• 0

Fiscale winstberekening in VPB sluit niet aan door dividenduitkering

In de BV waarvoor ik aangifte vpb (2014) doe sluit de fiscale winstberekening niet aan met de winst- en verliesverrekening. Het verschil is de ontvangen dividenduitkering onder de deelnemingsvrijstelling en de betaalde dividenduitkering naar privé.

 

De winstuitdeling naar privé heb ik opgenomen onder het kopje "winstuitdelingen en niet-aftrekbare giften" . Nu resteert nog een verschil ter grootte van de ontvangen dividenduitkering van de werkmaatschappij welke onder de deelnemingsvrijstelling valt.

 

Overige info:

De BV is een holding van de werkmaatschappij met 100% van de aandelen.

Het resultaat van de deelnemingsvrijstelling is het bedrag van het resultaat deelneming = 100% van de winst van de werkmaatschappij.

 

Ik hoop dat iemand mij (snel) kan helpen.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het verschil is de ontvangen dividenduitkering onder de deelnemingsvrijstelling en de betaalde dividenduitkering naar privé.

Begrijp ik het goed dat de werkmaatschappij dividend heeft uitgekeerd aan de holding? En dat die holding vervolgens ook weer dividend heeft uitgekeerd aan de DGA? Zijn werkmaatschappij en holding (onderdeel van) een fiscale eenheid voor de vennootschapsbelasting? Of geef je de winst voor beide bv's separaat of tegelijkertijd aan?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Het klopt dat de werkmaatschappij dividend heeft uitgekeerd aan de holding (deelnemingsvrijstelling). En dat de holding vervolgens ook weer dividend heeft uitgekeerd aan de DGA (onder inhouding van dividendbelasting). Er is geen fiscale eenheid.

OK, in dat geval ga ik even in op de deelnemingsvrijstelling. Deze zal in de holding worden berekend. Ik neem even aan dat je het programma van de Belastingdienst gebruikt ("Aangifte vennootschapsbelasting 2014").

 

De deelnemingsvrijstelling zou, als je alle vinkjes, pieletjes en bedragjes goed hebt ingevuld, automatisch goed moeten worden berekend. Ik zal de relevante rubrieken even stuk voor stuk langs gaan. Ik ga even van een vrij standaard scenario uit (dus vrij simpele dividendontvangsten zonder extra toeters en bellen als kosten van verwerving en vervreemding enzo).

 

- Allereerst heb je in het menu aan de linkerzijde onder het kopje Belastingplichtige de regel Deelnemingen en deelnemingsvrijstelling e.d.. Als je daar op klikt, krijg je lijstje met Ja/Nee-vragen. De eerste vraag ("Hebt u belangen in een vennootschap waarop de deelnemingsvrijstelling of de deelnemingsverrekening van toepassing is?") zul je met Ja moeten beantwoorden.

 

- Vervolgens moet de Balans en de Winst-en-verliesrekening invullen. Omdat je hebt aangegeven dat de holding een deelneming heeft, zul je onder de regel Winst-en-verliesrekening ook de regel - Resultaat uit deelnemingen zien. Als je hierop klikt, kun je invullen hoeveel dividend de holding heeft ontvangen van de werkmaatschappij.

 

- Een stukje verderop zal in het menu aan de linkerzijde onder het kopje Deelnemingen de mogelijkheid ontstaan om de naam in te vullen van de vennootschap waarin wordt deelgenomen. Vervolgens kun je de gegevens van de deelneming invullen (RSIN, bezit%, aandelenkapitaal). Er is ook een vakje "Nettovoordelen met of uit de deelneming". Hier vul je het dividendbedrag weer in.

 

- Tot slot krijg je vanzelf in het menu onder het kopje Belastbaar bedrag de regel Deelnemingsvrijstelling en -verrekening te zien. Hieronder zou dan nóg een regel moeten verschijnen: - Overzicht deelnemingsvrijstelling. Als alles goed is zou de deelnemingsvrijstelling hier moeten verschijnen en net zo hoog moeten zijn als je dividendontvangsten uit de werkmaatschappij. Onder de regel Overzicht belastbare winst zou de deelnemingsvrijstelling correct van de winst moeten worden afgetrokken voor de bepaling van de winst.

 

Hopelijk kun je er iets mee!

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

- Vervolgens moet de Balans en de Winst-en-verliesrekening invullen. Omdat je hebt aangegeven dat de holding een deelneming heeft, zul je onder de regel Winst-en-verliesrekening ook de regel - Resultaat uit deelnemingen zien. Als je hierop klikt, kun je invullen hoeveel dividend de holding heeft ontvangen van de werkmaatschappij.

 

Toch snap ik nog iets niet. Het resultaat van de deelneming is toch de geboekte winst bij de werkmaatschappij?

Waar laat ik nu het verschil tussen de geboekte winst en het uitgekeerde dividend?

 

Note: Aan het einde van het boekjaar het ik de deelneming in de holding verhoogd met het bedrag van de winst bij de werkmaatschappij. Op dit bedrag van de deelneming heb ik de dividenduitkering (onder de deelnemingsvrijstelling) in mindering gebracht.

Link naar reactie
  • 0

Toch snap ik nog iets niet. Het resultaat van de deelneming is toch de geboekte winst bij de werkmaatschappij? Waar laat ik nu het verschil tussen de geboekte winst en het uitgekeerde dividend?

Die laat je nergens, het uitgekeerde dividend aan de holding heeft namelijk geen effect op de winst van de werkmaatschappij. De gemaakte winst van de werkmaatschappij wordt volledig belast in de werkmaatschappij, ongeacht óf en de mate waarin je dividend uitkeert. Het is ook niet zo dat de winst van de werkmaatschappij automatisch het dividend het "resultaat uit deelnemingen" van je holding is.

 

De werkmaatschappij moet expliciet besluiten via de algemene vergadering van aandeelhouders om zo'n uitkering te doen, waarbij je uiteraard niet 100% van de winst kunt of hoeft uit te keren als dividend (dividendtoets). Pas na die uitkering is dat dividend "resultaat uit deelneming" voor de werkmaatschappij. Het resultaat van de werkmaatschappij is dan al belast. Je moet je echt even per bv verplaatsen in zo'n bv alsof het separate entiteiten zijn. Het klinkt nu meer alsof je het als min of meer één eenheid ziet, terwijl je bovendien geen fiscale eenheid hebt.

 

Een versimpeld voorbeeld. Als de werkmaatschappij winst maakt (laten we zeggen 100 euro), betaal je gewoon vennootschapsbelasting over die winst (20 euro). Het eigen vermogen neemt toe met die winst ná belasting (dus 80 euro en geen 100 euro). Deze 80 euro zou de werkmaatschappij kunnen uitkeren als dividend, als de werkmaatschappij dat mag, kan én heeft besloten. Vervolgens ontvangt de holding dus 80 euro dividend. Hierop is de deelnemingsvrijstelling van toepassing, anders zou deze 80 wéér belast worden binnen het concern.

 

Daarna kan de holding besluiten deze 80 euro weer uit te keren als dividend aan de DGA. De DGA moet hier aanvankelijk 12 euro dividendbelasting (15%) over betalen (slag om de arm, het bedrag kan ook anders worden berekend). Tot slot moet de DGA aan het eind van het jaar nog eens 8 euro inkomstenbelasting in box 2 betalen (25% ipv 15%). Er belandt dus van de 100 euro winst in de werkmaatschappij uiteindelijk 60 euro netto in de privé-handen van de DGA.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 175 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.