• 0

Adverteren in Duitsland geweigerd ivm 'buitenlands bedrijf'.

Ik heb recent op zeg maar de Duitse variant van Markplaats 'markt.de' een aantal advertenties geplaatst. Deze worden nu geweigerd omdat ons bedrijf in Nederland zit.

 

Ik vraag me af of dit gezien de EG regelgeving juridisch kan en mag? Wie weet er antwoord op deze vraag.

 

"Mit der EU-Gesetzgebung hat dies nichts zu tun. Natürlich dürfen Sie in Deutschland handeln, nur ist dies über unser Portal nicht möglich. Ich verweise gern auf unsere Nutzungsbedingungen http://www.markt.de/nutzungsbedingungen.htm. Aus Sicherheitsgründen stellen wir unser Portal nur für den Handel in Deutschland zur Verfügung."

Martin Maharadja Tenten

www.maharadja-tenten.nl

06-15489363

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

In Duitsland maken ze boven op de EU wetgeving nog regelmatig eigen aanvullende regels en wetgeving.

Het lijkt me inbreuk maken op de leveringsplicht die iedere leverancier in beginsel heeft. (anders zou het discriminatie zijn)

Om er zeker van te zijn hoe dit specifiek in Duitsland geregeld is kun je dit het beste bij een Duitse advocaat navragen.

 

Maar, misschien is deze "bescherming" waar de Markt.de het over heeft wel 2-zijdig.

Als je op deze manier handel probeert de drijven in Duitsland val je zoals ik het zie volledig onder de Duitse wetgeving. En die geeft de klant andere rechten en jou plichten dan we in Nederland gewend zijn.

 

--

 

waar de Duitsers prat op gaan is dat de website een goed "impressum" moet hebben.

dit mis ik op je website. In Nederland is dit ook verplicht (KVK inschrijving en BTW nummer)

maar een Duitse website vereist hier nog meer informatie.

misschien dat dit de houding van Markt.de iets toegankelijker maakt.

Link naar reactie
  • 0

De open markt wil in eerste instantie zeggen dat overheden geen belemmeringen voor partijen uit andere landen mogen opwerpen die ze niet ook voor hun eigen bedrijven of burgers opwerpen.

 

Jij mag bijvoorbeeld in Polen solliciteren naar een baan en als je die baan krijgt, mag de Poolse overheid niets doen om te verhinderen dat jij je baan naar behoren vervult. Dat wil echter nog niet zeggen dat die Poolse werkgever verplicht is je aan te nemen.

 

Zo is de Duitse marktplaats waarschijnlijk niet verplicht jou als klant of gebruiker aan te nemen.

 

Nu kan ik me voorstellen dat als een marktpartij enorm veel macht heeft op een gebied, dat deze dan toch verplicht is zaken met je te doen. Stel dat jouw Duitse marktplaats praktisch de enige plek is waar je klanten kunt vinden, dan zou het oneerlijk zijn je daarvan uit te sluiten. Of dat hier geldt, en wat je in zo'n geval daartegen kan doen, durf ik niet te zeggen. Je zou eens bij de Kamer van Koophandel kunnen vragen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

De open markt wil in eerste instantie zeggen dat overheden geen belemmeringen voor partijen uit andere landen mogen opwerpen die ze niet ook voor hun eigen bedrijven of burgers opwerpen.

 

Jij mag bijvoorbeeld in Polen solliciteren naar een baan en als je die baan krijgt, mag de Poolse overheid niets doen om te verhinderen dat jij je baan naar behoren vervult. Dat wil echter nog niet zeggen dat die Poolse werkgever verplicht is je aan te nemen.

 

Zo is de Duitse marktplaats waarschijnlijk niet verplicht jou als klant of gebruiker aan te nemen.

 

Maar hanteert die marktplaats voor iedere aanbieder een "sollicitatieprocedure", of worden Duitse aanbieders wel automatisch geaccepteerd?

 

In je algemene voorwaarden vermelden dat je geen klanten uit andere EU landen wilt hebben mag volgens de Europeese regels alleen als daar een goede objectieve reden voor bestaat.

 

Artikel 20

 

Discriminatieverbod

 

1. De lidstaten zien erop toe dat op de afnemer geen discriminerende eisen op grond van zijn nationaliteit of verblijfplaats van toepassing zijn.

2. De lidstaten zien erop toe dat de algemene voorwaarden voor toegang tot een dienst, die door de dienstverrichter toegankelijk voor het publiek worden gemaakt, geen discriminatoire bepalingen in verband met de nationaliteit of verblijfplaats van de afnemer bevatten, zonder evenwel de mogelijkheid uit te sluiten om verschillende voorwaarden voor toegang te stellen wanneer die verschillen rechtstreeks door objectieve criteria worden gerechtvaardigd.

 

En de vraag is of de genoemde Sicherheitsgründen dat wel zijn.

 

 

Was met de invoering van MOSS ook een discussie over.

Als je een kleine aanbieder van elektronische diensten bent, en maar een handjevol klanten in andere landen hebt, kosten deze je aan belasting administratie al snel meer dan ze opleveren.

Maar zomaar buitenlandse klanten weigeren mag niet.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.