• 0

KIA en afschrijving

Hallo,

 

Ik heb een vraag over KIA en afschrijving.

 

Wij willen bijvoorbeeld een nieuwe bedrijfsauto aanschaffen van 10.000,00

Nu is de investeringsaftrek 28% dus 2.800,00.

Afschrijving in 5 jaar 20% p/j.

Dus als ik het goed begrijp mag ik in jaar 1, 4.800 van mijn winst aftrekken.

En de 4 jaar erna nog gewoon 2.000?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Oeps, sorry... waarschijnlijk heb ik die 1 naast de 4 wat te snel gelezen.

 

Tweede poging: Je kan in jaar één de KIA aftrekken en daarnaast je afschrijvingskosten. Echter KIA en afschrijving moet je echt los van elkaar beschouwen. Ze hebben niets met elkaar te maken. In je boekhouding komen de afschrijvingskosten wel terug en verlagen die je winst. KIA is een extra aftrekpost die alleen je belastbare winst verlaagt. Puur fiscaal dus.

 

Hou bij je afschrijving wel rekening met de restwaarde. Jaarlijks 2000 euro lijkt mij daarom iets te hoog. Om eerlijk te zijn weet ik niet of restwaarde verplicht is. Volgens mij is 20% per jaar de maximale afschrijving en volgt restwaarde uit goed koopmansgebruik.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wij willen bijvoorbeeld een nieuwe bedrijfsauto aanschaffen van 10.000,00

Nu is de investeringsaftrek 28% dus 2.800,00.

Afschrijving in 5 jaar 20% p/j.

Dus als ik het goed begrijp mag ik in jaar 1, 4.800 van mijn winst aftrekken.

En de 4 jaar erna nog gewoon 2.000?

In grote lijnen heb je gelijk.

 

Het is alleen niet zo dat jij die KIA in je boekhouding moet verwerken als 'extra afschrijving'. De KIA-aftrek wordt alleen gebruikt om je belastbare inkomen te verlagen, zodat je minder belasting hoeft te betalen.

 

In jouw boekhouding verschijnt dus alleen de echte afschrijving als kostenpost. Verder zou ik de auto activeren op de balans en vervolgens een restwaarde hanteren (van bijvoorbeeld 1.000 euro) en per maand 150 euro afschrijven vanaf maand van aanschaf.

 

EDIT: ik zag mmints reactie pas nadat ik mijn bericht had geplaatst. Gelukkig komt de inhoud redelijk overeen. :)

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

En tot slot: je mag maximaal 20% per jaar afschrijven, maar als de werkelijke waardevermindering minder is, mag je minder afschrijven. Als je bijvoorbeeld verwacht dat die auto ongeveer 6 jaar gebruikt zal worden en na die zes jaar nog 2500,- (ex btw!) op zal leveren, heb je een afschrijvingspotentieel van 7500,- te verdelen over zes jaar.

 

Als je de auto in vijf jaar naar 0 afschrijft, en 'm daarna verkoopt voor 2500,- realiseer je ongevraagd ineens weer winst, dat kan wel eens slecht uitkomen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.