• 0

Mag ik weten wie het werk heeft uitgevoerd bij uitbesteding?

Hallo Leden,

 

Een korte vraag, mag ik bij een geschil tussen mij als opdrachtgever en de opdrachtnemer vragen wie (als uitvoerende partij) mijn werk heeft uitgevoerd? Er is een discussie ontstaan over aanlever- en leverdatum en ik twijfel of de opdrachtnemer mij de juiste gegevens doorgeeft, wat in dit geval in zijn voordeel werkt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Leden,

 

Een korte vraag, mag ik bij een geschil tussen mij als opdrachtgever en de opdrachtnemer vragen wie (als uitvoerende partij) mijn werk heeft uitgevoerd? Er is een discussie ontstaan over aanlever- en leverdatum en ik twijfel of de opdrachtnemer mij de juiste gegevens doorgeeft, wat in dit geval in zijn voordeel werkt.

 

Er van uitgaande dat je deze vraag als ondernemer stelt, maakt het wat uit wie het heeft uitgevoerd. De hoofdaannemer is verantwoordelijk voor de juiste uitvoering en juiste interpretatie van aanlever- en leverdatum.

 

En de hoofdaannemer kun je aansprakelijk stellen voor eventuele gevolgen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er bestond een ontwerp met akkoord van mij, maar die is tijdens mijn week vakantie aangepast en dat is niet gecommuniceerd. Het moment dat dit werd gemeld ging ik er vanuit dat dit ontwerp al bij de uitvoerder lag (en dit vermoeden heb ik nog steeds), maar hoofdaannemer zegt nu dat er nog tijd was om eventuele correcties te maken, wat hij eerder niet heeft gecommuniceerd. Het verhaalt rammelt een beetje aan zijn kant, en vooral in zijn voordeel.

Link naar reactie
  • 0

Jij hebt geaccordeerd, maar zij nog niet. Dus dan is er nog geen akkoord en dan kunnen zij nog aanpassen. Of dat leuk is, is een 2e. :) Dan had je moeten aandringen op een akkoord van het ontwerp.

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Aha. :) Maar je hebt toch alsnog met de aannemer een afspraak over de datum gemaakt?

 

De afspraak: 1-1-2016.

Aannemer kon al leveren op 15-12-2015. Heeft nu met uitvoerder gezegd: lever maar 23-12-2015?

 

Hij kan niet eenzijdig aan die afspraak tornen, maar als hij een andere datum afspreekt met de uitvoerder en die ligt voor de einddatum (afspraak met jou) dan is het toch nog OK?

 

Maar jij zegt denk ik: afspraak 1-1-2016. En nu heeft aannemer tegen uitvoerder gezegd: doe maar 15-1-2016? En dat weet je niet zeker?

 

Tsjah, als hij niet op tijd levert, kun jij hem toch aansprakelijk stellen voor de kosten die dat met zich meebrengt?

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Je hebt en afpraak met de opdrachtnemer, niet met zijn onderaannemer.

 

De opdrachtnemer mag je aan de afspraak houden, hoe en met wie die dat mag uitvoeren is zijn vrijheid en mag hij/zij geheim houden. Aansturing en afspraken maken met de onder aannemer is de taak en verantwoordelijkheid van de opdrachtnemer, niet de jouwe. Behalve als je dat expliciet met de opdrachtnemer overeen komt.

 

Ik merk in je verhaal dat er onduidelijkheden zijn met de opdrachtnemer. Eigenlijk kun je voor de vuistregel wel terug vallen op wat volgens de wet een overeenkomst is, namelijk als dit erin staat: wat wordt er geleverd, tegen welke prijs, door wie en tegen welke randvoorwaarden? (Zoals datum van uitvoering of afronding).

 

Ik zou vooral de aandacht houde bij de opdrachtnemer, om daar de duidelijkheid van te krijgen. Wanneer je een andere indruk krijgt van een onder aannemer, ga dan terug naar de opdrachtnemer, zodat je diegene aan hun rol en verantwoordelijkheid kan houden. Direct proberen af te stemmen met de onder aannemer kan tot verwarring leiden. (Omdat je daarmee ook de opdrachtnemer kan passeren)

Link naar reactie
  • 0

Er bestond een ontwerp met akkoord van mij, maar die is tijdens mijn week vakantie aangepast en dat is niet gecommuniceerd. Het moment dat dit werd gemeld ging ik er vanuit dat dit ontwerp al bij de uitvoerder lag (en dit vermoeden heb ik nog steeds), maar hoofdaannemer zegt nu dat er nog tijd was om eventuele correcties te maken, wat hij eerder niet heeft gecommuniceerd. Het verhaalt rammelt een beetje aan zijn kant, en vooral in zijn voordeel.

De mismatch tussen "niet gecommuniceerd" en "toen dit werd gemeld" maakt het verhaal voor mij onduidelijk (en ik vermoed dat ik niet de enige ben). Is de wijziging niet gecommuniceerd, of - in jouw ogen - te laat? Wanneer was "toen" en wat werd er toen "gemeld" en door wie? Mijn interpretatie van de situatie:

 

Jij hebt een ontwerp geaccordeerd. Tijdens jouw vakantie heeft de hoofdaannemer een wijziging in dat ontwerp aangebracht. Na jouw vakantie ben jij hiervan op de hoogte gesteld ("toen dit werd gemeld"), maar je hebt daar niet op gereageerd omdat je aannam dat het ontwerp al naar de uitvoerder was gestuurd en de wijziging dus toch niet meer ongedaan kon worden.

 

Nu krijg je een product geleverd dat voldoet aan het ontwerp mét wijziging (waar je het niet mee eens bent) en zegt de hoofdaannemer dat je nog best had kunnen reageren, omdat dat nieuwe ontwerp op het moment dat jij dat onder ogen kreeg (dus na jouw vakantie), nog niet bij de uitvoerder lag en dus nog aangepast had kunnen worden. En dat betwijfel jij, jij denkt dat het ontwerp tijdens jouw vakantie al naar de uitvoerder is gegaan.

 

Als bovenstaande klopt, dan vraag ik mij af of de bewuste datum verschil uitmaakt. Want als jij de levering van iets blauws besteld hebt en de hoofdaannemer maakt daar rood van, dan maakt het toch niet uit wanneer de hoofdaannemer dat aan de uitvoerder heeft doorgegeven? Zodra jij dat ziet, geef je toch direct aan dat dit niet akkoord is, in plaats van dat je aanneemt dat het te laat is om nog teruggedraaid te worden?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.