• 0

WW en ondernemerschap

Ik ben in oktober 2013 werkeloos geworden, daarna kwam ik in de ziektewet en dat heeft een jaar geduurd. Tijdens mijn ziektewet periode ben ik gestart met mijn bedrijf en werk hier zo'n 15 uur per week in. Nu wordt ik vanaf 30 juli jl. weer teruggezet in de WW. Ik heb om advies gevraagd bij 2 werkcoaches en deze vertelden mij dat ik voor de 15 uur dat ik in onderneming werk vrijstelling krijg voor de 15 uur omdat ik vanuit de ziektewet ben begonnen. Zojuist werd ik door het UWV gebeld en zij vertelden mij doodleuk dat zij de uren gaan korten. Zij spreken elkaar dus tegen. Mijn vraag is, wat moet ik geloven en waar ben ik aan toe deze maand? Als zij gaan korten dan moet ik voldoende inkomsten generen om mijn hoofd boven water te houden. Wie kan mij helpen met deze vraag?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Die vrijstelling is voor je sollicitatieplicht neem ik aan en die korting hangt zo te lezen juist ermee samen. Je wordt dus voor 15 uur als ondernemer ingeschaald. Die uren kan je door-ondernemen en dus krijg je krijgt er geen uitkering voor. Wat is er in tegenspraak?

 

Als zij gaan korten dan moet ik voldoende inkomsten generen om mijn hoofd boven water te houden. Wie kan mij helpen met deze vraag?
Ja, je uitkering is voor de overige uren. Ik kan me voorstellen dat je daar niet genoeg van kunt rondkomen en je dus voldoende inkomsten met je onderneming moet genereren. Wat is je vraag?
Link naar reactie
  • 0

Twee werkcoaches van het UWV hebben mij verteld dat ik voor 15 uur vrijstelling zou krijgen omdat ik vanuit de ziektewet ben begonnen met ondernemen. Dat betekent dat ik gewoon mijn hele uitkering zou krijgen totdat ik meer uren werk in onderneming en dat zouden ze gaan korten. Nu hoor ik dat ze de 15 uur gaan korten dus de helft van mijn uitkering gaan uitkeren. Ze gaan er dus van uit dat ik al direct inkomsten genereer uit onderneming.

 

Mijn vraag is dan ook. Is het zo dat ik toch vrijstelling voor die uren moet krijgen en volledige uitkering ontvangen of mogen ze mij nu die 15 uur gaan korten?

Link naar reactie
  • 0

Die vrijstelling is voor je sollicitatieplicht neem ik aan en die korting hangt zo te lezen juist ermee samen. Je wordt dus voor 15 uur als ondernemer ingeschaald. Die uren kan je door-ondernemen en dus krijg je krijgt er geen uitkering voor. Wat is er in tegenspraak?

 

Die conclusie kun je niet trekken mmint.. er is een fundamenteel verschil tussen een vrijstelling sollicitatieplicht en de urenvrijlating ivm een bestaande onderneming.

 

@ Inge, ik ken de regels voor overgang van ziektewet naar WW niet, maar kan me de ontstane verwarring wel voorstellen.

Voor mensen met een onderneming naast hun dienstverband die worden ontslagen is een regeling waardoor je toestemming krijgt om een aantal uren te ondernemen naast je uitkering, maar je behoud een sollicitatieplicht voor alle uren dat je ww ontvangt.. de uren vrijlating heb je nodig om te voorkomen dat je ondernemersuren gekort worden.

Ik kan me goed voorstellen dat als onderdeel van jou reïntegratieproces jij toestemming hebt gekregen op grond van de ziektewet regels dat jij ook recht hebt op zo'n uren vrijlating.

Wat je dus moet gaan regelen met de werkcoaches is dat jij zo'n stukje papier krijgt waarop staat dat je voor 15 uur per week een urenvrijlating hebt. Zodra je dat hebt kan/mag je niet gekort worden.

 

De andere medewerker die je gesproken hebt is belast met de directe uitvoering/vaststelling van jou ww uitkering en zolang die geen papiertje heeft waarop staat "urenvrijlating 15 uur per week" roepen die inderdaad vrij snel dat je gekort zult gaan worden voor die uren..

 

Ik denk dat het uiteindelijk wel goed komt op basis van de informatie en mijn kennis van de regels maar het kan heel goed gebeuren dat je eerste uitkering toch gekort wordt omdat de vrijlating nog niet in het systeem staat..

Dus even in de "Pientje pitbull" modus en die werkcoaches of servicedesk achter de broek zitten en zorgen dat ze die urenvrijlating gaan regelen of jou vertellen hoe je hem aanvraagt..

 

 

_________

ik zal als moderator ook UWV webcare even op deze vraag wijzen, wellicht kunnen zij met iets duidelijker aangeven wat de regels zijn bij overgang van ziekte wet naar WW.

 

 

Link naar reactie
  • 0

als je geen vrijstelling / vrijlating krijgt dan zullen de uren (permanent) gekort worden.

dan is het zaak om te achterhalen waarom je hem niet krijgt want alleen met een vrijlating kun je korting voorkomen.

 

het enig ander alternatief is stoppen met je onderneming, dan voorkom je de korting ook..

wellicht is minder uren ondernemen ook nog een optie als de inkomsten nog te laag zijn.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Inge,

 

Wat frustrerend dat nu blijkt dat je uren die je werkt als zelfstandige toch blijvend gekort gaan worden. Ik snap dat je graag wilt weten hoe dit kan.

 

Als je tijdens de Ziektewet begint met werken als zelfstandige dan word je door de WW beschouwd als een beginnend zelfstandige. Voor deze uren word je dan niet meer als werknemer gezien. Daarom kort de WW deze uren.

Ik snap dat het erg verwarrend is als je twee keer iets anders hebt vernomen van je adviseur werk. Het is goed om te weten dat je voor vragen over re-integratie terecht kunt bij je adviseur werk. Je kunt je adviseur bereiken via de werkmap.

Vragen over de hoogte van de uitkering beslist en beantwoord de uitkerende afdeling. Stel je vragen over de hoogte, betalingen en dergelijke via UWV Werknemers Telefoon 0900-9294 of natuurlijk via Webcare.

 

Wat gaat er nu gebeuren?

Je WW-uitkering wordt gekort met het hoogste aantal uren dat je in een week als zelfstandige hebt gewerkt. Deze korting blijft ook al werk je soms minder uren. Alleen als je volledig stopt met je werkzaamheden kun je opnieuw een WW-uitkering krijgen voor de uren die je gekort wordt.

 

De periode waarbinnen je mogelijk opnieuw WW-uitkering kunt krijgen hangt af van de duur van je WW.

- Heb je 18 maanden of korter recht op WW? Dan kun je deze uren laten herleven binnen 18 maanden.

- Heb je langer dan 18 maanden recht op WW? Dan kun je een herleving aanvragen binnen dezelfde periode waarin je recht had op WW.

Actuele informatie over de herleving vind je hier.

 

Ik wens je succes met de verdere verloop van je re-integratie. Ik hoop dat je toch je werkzaamheden als zelfstandige kunt behouden.

 

Met vriendelijke groet,

 

Mariël

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

 

 

https://www.uwv.nl/webcare

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 209 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.