• 0

SaaS en investeringsregelingen + wijzigingen toelaatbare reserves

Ben druk bezig met C formulier invoeren en richt me nu op vragen 5-14. Probeer er zo veel mogelijk zelf uit te komen. Best pittig zo de eerste keer.

Vraag 8 gaat over winst uit onderneming: investeringsregelingen. Dit is is van toepassing bij o.a. kleinschaligheidsinvesteringsaftrek. We hebben in onze vof geinvesteeerd in software development voor bouwen van onze online dienst. Is dit dan een kleinschaligheidsinvesteringsaftrek post? Dit is me niet duidelijk.

Twee, vraag 9 gaat over wijzigingen toelaatbare reserves. In de toelichting staat bijna geen informatie. Online vond ik wel wat zaken. Egalisatiereserves voor later onderhoud hebben we niet en herinvesteringsreserve ook nog niet aangezien we vrij jong zijn en net onze eerste investering hebben lopen lijkt me dit ook niet het geval. En Oudedagreserve is voorlopig ook nog niet van toepassing. Eerst maar eens goed draaien. Begrijp ik de termen in vraag 9 zo goed?

 

 

[Mod edit: typefouten in titel en tekst hersteld]

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

In het kort is dit de procedure:

 

- Eerst maak je de administratie voor een VOF in orde. Daaruit blikt dan hoe de jaarstukken eruit zien en of er geïnvesteerd is en of er (fiscale) reserves zijn.

 

- Dan maak je in een aangifteprogramma een (of meerdere) bestand(en) van een (of meerdere) belastingplichtige(n) aan, met gegevens zoals naam, adres, BSN, loon/uitkeringen/vermogen etc. Eventueel met een partner (en kindergegevens e.d.) erbij.

 

- Daarna maak je een jaarstukkenbestand aan (met de gegevens van de VOF, dus balans en resultaat) en die koppel je aan de betrokken belastingplichtigen (met bijbehorende kapitaal/winst aandeel).

 

- Vervolgens, als er sprake is van investeringen die tot investeringsaftrek leiden, specificeer je de investeringen per bedrijfsmiddel en geef je het aandeel (%) van desbetreffende belastingplichtige op.

 

 

Jij lijkt een beetje halverwege dit proces 'in te haken' en je lijkt het ook op papier in te willen vullen allemaal. Dat is niet zo makkelijk.

 

Toen je hier enkele weken geleden over begon heb ik gezegd dat er "tijd zat" was om iemand in te schakelen om dit voor je tijdig te regelen (en dat het dan zelfs klopt wat je allemaal wegstuurt, althans als je geen 'prutser' inhuurt).

"Tijd zat" is er misschien niet meer, maar het lijkt mij toch niet onverstandig om iemand hier naar te laten kijken – maar uiteraard moet je het zelf weten allemaal.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ja, ik heb voortijdig toch nog een belastinconsultant ingeschakeld en daarmee rond de tafel gezeten met alle papieren die ik had en zaken door hem voor de 1ste september laten versturen. Zo komt alles nog goed en krijg ik dit jaar meer de tijd om zaken onder de knie te krijgen en me verder op mijn bedrijf te richten.

 

Bedankt voor alle hulp!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 243 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.