• 0

Basis administratie + urencriteriun

Beste allemaal,

 

Momenteel ben ik in de verkennende fase voor het opstarten van een webwinkel met handgemaakte spulletjes. Echter ben ik nog niet eerder in aanraking geweest met KVK en de Belastingdienst (in bedrijfsvorm) betreffende administratie waar ik dan ook nog een aantal vragen over heb.

 

De webwinkel kan ik starten op 1-9-2015 waar ik weet dat, om als ondernemer geboekt te zijn, je 1225 uur moet draaien en dit niet in verhouding is tot wanneer je in het jaar start. Met andere woorden, of je nu in Januari of in November 2015 start, de uren blijven gelijk. Deze zal ik dan ook niet halen waardoor ik bang ben dat ze dit niet gaan toelaten. Is het dan ook niet gemakkelijker om, aangezien ik hooguit een paarhonderd euro omzet ga halen per maand naar mijn idee (is maar voor erbij), per 1-1 voor de KVK te starten en alles wat ik in 2015 nog verdien in box overige inkomsten stop?

 

Voor de belastingdienst is ook alles nieuw, en er vanuit gaande dat ik als ondernemer word gezien, is het niet dit jaar dan wel vanaf januari qua uren, durf ik niet te zeggen wat er als administratie gedaan moet worden. Voor een eenmanszaak is het namelijk niet verplicht hele balansen op te maken voor zover ik heb kunnen vinden.

 

Zelf heb ik het programma Moneybird gevonden, met dit programma kun je gemakkelijk factureren en de btw aangifte kan hieruit letterlijk overgenomen worden.

Waar ik dan nog mee zit is de Facebook advertenties en eventuele weg te geven spullen. Kan dit ook ingeboekt worden via dit programma onder kosten? En moet ik dan nog meer hebben aan administratie wat verplicht is behalve urenspecificatie?

 

Overigens weet ik ook wel dat een boekhouder een goede aanwinst zou zijn, maar wanneer een bedrijf nog zó klein is en iedere euro meegenomen is denk ik dat hier, met wat moeite, uitstekend de basis zelf gedaan kan worden.

 

 

Hartelijk dank alvast!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Investeer nou eens in een boekhouder, in plasts van doe het zelven. Kost je een pasr honderd euro per jaar, die kosten kun je aftrekken, jij hebt geen (minder) zorgen en een boekhouder brengt zijn geld op. Win/win dus.

 

Ze zeggen inderdaad wel vaker dat een boekhouder zichzeld terugverdiend. Maar dit waag ik te betwijfelen wanneer een boekhouder (voorbeeldsituatie) 500 euro kost per jaar en er maar 1500-2000 winst is per jaar. Haalt hij op deze winst (4000 omzet) zijn geld er ook uit? Los van de zorgen, aangezien voor een eenmanszaak met een goed programma het volgens mij prima bij te houden is wat ik overal lees althans.

 

Bedankt voor de reactie trouwens!

Link naar reactie
  • 0

waar ik weet dat, om als ondernemer geboekt te zijn, je 1225 uur moet draaien

Nee, klok en klepel: dit is onzin, en daardoor de rest van je aannames in die alinea ook.

 

Om als ondernemer voor de IB en BTW aangemerkt te worden dien je duurzaam een bedrijf uit te oefenen voor eigen rekening en risico. Hoeveel uren je in het bedrijf stopt is daarbij niet relevant. Het urencriterium is alleen relevant voor bepaalde fiscale voordelen (de starters- en zelfstandigenaftrek)

 

Doe je zelf een groot plezier: en benader een boekhouder. Die kan je ook meer vertellen over hoe je soms niet bij de KvK als ondernemer voor de IB maar wel bij de Belastigingdienst als resultaatgenieter voor de BTW aangemeld kan worden, en hoe de KOR werkt. Die boekhouder verdient zich dubbel en dwars terug : niet bij het doen van jouw administratie maar bij het jou behoeden voor fiscale blunders

 

Voor een eenmanszaak is het namelijk niet verplicht hele balansen op te maken voor zover ik heb kunnen vinden.

Sorry, maar onbedoeld tenenkrommend dit :) Zonder beginbalans, winst & verliesrekening en eindbalans kun jij geen correcte aangifte als ondernemer doen. En hoe een balans en W&V werkt is toch wel de basis die iedere ondernemer zou moeten (leren) begrijpen voor hij/zij start.

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

Veel fora staan vol met vragen over foutmeldingen in de aangifte dat het saldo fiscale winstberekening niet klopt. Een van de redenen is dat er geen sluitende balans en verlies en winstrekening zijn. heb je die wel dan is het invullen van de aangifte een stuk eenvoudiger.

 

Daarbij, je zult als ondernemer toch ook willen weten hoe financieel gezond je bedrijf is en hoeveel winst je maakt.

 

Wil je besparen op een boekhouder dan kun je ook werken met een online boekhoudpakket waarmee je zelf de balans en verlies- en winstrekening kan maken en je aangifte kan voorbereiden. Je doet dan het invoerwerk zelf en mocht je er toch niet uitkomen dan kun je alsnog een boekhouder vragen om mee te kijken.

 

Ficsus.nl - Online boekhouden makkelijk én leuk! Vanaf 8,75 per maand.
Link naar reactie
  • 0

Investeer nou eens in een boekhouder, in plasts van doe het zelven. Kost je een pasr honderd euro per jaar, die kosten kun je aftrekken, jij hebt geen (minder) zorgen en een boekhouder brengt zijn geld op. Win/win dus.

 

Ze zeggen inderdaad wel vaker dat een boekhouder zichzeld terugverdiend. Maar dit waag ik te betwijfelen wanneer een boekhouder (voorbeeldsituatie) 500 euro kost per jaar en er maar 1500-2000 winst is per jaar. Haalt hij op deze winst (4000 omzet) zijn geld er ook uit? Los van de zorgen, aangezien voor een eenmanszaak met een goed programma het volgens mij prima bij te houden is wat ik overal lees althans.

 

Bedankt voor de reactie trouwens!

 

ik ben het echt volledig met je eens. Lezers hier gaan mi volstrekt voorbij aan de melding dat je maar 2000 winst maakt. Daarvoor is een boekhouder dan gewoon te duur.

Link naar reactie
  • 0

Een boekhouder doet meer dan alleen maar je cijfertjes beoordelen.

 

Hij kan ook advies geven om kosten te besparen.

* Waardoor je winst ook kan stijgen.

 

Er zijn ook zat boekhouders die nog andere dingen doen.

Bijvoorbeeld: helpen bij subsidie aanvragen, helpen bij onderhandeling over betaalafspraken, meer uit je boekhoudpakket halen.

 

Er is altijd winst te halen bij een goede boekhouder. Tenzij je niks verkoopt, en alleen kosten hebt.

Link naar reactie
  • 0

ik ben het echt volledig met je eens. Lezers hier gaan mi volstrekt voorbij aan de melding dat je maar 2000 winst maakt. Daarvoor is een boekhouder dan gewoon te duur.

 

Wie meent in de toekomst te kunnen voldoen aan het urencriterium én dan nog maar 2000 Euro winst maakt (of zoals TS zelf in de startpost aangeeft een paar honderd euro omzet per maand) heeft niet alleen heel dringend behoefte aan een boekhouder, maar moet zichzelf ook serieus gaan afvragen of ondernemer spelen wel een verantwoorde hobby is: de risico's en inspanningen staan niet in enige redelijke verhouding tot de opbrengsten

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

En wat kost jij per uur? Hoeveel winst hou je over na talloze uren doe het zelven?

Of: wat levert het doe-het-zelven op! :)

 

Persoonlijk heb ik juist erg veel tijd gestoken in het zo veel mogelijk zelf proberen te doen, toen er nog heel weinig omzet werd gemaakt. Op die manier bespaarde ik kosten, maar leerde ik ook nog wat! Als de omzet stijgt, kun je steeds meer zelf. Dat soort (ondernemers)zelfstandigheid vind ik ook wat waard.

 

Ik moet zeggen dat ik het Handboek Ondernemen destijds wel ongeveer van kaft tot kaft kende. De tip van @mmint moet TS dus ook gewoon serieus nemen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik het met Hermes eens ben, al had het geholpen als hij iets uitgebreider was geweest.

 

Moneybird is een prachtig programma. Supergelikte User Interface (ploatjes), functionerende drag&drop-mogelijkheden, onbeperkte opslag voor documenten, EN door de koppeling met een bankrekening kan er aan debiteurenbeheer gedaan worden. Voor veel ondernemingen is debiteurenbeheer de poort naar Walhalla.(*)

 

MAAR: aan het eind van het jaar mag je in je aangifte inkomstenbelasting EN een resultatenrekening van je onderneming invoeren (die kun je uit MOneybird plukken), EN een balans. Dat laatste levert Moneybird niet. Als je - ahum - lastige dingen in je administratie hebt (bijvoorbeeld leningen waarover rente en aflossingen worden betaald, apparatuur die over meerdere jaren afgeschreven dient te worden, voorraad, nog-te-factureren-omzet, btw-suppleties) dan is de resultatenrekening die uit Moneybird rolt ook al minder goed bruikbaar.

 

 

Mijn mening is dan ook dat Moneybird een geweldig factureringsprogramma is, met name voor ondernemingen die VEUL facturen (>1.000 per jaar) de deur uit gooien (koppeling met iDeal, incassoboer, etc). Om van de data van Moneybird, zonder boekhouder in vier simpele stappen naar een correcte aangifte inkomstenbelasting te komen, nou zodra die cursus op de markt komt, schrijf ik me in.

 

Kortom: Oh wacht, we hebben het in een ander draadje ook al hierover gehad.

 

(*) ik moet andere muziek gaan luisteren, merk ik.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ik het met Hermes eens ben, al had het geholpen als hij iets uitgebreider was geweest.

 

Klopt, dat is een valkuil van mij (niet iedereen begrijpt mijn denkwijze en de taal waarin ik het breng en internet helpt daar uiteraard niet bij).

 

Waarom ik zeg dat Moneybird in dit geval niets is, omdat ten eerste de mogelijkheden van Moneybird te beperkt zijn (zoals Marcel al heeft uitgezet) maar desondanks prima kan werken.

Alleen een boekhouder heeft zeer weinig aan de inspanningen die jij geleverd hebt aan het pakket en dient extra uren te berekenen of werk uit te voeren om deze gegevens te kunnen gebruiken.

 

Maar waarom nog meer, omdat je een webshop hebt. Waarom de gegevens uit de webshop halen en in Moneybird zetten om een factuur te maken die je niet nodig hebt?

Daarnaast zijn er andere, ook goede pakketten die wel een koppeling maken met de webshop / bank etc en waarbij wel een balans en alles uitkomt.

Dat betekent nog niet dat de boekhouding goed is (ik kom administaties tegen waarbij zelfs BTW uit prive-opnames gehaald wordt) maar dan ben je wel een stuk efficienter bezig.

 

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.