• 0

IB ondernemer náást voltijds dienstbetrekking mogelijk (en hoe dan)?

LS,

 

Ik heb twee vragen die ik tot op heden (via Google) niet heb kunnen beantwoorden. Hopelijk kan één van de deskundigen hier me helpen.

 

Ik ben in loondienst met een voltijds dienstverband. Daarnaast heb ik een sluimerende eenmanszaak; 'k ben wel 'ondernemer' voor de BTW maar (nog) niet voor de IB.

Omdat ik in mijn 'loondienst-werk' steeds meer werk op hoofdlijnen ging doen (projectleiding etc) en ik uit liefde voor het vak af en toe toch ook nog eens inhoudelijk bezig wilde zijn, deed ik via de EMZ af en toe kleine opdrachten voor derden; voornamelijk wat programmeerwerk, soms wat advies. De afgelopen vijf jaar ging het om zo'n 3500 tot max 6000 euro omzet per jaar.

 

De komende tijd staan er spannende dingen te gebeuren waarbij het zou helpen wanneer ik wat finaniciële armslag zou hebben. Mijn streven is daarom om het 'bijklussen' (voornamelijk ICT gerelateerd / programmeerwerk) te intensiveren.

Om een beeld te geven: mijn inkomen uit loondienst is ongeveer 50k, het streefbedrag aan bijklussen ligt rond de 30k. Ik verwacht dat met zo'n 500 uur te kunnen bewerkstelligen (40 weken x 12 uur).

Ik heb dit jaar tot nu toe drie opdrachtgevers, binnenkort waarschijnlijk vier. De 1225 uur ga ik (bij lange na) niet halen.

Ik kan zelf bepalen hoe en wanneer ik het werk uitvoer (naar keuze bij de opdrachtgever op kantoor, of zondagochtend in pyama thuis om maar eens wat te noemen), als 't maar op de afgesproken datum af is. 'k Draag zelf de risico's (wanbetaling, ziekte, beroepsaansprakelijkheid).

 

De vragen:

- Is het, om als IB-ondernemer te worden aangemerkt, een noodzakelijke voorwaarde dat je een VAR-WUO hebt, of kan dat ook met een VAR-ROW? Of, wanneer er geen VAR benodigd is, hoe 'overtuig' je dan de Belastingdienst dat je IB ondernemer bent?

(Wanneer dat pas bij de IB aangifte in 2016 kan,wordt het lastig om op voorhand een tarief te bepalen.)

- Over welk bedrag kan de MKB-winstvrijstelling worden berekend? Over de 30k 'bijkluswerk' of over de 80k 'bijklus + loondienst werk'? (ik vermoed over de 30k, maar vraag het toch maar even...)

 

 

Wanneer iemand een lichtje zou kunnen schijnen op deze - voor mij - duistere materie ben ik hem of haar zeer dankbaar...

 

Dick

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

(Wanneer dat pas bij de IB aangifte in 2016 kan,wordt het lastig om op voorhand een tarief te bepalen.)

Eh?

Het verschil tussen 'de inkomsten opgeven als winst' en 'de inkomsten opgeven als ROW' is dat er op 'winst' 14% mkb-winstvrijstelling van toepassing is. Verder is er geen verschil, je voldoet niet aan het urencriterium dus hebt geen recht op zelfstandigenaftrek.

 

Verder zou ik je adviseren om je tarief vooral niet af te laten hangen van de fiscale situatie, maar van de markt, je klanten en je toegevoegde waarde.

 

 

 

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

De vragen:

 

1) Heeft niets met elkaar te maken. Je geeft in de aangifte aan of je aan het urencriterium voldoet (maar dat moet je natuurlijk niet doen, wanneer het maar 500 uur is!) - een VAR is alleen nodig wanneer een opdrachtgever dat eist.

 

2) Over je winst, dus omzet minus (bedrijfs-)kosten.

Dank, helder!

 

De vervangende vraag is dan echter: "hoe beweeg ik de Belastingdienst ertoe om mij een uitnodiging tot het doen van aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers uit te reiken?"

Op de site van de BD krijg ik (na inloggen) alleen aangiftes mbt BTW te zien, en voor zover kan zien is er in het 'particuliere' aangifteprogramma geen mogelijkheid om de MKB-winstvrijstelling mee te nemen.

 

.

 

(Wanneer dat pas bij de IB aangifte in 2016 kan,wordt het lastig om op voorhand een tarief te bepalen.)

[...]

 

Verder zou ik je adviseren om je tarief vooral niet af te laten hangen van de fiscale situatie, maar van de markt, je klanten en je toegevoegde waarde.

Helemaal eens. Mijn toegevoegde waarde leidt tot een uurtarief voor incidentele opdrachten van rond de 85 euro. In de betreffende markt wordt voor deze werkzaamheden 70 - 90 voor een ZZP'er betaald, en 80 - 120 voor een 'meermans' adviesbureau.

Enige zekerheid rond de fiscale consequenties zou ertoe leiden dat ik makkelijker kan onderhandelen over een tarief voor meer structurele opdrachten (obv raamcontract oid). Naar mijn inschatting leidt een concurrerender tarief makkelijker tot wat structureler opdrachten.

En het gebruik kunnen maken van de 14% aftrek zou mij volgens een grove berekening ongeveer 10 euro onderhandelingsruimte opleveren mbt het uurtarief.

Link naar reactie
  • 0

De vervangende vraag is dan echter (...)

 

Je kan:

- een fiscaal intermediair inschakelen die de aangifte voor je verstuurt, of

- een verzoek (schriftelijk) om een winstaangifte klaar te zetten neerleggen bij de BD, als je wil doe-het-zelven.

 

Dank! 'k Zal in januari (als ik overzicht heb over de resultaten) een mooi plakje dooie boom naar het regiokantoor sturen.

Vanaf volgend jaar zal het idd waarschijnlijk een intermediair / boekhouder worden, voor de aangifte over 2015 lijkt me (mede vanwege de geringe bedragen) doe-het-zelven wel een goed leertraject.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 258 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.