• 0

Van twee-onder-een-kap woning 1 woning maken en verhuren aan BV

Goedemiddag,

Wij hebben de mogelijkheid om het huis direct aan onze woning te kopen (van de buren dus). Heel vroeger was dit 1 huis maar is ooit eens gesplitst. We hebben er al allerlei plannen voor. We kunnen het geheel doorbreken, deels doorbreken, geheel verhuren, deels verhuren, is de toekomst voor mantelzorg gebruiken. Maar ik vraag mij af of we het ook deels kunnen verhuren als kantoor aan onze BV. Dan zeggen we ons huidige pand op en betalen we dus eigenlijk van de huur de hypotheek.

Is dit mogelijk? Het zou dan een aparte ingang, keuken en sanitair houden. De rest van de woning (oa boven) willen we dan doorbreken.

Zou fijn zijn als iemand mij op weg kan helpen!

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor de belastingdienst hoeft ruimte die u verhuurt aan uw BV niet persé losgekoppeld te zijn van uw privéwoning. Jurisprudentie hierover is te vinden bij: http://www.smitsvandenbroek.nl/verhuur-werkkamer-woonhuis-dga/ , http://www.lorijn.nl/nieuws/verhuur-onzelfstandig-deel-van-woning-aan-bv-leidt-tot-btw-ondernemerschap (deze laatste heeft ook advies over de verschillende aanpakken en het effect op boxindeling bij de belastingdienst).

 

Veel succes!

Elly van Wattingen

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

@KvK: de gevolgen voor de IB zijn wat spannender dan die voor de btw. In die zin verbaast mij je antwoord enigszins.

 

De gevolgen voor de inkomstenbelasting zijn afhankelijk van de exacte feiten en omstandigheden.

Je kunt maar 1 eigen woning hebben. Wil je de aan te kopen woning ook (al dan niet gedeeltelijk) aanmerken als eigen woning, dan zul je moeten zorgen dat (dat deel van) die woning feitelijk een onlosmakelijk onderdeel van de huidige woning gaat vormen. Het meest ingrijpende zou zijn om de trap in de buurwoning te verwijderen, maar zover hoef je naar mijn mening niet te gaan. Zolang je de bovenverdieping maar echt bij de huidige woning trekt. De benedenverdieping kan dan als zelfstandig (onderdeel van een) pand aan de bv ter beschikking worden gesteld - ook dat valt in box 1, via de terbeschikkingstellingsregeling. Per saldo is dan de hele hypotheekrente aftrekbaar, deels als eigenwoningrente en deels via de terbeschikkingstellingsregeling (wel lagere aftrek, door de tbs-vrijstelling).

 

Er zijn echter ook andere varianten te bedenken, het blijft maatwerk.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

De huizen zijn nu half vrijstaand, dan wordt ons huis dus vrijstaand. Het huis wordt overigens verkocht door de bank en we zijn hierover in onderhandeling. In principe uit onderhandeld, ik wacht op taxatie van hun kant. Ik wil weten hoe wij dit voor elkaar krijgen. In eerste instantie dacht ik om het kantoorpand op te zeggen en een deel te verhuren aan de BV maar afgelopen week hebben mijn ouders gezegd dat ze bij ons willen komen wonen. Het huis willen we dan gedeeltelijk bij ons huis trekken en het achter gedeelte als zelfstandige woning voor mijn ouders houden. Wat moeten we doen? Als wij zelf de financiering niet rond krijgen, kan dit dan samen met mijn ouders of een goede vriend die ons ook geld zou willen lenen. Hoe zit het dan met eigendom, samen eigenaar, evt onderhands lenen, of iemand garant staan zodat wij zelf eigenaar zijn. Ik ben liever zelf eigenaar en dat mijn ouders van ons huren, zou dat kunnen met een lening of schenking of misschien een combinatie. Mijn ouders moeten hun huis dan nog verkopen en ik heb nog een broer en zus wat geen issue moet worden als er wat met mijn ouders gebeurt. Ik zou graag willen weten wat mogelijk is en hoe wij dit voor elkaar zouden krijgen en welke bank hier voor open staat. Of wij lenen geld en dat wordt verrekend met huur wat zij moeten betalen. Maar mijn ouders kunnen bijvoorbeeld ook inwonend zijn, toch?

Een heel verhaal en voor mij veel te complex om de mogelijkheden te vinden. Wie kan ons hierin adviseren en op weg helpen?

 

Link naar reactie
  • 0
In eerste instantie dacht ik om het kantoorpand op te zeggen en een deel te verhuren aan de BV maar afgelopen week hebben mijn ouders gezegd dat ze bij ons willen komen wonen.
Waar je eerst nog een vraag had die met ondernemen te maken had, heb je nu een vraag die daar los van staat. Misschien kun je met die vraag naar een bank of hypotheekadviseur stappen?
Link naar reactie
  • 0
Waar je eerst nog een vraag had die met ondernemen te maken had, heb je nu een vraag die daar los van staat. Misschien kun je met die vraag naar een bank of hypotheekadviseur stappen?

 

Inderdaad geen ondernemersvraag meer. Mede omdat de oorspronkelijke vraag al beantwoord is, zet ik dit topic op slot.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 216 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.