximale lengte van 512 pixels te gebruiken. En als je toch aan de Title tags bezig bent, neem dan ook de meta description en meta keywords mee.

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 0

Technische SEO is een onderdeel van websiteverbetering. Het heeft wel degelijk effect, maar je gaat er niet zomaar 'ineens' hoger mee scoren.

 

Als je urls in orde zijn, en je redirects werken, en je een sitemap hebt, kunnen spiders je site beter indexeren. Als de bezoekers die op bepaalde keywords binnenkomen lang genoeg blijven (google registreert de terugkeersnelheid bijv), gaat hun algoritme zeggen 'heeey die heeft vast gevonden wat ie zocht', en zul je uiteindelijk wel degelijk verbetering zien.

 

 

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Description was al ok, meestal staat in de resultaten de door mij ingevoerde description. Keywords zijn anno 2015 echt nutteloos. Heb ik altijd al gehad, maar zie geen reden daar tijd in te steken om iets te aan te passen. Wel erg nuttig is 'structured data'. Die was ik vergeten in de opsomming te benoemen. Gebruik ik LD+JSON voor. LD+JSON op de product pagina's gebruik ik sinds vrijdag. Tot vandaag zijn er ~400 producten ingelezen volgens de webmaster tools. Ik denk dat als ik straks een nieuwe sitemap upload, dit ook een stuk sneller zal gaan.

 

We zullen het wel zien dan hoeveel effect deze wijzigingen hebben...

 

Zou desondanks leuk zijn als 1 van jullie SEO experts een case zou kunnen delen als voorbeeld van hoeveel verbetert door een website of liefst webshop te optimaliseren met soortgelijke wijzigingen. Dus niet linkbuilding en content toevoegen, maar echt de bestaande content optimaliseren.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb helaas geen case voor je die alleen gespitst was op het aanpassen van de Title tag en nog wat andere dingen. Meestal wordt de website of webshop van A tot Z aangepakt, waarbij linkbuilding en het toevoegen en verbeteren van content en artikelen ook onderdeel waren, dus het zou oneerlijk zijn om dat te vergelijken met de dingen die jij verandert hebt.

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 0

Het is meer dat je er een soms een handje van hebt incomplete of zelfs verkeerde informatie te geven, zoals dat verhaal van die 512 pixels - dat is alleen wat Google in de resultaten weergeeft, maar de complete title wordt geindexeerd. En in een ander draadje over TLD's en duplicate content zat je ook niet helemaal on track.

 

Als mensen dat lezen en aan de hand van je omschrijving in te profiel denken "Oh, goed te weten! Ga ik gelijk aanpassen!" dan is dat in deze gevallen jammer van de tijd en moeite. Vandaar dat ik het even aanstip.

Link naar reactie
  • 0

zoals dat verhaal van die 512 pixels - dat is alleen wat Google in de resultaten weergeeft, maar de complete title wordt geindexeerd.

 

Dat is inderdaad wat Google in de resultaten weergeeft en je moet met me eens zijn dat mensen lezen wat er in de title in Google staat. Dus als jij Limburgse vlaaien verkoopt en je hebt als Title "Vanaf vandaag hebben wij ook overheerlijke ...." en daar achter staat dan "Limburgse vlaaien te koop" maar dat geeft Google niet weer, dan mis je een hoop mensen die op die link klikken omdat "Vanaf vandaag hebben wij ook overheerlijke ...." heel erg weinigzeggend is, ook al heeft Google je Title wel juist en volledig geïndexeerd.

 

Als je die 512px aanhoudt die ik eerder aanhaalde en je past je Title daar op aan, dan krijg je zoiets als "Overheerlijke Limburgse vlaaien vanaf €9,95" (ik heb niet gekeken of deze Title 512px was) dan zal het percentage mensen dat op je link klikt hoger zijn.

 

En dan voor de volledigheid voor degenen die het interessant vinden om te lezen: http://www.screamingfrog.co.uk/page-title-meta-description-lengths-by-pixel-width/

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 0

Het hele SEO-gebeuren is voor de meeste mensen helaas volledig obscuur, waardoor het belangrijk is om daarover extra duidelijk te communiceren - je weet hoe het gaat: iemand leest je post over 512 pixels, en interpreteert dat als een opgelegd maximum, en voegt daar als automatisme aan toe dat de site vast uit Google geknikkerd zal worden als de title 513 pixels breed is. Terwijl als de motivatie er bij staat iedereen kan bedenken of het in zijn/haar specifieke situatie van belang is.

 

Net als die dubbele content mythe - dat is ook zo'n idioot eigen leven gaan leiden terwijl het advies van Google om het te voorkomen alleen maar bedoeld was om te voorkomen dat Google zelf uit alle URL's naar die pagina een willekeurige zou kiezen voor de zoekresultaten, wat dan toevallig misschien niet jouw eigen voorkeur zou zijn geweest. Wil je dus voorkomen dat Google met de natte vinger een URL kiest, voorkom dan dubbele content. Boeit het jou niet, en heb je die pagina niet helemaal volgeramd met keywords, dan zal het Google ook niet boeien of je nu 2 of 100 URL's naar dezelfde pagina hebt.

 

Idem rond pretty URL's - het zal Google volledig aan de onderrug oxideren of je /product/fiets of ?product=fiets gebruikt, maar omdat ze ooit geadviseerd hebben de visueel meer aantrekkelijke variant te kiezen denken (want duidelijker voor de gebruiker en dus waarschijnlijker dat er op geklikt zal worden) hele volksstammen nu denken dat de andere variant bestraft wordt.

Link naar reactie
  • 0

Mijn ervaring:

 

Ik heb mijn website helemaal netjes gemaakt voor SEO: alle standaard regels opgevolgd voor headers, cursieve keywords, onderzoek naar goede keywords, selecteren populairste keywords, teksten herschreven, goede beschrijvingen bij plaatjes, URL domein weergave aangepast en noem zo verder maar op.

 

Directe resultaat: geen.

 

Resultaat na enkel maanden: ik sta altijd op nummer 1 wanneer men mijn bedrijfsnaam Googled (er zijn een hele hoop bedrijven met dezelfde naam). Ook op andere locaties / PC's / smartphones.

 

 

Het is veel moeite, maar zeker de moeite waard. Ik ga in de toekomst al mijn websites en teksten 100% SEO geoptimaliseerd schrijven.

 

 

 

Weg met intermediairs! Freelancers en projecten. Direct gratis contact. http://neruni.launchrock.com/

Link naar reactie
  • 0

Ja Peter, ik had duidelijker moeten zeggen dat het een aangeraden maximum is door Google vanwege de weergave in Google, maar dat je 'm zelf wel langer mag maken en je daar geen penalty voor krijgt.

 

De zogenaamde pretty URL's hebben voor de gebruiker wel een overduidelijk voordeel omdat meteen helder is waar de pagina over gaat. Je zal er geen penalty voor krijgen als je het niet hebt, maar ik probeer het wel overal te doen, want waarom zou je het niet zo duidelijk mogelijk maken voor je bezoekers? Het zal je conversie alleen maar ten goede komen.

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 0

@Jochem: je gooit het met de pretty URLs nu op gebruikersvoordeel, maar dat was de vraag niet. Eerder gaf je aan dat het impact kan hebben op je ranking;

... of het voor je ranking veel zal schelen. Voor de ene website wel, voor de ander minder, maar negatief is het nooit.
Wat is het nou?

 

 

Link naar reactie
  • 0

@Jochem: je gooit het met de pretty URLs nu op gebruikersvoordeel, maar dat was de vraag niet. Eerder gaf je aan dat het impact kan hebben op je ranking;

... of het voor je ranking veel zal schelen. Voor de ene website wel, voor de ander minder, maar negatief is het nooit.
Wat is het nou?

 

 

 

Was ik niet duidelijk? Voor de ene website zullen de rankings weinig verbeteren als je de Title tags aanpast (let op; verbeterd, niet in iets veranderen dat nergens op slaat), voor de andere wat meer. Het zal nooit slecht zijn voor je rankings maar welke mate van impact het heeft is o.a. afhankelijk van je concurrenten in Google. Als zij het nog slechter voor elkaar hebben dan jij dan zul je een duidelijkere verbetering zien dan wanneer je concurrenten hun Title tags nu al goed op orde hebben.

 

Pretty URL's zijn wel degelijk een voordeel in Google, zowel vanuit gebruikersoogpunt, als voor de rankings, áls je nu een linkstructuur hebt zoals /productID=82&categoryID=512. Als je dat verandert naar een leesbare structuur zoals /fietsbel-voor-wielrenfietsen dan zullen zowel Google als de gebruiker snappen waar de pagina over gaat.

 

Hopelijk heb ik me nu wat duidelijker uitgedrukt.

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 0

Mijn logica van URL's herschrijven was meer, dat ik daardoor irrelevante tekens en dergelijke uit de URL's kan weren. Dat maakt de 'keyword density' in URL's beter.

 

Bijvoorbeeld nu was:

 

https://www.onlinedierenspeciaalzaak.com/webshop/?c=HOND&s=VOEDING

 

Dat wordt:

 

https://www.onlinedierenspeciaalzaak.com/hond/voeding/

 

Dan zie je dat de overbodige delen 'webshop', ?c= en &s= nu weg zijn. Dus als iemand dan zoekt op voeding hond, is mijn URL relevanter. Zelfde voor inkorten titles. Dat kan Google inderdaad ook prima, maar door het zelf te doen kan ik ook daar mijn keyword density verbeteren.

 

Voor product detail pagina's had ik zelfs helemaal de product naam niet in de URL, maar alleen de DB sleutel. Nu heb ik tekstuele key index toegevoegd aan de product tabel in de database waar dus de productnaam in verwerkt is. Dan krijg je als voorbeeld:

 

Oud:

 

https://www.onlinedierenspeciaalzaak.com/webshop/?details=50779

 

Nieuw:

 

https://www.onlinedierenspeciaalzaak.com/_1_kattenbak_de_luxe_blauw_50x40x40_cm/

 

Ik ga er dan natuurlijk wel vanuit, dat als iemand op kattenbak blauw zoekt ik in het 2e geval een stuk beter zal scoren.

 

Oftewel voor mij heeft het opschonen van de URL's als nut, dat de keywords waar de pagina's op gevonden moeten worden dan ook in de URL voorkomen of de keyword density van de URL verbetert. Of de gebruiker er veel aan heeft betwijfel ik, maar ik ga er zeker wel vanuit, dat ik hierdoor beter scoor in Google.

 

Misschien ben ik een uitzondering, maar als ik door een website aan het bladeren ben kijk ik nooit naar de URL. Ik kijk altijd op de pagina zelf om te bepalen waar het over gaat... Daarom betwijfel ik de meerwaarde voor de gebruiker.

 

URL's verbeteren heeft naar mijn mening dus wel degelijk positieve gevolgen voor je ranking om bovengenoemde redenen, maar ik ben natuurlijk geen 'SEO expert'.

 

Overigens las ik in 1 van de post hierboven ook nog iets over dat Google zou kijken naar hoe lang iemand op de website blijft en op basis daarvan de ranking positief of negatief beïnvloed. Dat is volgens mij onzin. Voor zover bekend heeft op dit moment zelfs de CTR geen invloed. Nu is ook dit een discussie punt. Alleen Google weet hoe het echt zit en die vertellen het niet.

 

CTR proberen te verbeteren is echter sowieso altijd belangrijk. Als het niets toevoegt aan je ranking, zorgt het alsnog voor meer verkeer vanuit Google. Dus dat is altijd goed! Daarbij is het erg aannemelijk, dat het wel invloed heeft of in de nabije toekomst krijgt voor je ranking. Immers is een click op jou als resultaat een indicatie, dat je een voor de gebruiker relevant resultaat bent.

Link naar reactie
  • 0

Hier kan ik je dagen mee 'vermoeien' als je dat wilt ;-) Maar even wat korte tips;

 

Meten, meten en nog eens meten is héél belangrijk!

Onthoud welke wijzigingen je gedaan hebt en check je pagerank. Ranktank is daar een handige (en gratis!) tool voor: http://www.ranktank.org/keyword-position-checker-tool/

 

Meld je ook aan bij de verschillende webmaster tools (tegenwoordig heet die van Google "Search Console") om zo je site te analyseren op crawlfouten, deel o.a. je XML Sitemaps.

 

Ik zie hier alleen maar Google voorkomen in de post... Bing wordt dus onderschat? ongeveer 5 tot wel 15% van het verkeer kan via Bing komen!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Gisteren was ik bij de Mediamarkt voor een nieuwe laptop. Toevallig liep daar iemand van Microsoft rond. Ik zei toen in het gesprek 'Zoek ik op Google wel even op'. Toen zei hij beetje lacherig 'Nu moet ik je eigenlijk corrigeren en adviseren het op Bing te zoeken'. Mijn reactie was lachend 'Bing, wat is dat?'. Hij moest lachen en zei 'Dat hoor ik nou de hele dag, waarbij het ergste is, dat ze het vaak nog menen ook'. Die 10-15% lijkt me dus voor de Nederlandse markt wat hoog.

 

Desondanks wel een goede suggestie. Met Windows 10 gaat Bing denk ik wel belangrijker worden. Immers standaard browser = Edge en dan standaard zoekmachine Bing. Zo rolt Microsoft immers. Als ze niet met argumenten hun producten aan de man kunnen brengen, dan maar met koppelverkoop...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik probeer Bing wel eens. Ik ben er niet over te spreken. Over het algemeen ben ik daar langer bezig met vinden wat ik zoek, dan bij Google.

 

Het marktaandeel wat ze hebben is denk ik ook vooral omdat in Windows IE sterk aanbevolen wordt en Bing daar als standaard staat. Mensen met weinig computer kennis zullen dus standaard Bing gebruiken. Nu met Windows 10 gaat Microsoft nog een stapje verder, door hun eigen browser niet meer aan te bevelen, maar gewoon als enige browser standaard te installeren. Dus zal het marktaandeel wel iets toenemen.

 

Naar mijn ervaring is Google gewoon echt veel beter dan Bing. Gezien de manier waarop Microsoft probeert Bing alsnog marktaandeel mee te krijgen, zijn ze dit zelf denk ik ook met me eens.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.