• 0

Kosten antwoordnummer om pakketten retour te laten sturen

Ik ben een inventarisatie aan het maken van de verzendkosten voor mijn startup. Het idee is om wegwijs-borden te verhuren. Natuurlijk heb ik al op de site van PostNL gekeken en zie dat een pakket verstuurd kan worden voor €6.95 als het onder de 30 kilo weegt en kleiner is dan 175x78x58 cm. Met dat formaat en gewicht kan ik prima werken, maar het moet niet veel kleiner worden.

 

Mij borden komen per definitie retour na een aantal dagen/weken. Om de webshop-ervaring compleet te maken wil ik de verzendkosten al in mijn huurprijs verwerken, zodat mijn klant de doos simpelweg kan terugsturen naar een antwoordnummer.

 

Op PostNL zie ik dat een antwoordnummer €175 per jaar kost en pakketten tot 30 kg €14.09 kosten om te versturen. Ligt het antwoordnummer meer dan 15 km van mijn klant af, dan komt daar nog eens 30% bij. Dat is natuurlijk een vrij heftig bedrag om bij een verhuurprijs van +- €50 op te tellen, waardoor ik mezelf de markt uit ga prijzen.

 

Hoe doen jullie dit? Zijn er alternatieven die vriendelijker geprijsd zijn? Wat zijn de andere opties om je klanten 'in de watten te leggen' zonder dat dit €20+ per zending kost? Ik merk dat ik er altijd blij mee ben als ik iets retour kan sturen naar een antwoordnummer zodat ik er geen geld voor hoef neer te leggen (ik weet het, je betaalt het indirect toch zelf maar het gaat om het gevoel). Er is nog geen directe concurrentie waar ik kan afkijken hoe zij het doen.

 

Omdat ik vanuit mijn privéwoning ga werken, vind ik het prettig als mijn adres 'verborgen' is zoals bij een antwoordnummer of postbus (hier kunnen volgens mij geen pakketten naar verzonden worden, maar ik kan me vergissen). Het is echter geen must.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als ik het goed begrijp wil je pakketten verzenden en op gegeven moment weer laten retourneren. Ik zou je adviseren om wat breder te kijken dan alleen PostNL. Voorbeeld is DPD en DHL die ook een goed pickup tarief hebben (over algemeen wat lager dan PostNL) voor retourzendingen. Als je meer info wilt hebben cq, second opinion, laat het weten.

Link naar reactie
  • 0

Welkom op HL. Ik kan je vraag voor alternatieven niet beantwoorden, want ik ben niet bekend met al die oplossingen in de koerier- en pakketdiensten. Wel vraag ik mij af hoe jouw verhuurprijs tot stand komt? Want, zoals je al aangaf, in de prijs verdisconteren geeft vaak een beter gevoel en bij verhuur met retourverplichting lijkt me dat ook het meest logische. Is er bijvoorbeeld nog ruimte in jouw marge om - een deel van - de kosten voor jouw rekening te nemen? Dus dat je met minder marge per klant genoegen neemt, maar misschien wel meer klanten trekt? Dan begin je met PostNL, maar wellicht vind je via Google nog wel meer soortgelijke diensten.

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Wat dacht je van gewoon een retour label mee sturen als je weet, dat het sowieso retour komt? Dan kan de klant het er gewoon op plakken. Scheelt hele hoop kosten en is misschien nog makkelijker dan een antwoordnummer. De klant hoeft dan immers enkel een sticker op het pakket te plakken en niets op te schrijven. Je kunt overigens ook een stuk lagere tarieven krijgen dan wat je aangeeft via subcontractors. Als je me een PM stuurt, kan ik je wel een linkje sturen naar een erg goede partij hiervoor.

Link naar reactie
  • 0

Wow, fijn zo'n levendig forum en gelukkig inhoudelijke antwoorden! Ben wel eens anders gewend.

 

@Renebos, dat was ook mijn bedoeling. Alleen zijn van deze partijen de tarieven niet zo duidelijk, dus misschien heeft hier iemand ervaring mee? Ik ga een aantal vervoerders benaderen, elke tip qua vervoerder is welkom. Hierbij is service ook belangrijk: bij DPD moet je het naar een pickup point brengen. Hopelijk is die dekking landelijk, want anders wordt het een redelijk fiasco natuurlijk

 

@Highio, ik wil me onderscheiden in kwaliteit, disposables zijn geen optie. Maar toch goed meegedacht!

 

@Hans van den Bergh, ik ben momenteel al mijn kosten aan het inventariseren (aankoop, opslag, customisation, handling, verzendkosten) en hoop hiermee inzicht te krijgen. Het verzenden is is vaste kostenpost in elke sale die ik maak. Minder marge nemen kan natuurlijk altijd nog, mocht ik echt te hoog uitkomen.

 

@Wouter Hoolwerf, het is ook de bedoeling dat ik direct een retourlabel erbij doe. Verpakken, erop plakken en inleveren op het postkantoor. Zo maak je het de klant gemakkelijk. Ik stuur je een PM, ben benieuwd! Dit is dus wel waar ik naar op zoek ben: een retourlabel meeleveren met de zending, maar nu moet ik alleen kijken hoe ik het tegen rendabele kosten terug kan zenden.

Link naar reactie
  • 0

De optie ontvanger betaald is bij TNT veel duurder dan verzender betaald. Ik zou er dan altijd voor kiezen om een voorgefrankeerd verzendstrookje bij te voegen.

 

Ik heb vandaag net een pakketje via UPS opgestuurd die door de ontvanger betaald wordt. Via hun website kon ik een UPS verzendbiljet uitprinten en ook heel gemakkelijk aanmelden voor een 'pickup'. De prijs weet ik niet maar voor mij kwam de procedure heel gebruikersvriendelijk over.

Link naar reactie
  • 0

Wat dacht je van gewoon een retour label mee sturen als je weet, dat het sowieso retour komt? Dan kan de klant het er gewoon op plakken. Scheelt hele hoop kosten en is misschien nog makkelijker dan een antwoordnummer. De klant hoeft dan immers enkel een sticker op het pakket te plakken en niets op te schrijven.

 

Wij gebruiken een soortgelijke constructie via myparcel en zijn daar erg tevreden over. Daar kan je een retourlabel aanmaken en meesturen met het pakket of later via mail nog doorsturen. Wij betalen een stuk minder dan die €6,95 van PostNL maar dat is wel dankzij ons volume. Voor jouw situatie zou je even moeten kijken wat het tarief wordt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als het 14 dan wel 18 euro kost om een bord terug te sturen en je hebt zelf een auto, dan is het wellicht een idee om sommige retouren zelf op te halen.

 

Een cameraverhuurbedrijf dat ik ken (puur via Google), gebruikt dropboxen in verschillende steden. Dat noemen ze de Rentomat. Je haalt daar je apparatuur op en na gebruik lever je de apparatuur er weer in. Ik zie nu dat ze ook een bezorg- en ophaalservice hebben à 10 euro. Misschien zijn er wel bedrijven die aan jouw vaarwater grenzen waar je een afspraak mee kunt maken dat zij de afgifte en inname regelen.

 

Wat retourlabels betreft; de fabrikant van mijn printer heeft een website waar je de retourlabels van kunt downloaden. Degene die een lege tonercartridge wil terugsturen, downloadt het label, print het uit (waarmee dan?! :)) en plakt het op de verpakking. Ik gok dat voor hen het voordeel is dat ze niet jarenlang aan contracten vastzitten met postbedrijven? Speelt voor jou gok ik minder.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.