• 0

Levering in ander land dan eigen bedrijfsadres

Volgende scenario :

 

Doordeweeks zit ik vaak om persoonlijke redenen in België, ik beschik over een Nederlands KVK/BTW-nummer. Nu zou ik graag zo nu en dan goederen uit Nederland laten leveren op het Belgisch adres en laten factureren op mijn Nederlands adres.

 

Moet/kan ik dan de btw uit Nederland terugvragen, of moet ik hiervoor bij België aankloppen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je in België goederen verwerft die vanuit Nederland verzonden dien je een Belgisch BTW-nummer te hebben. De levering van NL naar BE valt dan onder het 0-tarief. Dat de factuur naar een NL bedrijf gaat is niet van belang.

Is dat niet wat kort door de bocht? Bij B2B zou het ook een vereenvoudigde ABC levering kunnen zijn? Of als het incidenteel is gewoon een levering aan een niet btw-plichtige particulier of ondernemer in België met Nederlandse btw?

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom is het krijgen van een Belgisch BTW-nummer lastig? Dat zou het niet moeten zijn.

 

En nee, je begrijpt het niet goed, het electronische teruggaafverzoek is niet bedoeld voor leveringen die intracommunautair onder het 0%-tarief geleverd hadden kunnen worden.

 

BTW uit Belgie terugvorderen kan sowieso alleen als je in België BTW betaald hebt. Je betaalt geen Belgische BTW (dat zou dan wel een hoge uitzondering zijn) als een Nederlandse leverancier goederen vanuit Nederland aan jou in België levert.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Is dat niet wat kort door de bocht? Bij B2B zou het ook een vereenvoudigde ABC levering kunnen zijn? Of als het incidenteel is gewoon een levering aan een niet btw-plichtige particulier of ondernemer in België met Nederlandse btw?

 

Tonino, de vereenvoudigde ABC-levering is bedoeld voor drie ondernemers die in drie verschillende lidstaten geregistreerd zijn. Bij TS hebben we te maken met twee NL BTW-nummers en geen BTW-nummer in het land waarnaar vervoerd wordt.

 

Dan maar kort door de bocht........

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dan maar kort door de bocht........

 

Zou graag wat meer weten van de casus van TS. Ik kan uit de openingspost niet opmaken of hij handelsgoederen laat leveren naar en klant in België, of een pakje printerpapier omdat hij vaak in z'n vakantiehuisje een factuur print.

 

Voor een pak printerpapier lijkt me een Belgisch BTW nummer en complete administratie wat overdreven.

Link naar reactie
  • 0

Ik was van plan om goederen die ik voor productie gebruik te laten leveren in België, en deze dan van dit adres weer terug te nemen naar mijn werkadres in Nederland.

 

Gewoonweg omdat ik tijdens normale leveringsuren bijna nooit aanwezig ben en vaak zit met pakketten die weer retour gaan. Dan leek het mij dus handig om het te laten leveren op een adres waar ik doorgaans wel te vinden ben (vriendin, België)

 

@BJM

Ik zou dus ook geen BTW over goederen kunnen terugvorderen in België, als deze in België geleverd worden door een Belgisch bedrijf, maar gefactureerd zijn op mijn Nederlandse adres? Ik ging er vanuit dat ik dit kon doen, omdat ik als ik hier in de winkel een aankoop doe, deze wel BTW-vrij kan kopen.

 

Het vergaren van een Belgisch BTW-nummer brengt een tamelijk grote kost met zich mee, iets wat ik mij momenteel niet kan permitteren.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is nu precies het probleem dat je op wilt lossen?

 

Levering door een NL ondernemer aan een andere NL ondernemer (TS) met aflevering in België en later terugzending naar NL zonder dat TS in bezit is van een Belgische BTW registratie. Wat heel het probleem zou oplossen. Heeft voor TS ook nog cashflow voordeel want dan hoeft hij de NL BTW niet voor te schieten.

 

Trouwens, een BTW-nummer in NL krijg je gratis van de bd, ik kan me niet voorstellen dat dat in België anders is.

 

Fiscale vertegenwoordiging lijkt me niet erg interessant, ik heb niet de indruk dat het gaat om grote aantallen/bedragen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.