• 0

Verkopen via Amazon FBA - Waar belastingplichtig?

Momenteel sta ik ingeschreven als eenmanszaak bij de KVK met 1 handelsnaam.

 

Ik verkoop nu momenteel o.a. mijn eigen kindle ebooks & paperbacks via Amazon (wereldwijd).

Nu wil ik verder op Amazon en naast deze boeken, ook eigen producten verkopen.

 

Mijn plan is om te beginnen in de UK (amazon.co.uk) (ze hebben 5 marketplaces in Europa)

 

De producten wil ik kopen in China - en onder mijn eigen merk laten private labelen.

 

Amazon heeft een eigen fulfilment service. FBA - Fulfillment by Amazon. Hier doen ze de opslag/verzending en klantenservice.

 

Het idee is om de producten van China naar een fulfilment center in Engeland te sturen. Vanaf daar worden de producten verzonden als iemand ze koopt op Amazon.co.uk

 

Nu vroeg ik me af welke BTW ik hier moet toepassen?

 

In mijn zoektocht kwam ik deze drempelbedragen tegen:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/zakendoen_met_het_buitenland/goederen_en_diensten_naar_andere_eu_landen/export_van_specifieke_goederen_en_in_bijzondere_situaties/export_naar_klanten_die_geen_btw_aangifte_doen_drempelbedragen/drempelbedragen_afstandsverkopen

 

De producten zullen dus vanaf de UK worden verzonden en dus niet in Nederland. Ik heb zelf wat onderzoek gedaan en volgens mij gelden deze drempelbedragen bij afstandsverkopen alleen als ik vanaf Nederland de producten verstuur naar andere EU lidstaten.

 

Ik weet niet 100% zeker wat nu juist is. Ik hoop dat misschien mensen hier meer ervaring mee hebben.

 

Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?

 

 

Via hier wil ik ook vragen of er misschien personen/bedrijven zijn die me hier verder mee kunnen helpen. Omzet zal dit jaar nog niet hoog zijn maar voordat ik begin met bestellen zou ik graag wel willen weten hoe het precies zit :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het idee is om de producten van China naar een fulfilment center in Engeland te sturen. Vanaf daar worden de producten verzonden als iemand ze koopt op Amazon.co.uk

 

Amazon accepteert geen rechtstreekse leveringen uit China, omdat ze geen zin hebben om voor importeur te spelen.

Zal dus eerst naar je eigen bedrijf moeten.

 

De producten zullen dus vanaf de UK worden verzonden en dus niet in Nederland.

 

Dan zal je een Brits BTW nummer moeten aanvragen, en -zolang je onder de drempels zit- daar moeten afdragen.

 

Vraag is of je daar allemaal op zit te wachten.

Wat is de reden om niet zelf te versturen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Amazon accepteert geen rechtstreekse leveringen uit China, omdat ze geen zin hebben om voor importeur te spelen.

Zal dus eerst naar je eigen bedrijf moeten.

 

 

Verkoop je zelf via Amazon FBA? Want volgens mij is dit niet juist, heel veel mensen sturen direct en dat is geen probleem.

 

Heb meerdere redenen om niet zelf te versturen.

 

1) Als ik verkoop in de UK dan is versturen vanuit Nederland langzamer

2) Moet ik zorgen voor de opslag van alle producten

3) FBA heeft qua ranking ook voordelen, daarnaast gratis verzending voor prime members. Veel prime members zullen dus minder snel kopen van een externe bedrijf (niet via FBA)

4) Tijd besparing omdat ik niks zelf hoef te verzenden

 

Zijn er vast nog meer. Zie vooral voordelen.

 

Lijkt me niet al te veel moeite om naast Nederland ook in Engeland btw af te dragen. Zal toch moeten betalen :)

 

Twijfel zelf alleen beetje tussen UK en de US om te gaan verkopen.

Link naar reactie
  • 0

Verkoop je zelf via Amazon FBA? Want volgens mij is dit niet juist, heel veel mensen sturen direct en dat is geen probleem.

 

Verkoop zelf momenteel niet via FBA, maar in het verleden wel eens naar de mogelijkheden geinformeerd.

 

 

Misschien dat ze hier tegenwoordig wat soepeler in zijn, of dat het beleid per vestiging (UK/US/DE) verschilt.

Maar op hun site staat nog steeds dat ze dat niet willen hebben:

 

Can I arrange direct shipment of inventory to Amazon from overseas suppliers?

 

No. Sellers with shipments that originate from overseas will need to arrange the import and customs clearance of the shipment, and then arrange for the delivery to our facility. Amazon may not be used as the consignee, importer of record or final address when shipping from overseas.

 

Er zullen verder ongetwijfeld logistieke bedrijven zijn die er voor kunnen zorgen dat de zending -eventueel met tussenstop- bij ze terecht komt.

Maar de vraag is dan of je aan afhandelingskosten niet veel meer kwijt bent, dan dat als je het zelf doorstuurt.

Er vanuitgaand dat het hier om kleine hoeveelheden gaat.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ah ik zie wat je bedoeld.

 

Maar dat kan wel kloppen, wou zelf gebruik maken van een extern bedrijf om dit allemaal te regelen( http://forestshipping.com/ bijv.)

 

Ik zal sowieso moeten kijken wat voor winst marge ik over hou na alle kosten en of het interessant is. Maar voor ik ga verkopen wou ik graag weten hoe het belasting technisch in elkaar zit.

 

Niet dat 20% (UK) of 21% (NL) veel verschil uitmaakt :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.