• 0

BTW (internationaal) en web applicatie

Ik ben bezig een engelstalige web applicatie te bouwen. Een gebruiker kan met een eenmalige betaling een jaarabonnement afnemen. Gebruikers kunnen in theorie van over de hele wereld komen, en het kunnen btw-plichtige ondernemers zijn maar ook niet-btw plichtige ondernemers (stichtingen) en zelfs particulieren. Wat aan btw te factureren?

 

Googlen (2) (3) levert al veel informatie op maar helemaal duidelijk is het mij nog niet. Volgens mij zijn er 3 situaties om te onderscheiden maar ik ben onzeker of onderstaande interpretatie correct is:

 

1) Afnemer van buiten de EU: Dan dien je de regels te volgen in het land van de afnemer. Voor de meeste landen betekent dit 0% btw en afnemer is verantwoordelijk voor het aangeven van de btw (dit laatste zet je dan ook op de factuur).

In de praktijk lijken web applicaties het volgende beleid te hanteren: gewoon 0% hanteren voor alle landen en het risico dat dit toch niet de regel van het land is voor lief nemen. Pas als je veel levert aan een land, eventueel aanpassen als regel van het land afwijkt.

 

2) Afnemer vanuit de EU maar niet Nederland. Het van toepassing zijnde btw-percentage is dat van het land van de afnemer. Je rekent 0% btw op de factuur (of is dit het btw-percentage van dat land?). Wanneer de klant een particulier betreft dien ik deze betalingen op te geven middels MOSS. Als het een ondernemer betreft, is de afnemer zelf verantwoordelijk voor aangifte.

 

3) Afnemer uit Nederland: dan dien ik gewoon 21% in rekening te brengen en zoals normaal aangifte te doen.

 

Kijk je bij bestaande web applicaties en neem je een abonnement af, dan wordt er veelal niets over btw gezegd. Het geeft mij de indruk dat die gewoon altijd 0% btw hanteren. Dit is ook wel zo gemakkelijk omdat het technisch i.c.m. de payment provider, niet zomaar is gedaan dat je in het afrekenproces rekening kunt houden met de vestigingslokatie van de afnemer. Maar hoe doen die bestaande web applicaties dat, c.q. hoe houden ze dit zo eenvoudig?

 

Hoe zit dit btw-technisch?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Klopt in grote lijnen (een beetje):

 

1) Meestal (of vaak) is een "soort BTW" helemaal niet van toepassing. Meestal hebben afnemers daar nog nooit van gehoord. En er is geen Nederlandse BTW verschuldigd.

 

2) Ah! Digitale diensten... Dan is het lastiger met ingang van 2015: moet je eigenlijk de 'lokale' BTW berekenen (en afdragen). Zowel voor ondernemers als particulieren.

 

3) Klopt.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Peter, dus dan als leverancier van elektronische diensten, ongeacht bedrijf/particulier: 1) binnen de EU de btw in rekening brengen van het land van de afnemer; 2) buiten de EU geen btw in rekening brengen.

 

Ik hoop dat er ook nog lezers/ervaringsdeskundigen op higherlevel zijn met ervaring met web apps (zelf een web app aanbieden of de boekhouding hiervoor verrichten). Want bij bestaande web apps zie ik eigenlijk nooit onderscheid in prijzen tussen continenten, noch specificatie van btw. Daar zie ik gewoon 1 prijs en geen vermelding van btw. Dus ik vraag mij af hoe dat zit.

Link naar reactie
  • 0

2) Afnemer vanuit de EU maar niet Nederland. Het van toepassing zijnde btw-percentage is dat van het land van de afnemer. Je rekent 0% btw op de factuur (of is dit het btw-percentage van dat land?).

 

Je rekent het BTW percentage van dat land indien het een particulier is.

Anders geen BTW, en een vermelding op de factuur dat het een elektronsche dienst is, en de BTW verlegd is naar BTW nummer BE123456789 van de klant.

 

Wanneer de klant een particulier betreft dien ik deze betalingen op te geven middels MOSS.

 

Klopt

 

Als het een ondernemer betreft, is de afnemer zelf verantwoordelijk voor aangifte.

 

Nee, jij ook.

 

Allereerst ben je verplicht om te controleren of het door de klant opgegeven BTW nummer wel bestaat.

Daar is het VIES systeem voor, dat je geautomatiseerd (met SOAP) vanuit je webapplicatie kan aanroepen.

Helaas komt het in de praktijk daarbij nog wel eens voor dat op het moment dat de klant een bestelling plaatst, de controle niet meteen uitgevoerd kan worden. De systemen van bijvoorbeeld de Duitse belastingdienst kennen openingstijden en zijn 's nachts doodleuk niet bereikbaar...

 

Vervolgens moet je aan het einde van het kwartaal aangifte ICP doen. Waarbij jij alle BTW nummers waaraan jij diensten geleverd hebt + de omzet per klant aan de belastingdienst doorgeeft.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je rekent het BTW percentage van dat land indien het een particulier is.

Anders geen BTW, en een vermelding dat deze verlegd naar het BTW nummer van de klant is.

 

Ja, tot en met 31-12-2014...

 

Zoals ik al zei: er wordt vanalles gedaan op dit gebied door iedereen.

 

(het betreft "digitale diensten", niet 'gewone' diensten waarbij de BTW - ook ná 01-01-2015 - verlegd wordt)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je rekent het BTW percentage van dat land indien het een particulier is.

Anders geen BTW, en een vermelding dat deze verlegd naar het BTW nummer van de klant is.

 

Ja, tot en met 31-12-2014...

 

Zoals ik al zei: er wordt vanalles gedaan op dit gebied door iedereen.

 

(het betreft "digitale diensten", niet 'gewone' diensten waarbij de BTW - ook ná 01-01-2015 - verlegd wordt)

 

Ook na 1-1-2015 wordt bij digitale diensten aan ondernemers de BTW verlegd...

 

 

 

http://ec.europa.eu/taxation_customs/taxation/vat/how_vat_works/telecom/index_en.htm#rulesapp

 

Telecommunications, broadcasting & electronic services

Rules applicable as from 2015

 

[...]

 

The effects of this are as follows:

 

EU BUSINESSES supplying to:

 

Business in another EU country

No VAT charged. Customer must account for the tax (reverse-charge mechanism).

 

reverse-charge mechanism = ouderwets verleggen

 

 

Alleen bij particuliere klanten zijn de regels verandert:

 

Consumer in another EU country

Must charge VAT in the EU country where the customer belongs (not where the business is based).

Example A Polish customer downloading an App on his mobile phone from a Finnish supplier. The Finnish company must charge the customer Polish VAT. MOSS available

 

Dat is het MOSS verhaal.

 

 

Denk dat de verwarring hierover ontstaan is doordat de belastingdienst vermeld dat elektronische diensten vanaf 2015 altijd in het land van de klant belast zijn.

Dit wordt bij elektronische diensten aan ondernemers echter nog steeds bereikt door te verleggen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ook na 1-1-2015 wordt bij digitale diensten aan ondernemers de BTW verlegd...

 

Ik moet zeggen dat je, wanneer je de tekst van de "eu" leest (in tegenstelling tot de tekst van de BD!), hier een punt hebt.

Kom er later op terug, maar ik moet eerst de mening van 'Elsevier' bestuderen (ik heb nog niet hun laatste versie 2015 - ga ik nu bestellen, want dat was ik toch al van plan...).

 

Dus wordt vervolgd, want het is nogal van belang dit allemaal lijkt mij (is vrij cruciaal dit!).

 

En het is natuurlijk ook niet de eerste keer dat de BD met hun teksten eigenlijk alleen verwarring schept, alhoewel hun intenties wel goed zijn. Als dat zo is.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het is volgens de allerlaatste informatie inderdaad zo dat je alleen voor niet-ondernemers de 'lokale BTW' in rekening moet brengen (en afdragen).

Ook staat dat anders (en dus verkeerd!) omschreven op de website van de belastingdienst.

 

Voor ondernemers wordt de BTW gewoon verlegd, ook bij digitale diensten.

 

Om te bepalen of een klant wel/niet ondernemer is, hoef je alleen maar te kijken of men een (kloppend) BTW nummer heeft opgegeven.

 

Overigens maakt dit de situatie volgens mij niet makkelijker voor TS - eigenlijk alleen ingewikkelder.

Tenminste uit 'operationeel oogpunt' dan, want nu moet je ook onderscheid maken tussen wel/niet ondernemer bij 'EU-klanten'.

 

Link naar reactie
  • 0

Praktisch gezien wordt het wel lastig gemaakt. Ik vond ook deze die het voor start-ups goed uitlegt. En zie ook hier. En ik lees hier over een voorstel om het voor kleine spelers toch wat simpeler te maken.

 

Mocht je liever een Nederlandstalige uitleg hebben, er is vorig jaar ook een lezing voor providers over dit onderwerp geweest.

Zie dat de beelden ook voor niet-leden terug te kijken zijn: https://www.onlineseminar.nl/sidn/webinar/4633/webinar-wijzigingen-in-het-consumentenrecht-en-de-btw-wat-betekent-dit-voor-registrars/#watch (vanaf "Introductie II")

 

==

 

Om te bepalen of een klant wel/niet ondernemer is, hoef je alleen maar te kijken of men een (kloppend) BTW nummer heeft opgegeven.

 

Overigens maakt dit de situatie volgens mij niet makkelijker voor TS - eigenlijk alleen ingewikkelder.

Tenminste uit 'operationeel oogpunt' dan, want nu moet je ook onderscheid maken tussen wel/niet ondernemer bij 'EU-klanten'.

 

Vanuit operationeel oogpunt is het juist makkelijker.

Het controleren of het BTW nummer bestaat, is relatief makkelijk te automatiseren.

Ons eigen systeem vraagt de klant verder eerst om zijn BTW nummer, en vult dan de bedrijfsnaam en adresgegevens automatisch in, mits deze uit een land komt dat deze gegevens beschikbaar stelt, en bespaart de klant daarmee ook tikwerk.

 

Bij particulieren controleren of het door de klant opgegeven land wel klopt, is een stuk bewerkelijker.

En denk dat het in de praktijk nog weinig gebeurt, ondanks dat het verplicht is.

Link naar reactie
  • 0

Is verleggen van btw binnen EU eigenlijk verplicht?

 

Ik zag een website (uit Switzerland) dat als je van binnen de EU komt altijd de btw van je land in rekening brengt, ongeacht of je zakelijk of particulier afneemt. Deze website levert overigens voornamelijk aan bedrijven (maar ook wel aan consumenten).

 

Voordeel zou zijn dat je dan geen controle btw-nummer hoeft te doen. Je brengt binnen de EU gewoon altijd de btw in rekening en draagt deze af aan de belastingdienst. Buiten de EU breng je geen btw in rekening.

Link naar reactie
  • 0

Is verleggen van btw binnen EU eigenlijk verplicht?

 

Ja (wanneer je aan de voorwaarden voldoet dan).

 

Ik heb overigens gelezen dat er wel één HL lid is die meent dat deze EU afspraken een vrijblijvende zaak is, maar dat terzijde. Dat zou ik niet zo serieus nemen, want dat is niet het standpunt van de belastingdienst (is mij ooit schriftelijk medegedeeld).

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.