loading
Ga naar inhoud
masonverm
Verberg

Wanprestatie

vraag

Hoi,

 

Ik zit met het volgende, ik zal het proberen kort te houden.

 

Mijn bedrijf = bruidstaarten/taarten en nog meer taarten.

 

Client is vorig jaar 1 maart 2014 getrouwd en die dag moesten we ook de bruidstaart verzorgen. Dat ging een beetje moeizaam, het was ontzettend warm en warmte + taarten gaan niet samen, dus het een en ander moest gecorrigeerd worden voordat het geleverd zou worden. Hierdoor waren wij ong 1,5 uur vertraagd ook omdat de weg opengebroken was en er omleidingen waren, maar wel ruim voor dat de taart gesneden werd.

 

Nou heeft iedereen gelukkig gesmuld van de taart, maar ontvingen wij de volgende dag wel een teleurstellend e-mail van de bruid dat ze teleurgesteld was en het niet conform afspraak was en ze het bedrag van de factuur teruggestort wilde hebben. Wij hebben geprobeerd telefonisch contact te zoeken, echter vermeed ze dit.

 

Wij hebben haar vervolgens een oplossing geboden om een x-bedrag terug te storten, maar hierop kregen wij geen antwoord.

 

Nu, 18 maanden verder bijna, ontvangen wij een brief van haar juridisch advies bureau met daarin de vermelding dat zij het overeenkomst gedeeltelijk ontbinden vanwege, ik citeer:

 

Nu u gezien het voorgaande wanprestatie heeft gepleegd jegens cliënte en u van rechtswege ex. artikel 6:80 onder a BW in verzuim bent komen te verkeren, bericht ik u hierbij dat ik namens cliënte op grond van het bepaalde in artikel 6:265 e.v. BW de overeenkomst met (factuur)nummer xxxxxxx gedeeltelijk ontbindt, waarbij cliënte tevens aanspraak maakt op de door haar geleden (en nog te lijden) schade.

 

De rechtsbijstandverzekering dekt dit niet vanwege het feit dat deze bedrijfsactiviteit niet vermeld stond onder de polis ( eenmanszaak en heb hiernaast nog andere activiteiten ).

 

Het gaat hier om een bedrag EUR 500>, anders had ik het erbij gelaten.

 

Wat kunnen wij het beste doen en hoe staan we voor deze zaak?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord

@dysin, alleereerst welkom op Higherlevel!

 

De rechtsbijstandverzekering dekt dit niet vanwege het feit dat deze bedrijfsactiviteit niet vermeld stond onder de polis ( eenmanszaak en heb hiernaast nog andere activiteiten ).

Los daarvan dekt de rechtsbijstandsverzekering alleen de juridische kosten, en niet de claim zelf. Lijkt mij meer iets voor de aansprakelijkheidsverzekering daarom, als je die hebt.

 

Wat kunnen wij het beste doen en hoe staan we voor deze zaak?

Indien je een aansprakelijkheidsverzekering hebt: daar melden.

 

In het overige geval vrees ik dat je zeer zwak staat... van leveranciers van bruidstaarten, bruidsjurken, bruidsreportages en andere producten en diensten voor iemands "mooiste dag" wordt een meer dan normale zorgvuldigheid verwacht. Een beroep op overmacht slaagt zelden en in de mij bekende "bruiloft-schades" werd nagenoeg altijd het volledig factuurbedrag teruggestort/kwijtgescholden + soms nog extra compensatie


Ik help ondernemers aan betaalbare en betrouwbare verzekeringen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen. Vragen of offerte? ☛  contact

Werkgever en op zoek naar een goede en betaalbare verzuimverzekering voor je personeel ? ☛ www.verzuimverzekerd.nl

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1
  • Waardeer dit antwoord

Je hebt, weliswaar door omstandigheden, een andere taart geleverd dan afgesproken en was 1,5 uur te laat. Blijkbaar was het zo teleurstellend dat de bruid zelf de volgende dag al een mail stuurde. Ik kan me daar wel iets bij voorstellen. De gemiddelde bruiloft kost 12.000 Euro en dan verwacht je dat alles perfect gaat.

 

Jammer dat de communicatie zo moeizaam loopt. Wel begrijpelijk omdat het voor de bruid een heel emotionele lading heeft gekregen.

 

Als niet jurist schat ik de kans erg groot dat gedeeltelijke ontbinding wordt toegestaan. Wellicht kan je met argumenten de claim iets kan matigen (volgens Norbert niet dus) maar of je dat moet willen waag ik te betwijfelen.

 

Mijn dochter trouwt a.s. zaterdag en ik hoop dat de taart goed en op tijd is. ;D

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Waar doelen ze op? De vertraging? Een andere taart? Wat is volgens hun je tekortkoming?


Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Nou de taart was hetzelfde, echter moest er wat betreft de decoratie gecorrigeerd worden omdat het vanwege het weer gewoon te zacht was geworden etc...

 

Het gaat er volgens mij meer om dat het niet conform afspraak op locatie was (verwachte tijdstip).

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Nou de taart was hetzelfde, echter moest er wat betreft de decoratie gecorrigeerd worden omdat het vanwege het weer gewoon te zacht was geworden etc...

Daar hebben we koeling voor op de productielocatie en tijdens transport. Tot op het moment van uitladen moet de taart gewoon perfect zijn.

 

Het gaat er volgens mij meer om dat het niet conform afspraak op locatie was (verwachte tijdstip).

Nee, dit is geen zakelijke opdracht, dit is emotie: het gaat erom dat je de bruid en bruidegom veel stress hebt bezorgd op hun mooiste dag.

 

 


Ik help ondernemers aan betaalbare en betrouwbare verzekeringen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen. Vragen of offerte? ☛  contact

Werkgever en op zoek naar een goede en betaalbare verzuimverzekering voor je personeel ? ☛ www.verzuimverzekerd.nl

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Aan het weer kun je niet veel doen. En dat je daardoor voor andere materialen hebt gekozen. Dan zou je je nog kunnen beroepen op overmacht.

 

Het tijdstip wel. Je wist hoe warm het werd en dat je daarom wellicht aanpassingen moest doen. En op tijd vertrekken is een open deur.

 

Hoe duur was de taart? Welk percentage willen ze vergoed?


Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Nou de taart was hetzelfde, echter moest er wat betreft de decoratie gecorrigeerd worden omdat het vanwege het weer gewoon te zacht was geworden etc...

Daar hebben we koeling voor op de productielocatie en tijdens transport. Tot op het moment van uitladen moet de taart gewoon perfect zijn.

 

Het gaat er volgens mij meer om dat het niet conform afspraak op locatie was (verwachte tijdstip).

Nee, dit is geen zakelijke opdracht, dit is emotie! Het gaat erom dat je de bruid en bruidegom buitengewoon veel stress hebt bezorgd op hun mooiste dag.

 

 

 

Alles verliep via een wedding planner ook de communicatie op de dag zelf, dit hebben ze achteraf of later op de avond gehoord, dus ik denk niet dat ze het zelf hebben gemerkt.

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Aan het weer kun je niet veel doen. En dat je daardoor voor andere materialen hebt gekozen. Dan zou je je nog kunnen beroepen op overmacht.

 

Het tijdstip wel. Je wist hoe warm het werd en dat je daarom wellicht aanpassingen moest doen. En op tijd vertrekken is een open deur.

 

Hoe duur was de taart? Welk percentage willen ze vergoed?

 

100% met de bijkomende juridische kosten.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

 

100% met de bijkomende juridische kosten.

 

Tsjah. Ik ben geen jurist, maar dat vind ik dan weer zeer overdreven. Dat het niet vlekkeloos is gegaan, OK. Maar je hebt niet, niet geleverd. En je hebt ook niet een beetje geleverd. Je hebt geleverd en wat steekjes laten vallen.

 

Ik zou me verdedigen :)


Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Die claim is nu alleen geformaliseerd. Het is natuurlijk niet professioneel als je zulke gelegenheidstaarten verkoopt en deze dan niet geconditioneerd weet te verwerken, vervoeren en leveren.

 

Ik geloof niet dat deze klant zeurt of onterecht ontevreden is. In dit soort gevallen krijg je als ondernemer maar één keer de kans om te presteren.

 

Tijdig en gekoeld leveren zou mijn standaardverwachting zijn.

 

Groet,

 

Highio

 

 


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

 

100% met de bijkomende juridische kosten.

 

Tsjah. Ik ben geen jurist, maar dat vind ik dan weer zeer overdreven. Dat het niet vlekkeloos is gegaan, OK. Maar je hebt niet, niet geleverd. En je hebt ook niet een beetje geleverd. Je hebt geleverd en wat steekjes laten vallen.

 

Ik zou me verdedigen :)

 

Het verbaast me dat ze het tot een rechtszaak willen laten komen :o

 

Er is geleverd, er is gegeten en gesmuld, de taarten zagen er verder goed uit (foto als bewijs hebben wij, doen we altijd trouwens!) het is alleen later geleverd dan verwacht, maar ruim voor de planning om de taart te snijden.

 

En daarbij ook nog eens dat we na 18 maanden zo een brief ontvangen.

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

@ Patrick, de claim lag er al de dag na de bruiloft. Dat laat m.i. ook zien dat de bruid er wel degelijk wat van heeft gemerkt. Het lijkt er op dat het zo emotioneel werd dat men de zaak even heeft laten rusten en op een gegeven moment toch besloten heeft om de claim door te zetten.

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1
  • Waardeer dit antwoord

Vanwege de warmte diende enkele decoraties bijgewerkt te worden en daardoor waren jullie later?

Als de levertijd de enige wanprestatie is, terwijl er niet té laat is geleverd, dan vraag ik me af hoe sterkt de 'wederpartij' staat.

 

Ik waag het ook sterk te betwijfelen of ze zelf tot een procedure over willen gaan (het sturen van een brief is een kleine moeite als daar mogelijk 500+ euro mee verdiend kan worden). De ontbinding van een wederkerige overeenkomst slaagt niet indien de tekortkoming van geringe betekenis is. Het later leveren (maar niet te laat!) van een bruidstaart is wellicht van een dusdanige geringe betekenis dat het de gevolgen van een ontbinding niet rechtvaardigt.

 

Ontbinding van de overeenkomst houdt ook in dat partijen elkaar weer in de toestand brengen zoals die voor de overeenkomst gold. Dus zij hun geld terug, en jij je taart terug. En dat laatste is natuurlijk onmogelijk, dus dienen zij jou de waarde van de taart te vergoeden (art. 6:272). Wat jou betreft natuurlijk prima...

 

Lijkt er (dus) op dat zij ook recht meent te hebben op een schadevergoeding, maar dan is de vraag welke schade zij geleden heeft. Je kunt haar jurist vragen dat verder te onderbouwen en eventueel je eerder gedane handreiking te herhalen om e.e.a. op een minnelijke manier te schikken.

 

 


That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Wat is dan de gangbare werkwijze en hoe luiden je leveringsvoorwaarden? Kennelijk eis je betaling vooraf...

 

...wat zou je andersom doen, als de klant weigert te betalen voor deze (wan)prestatie en jij eiser bent? Of stel je eens voor dat je weddingplanner bent en leveranciers doen niet wat afgesproken is? Dan gaat het daarbij ook nog om een stuk communicatie.

 

Verwachting, x-bedrag. Ik zou de helft terugbetalen en een cake for two maken, maar die creativiteit komt nu waarschijnlijk te laat. Ontevreden klanten bazuinen hun verhaal als risico rond.

 

Groet,

 

Highio

 

 


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2
  • Waardeer dit antwoord

Nou de taart was hetzelfde, echter moest er wat betreft de decoratie gecorrigeerd worden omdat het vanwege het weer gewoon te zacht was geworden etc...

 

Het gaat er volgens mij meer om dat het niet conform afspraak op locatie was (verwachte tijdstip).

 

 

 

Zo warm was het niet op 1 maart 2014.

 

Of je hebt met gigantische zeurpieten te maken, die na 1,5 jaar nog eens aankomen met iets, wat volgens jou goed is opgelost. Of er is toch iets meer aan de hand geweest.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Zo warm was het niet op 1 maart 2014.

 

Héél bizar dit.

Een frisse dag met gemiddelde temperatuur van 5,9 °C en een gevoelstemperatuur van 3,8 °C. De minimum temperatuur was 4,3 °C en de maximum temperatuur 8,2 °C.

 

Al met al: een warme dag die geen warme dag blijkt, activiteiten die niet zijn aangemeld op verzekeringen... er gaat wel een hoop mis hier... ::)


Ik help ondernemers aan betaalbare en betrouwbare verzekeringen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen. Vragen of offerte? ☛  contact

Werkgever en op zoek naar een goede en betaalbare verzuimverzekering voor je personeel ? ☛ www.verzuimverzekerd.nl

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Alles verliep via een wedding planner ook de communicatie op de dag zelf, dit hebben ze achteraf of later op de avond gehoord, dus ik denk niet dat ze het zelf hebben gemerkt.

Als het bruidspaar werd vertegenwoordigd door de wedding planner — bij het accepteren van de vertraagde levering en de ter plekke uitgevoerde aanpassingen — is het dan wat aansprakelijkheid betreft geen gevalletje "verkeerd loket" geworden?

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Alles verliep via een wedding planner ook de communicatie op de dag zelf, dit hebben ze achteraf of later op de avond gehoord, dus ik denk niet dat ze het zelf hebben gemerkt.

Als het bruidspaar werd vertegenwoordigd door de wedding planner — bij het accepteren van de vertraagde levering en de ter plekke uitgevoerde aanpassingen — is het dan wat aansprakelijkheid betreft geen gevalletje "verkeerd loket" geworden?

 

 

 

En daarnaast vraag ik me oprecht af welk nadeel er in de - vermeende - wansprestatie zou liggen, laat staan welk bedrag je daaraan zou kunnen koppelen. Ze zijn getrouwd, ze hebben taart gesneden en gegeten.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Een brief van een juridisch adviseur lijkt mij niet direct heel bedreigend (ook al is het na 1,5 jaar misschien inderdaad wel even schrikken). Op zo'n brief moet je echter wel, even puntig, maar gepast reageren, met een soortgelijke tekst als StevenK die al aangeeft: 'Er is géén wanprestatie gepleegd, want de taart is geleverd, genuttigd en betaald, derhalve ontbreekt elke rechtsgrond om (nota bene na 1,5 jaar) alsnog wanprestatie te claimen en dat je verder niet meer op de kwestie in wenst te gaan.' Iets in die geest...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant en Horeca -, Recreatie - & Toerisme-Ondernemer 'in ruste', MSc-Student 'Ontwerp Gedreven Innovatie' (Design Driven Innovation)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als forumlid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Al met al: een warme dag die geen warme dag blijkt, activiteiten die niet zijn aangemeld op verzekeringen... er gaat wel een hoop mis hier... ::)

Ja ach, is verder ook niet heel erg relevant. Voor mijn part had een roze eenhoorn de taart opgegeten. ;)

 

 


That awkward moment when your sarcasm is so advanced people actually think you're stupid

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Collectieve reus voor de advocaten en juristen die gereageerd hebben dan maar. Probleem blijft dat de eiser zich tekort gedaan voelt (of dat zij nu reden heeft om stappen te ondernemen) en TS heeft eerder aangeboden om (deels) te compenseren. Juridische onderbouwing met argumenten hebben we hier nog niet gelezen.

 

Emotioneel gezien is een tijdige aanwezigheid van de taart natuurlijk gewenst (voorpret) en daar is tegen gangbare praktijk of de verwachtingen in niet in voorzien. Bevroren taart of slappe, kleffe hap kunnen gewoon niet op dit soort momenten, al kun je die natuurlijk wel opeten.

 

Mijn vraag op een volgende borrel: hoe gaat een jurist als consument om met een slechte ervaring in de horeca? ;)

 

Groet,

 

Highio


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Thanks iedereen voor de input!

 

Ik zal een e-mail opstellen richting de jurist en dan afwachten.

 

In mijn algemene voorwaarden staat trouwens trouwens het volgende;

 

- Niet te vermijden afwijkingen in kleur, afmeting, afwerking, kunnen nimmer een grond tot reclame opleveren.

 

- Schade aan een taart ontstaan door seizoenomstandigheden zoals bv hoge/lage temperatuur, luchtvochtigheid, etc., kunnen tevens nimmer een grond tot reclame opleveren.

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

 

Nou heeft iedereen gelukkig gesmuld van de taart, maar ontvingen wij de volgende dag wel een teleurstellend e-mail van de bruid dat ze teleurgesteld was en het niet conform afspraak was en ze het bedrag van de factuur teruggestort wilde hebben. Wij hebben geprobeerd telefonisch contact te zoeken, echter vermeed ze dit.

 

Toch rammelt er nog het een en ander. De bruid was de volgende dag teleurgesteld en het was niet conform afspraak. Dit strookt niet met het verhaal dat de taart nagenoeg identiek was zoals die was afgesproken en er kleine aanpassingen zijn gedaan door de warmte (TS gaat niet in op de constatering dat het eerder koud dan warm was).

Bovendien vind ik het nogal vreemd dat er, hoewel er helemaal volgens TS helemaal niets aan de hand was behoudens iets later levering, TS de bruid eerder een aanbod tot compensatie heeft gedaan.

 

Nu u gezien het voorgaande wanprestatie heeft gepleegd jegens cliënte en u van rechtswege ex. artikel 6:80 onder a BW in verzuim bent komen te verkeren
Ik zou de rest van de brief wel eens willen zien. De betreffende advocaat heeft ongetwijfeld aangegeven waarom er sprake zou zijn van wanprestatie. Oordelen als je maar de helft of minder van het verhaal kent is en blijft lastig.

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.


  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 2 leden online en 63 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké