• 0

Belgische zelfstandige wil een opdracht aannemen in Nederland

 

Situatie

Ik ben een Belgisch onderdaan en ik start een Belgische GCV vanaf 01 january 2016. Ik zal de bedrijfsleider worden en mezelf een bedrijfsleidersloon uitbetalen, dit valt in België onder zelfstandigen statuut en NIET onder het werknemers statuut. Bedrijfsvoorheffing en sociale zekerheidsbijdrage worden dus berekend op een andere manier dan voor een werknemer in Belgie.

 

Bedoeling is om het eerste jaar als contractor te werken voor een bedrijf in Nederland via een broker. De broker factureert het nederlands bedrijf en ik zal vanuit België de broker factureren.

Mijn vennootschap zal uiteraard vennootschapsbelasting betalen in België.

 

Vraag

De vraag die zich nu stelt is of ik als zelfstandige bedrijfsvoorheffing dien te betalen in Nederland of in België op mijn bedrijfsleiders loon (als zelfstandige) ?

Zijn er bepaalde regelingen die ik moet treffen met de Nederlandse belastingsdienst ?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

"Bedrijfsvoorheffing"..?

"Bedrijfleiders loon"...?

"Contractor"...?

"Broker"...?

 

Je bent gewoon een Belgische ondernemer - dienstverlener, neem ik aan - die kennelijk via een (Belgische?) bemiddelaar ingehuurd wordt door een Nederlands bedrijf, lijkt mij.

 

Er zijn wel speciale situaties te bedenken: bijvoorbeeld als je ingehuurd wordt om op een bus in NL als chauffeur te 'werken' bijvoorbeeld (of zoiets, zo uit mijn losse pols...).

Maar dat zal toch niet?

 

Wat ga je trouwens doen? Dat is zo'n beetje de basis van alles.

 

Normaal gesproken verleg je (EU regeling! dus ook voor Belgen) de BTW gewoon naar je opdrachtgever in Nederland. Maar misschien factureer je de bemiddelaar in België, dus dan zal die wel de BTW verleggen en jij gewoon met BTW aan hem/haar factureren.

 

Maar nogmaals: afhankelijk van wat je gaat doen dus. En misschien zijn je prestaties vrij van BTW trouwens (als je bijvoorbeeld schrijver of journalist bent, of arts of...).

 

 

Link naar reactie
  • 0
Je bent gewoon een Belgische ondernemer - dienstverlener, neem ik aan - die kennelijk via een (Belgische?) bemiddelaar ingehuurd wordt door een Nederlands bedrijf, lijkt mij.

=> Ik ben een belgische ondernemer in IT consultancy die op zelfstandige basis wordt ingehuurd voor een klus in Nederland via een 3rde partij (eg Brainnet)

 

Er zijn wel speciale situaties te bedenken: bijvoorbeeld als je ingehuurd wordt om op een bus in NL als chauffeur te 'werken' bijvoorbeeld (of zoiets, zo uit mijn losse pols...).

=> Ik ben een IT Consultant, opdracht is gelijkaardig aan een projectmanager.

 

Wat ga je trouwens doen? Dat is zo'n beetje de basis van alles.

 

Normaal gesproken verleg je (EU regeling! dus ook voor Belgen) de BTW gewoon naar je opdrachtgever in Nederland. Maar misschien factureer je de bemiddelaar in België, dus dan zal die wel de BTW verleggen en jij gewoon met BTW aan hem/haar factureren.

=> BTW wordt idd verlegd dat is niet het probleem.

 

Maar nogmaals: afhankelijk van wat je gaat doen dus. En misschien zijn je prestaties vrij van BTW trouwens (als je bijvoorbeeld schrijver of journalist bent, of arts of...).

=> Ik ga gewoon ingehuurd worden om een klus als projectmanager uit te voeren bij een nederlands bedrijf via een nederlandse broker (eg Brainnet) maar ben een belgische zelfstandig ondernemer die zichzelf een bedrijfsleider loon uitbetaald.

De vraag is of ik nu in Belgie al dan wel Nederland op dat loon belasting moet betalen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Willy,

 

zie het ballonvormige icoontje boven het invoerveld van berichttekst als je iemand wilt quoten. Je hebt nog bijna twee uur de tijd om je bericht aan te passen.

 

Modgroet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Excuses maar ik begrijp niet wat u bedoelt of wat ik moet doen. Ik heb geen ervaring op deze site.

 

Zie je bericht nu, dit is wat Highio bedoelde, door de knop "reageer met citaat" (quoten) te gebruiken word de hele tekst gekopieerd en kun je zelf met [ quote]-tags het bericht in stukjes hakken.

 

dan is het beticht wat beter leesbaar. omdat het onderscheid tussen vraag en antwoord duidelijker is.

maar je hebt gelijk, het duurt vaak even voordat nieuwkomers dit trucje door hebben

 

 

zo dat even als toelichting, nu maar weer ontopic..

Link naar reactie
  • 0

De vraag is of ik nu in Belgie al dan wel Nederland op dat loon belasting moet betalen.

 

 

In Nederland praten wij in dit soort situaties alleen over “loon” wanneer er sprake is van een dienstbetrekking. Een voorbeeld:

Ik heb zelf een BV en daar ben ik in dienst en verdien daar ook een salaris (loon, dus).

Als ik een eenmanszaak had gehad, dan had ik “winst” gemaakt (geen loon).

 

Nu naar jouw situatie:

 

Maar eerst een ‘omgekeerde vergelijking’, namelijk wanneer ik als BV mijn diensten aan een Belgische afnemer zou verrichten. Dat zou dan niet in België belast worden, maar in Nederland (want daar is mijn bedrijf gevestigd).

Normaal gesproken zou hetzelfde voor jou gelden. Dus jouw “winst” (of “loon” als dat zo in België genoemd wordt) zal in België belast worden, want daar is jouw bedrijf gevestigd.

 

Het kan natuurlijk wel sprake zijn van een soort ‘verkapt dienstverband’ bij de Nederlandse opdrachtgever. Als jij bijvoorbeeld bij hen op kantoor achter de computer doordeweeks tussen 9.00 uur en 17.00 uur op een afdeling gaat zitten werken, naast hun eigen werknemers (die bijna hetzelfde werk doen of zoiets).

En dat zou dan wel in Nederland belast (kunnen) worden, maar dat is toch voornamelijk het probleem van de opdrachtgever.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Even goed welkom, maar het bericht was op de late avond dus inderdaad slecht leesbaar.

 

Wat zegt de 'broker' of ken je startersforum.be?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Gewoon alles in België blijven betalen.

 

Ik heb een jaar lang in België gewerkt, terwijl ik een Nederlands bedrijf heb. Toen heb ik ook niks hoeven veranderen aan belastingstromen.

 

 

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt om mij er even door te loodsen :-) Ik begreep achteraf (s'morgens) ook wat je eigenlijk bedoelde :-)

 

Het is idd zo dat mijn bedrijf gewoon factureert aan een nederlands bedrijf voor het uitvoeren van een consultancy job. In Belgie betaalt het bedrijf net zoals een nederlands bedrijf bedrijfsbelasting op de winst. Je dient echter in Belgie jezelf een minimum bedrijfsleiderloon uit te betalen, daarp betaal je personenbelasting (dat is idd dubbele belasting). Dat valt echter onder Art 14 van de verdragen en is niet hetzelfde als een werknemer in dienstverband.

 

De broker vergist zich volgens mij hierin, ik wordt niet betaald als een werknemer in Belgie maar als een zelfstandige.

Link naar reactie
  • 0

Ben met de broker aan de slag met een fiscalist maar die is ook van mening dat het onder art 14 valt.

 

Art 14

 

Artikel 14 van het Modelverdrag bepaalde dat de inkomsten die door een zelfstandige inwoner van een staat verkregen werden in de uitoefening van zijn zelfstandige activiteit, enkel en alleen in de woonstaat belastbaar zijn, tenzij de zelfstandige in de andere staat voor het verrichten van zijn werkzaamheden geregeld over een vaste basis beschikt.

 

Merk op dat het artikel over zelfstandigen eveneens slaat op vrije beroepen. De meeste verdragen bevatten ook een clausule die bepaalt wat onder een ‘vrij beroep’ verstaan moet worden. Meestal gaat het om de activiteiten van (tand)artsen, ingenieurs, advocaten, accountants en bijzondere werkzaamheden op het gebied van wetenschap, letterkunde, onderwijs en dergelijke.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp er nu eerlijk gezegd (in 'plat Nederlands') "geen reet" van wat je nu eigenlijk zegt en bedoelt.

Dat met 'artikel 14' en 'de brooker c.q. fiscalist vindt dit en dat' enzovoort dus.

 

Feit blijft dat je een Belgisch ICT bedrijf bent en niets met NL (qua inkomsten-/vennootschapsbelasting) te maken hebt als je diensten verricht aan een opdrachtgever in NL.

Behalve in uitzonderlijke gevallen dan, zoals wanneer er misschien sprake is van een 'verkapt dienstverband' e.d.

Maar dat is afhankelijk van de precieze situatie en overigens lijkt het mij in dit geval vrij ver gezocht ook.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste, hier heb ik natuurlijk niets aan en bovendien is wat je zegt niet correct. Daar ben ik namelijk net naar meer info aan het zoeken.

 

1) Er is een verschil tussen de vennootschap en personenbelasting. De vennootschap betaalt altijd in land van vestiging. De vraag gaat echter over mijn personenbelasting op het loon dat ik mezelf betaal als bedrijfsleider (valt onder zelfstandige)

 

2) Er is wel degelijk een belastingsverdrag in plaats die dit behandelt en regelt, hierbij links om dat beter uit te leggen :

Zelfstandigen en belastingen

Fisconet

 

Dus gelieve alleen te reageren als men informatie heeft over het belastingsverdrag.

 

 

Nogmaals, mijn GCV factureert een bedrijf in Nederland, activiteiten zijn 100% uitgevoerd voor dat bedrijf en 4 dagen op locatie in Nederland en 1 dag vanuit mijn werkplaats in Belgie

Link naar reactie
  • 0

Kortom: in Nederland hebben ze niks te maken met welke belasting je betaalt in België.

Als je gewoon een zakelijke dienstverlener bent en niet als een verkapt werknemer fungeert (dus b.v. zelf je werktijden bepalen, meerdere opdrachtgevers hebben etc.) factureer je gewoon als bedrijf aan je opdrachtgever/broker.

 

 

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Waarom bel je niet even met Koen Fransaer van advocaat Claeys & Engels? Die kan je vast verder helpen met je vraag.

 

Higherlevel.NL richt zich met name op Nederlandse ondernemers en de Nederlandse wetgeving. Vanuit die context heeft Peter je vraag afdoende beantwoord, dus er is geen reden voor zo'n snibbige reactie.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is nochtans simpel. Wat er met je bedrijf gebeurt is je al duidelijk blijkbaar. De vraag situeert zich dus nu nog over je personenbelasting. Ik snap niet waarom je je daar vragen over stelt: jij als persoon krijgt je loon uit jouw vennootschap. Een belgisch onderdaan die een loon krijgt uit een belgische vennootschap, wat heeft nederland daar nu mee te maken. Dus belastingen op je loon worden gewoon in belgie verrekend.

 

Jij als persoon en jouw vennootschap zijn 2 totaal verschillende dingen: jij bent een natuurlijk persoon, jouw vennootschap een rechtspersoon. 2 "peronen" die elk afzonderlijk moeten bekekene worden.

 

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

 

grtz

Dirk

 

Link naar reactie
  • 0

Beste willy,

 

ik denk dat je op het verkeerde forum zit.. 99% van de ondernemers is hier NEderlands en heeft geen kennis en ervaring van of met de belgische belasting en al zeker niet met de persoonsbelasting..

 

Ik zou je willen adviseren een Belgisch forum te zoeken om je vraag te stellen of naar een fiscaal adivseur te stappen.

 

met vriendelijke groet,

Roel Jongman

Moderator..

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 305 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.