Op 5 september 2014 startte ik mijn bedrijf (fotografie). Een eenmanszaak. Voor 1 september a.s. dien ik mijn aangifte IB 2014 te doen als ondernemer (na uitstel). Ik ging er vanuit dat het te doen moet zijn om dit zelf in te vullen, ook omdat ik jaren alimentatieberekeningen maakte en ik naar een bijeenkomst ben geweest van de Belastigndienst. Eerlijk gezegd valt het mij tegen. Ik kom er niet helemaal uit en zou graag een paar dingen vragen.
Bij winst- en verliesrekening heb ik het volgende ingevuld:
- Opbrengsten € 523,-.
- Kosten grond- en hulpstoffen en inkoopprijs verkoop: € 445
- Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten € 1008
- Afschrijvingen. Hier heb ik € 2577 ingevuld. Dit is 1/5 deel van de waarde van mijn apparatuur (totaal dus € 12884). Ik begreep dat ik in 5 jaar apparatuur dien af te schrijven naar 0 (restwaarde is dan dus 0).
Bij Winst- en Verliesrekening kom ik dan uit op € -3815,-.
Activa en Passiva
Materiële vaste activa: waarde begin boekjaar 0.
Waarde einde boekjaar € 10307? Dit is de waarde van de apparatuur (12884) minus 1 jaar afschrijving (2577)? Of moet ik niet al voor een heel jaar afschrijven (ik startte september 2014)? Hoe zou ik dat dan moeten doen?
Vordering omzetbelasting laatste kwartaal 2014: 135.
Totaal activa fiscaal: 13019.
De passiva begrijp ik niet helemaal. Ik heb geen schulden. De kosten van de aanschaf van mijn apparatuur moet ik toch niet als schulden opvoeren als ik die al betaald heb op 31-12-2014? Ik ga er vanuit dat ik schulden dus niet invul.
Wat vul ik dan in bij Ondernemingsvermogen? Ook € 12.884 (dit is het bedrag dat ik betaalde voor apparatuur)? Als dat zo is, dan is de passiva toch niet gelijk aan de activa?
Verder moet ik denk ik in Box 1 'prive-stortingen' aanvinken en daar opgeven welke stortingen ik van de priverekening naar de zakelijke rekening heb gedaan en welke goederen ik in de onderneming heb ingebracht (apparatuur die ik al had voor ik een bedrijf begon)?
Ik begrijp dat een ander niet mijn aangifte kan gaan doen (via dit forum), maar ik hoop dat iemand me toch een beetje op weg kan helpen. Als ik dit jaar een ander resultaat haal, dan zal ik maar eens overweging naar een boekhouder te gaan.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
betuwe1
betuwe1
Hallo,
Op 5 september 2014 startte ik mijn bedrijf (fotografie). Een eenmanszaak. Voor 1 september a.s. dien ik mijn aangifte IB 2014 te doen als ondernemer (na uitstel). Ik ging er vanuit dat het te doen moet zijn om dit zelf in te vullen, ook omdat ik jaren alimentatieberekeningen maakte en ik naar een bijeenkomst ben geweest van de Belastigndienst. Eerlijk gezegd valt het mij tegen. Ik kom er niet helemaal uit en zou graag een paar dingen vragen.
Bij winst- en verliesrekening heb ik het volgende ingevuld:
- Opbrengsten € 523,-.
- Kosten grond- en hulpstoffen en inkoopprijs verkoop: € 445
- Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten € 1008
- Afschrijvingen. Hier heb ik € 2577 ingevuld. Dit is 1/5 deel van de waarde van mijn apparatuur (totaal dus € 12884). Ik begreep dat ik in 5 jaar apparatuur dien af te schrijven naar 0 (restwaarde is dan dus 0).
- Overige bedrijfskosten € 308 (reiskosten zakelijk)
Bij Winst- en Verliesrekening kom ik dan uit op € -3815,-.
Activa en Passiva
Materiële vaste activa: waarde begin boekjaar 0.
Waarde einde boekjaar € 10307? Dit is de waarde van de apparatuur (12884) minus 1 jaar afschrijving (2577)? Of moet ik niet al voor een heel jaar afschrijven (ik startte september 2014)? Hoe zou ik dat dan moeten doen?
Vordering omzetbelasting laatste kwartaal 2014: 135.
Totaal activa fiscaal: 13019.
De passiva begrijp ik niet helemaal. Ik heb geen schulden. De kosten van de aanschaf van mijn apparatuur moet ik toch niet als schulden opvoeren als ik die al betaald heb op 31-12-2014? Ik ga er vanuit dat ik schulden dus niet invul.
Wat vul ik dan in bij Ondernemingsvermogen? Ook € 12.884 (dit is het bedrag dat ik betaalde voor apparatuur)? Als dat zo is, dan is de passiva toch niet gelijk aan de activa?
Verder moet ik denk ik in Box 1 'prive-stortingen' aanvinken en daar opgeven welke stortingen ik van de priverekening naar de zakelijke rekening heb gedaan en welke goederen ik in de onderneming heb ingebracht (apparatuur die ik al had voor ik een bedrijf begon)?
Ik begrijp dat een ander niet mijn aangifte kan gaan doen (via dit forum), maar ik hoop dat iemand me toch een beetje op weg kan helpen. Als ik dit jaar een ander resultaat haal, dan zal ik maar eens overweging naar een boekhouder te gaan.
Groeten,
Betuweondernemer
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/50371-1e-keer-aangifte-als-ondernemer-hulp-bij-activa-en-passiva/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
17 antwoorden op deze vraag