• 0

hoe effectief is seo eigenlijk

Vandaag ben ik begonnen aan een update voor onze webshop. De volgende punten ben ik mee bezig:

 

 

[*]Alle URL's worden herschreven

[*]Oude URL's netjes met 301 redirects doorgestuurd

[*]Title tags worden ingekort en relevanter gemaakt aan de pagina zelf in plaats van de website geheel

[*]Komt een nieuwe complete XML sitemap voor Google (vreemd genoeg heb ik nu helemaal geen Sitemap).

 

Heeft iemand ervaring met dit soort wijzigingen? Waar ik vooral benieuwd naar ben, als je dus de website met dit soort wijzigingen zoekmachine vriendelijker maakt. Heeft dit dan echt zoveel invloed?

 

Ik ben er vandaag de hele dag mee bezig geweest en verwacht morgen ook nog nodig te hebben hiervoor. Moet ten slotte op elke plek op de website de links herschrijven, in product feeds, nieuwsbrieven, etc. Al met al zitten best veel uren in. Vandaar dat ik benieuwd ben of dit eigenlijk wel zo nuttig is.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik zei ook 5-15% en geen 10-15%, deze cijfers zijn even een gemiddelde van de websites die ik beheer met +-15 tot +-125.000 pageviews per dag.

 

Bing wordt inderdaad belangrijker, veel mensen 'vergeten' die zoekmachine ook al is deze ook niet overal bekend. En inderdaad met de nieuwe Windows 10 en Edge browser maar ook de oudere volharde Internet Explorer gebruikers zoeken er nog veel mensen via Bing die je een waardig aandeel kan geven!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Pretty URL's zijn wel degelijk een voordeel in Google, zowel vanuit gebruikersoogpunt, als voor de rankings, áls je nu een linkstructuur hebt zoals /productID=82&categoryID=512.

Dat is alleen als de ?-variant geen keywords bevat. En volgens Matt Cutts heeft het alsnog toevoegen van keywords zo weinig invloed dat het de moeite niet loont om je bestaande site aan te passen. Als je je site toch gaat vernieuwen, dan is het wel een idee om het gelijk met pretty URL's inclusief keywords te doen, maar als je bestaande site nu met ? werkt dan kun je dat gewoon zo laten.

 

Dan zie je dat de overbodige delen 'webshop', ?c= en &s= nu weg zijn. Dus als iemand dan zoekt op voeding hond, is mijn URL relevanter.

Niet relevanter, wel gemakkelijker te lezen. Dit topic gaat over SEO, en op dat vlak maakt het echt niet uit.

 

Link naar reactie
  • 0

Overigens las ik in 1 van de post hierboven ook nog iets over dat Google zou kijken naar hoe lang iemand op de website blijft en op basis daarvan de ranking positief of negatief beïnvloed. Dat is volgens mij onzin.

 

Ik durf niet te zeggen of het zin of onzin is. Er is ook een groot verschil tussen de bounce rate en click back.

 

According to the Google Analytics documentation “Bounce rate is the percentage of single-page visits (i.e. visits in which the person left your site from the entrance page). Bounce rate is a measure of visit quality and a high bounce rate generally indicates that site entrance (landing) pages aren’t relevant to your visitors." If your webpage has a high bounce rate for a search term then Google might lower your rankings and devalue your site for that search term

 

Maar dat is natuurlijk ook maar de mening van deze bron: https://www.techwyse.com/blog/search-engine-optimization/how-bounce-rates-effect-your-website-rankings/

 

 

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 0

 

Overigens las ik in 1 van de post hierboven ook nog iets over dat Google zou kijken naar hoe lang iemand op de website blijft en op basis daarvan de ranking positief of negatief beïnvloed. Dat is volgens mij onzin. Voor zover bekend heeft op dit moment zelfs de CTR geen invloed. Nu is ook dit een discussie punt. Alleen Google weet hoe het echt zit en die vertellen het niet.

 

 

Enkele jaren geleden was er een functie in Google zoals op deze site uitgelegd staat: http://relatiegeschenkenrelatiegeschenken.nl/ (geen commerciele link, klik maar), wat wel degelijk aangeeft dat ze de tijd die je verblijft op een site meetellen als ranking factor.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

@peter je spreekt jezelf eigenlijk een beetje tegen in je bericht. Je geeft aan, dat Matt Cuts aangeeft dat het weinig invloed heeft en zelf zeg je geen.

 

Mijn mening is, dat weinig invloed ook invloed is. Dus zie ik we meerwaarde van het aanpassen. Wat ik al aangaf, de keyword density gaat omhoog van me URL door de parameters er uit te gooien. Daarbij staat nu alles uppercase en wordt dat lowercase. Dat maakt ook verschil.

 

Wel interessante discussie dit. Aangezien effect van dit soort wijzigingen niet meteen zichtbaar is, ga ik hier zeker even over een maandje of 2 op terug komen... :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

@richard blijft toch een discussie punt, waar alleen Google echt het antwoord op weet. Je link heeft het over de invloed van blacklisten van websites op de ranking.

 

Ik vind het ook heel logisch, als CTR of zelfs tijd op website wel invloed hebben op ranking. Echter is dit volgens mij toch echt een discussie punt en zijn er voor geen van beide standpunten echt harde feiten?

Link naar reactie
  • 0

 

Mijn mening is, dat weinig invloed ook invloed is. Dus zie ik we meerwaarde van het aanpassen. Wat ik al aangaf, de keyword density gaat omhoog van me URL door de parameters er uit te gooien.

 

Daar ben ik het helemaal mee eens. In een supercompetitieve markt kan een kleine verandering een groot effect hebben, bijvoorbeeld op rankings. Ik ben zelf een neurotische perfectionist en als ik kleine veranderingen aan mijn webshops kan doen die mijn rankings positief kunnen beïnvloeden dan doe ik dat. Waarom? Waarom niet....

 

 

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 0

@richard blijft toch een discussie punt, waar alleen Google echt het antwoord op weet. Je link heeft het over de invloed van blacklisten van websites op de ranking.

 

Ik vind het ook heel logisch, als CTR of zelfs tijd op website wel invloed hebben op ranking. Echter is dit volgens mij toch echt een discussie punt en zijn er voor geen van beide standpunten echt harde feiten?

 

Google geeft (natuurlijk) zo min mogelijk harde feiten, maar deze functie (blokkeren) werd dus pas zichtbaar NA je terugkeer vanaf de desbetreffende site, wat toch wel heel duidelijk aangaf dat ze dat signaleren en er ook iets mee doen.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 1
@peter je spreekt jezelf eigenlijk een beetje tegen in je bericht. Je geeft aan, dat Matt Cuts aangeeft dat het weinig invloed heeft en zelf zeg je geen.

Klopt, ik had 'noemenswaardige' achter 'geen' moeten typen. ;)

 

Mijn mening is, dat weinig invloed ook invloed is. Dus zie ik we meerwaarde van het aanpassen.

En da's prima, daar zijn meningen voor. Waar ik me alleen aan stoor is dat meningen, vooral rond SEO, vaak als absolute waardheden worden gebracht. Waarom niet gewoon genuanceerd afwegen of het voordeel de moeite van de aanpassing rechtvaardigt?

 

Ik heb vorig jaar op expliciet verzoek van een klant van me flink wat ingrijpende aanpassingen aan zijn website moeten doen in het kader van SEO, en ik ben er van overtuigd dat hij nog geen tiende van die kosten terugverdiend heeft. Maar niemand kan dat met zekerheid zeggen, want je kunt het eigenlijk niet meten - wat mij betreft nog een reden om SEO met een flinke korrel zout te nemen.

 

Wat ik al aangaf, de keyword density gaat omhoog van me URL door de parameters er uit te gooien.

Strikt genomen klopt dat dus niet. In de oorspronkelijke versie stonden er uberhaupt geen keywords in. In de aangepaste wel. Dat maakt het verschil, niet of je dat met /blabla of ?prod=blabla doet.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@peter

Er is heel weinig zeker op SEO gebied. Omdat Google daar bewust lekker wazig over is! Daar ben ik het met je eens.

 

Echter nog even over de URL's. Daar heb je in dit geval toch geen gelijk. Als ik ?prod=naam verander in /prod/naam heb je gelijk. Maar het weghalen van het woordje prod verhoogt wel de keyword density. In mijn geval gaat ook het woordje /webshop/ er uit. Dat maakt het nog beter.

 

Dit gaat over categorie pagina's op de webshop.

 

De product pagina's is de verbetering sowieso veel groter bij, daar stonden inderdaad uberhaupt geen keywords in de URL. Wijzigingen zijn nu live. Heb uitgebreid offline getest. Desondanks nog wel wat bugs al tegen gekomen die er offline niet zaten. Kwestie van verschil in versies van server software. Nu is het duimen dat alles verder goed werkt!

Link naar reactie
  • 0

eeeehm... Dat is toch beetje common sense? Als ik een pagina heb over 'fietsbel'. Dan wordt een zo kort mogelijke URL met het woord fietsbel over het algemeen beter gevonden dan

 

www.fietsbel.nl/ <--- beste!

 

www.webshopnaam.nl/fietsbal/ <--- goede URL

fietsbel.webshopnaam.nl/ <--- als het goed is vergelijkbaar met vorige in effect

 

www.langewebshopnaamdienietsermeetemaenheeft.nl/?categorie=fietsassecoires&subcategorie=onderdelen&specifiek=fietsbel <--- waardeloze URL

Link naar reactie
  • 0

Nee, ik heb het echt over hoe een zoekmachine daarmee om gaat. Natuurlijk is ook dit een aanname van mij. Echter als ik zoekresultaten bekijk, zijn de top resultaten meestal toch de kortere url's met de keywords in de URL. Lange URL's zie ik niet zo vaak op de eerste pagina bovenaan staan. Behalve natuurlijk met longtail zoekopdrachten. Als er dan een URL is met de vrijwel volledige zoekopdracht er in, staat die wel weer hoog... Laat staan URL's waar de keywords helemaal niet in voorkomen. Dus URL lijkt daar toch bepalend?

Link naar reactie
  • 0

Feiten zijn er niet zoveel in SEO-land. Aannames gestaafd door case studies veel meer. Ik ben het in dit geval eens met Wouter. Er zitten meer relevante keywords in de domeinnaam, hoogstwaarschijnlijk rank je daardoor ook beter. Ik zie dit in de branche van mijn webshops overigens ook. De collega's met een beschrijvende domeinnaam (en ook alles na de landextensie) rankt beter dan de collega die category=25&ItemID=99 etc. in de link heeft. Dat is uiteraard geen waterdicht bewijs, maar als je dit keer op keer tegenkomt, dan is het aan aardige aanname om te stellen dat je beter pretty, SEF en URL's met (niet teveel) keywords kunt gebruiken.

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 0

Sorry, maar ik luister niet naar advies uit een glazen bol, en hopelijk ben ik niet de enige...

 

Uitgebreidere motivatie - de URL speelt maar een kleine rol, maar jullie proberen allebei het feit dat de ene site hoger rankt dan de ander als indicatie van het belang van die URL te gebruiken. Dat die ene hoger rankt dan de ander komt met 95% zekerheid door de content, niet door de URL.

 

Wil je dit bewijzen, maak dan twee identieke sites met verschillende URL's, en vergelijk de resultaten. Of beter nog: meer sites, want meerdere combinaties van variabelen...

 

 

Link naar reactie
  • 0

We gaan er niet uit komen ;D

 

Ik proef een beetje uit je berichten dat jij de details van SEO niet zo belangrijk vindt, maar eerder de "grote lijnen van SEO" volgt, wat die ook mogen zijn. In mijn ervaring als SEO-er kan ik beamen dat juist die details een verschil kunnen maken als je je in een competitieve markt begeeft. Zit je meer in een (micro)niche waar maar weinig concurrentie is, dan kun je het je permitteren om geen aandacht te schenken aan de details.

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 0

Begrijpelijke URI's dienen het comfort van gebruikers en deze zouden dus ook gewaardeerd moeten worden door zoekalgoritmes. Lijkt me geen onderzoek waard dat (of) gebruikers eerder klikken op dit soort vermeldingen en dat dit ook meeweegt in zoekmachines. Dubbel effect. Vergeet ook geen interne verwijzingen. Deze zijn makkelijk te realiseren.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik proef een beetje uit je berichten dat jij de details van SEO niet zo belangrijk vindt...

Nee, ik vind onlogisch onderbouwde aannames niet belangrijk, en zowel jij als Wouter geven aan dat het gaat om aannames, en dat er weinig feiten zijn in SEO-land.

 

Tegelijkertijd zie je op zo'n beetje alle websites van SEO-bedrijven (en ook in sommige posts hier op HL) dat de experts die inschattingen brengen alsof het feiten zijn.

 

Van die tegenstelling gaan al mijn nekharen stijf overeind staan...

 

 

Link naar reactie
  • 1

Begrijpelijke URI's dienen het comfort van gebruikers en deze zouden dus ook gewaardeerd moeten worden door zoekalgoritmes. Lijkt me geen onderzoek waard dat (of) gebruikers eerder klikken op dit soort vermeldingen en dat dit ook meeweegt in zoekmachines. Dubbel effect. Vergeet ook geen interne verwijzingen. Deze zijn makkelijk te realiseren.

 

Groet,

 

Highio

 

Inderdaad, en mócht het zo zijn dat een zoekmachinevriendelijke en gebruikersvriendelijke URL nu geen waarde zou hebben, dan kun je er alvast rekening mee houden dat dat mogelijk in de toekomst wel zo zou zijn, dus waarom dit niet meteen goed doen?

 

En Peter, dan raad ik je aan om geen vooraanstaande SEO-sites te volgen, daar kom je regelmatig tegenstellingen tegen en ik wil niet dat je het aan je hart krijgt.

 

 

 

Koelvest.nl voor mensen die last hebben van de warmte. Denk hierbij aan magazijnmedewerkers, werknemers in de industrie, mensen met MS en motorrijders.

Link naar reactie
  • 0

...dan kun je er alvast rekening mee houden dat dat mogelijk in de toekomst wel zo zou zijn, dus waarom dit niet meteen goed doen?

*proest*

 

edit: daarnaast gaat het er in deze discussie (zie het onderwerp) niet om of het wel of niet wenselijk is, het gaat me erom of zoekmachines er iets mee doen. Dat is niet zo.

 

En Peter, dan raad ik je aan om geen vooraanstaande SEO-sites te volgen, daar kom je regelmatig tegenstellingen tegen en ik wil niet dat je het aan je hart krijgt.

Geen zorgen, die mijd ik als de pest. :)

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 318 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.