loading
Ga naar inhoud
pieter_jan
Verberg

Wanneer kan zakelijke lease m.b.t. notering BKR?

vraag

Samengevat: bedrijf gaat goed, personeel aangenomen, boven alle targets. Wil graag (weer) leaseauto, maarr oude (gezuiverde) BKR-notering.

 

Door opstart BV en hoge kosten meer dan een half achter geweest met betalen hypotheek en daarom een BKR notering. (weet code even niet) Maar er staat dat ik achter ben geweest met hypotheek en nu weer paar maanden bij ben.

 

Ik had prive nét wat meer geld gebruikt dan dat de bank handig vond en opstartperiode duurde nét wat langer. Maar als ik dat niet gedaan, geen bedrijf maar huis in de verkoop.

 

Al deze zaken zijn inmiddels helemaal bijgetrokken, cijfers zijn uitstekend, zit weer voldoende vet op de botten. Financieer mijn nieuwe bv met 100% eigen geld. (mijn nieuwe bv draait nu 3/4 jaar, heeft alleen kleine lening van holding bv) Dus als totaal zitten zakelijk nergens schulden.

 

Paar maanden geleden in overleg met accountant, wat geld uit bv getrokken, hypotheekachterstand betaald en dag later gebeld met de bank dat ik die bkr-notering bijgewerkt wilde hebben.

 

Dus gezien gerealiseerde cijfers en begroting is een leaseauto geen overmatige maar al ingecalculeerde kostenpost, zelfs leaseauto's voor paar personeelsleden van rond 400 euro zit in begroting.

 

Echter, ik ben wat huiverig om leasegebeuren op te starten vanwege bijgewerkte BKR-notering. Men kijkt toch naar persoonlijke situatie/risico's neem ik aan. Ik kreeg half jaar geleden toen ik nog achter liep met hypotheek, nog niet eens een extra zakelijke spaarrekening voor stallen van btw en paar maanden personeelskosten. Terwijl omzet en winst al meer dan gezond was.

 

Hoe is de financiele beoordeling voor leaseauto's precies?

- Ja ik kan weer met mijn ***-bank bellen maar ben ze ontzettend zat, wil het ergens anders regelen.

- Ik heb 3/4 jaar cijfers van mijn bedrijf die meer goed zijn.

- Ik heb holding die al sinds 2003 bestaat en verder gezond is maar waar nauwelijk activiteit is.

-Eigenlijk is alles goed behalve dat als je in bkr kijkt dat je ziet dat ik tot 2 mnd geleden achter was met hypotheek.

-Kan aanbetalingen doen voor lease.

 

Zou ik nog jaren moeten wachten of kan ik al gaan leasen? Mijn 'youngtimer' houdt er mee op en wil personeel en mezelf wat extra's kunnen bieden.

 

[aanpassing: titel verduidelijkt]

Link naar bericht
Delen op andere sites

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0
  • Waardeer dit antwoord

De beste manier om daarachter te komen is een concrete aanvraag bij een leasebedrijf te doen en kijken hoe het uitpakt, dunkt mij. Via Leasetrader e.d. kun je auto's leasen met een resterende looptijd op het contract die ter overname worden aangeboden.


Succes & Groet, Hans van den Bergh, A.C.T.I.V.E. (Adviseur, Coach, Trainer, Inbrenger Van Expertise)-Consultant en Horeca -, Recreatie - & Toerisme-Ondernemer 'in ruste', MSc-Student 'Ontwerp Gedreven Innovatie' (Design Driven Innovation)

(Let Op: Mijn reacties als vrijwillig Moderator zijn op basis van toetsing aan de Forumregels, als forumlid zijn deze op persoonlijke titel)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Welkom als poster op ondernemersforum Higherlevel!

 

Eerste stap lijkt me om toch even bij de bank langs te gaan en voor een paar EURO kun je alle informatie over je BKR-registratie aanvragen. Dan ken je je uitgangspositie.

 

Geen idee of je als natuurlijk persoon en (holding) BV 'gelinkt' bent bij een registratie.

 

Groet,

 

Highio

 

 


"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

een lease maatschappij zal bij een bv in principe alleen naar de resultaten van de bv kijken, maar driekwart jaar historie is geen historie dat kan een lucky shot zijn waarom het nu goed loopt.. kunnen zij onmogelijk inschatten. het kan in je voordeel spreken dat er een holding bv boven hangt die al geruime tijd bestaat, als de cijfers daarvan goed zijn

 

wat je je wel moet realiseren is dat een leaseauto kwa financiële verplichting redelijk lijkt op een hypotheek.. je gaat een langlopende overeenkomst aan met grote financiële verplichtingen en dus zal een leasemaatschappij ook kritisch kijken of je het langdurig kan betalen..

 

een leaseauto van 400 euro per maand is bij een vier jarig contract 19.200 euro bij 3 lease auto's is heeft je bv dus op eens een schuldenlast van tegen de 60.000 euro.. want zodra de handtekening staat kom je niet zo makkelijk van zo'n contract af..

 

Ik denk dat leasemaatschappijen dus nog niet zullen staan te springen om jou als klant te accepteren op basis van 3/4 jaar historie.. je zult dan met andere zekerheden moeten komen..

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

wil personeel en mezelf wat extra's kunnen bieden.

Waarom?

 

Bij eerder een eerder bedrijf van me (verkocht, bestaat nog steeds) was recept hetzelfde: uit de naad werken, kosten laag houden, cash op de bank. Personeel laten medelen in succes. Voor mezelf 1 luxe: een leaseauto van Duitse makelij. Dat maakt ondernemen voor mij leuk.

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Welkom als poster op ondernemersforum Higherlevel!

 

Eerste stap lijkt me om toch even bij de bank langs te gaan en voor een paar EURO kun je alle informatie over je BKR-registratie aanvragen. Dan ken je je uitgangspositie.

 

Geen idee of je als natuurlijk persoon en (holding) BV 'gelinkt' bent bij een registratie.

 

Groet,

 

Highio

 

 

 

thx:-) al jaren maar alleen lurkend tot nu toe.

Ik heb zo'n bkr login, kan ook zien wie *mijn* bkr gegevens raadpleegt. Je zie dus een historie van achterstand + dat alles nu 100% ingelopen is en die achterstand is opgelost. die historie blijft 5 jaar staan als ik het goed heb.

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

wil personeel en mezelf wat extra's kunnen bieden.

Waarom?

Bij eerder een eerder bedrijf van me (verkocht, bestaat nog steeds) was recept hetzelfde: uit de naad werken, kosten laag houden, cash op de bank. Personeel laten medelen in succes. Voor mezelf 1 luxe: een leaseauto van Duitse makelij. Dat maakt ondernemen voor mij leuk.

De reden dat ik dit vroeg was eigenlijk meer om te kijken of je jezelf voldoende ondernemersschizofrenie eigen had gemaakt, die ik vind dat je een beetje moet hebben als bestuurder/directeur/aandeelhouder van een bv. Als bestuurder van een bv ben je namelijk niet 'jezelf' (vind ik), maar iemand anders. Je hebt het ook over 'leuk' voor 'jezelf'. Die privé-'zelf' is een ander dan de bv-'zelf'. Die laatste moet m.i. de dingen zakelijk (blijven) bekijken. Oftewel: is het goed voor de (continuïteit van de) onderneming of überhaupt verstandig dat de bestuurder (en/of personeel) een (bepaald soort) leasebak krijgt?

 

Bovendien houdt lease in feite in dat je dat 'leuke' voor 'jezelf' op kosten van een ander wil doen. Ik vind het ook vreemd dat je zegt dat het ondernemen leuk blijft als je spullen op de pof koopt. Ik vind dat bijna tegenstrijdig. Is het ondernemen juist niet leuk, omdat het een mogelijkheid biedt om je te ontworstelen aan afhankelijkheid? Een langjarige lening doet juist het omgekeerde.

 

Ik wil je vooral vanuit zakelijk oogpunt op het hart drukken om Roels punt over impliciete, toekomstige verplichtingen goed in je op te nemen. De bv gaat met zo'n lease namelijk een enorme verplichting aan. Alle toekomstige maandbetalingen (lease) of rente- en aflossingen (bij financial lease) staan meestal niet op de balans en worden dus makkelijk over het hoofd gezien.

 

Er staat me trouwens bij dat er wel een bkr-check kan worden gedaan naar de bestuurder van een bv (uiteindelijk belanghebbende). Met een negatieve aantekening, kun je dan alsnog worden geaccepteerd, maar dan mogelijk wel met een (forse) aanbetaling en/of uitsluitend een specifieke vorm van lease (bijvoorbeeld full operational lease). Er zijn ook nog bedrijven die claimen helemaal geen BKR-controle uit te voeren. Aan de andere kant, een BKR-registratie is er ook een beetje om mensen tegen zichzelf te beschermen.

 

(Je had het trouwens over 3/4 jaar historie. Ik nam aan dat je daarmee 3 tot 4 jaar bedoelde. De schrijfwijze kan echter ook worden geïnterpreteerd als driekwart jaar)


The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Je had het trouwens over 3/4 jaar historie. Ik nam aan dat je daarmee 3 tot 4 jaar bedoelde. De schrijfwijze kan echter ook worden geïnterpreteerd als driekwart jaar

Eerlijk gezegd las ik ook dat je na driekwart jaar al een leaseauto aan jezelf wil 'geven' om het 'leuk te houden'. Natuurlijk gun ik je alle succes en mag je daarvan kopen wat je wil, maar je loopt nu een beetje op de muziek vooruit. Als het inderdaad om drie tot vier jaar gaat en je kan in die vier jaar niet eens een (deel van) een auto bij elkaar sparen vraag ik me af of het zakelijk gezien echt zo geweldig gaat.

 

Door het nemen van een lease auto ga je toch weer een beetje een voorschot nemen op de toekomst. In het verleden is dat al eens verkeerd uitgepakt (waardoor je een BKR notering hebt gekregen).

Wees alsjeblieft verstandig en rij nog ff een jaartje in je oude auto. Zo druk je minder op je bedrijf en kun je goed doorsparen voor die mooie nieuwe auto. Bovendien heb je dan nog iets om voor te werken en naar uit te kijken.

 

 


Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

De reden dat ik dit vroeg was eigenlijk meer om te kijken of je jezelf voldoende ondernemersschizofrenie eigen had gemaakt, die ik vind dat je een beetje moet hebben als bestuurder/directeur/aandeelhouder van een bv. Als bestuurder van een bv ben je namelijk niet 'jezelf' (vind ik), maar iemand anders. Je hebt het ook over 'leuk' voor 'jezelf'. Die privé-'zelf' is een ander dan de bv-'zelf'. Die laatste moet m.i. de dingen zakelijk (blijven) bekijken. Oftewel: is het goed voor de (continuïteit van de) onderneming of überhaupt verstandig dat de bestuurder (en/of personeel) een (bepaald soort) leasebak krijgt?

 

Bovendien houdt lease in feite in dat je dat 'leuke' voor 'jezelf' op kosten van een ander wil doen. Ik vind het ook vreemd dat je zegt dat het ondernemen leuk blijft als je spullen op de pof koopt. Ik vind dat bijna tegenstrijdig. Is het ondernemen juist niet leuk, omdat het een mogelijkheid biedt om je te ontworstelen aan afhankelijkheid? Een langjarige lening doet juist het omgekeerde.

 

Ik wil je vooral vanuit zakelijk oogpunt op het hart drukken om Roels punt over impliciete, toekomstige verplichtingen goed in je op te nemen. De bv gaat met zo'n lease namelijk een enorme verplichting aan. Alle toekomstige maandbetalingen (lease) of rente- en aflossingen (bij financial lease) staan meestal niet op de balans en worden dus makkelijk over het hoofd gezien.

 

Er staat me trouwens bij dat er wel een bkr-check kan worden gedaan naar de bestuurder van een bv (uiteindelijk belanghebbende). Met een negatieve aantekening, kun je dan alsnog worden geaccepteerd, maar dan mogelijk wel met een (forse) aanbetaling en/of uitsluitend een specifieke vorm van lease (bijvoorbeeld full operational lease). Er zijn ook nog bedrijven die claimen helemaal geen BKR-controle uit te voeren. Aan de andere kant, een BKR-registratie is er ook een beetje om mensen tegen zichzelf te beschermen.

 

(Je had het trouwens over 3/4 jaar historie. Ik nam aan dat je daarmee 3 tot 4 jaar bedoelde. De schrijfwijze kan echter ook worden geïnterpreteerd als driekwart jaar)

 

 

Holding: bestaat al bijna sinds begin deze eeuw, netjes, goede rating bij de graydons. Nieuwe bv: sinds driekwartjaar. daarvoor: vanuit holding in totaal 2 bv's opgericht en verkocht. Dit kapitaal op 'goed' advies v bank rotsvast gezet (ofwel, alleen tegen flink verlies en kosten in cash om te zetten).

 

Ik heb een zeer acuut liquiditeitsprobleem opgelost door tegen bank te zeggen: jullie gaven mij rotadvies, jullie hebben tonnen aan mij verdiend, ik betaal oa mogelijk even geen hypotheek want dit businessplan moet NU uitgevoerd worden en niet over 1 tot 2 maanden als jullie er mee klaar zijn. Daar zijn we achteraf uitstekend uitgekomen, maar die bkr-rating had ik vooraf beter moeten doordenken. Dit is inderdaad een erg persoonlijke aanpak maar het werkte wel. Ben erg diep gegaan. Doe ik nooit meer, wordt er te oud voor.

 

De bkr code is H van Hersteld, is niet zo negatief blijkt.

 

Qua lease zijn er dit jaar nog wat 7% bijtelling mogelijkheden, iets waar mijn accountant me op wees. Dus ja, de langdurige financiele verplichting mag ik van zelfs van mn accountant best weer aangaan, hij weet verder niet hoe dat zit met bkr in combinatie met lease-acceptatie. En een leasecontractje is nog altijd stuk minder dan de verantwoordelijkheid die ik voel voor personeelsleden met hun gezin en dan nog onze flexwerkers.

 

Leaseauto's noem ik expres 'leuk' omdat de vergezochte legitimaties van collegaondernemers over leaseauto altijd zo overdreven vind. Heel serieus naar een BMW X5 (of iets anders duurs) toeredeneren omdat het 'nodig is'. dus ja, een leaseauto mag best leuk zijn, een klein lichtpuntje in zee van verantwoordelijkheden.

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Privé bkr is bij zakelijke lease geen issue.

 

Mocht je een leasemij treffen die er wel een punt van maakt dan zijn er genoeg anderen die daar niet om geven. Het gaat om het resultaat in je bv.

 

Groet,

Joost


DenariusAdvies.nl: Fiscaal + juridisch advies bij rechtsvormkeuze/-wijziging, VOF, BV, DGA, bedrijfsoverdrachten.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Beste pieter_jan,

 

Neem nou maar gewoon die lease auto want ik zie aan je redenaties dat je voor jezelf al lang hebt besloten dat die mooie Duitse wagen er moet komen. Je zoekt alleen nog wat extra argumenten om het besluit te ondersteunen.

 

Ondanks dat ik het niet verstandig vind wens ik je wel veel plezier met de nieuwe auto natuurlijk.


Nooit had ik het oude tuinhuis moeten verlaten

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2
  • Waardeer dit antwoord

Haha, veel kritiek kreeg ik.  Toch even terugblik na 6 jaar. Voor wie dit nog leest :grinning-face: Het werd een mitsubishi Outlander, een stekkerauto met toen nog lage bijtelling. Er is niks fout gegaan, het risico wat je neemt bij lease is zo calculeerbaar en klein. De autokosten waren de laagste ooit. Nooit iets kapot, onderhoudskosten waren bizar laag. Nog nooit zo tevreden geweest over een auto. Zeer veelzijdig en zakelijk goed inzetbaar.

Ik had financial lease gedaan dus gewoon bedrag gespaard zodat de maandlasten heel erg laag waren.

Begin 2020 laatste restje afbetaling gedaan. De auto bleek meer waard  dan waarvoor ie in de boeken stond, dus verkocht en paar duizend euro onverwachte winst. Had te maken met export naar buitenland geloof ik, waar ze zeer gewild waren.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord
21 minuten geleden, pieter_jan zei:

Het werd een mitsubishi Outlander, een stekkerauto met toen nog lage bijtelling. Er is niks fout gegaan, het risico wat je neemt bij lease is zo calculeerbaar en klein. De autokosten waren de laagste ooit.

 

Nogal wiedes met een subsidieregeling van 82% van de aanschafprijs. De  Metsubsidie Foutlander is met afstand de meest foute SUV ooit op Nederlands wegen  :smiling-face-with-sunglasses:

 


Ik help ondernemers aan betaalbare en betrouwbare verzekeringen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen. Vragen of offerte? ☛  contact

Werkgever en op zoek naar een goede en betaalbare verzuimverzekering voor je personeel ? ☛ www.verzuimverzekerd.nl

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord

Ja, fout op macroniveau misschien. Maar dat is iets buiten invloedsfeer van een ondernemer en is/was geen reden om die auto niet te nemen dus om principieel in een benzineauto zonder subsidie te rijden die meer CO2 uitstootte. Een auto is altijd fout vanuit moeder aarde geredeneerd.

Vanuit mijn optiek was het simpelweg een verstandige en met oog op lage CO2-uitstoot verantwoorde aanschaf. De goedkoop zat 'm ook in het consequent opladen op de zaak. Remmen met gaspedaal, nauwelijks slijtage aan banden, remmen of motor. Extreem lage onderhoudskosten. In 2015 waren al die voordelen waar je naar verwijst al grotendeels afgeschaft trouwens, bijtelling was al naar 15% dacht ik geschroefd, al die aftrekposten afgeschaft.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 0
  • Waardeer dit antwoord
41 minuten geleden, pieter_jan zei:

Een auto is altijd fout vanuit moeder aarde geredeneerd.

 

Klopt. Daarom heb ik ook geen eigen auto meer. 8 jaar geleden overgestapt van een VW Passat naar OV en deelauto's zoals Greenwheels. Nog geen moment spijt van gehad (*) . Beter voor moeder aarde :smiling-face-with-halo: én beter voor de portemonnee.

 

Maar goed, allemaal off topic geneuzel uiteraard, maar wel leuk om achteraf te lezen wat het geworden was. :slightly-smiling-face:

 

A petrolhead without wheels 

 

(*) = behoudens die ene 3-dubbele zijwaartse salto met een kleine leenauto, maar daar kon die leenauto weinig aan doen.. en des te meer bewijs dat ook kleine koekblikjes heel veilig kunnen zijn


Ik help ondernemers aan betaalbare en betrouwbare verzekeringen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen. Vragen of offerte? ☛  contact

Werkgever en op zoek naar een goede en betaalbare verzuimverzekering voor je personeel ? ☛ www.verzuimverzekerd.nl

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 65.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Wie is er online?

    Er zijn 2 leden online en 64 gasten

    Bekijk volledige lijst    
  • Ook interessant:

  • Ondernemersplein



NL

×

Cookies op HigherLevel.nl

Cookies zijn nodig om Higherlevel.nl goed te laten functioneren. Door het gebruik van HigherLevel.nl verklaar je onze voorwaarden te hebben gelezen en te accepteren.

 Meer informatie   Oké