Mijn bedrijf is dit jaar gefuseerd, met een ander bedrijf (dit bedrijf heeft een lopend krediet van 200K., wat naar de nieuwe bv is gegaan) Ik heb nu een minderheidsbelang van 15% in het bedrijf. De andere twee aandeelhouders hebben elk respectievelijk 35%. Nu heeft er een aandeelhouder zijn aandelen verkocht en is mijn compagnon 70% eigenaar geworden (ik heb afgezien van mogelijkheid om aandelen over te nemen), de oude aandeelhouder wil nu van zijn borgstelling af. Nu ligt de vraag bij mij of ik de borgstelling wil overnemen, privé aansprakelijk van 25K. (gelijk aan de andere aandeelhouder)
Ik zit hier dubbel in, uiteraard profiteer ik ook van de financiële buffer, die we als bedrijf ooit nodig hebben. Van de andere kant is dit buiten mij verantwoordelijkheid om gefinancierd.
Wat zouden jullie doen?
Zou het bv niet logischer zijn, dat ik voor 15% aansprakelijk wordt voor de borgstelling ipv de helft?
Ik hoor graag jullie advies
Jan
[aanpassing: titel verduidelijkt]
[mod-edit van mod nr. 2] Typo van mod 1 uit titel gehaald
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
janvanommeren
janvanommeren
Beste HighierLevel
Mijn bedrijf is dit jaar gefuseerd, met een ander bedrijf (dit bedrijf heeft een lopend krediet van 200K., wat naar de nieuwe bv is gegaan) Ik heb nu een minderheidsbelang van 15% in het bedrijf. De andere twee aandeelhouders hebben elk respectievelijk 35%. Nu heeft er een aandeelhouder zijn aandelen verkocht en is mijn compagnon 70% eigenaar geworden (ik heb afgezien van mogelijkheid om aandelen over te nemen), de oude aandeelhouder wil nu van zijn borgstelling af. Nu ligt de vraag bij mij of ik de borgstelling wil overnemen, privé aansprakelijk van 25K. (gelijk aan de andere aandeelhouder)
Ik zit hier dubbel in, uiteraard profiteer ik ook van de financiële buffer, die we als bedrijf ooit nodig hebben. Van de andere kant is dit buiten mij verantwoordelijkheid om gefinancierd.
Wat zouden jullie doen?
Zou het bv niet logischer zijn, dat ik voor 15% aansprakelijk wordt voor de borgstelling ipv de helft?
Ik hoor graag jullie advies
Jan
[aanpassing: titel verduidelijkt]
[mod-edit van mod nr. 2] Typo van mod 1 uit titel gehaald
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/50396-bedrijfsfinanciering-aansprakelijkheid-borgstelling/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
11 antwoorden op deze vraag