• 0

Ik moet en wil stoppen, maar ja, dat huurcontract [bedrijfsbeeindiging]

Het is midden in de nacht en ik kan niet slapen. Er spookt vanalles door mijn hoofd. Graag wil ik het met jullie delen en hopelijk hebben jullie nog goede adviezen.

 

Al 5 jaar ben ik de eigenaar van een wolwinkel aan de rand van het centrum.

Ik weet dat het geen vette hap is, maar dit is op mijn pad gekomen en ik wilde het graag een kans geven. Vorig jaar heb ik het huurcontract ipv met 5 jaar met 2 jaar verlengd. Had ik het maar opgezegd!!

Wat is er aan de hand?

Sinds september vorig jaar is het busstation (niet de halte, het station van de stad) in mijn op de schop. Er komt een heel nieuw station. Dus sinds die tijd rijden er geen bussen meer in de buurt. Aangezien ik ook veel oudere klanten heb, kunnen deze mij niet meer bereiken, want het is nu te ver lopen.

Sinds afgelopen mei is ook de straat afgesloten. Nu is ons stukje winkelstraat nog wel te bereiken, maar wel met een flinke omleiding. Aan de andere kant van de straat werd ook een groot bouw project gestart, dus van twee kanten minder bereikbaar.

En ik merk nu gewoon dat dat stukje inkomsten wat ik nu mis, mij de nek breekt. Ik kan het niet meer opbrengen (met name de huur)

In december heb ik al besloten een dag minder te werken en de overige dagen een baantje erbij te nemen. Helaas was de instroom gestaakt en kon in pas 3 maanden geleden daar aan de slag. En het verdient niet veel, naar meer dan in de winkel.

 

Dat stukje inkomen heeft mij de ogen geopend dat ik met een paar dagen voor minimumloon te werken een hoop meer verdien dan al die dagen in mijn eigen winkeltje.

 

Daarbij is de concurrentie op het gebied van wol en haken niet leuk meer: xenos, wibra, zeeman, euroland, action, kruidvat, HEMA, Blokker, de plaatselijke andere wolwinkel en sinds kort een brocanterie, verkopen allemaal (kunst)wol.

En wat ik nu veel zie gebeuren: mensen kopen elders garen en een patroon. Vervolgens lukt het niet, en komen ze bij mij uitleg vragen.

 

Naast mijn verkoop doe ik ook kleding reparaties, dus ik ben altijd bezig. Dus ik kan beter in mijn tijd achter de naaimachine zitten dan iemand gratis advies geven.....

 

Het is 1 bak ellende sinds ik knoop doorgehakt heb dat ik wil stoppen, maar ja dat huurcontract loopt nog bijna 2 jaar.

Die eigenaren wonen naast mijn winkel, dus ik heb ze al verteld dat het niet gaat en ik zsm wil stoppen.

Hun oplossing was naar de makelaar gaan, een poster op het raam hangen "te huur" en ze gaan akkoord als er een nieuwe huurder in komt.

 

Nu had ik geluk iemand te spreken die serieus interesse heeft. Twee nadelen: zij willen een lunchroom starten dus moet er een horecabestemming komen (heb al begrepen van de gemeente dat dit niet zo'n probleem moet zijn, aangezien ze de winkel liever zien gaan dan komen)

Maar het grootste probleem: het is een oud pand. Meer dan 15 jaar geleden was het een slagerij en de tegeltjes zitten nog op de muur, verstopt achter stoffen doeken. De wc zit in de oude koelcel, deze week weer 2 tl-lampen kapot, al tig spaarlampen kapot, en de rest is ook erg verouderd.

 

Hier moet dus serieus iets aan gedaan worden (ik heb het geld niet), de eventuele nieuwe huurder wil er ook geen grondige verbouwing op loslaten en de verhuurder vind de binnenkant voor rekening van de huurder.

Het wordt dus bijna onmogelijk hier een nieuwe huurder voor te vinden.....

 

Dus wat nu? Kan door de verminderde omzet nog net de huur betalen, maar niet meer investeren in nieuwe voorraad. Heb de verhuurder al gezegd niet te kunnen betalen en het antwoord was dat mijn partner dan maar bij moest springen.

Heb wel 2 maanden borg betaald.....

 

Ik zit in een spagaat. Ik wil niet meer, en kan niet meer. Over 2 weken heb ik wel een gesprek bij de gemeente over de omzetderving (heeft heel de straat last van), maar hier verwachten we niet veel van.

 

Hebben jullie advies? Huur wel of niet betalen? Gemeente? Of iets anders..... Ik hoor het graag. En dank jullie wel.

 

[aanpassing: titel verduidelijkt]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nare situatie, maar 1 ding is wel zeker en dat is dat de verhuurder hier 100% in zijn recht staat en totaal niets valt te verwijten. Enige tip die ik je hierbij kan geven is dat je juist die goed te vriend moet houden en hopen dat hij enige coulance kan bieden en wellicht dat jullie er op termijn wel uit zullen komen en wie weet is hij ook straks wat meer bereid om mee te helpen naar een nieuwe huurder. Communication is key, dus zomaar even geen huur meer betalen zonder enig bericht lijkt me niet zo'n goed plan.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Welkom op HL en alle begrip voor je gemoedstoestand. Als ik jouw verhaal goed begrijp, zie ik - mits goed aangepakt - wel wat openingen: 1. Het gesprek met de gemeente, je verwacht er misschien niet veel van, maar niemand kan de toekomst voorspellen. Jij en mede-ondernemers hebben last van ingrepen in de directe omgeving die tot inkomstenderving leiden, daar moet je iets mee kunnen, lijkt me. 2. Zo ook voor de potentiële huurder die een lunchroom wil beginnen, een verhuurder mag van jou verlangen dat jij voor de restant contractduur een nieuwe huurder vindt, maar het pand moet natuurlijk wel aan bepaalde eisen (bouwbesluit) voldoen, en de nieuwe huurder wil onder een andere bestemming verder, dus zal zelf voor de benodigde aanpassingen moeten opdraaien. Misschien de drie partijen om tafel? 3. Als je meer kunt verdienen met kleding reparaties, kun je je toch daar meer op richten? Paar ingevingen, hoop dat je er wat mee kunt...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Kun je savonds geen leveringen doen aan je vaste (oudere) klanten?

 

Ik zou ook zeker meer inzetten op de kledingreparatie. Begin met in de buurt wat flyers door de bus te doen. Is altijd vraag naar. En als je goed werk levert, komt er vanzelf meer werk op je af. (Via mond-tot-mond)

Volg @yannick_veys op Twitter. Ik tweet over online marketing, conversie optimalisatie, persuasive design en leuke artikelen. Ben je actief op Twitter en wil je meer volgers krijgen en minder tijd bezig zijn met het maken van tweets? Kijk dan eens op https://hypefury.com

Link naar reactie
  • 0
Het is 1 bak ellende sinds ik knoop doorgehakt heb dat ik wil stoppen, maar ja dat huurcontract loopt nog bijna 2 jaar.

 

Volgens mij heeft TS vooral aangegeven te willen stoppen. Dus ik snap jullie goed bedoelde advies niet zo. TS heeft liever advies over de nog lopende kostenpost in de vorm van het huurcontract, wat schijnbaar het stoppen in de weg staat.

 

 

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Het is 1 bak ellende sinds ik knoop doorgehakt heb dat ik wil stoppen, maar ja dat huurcontract loopt nog bijna 2 jaar.

 

Volgens mij heeft TS vooral aangegeven te willen stoppen. Dus ik snap jullie goed bedoelde advies niet zo. TS heeft liever advies over de nog lopende kostenpost in de vorm van het huurcontract, wat schijnbaar het stoppen in de weg staat.

 

 

Dat TS wil stoppen is duidelijk, maar er speelt wel een aantal factoren, dus met kledingreparatie op een hoger plan, kun je die laatste twee jaar bijvoorbeeld uitdienen. Met de potentiele lunchroom huurder is er misschien sneller wat te regelen, maar ook dan moet TS even aan de bak om dingen te regelen. Je kunt wel heel snel wat willen, toch zou mijn advies zijn om het huurcontract nog zo goed mogelijk uit te nutten en tevens werk maken van de andere opties. En als de gemeente wat aan te rekenen is op het gebied van omzetderving, zou dat ook kunnen bijdragen aan de oplossing.

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Nu had ik geluk iemand te spreken die serieus interesse heeft. Twee nadelen: zij willen een lunchroom starten dus moet er een horecabestemming komen (heb al begrepen van de gemeente dat dit niet zo'n probleem moet zijn, aangezien ze de winkel liever zien gaan dan komen)

Maar het grootste probleem: het is een oud pand. Meer dan 15 jaar geleden was het een slagerij en de tegeltjes zitten nog op de muur, verstopt achter stoffen doeken. De wc zit in de oude koelcel, deze week weer 2 tl-lampen kapot, al tig spaarlampen kapot, en de rest is ook erg verouderd.

 

Hier moet dus serieus iets aan gedaan worden (ik heb het geld niet), de eventuele nieuwe huurder wil er ook geen grondige verbouwing op loslaten en de verhuurder vind de binnenkant voor rekening van de huurder.

Het wordt dus bijna onmogelijk hier een nieuwe huurder voor te vinden.....

 

Hoe verhouden de kosten van de benodigde verbouwing tot de huur? Is dat meer of minder dan de huur gedurende 2 jaar?

 

Wellicht is er wat op te lossen door met de 3 partijen samen te overleggen. Ik kan me een oplossing voorstellen waarbij jij vertrekt maar een aantal maanden huur betaalt als vergoeding voor het voortijdig ontbinden van het contract. Wellicht kan de verhuurder wat bijdragen voor de verbouwing, en de nieuwe huurder ook.

 

Zo'n oplossing is ook voor de verhuurder gunstig: Doet die niets, dan zit ie over 2 jaar alsnog met een verouderd pand dan min of meer onverhuurbaar is tenzij de binnenkant wordt opgeknapt. Een nieuwe huurder zal ook op dat moment niet bereid zijn die kosten geheel te dragen, dus dat wordt ofwel verbouwen, ofwel inkomsten derven door leegstand.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik lees dat je met BeUp in zee bent gegaan dus je doet blijkbaar al iets met je website. Geef je daar ook al tips, gratis patronen en dat soort dingen? En heb je al een webshop waar mensen je producten kunnen bestellen?

 

Als jij regelmatig gratis kennis deelt gaan mensen je als expert zien en vinden ze je sympathiek, waardoor ze eerder geneigd zijn jou een bestelling te gunnen in plaats van de HEMA ofzo (principe van wederkerigheid). En als ze het bij jou (via de webshop) gewoon thuisbezorgd kunnen krijgen speelt gemak ook nog mee, zeker voor ouderen.

 

Misschien kun je zelfs een soort abonnement opzetten, iedere maand een leuk patroon en het benodigde materiaal daarvoor. En wellicht kun je leuke cadeaupakketten samenstellen?

 

Zolang het niet te druk is kun je dat prima naast een normale baan doen, of in je winkel als het rustig is.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Wat is er aan de hand?

Sinds september vorig jaar is het busstation (niet de halte, het station van de stad) in mijn op de schop. Er komt een heel nieuw station. Dus sinds die tijd rijden er geen bussen meer in de buurt. Aangezien ik ook veel oudere klanten heb, kunnen deze mij niet meer bereiken, want het is nu te ver lopen.

Sinds afgelopen mei is ook de straat afgesloten.

 

Google eens op "omzetderving door langdurige werkzaamheden"

Dan kom je oa ook een bericht tegen van rijksoverheid (zie bijlage).

 

Kom jij in aanmerking voor een vergoeding?

Aangezien dit ogenschijnlijk geen normale onderhoud is, heb je wel degelijk kans van slagen.

Dit staat los van verdere acties natuurlijk, maar baat het niet, dan schaadt het niet.

20082551.pdf

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 1

Meeeen ik word al moe en moedeloos als ik dit alleen al léés.

Ik begrijp dat je leuk een winkeltje wilde runnen en dat je dat creatief hebt opgelost allemaal (lappen aan de muur), maar shit happens en nu moet je daarmee dealen.

Twee jaar is zo voorbij, maak er wat van! En geef jezelf een schop onder je kont.

 

1. Zoek uit hoe het zit met omzetderving, werkzaamheden en recht op schadevergoeding door de gemeente, in jouw gemeente (in plaats van af te wachten 'en er weinig van te verwachten'... het hangt ook van jou af wat je kunt verwachten.)

2. Maak een plan voor de komende twee jaar hoe je linksom of rechtsom nog voldoende omzet uit je toko haalt om die periode mee door te komen. Je geeft zelf al wat aanleiding daarvoor; breiles, uitleg, instructie. Ga met een busje of bak vol voorraad langs al die oudjes, geef workshops, laat voor een paar centen A4'tjes maken, enzovoorts. Aan de slag!

3. Blijf pro-actief zoeken naar andere oplossingen; als er een partij is met interesse liggen daar kansen, maar als jij verder als een dood vogeltje in de hoek zit wordt jouw onderhandelingspositie er ook niet beter op.

 

Hang een groot vel papier aan de muur en maak een battle plan.

Vandaag nog!

 

Zet 'm op ;D

Link naar reactie
  • 0

::) Nu ben ik intussen erg benieuwd naar de reactie van Kierewiet op al het bovenstaande...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

@FvdDungen volgens mij zitten wij op dezelfde lijn en sluiten alle adviezen die aanzetten om door te gaan met ondernemen niet aan bij de vraag van Kierewiet. Hoe goedbedoeld ook.

 

@Kierewiet

 

Om te beginnen

1 Chapeau dat jij de afgelopen jaren zo goed hebt gedraaid dat je vorig jaar je huurcontract met twee jaar durfde te verlengen. In een tijd waarin steeds meer winkeliers stoppen of hun winkel ombouwen tot webwinkel of naar goedkopere plekken verhuizen, hield jij blijkbaar nog genoeg over om door te willen gaan.

2 Fijn dat je hier je verhaal deelt zodat anderen daarvan kunnen leren. Ik hoop onder andere dat winkeliers die deze discussie lezen beseffen dat het verstandig is voordat je een huurcontract voor een winkelpand tekent of verlengt, eerst goed uit te zoeken of er tijdens jouw voorgenomen huurperiode in de directe omgeving plannen zijn voor wegwerkzaamheden, werk aan openbaar vervoer voorzieningen of grote bouwprojecten.

3 Knap dat je voor jezelf de knoop hebt doorgehakt dat je wilt stoppen met je bedrijf. Toen ik ooit besloot zelf het faillissement van mijn tweede bedrijf aan te vragen, zei mijn toenmalige accountant tegen me "dat een goede ondernemer weet wanneer die moet starten én dat die weet wanneer die moet stoppen". Het lijkt er hier soms wel op, maar het ondernemersleven is echt niet heilig en als jij denkt gelukkiger te worden door de komende jaren in loondienst te gaan werken, moet jij dat gewoon gaan doen!

 

4 In het kader van jouw wens te stoppen, heb ik even geïnformeerd bij iemand met wat kennis over gemeenten en hun omgang met kleine winkeliers. Die beaamt dat jullie inderdaad weinig kans hebben op compensatie van de gemeente. Omdat de verbouwing van het station ongetwijfeld een project is dat lang te voren is aangekondigd. En dat winkeliers behoren te weten dat alle wegen en gebouwen eens in de zo veel jaar op de schop gaan. Daar hebben jullie zelf ook profijt van. Daarnaast geef je aan in een stad te zitten en dan betekent compensatie geven aan de ene groep ondernemers, dat de volgende groep bij een volgende verbouwing/werk aan de weg dat ook gaat eisen.

Ga dus niet zitten wachten op dat gesprek over twee weken, maar ga voor jezelf een 'battle plan' schrijven (in je hoofd of op papier) dat leidt tot wat jij wilt.

 

Ik heb daarbij een paar vragen/denkrichtingen. Geen antwoorden.

a Heb geen tijd het zelf uit te pluizen, maar staat er in http://www.portaal.nl/resources/1/Huurvoorwaarden/Alg%20huurvoorwaaden%20Winkelruimte.pdf

niet iets over dat de pandeigenaar hoort te zorgen voor electraleidingen ed die voldoen aan de huidige eisen? Of eigenlijk, kun je de eigenaar zover krijgen dat zij bereid zijn een klein beetje te investeren in bijv de electra vernieuwen als dat nodig is? Is ook beter voor de waarde van hun pand.

b Kun je met een uitverkoop binnen korte tijd voor wat cash zorgen en ben je bereid dat - samen met je borg - in te zetten om een volgende huurder tegemoet te komen en een deel van modernisering van het pand voor je rekening te nemen. Zodat jij op een redelijke termijn weer vrij bent van dit bedrijf en verder kunt met jouw leven.

c Kun je de huidige voorraad eventueel in een koop verkopen aan een collega wolwinkel of een webwinkel, zodat jij daar geen verkooptijd meer in hoeft te stoppen en je kunt focussen op je huurcontract op een ander laten overgaan?

d Zijn er in je omgeving een groep mensen die jou een weekend willen helpen met het deels moderniseren van het pand als jij en de potentiële huurder overeenkomen wat er moet gebeuren en dat zij dan de huur overnemen? Oftewel, ken je een stuk of 10 mensen die willen helpen (slopen, stuccen, schilderen, leidingen leggen etc) om de kosten van professionals voor de modernisering te verlagen?

e Een lunchroom met een naam die iets met de oorsprong van het pand (de slagerij dus) te maken heeft, met broodjes met ouderwetse (vlees) producten en waar je als klant naar de toilet kunt in de oude koelcel, lijkt mij best in deze tijd passen. Als je nadenkt/meedenkt met de potentiële huurder, is je pand dan binnen een redelijk budget om te toveren in een leuke lunchroomruimte?

 

Mijn enige echte advies is - als het er nog niet hangt - morgen een bord achter je raam te hangen met daarop 'op korte termijn te huur of ter overname' en je mobiele nummer. Als jij aan de grote klok hangt dat je van je winkel af wilt, meldt zich wellicht iemand uit de buurt met interesse. En misschien is dat wel iemand die jouw winkel wil overnemen of die met een andere voor jou interessante optie komt.

 

Tot zover mijn twee centen.

Veel succes en veel sterkte gewenst de komende tijd!

 

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat ondernemend blijven en de regie houden altijd te verkiezen is boven je laten verpletteren door je probleem. Creatieve energie genereren in een situatie werkt. We accepteren zo snel de status quo en nemen dat als uitgangspunt, terwijl je, als je open en pro-actief blijft, met hele andere oplossingen op de proppen komt. Ik ken beide modussen en het kan moeilijk zijn uit de 'help, wat overkomt me nu' stand te komen maar het kán wel.

 

Ben benieuwd hoe TS het gaat sjeffen! ;D

Link naar reactie
  • 0

@FvdDungen volgens mij zitten wij op dezelfde lijn en sluiten alle adviezen die aanzetten om door te gaan met ondernemen niet aan bij de vraag van Kierewiet. Hoe goedbedoeld ook.

 

Maar zolang ze nog aan het huurcontract vastzit zal ze toch zoveel mogelijk inkomsten moeten zien te genereren om niet verder in de shit te raken. Of ze dat nu in loondienst doet of door nieuwe activiteiten binnen haar onderneming te ontplooien maakt niet zoveel uit, het ligt er maar net aan waar ze het meeste mee kan verdienen.

 

In een tijd waarin steeds meer winkeliers stoppen of hun winkel ombouwen tot webwinkel

Dat heeft waarschijnlijk een reden ;) Overigens zie je ook dat traditionele webwinkels ook fysieke winkels starten, zoals Coolblue bijvoorbeeld.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel voor al jullie reacties!! Van sommige word ik erg blij, van andere weer verdrietig.

 

Om te beginnen, ben ik eigenlijk nog geen echte steek verder, behalve dat ik nog zekerder weet dat ik er echt mee ga stoppen (De keuze om te stoppen is soms moediger dan de keuze om door te gaan, daar houd ik mij aan vast)!

Midden in de nacht mijn verhaal spuien werkt voor mij om het weer even los te laten, maar vandaag maar even overdag te tijd nemen om te reageren, want ja ik ben erg druk met alles.

 

Van Beup ben ik af. Heb het afgekocht voor in mijn ogen te hoog bedrag, maar gelukkig heeft de verzekering mee betaald.

 

Het bord "te huur" hangt er nog niet. Er is enorme leegloop in de stad, mijn pand is weliswaar klein en relatief goedkoop, het ligt aan het randje van het centrum en is dus erg verouderd. De kans dat ik een nieuwe huurder vindt lijkt mij niet zo groot, en de kans dat de klanten daarmee wegblijven of na 3 maanden niemand nog komt, nog groter. Ik durf het dus niet, en lijkt mij ook niet verstandig.

 

Wel hebben we een gesprek gehad bij de gemeente. Omzetderving is een wettelijke regeling en de gemeente kan daarin niks voor ons betekenen. Een collega-ondernemer uit de straat gaat de aanvraag indien namens ons allen.

 

Ook heb ik gisteren een goed gesprek gehad met 155-red een bedrijf. Een ontzettend vriendelijke man die samen met mij heeft gekeken wat er nog mogelijk is, maar we kunnen maar 1 conclusie trekken: "Ik werk voor de huur." Daar is ook niks aan te veranderen. Ik moet stoppen, maar ja nog steeds dat huurcontract. Hij heeft geadviseerd het huurcontract af te kopen. Echter is het aan de verhuurders om hiermee akkoord te gaan en een prijs te betalen. Hij gaat voor mij een verslagje schrijven zodat ik ook de verhuurders kan laten zien: het is of afkopen en anders ga ik failliet en dan krijgen jullie helemaal niks. Want dat is het alternatief. Met de omzetdaling door de straatopbrekingen red ik het einde van het jaar niet.

 

2 jaar lang nog door gaan trek ik niet. Ik ben geen watje, ik ben echt wel een doorzetter, maar 5 jaar keihard werken, en dan dit, ik trek het echt niet meer.

De kledingreparaties zorgen er voor dat ik nog wat omzet behaal, maar helaas zitten er maar 24 uur in een dag, dus kan daar helaas niet meer uit halen.

De marges om de overige producten zijn zo klein, dat ik geen kortingen kan geven. Om met mijn webshop te kunnen concurreren op het internet, moet ik al mijn producten met minimaal 10% afprijzen, zowel in de webshop als de winkel. Ik weet niet waar ik dan nog de huur van moet betalen.

 

Openingstijden aanpassen aan de consumenten? Wanneer moet ik eten, bij vrienden langs gaan, boodschappen doen, met mijn partner samen zijn? Het is vaak zo makkelijk gezegd, maar ik kan mijn winkel niet openen van 7uur s morgens tot 10 uur s avonds. Ik ben maar 1 persoon, het kan niet.

Oja, en dan moet ik ook nog langs bij de bejaardenhuizen? De oudjes hebben ook geen geld over om voor 3€ een mooi wolletje te kopen.

 

Mensen zijn hondsbrutaal. Komen met garen dat is gekocht van via internet of bij een concurrent en komen mij om advies vragen. Wat moet ik dan zeggen: "ja, dag, dat komt niet hiervandaan, zoek het maar uit!" Nee, want dan ben ik die stomme juffrouw van de wolwinkel die het niet wil uitleggen. Dus muts hier verteld het allemaal maar netjes. Maar er zal er geen 1 de portemonnee trekken en mij een klein fooitje geven. Het wordt als vanzelfsprekend gevonden........

 

Ik zit zeker niet als een dood vogeltje in de hoek, want ga toch elke dag weer naar mijn winkel en probeer er het beste van te maken. Blijf mijn klanten trouw, doe mijn werk, blijf op de hoogte van de nieuwe trends, en bestel weer waar vraag naar is, en werk 7 dagen in de week! Dat lijkt mij niet bij de pakken neer zitten.....of al 5 jaar werken voor een nul-salaris om maar te hopen (verkeerd woord, ik weet het) dat je winkel nu wel een succes wordt, noem ik niet de handdoek te snel in de ring gooien, eerder te laat pas!

 

Deze ondernemer heeft genoeg ideeën en plannen, breicafé, haakmiddagen, workshops, inloopdagen en beleveningen in de winkel. Maar is niet uit te voeren zonder geld/reserves. De folders kosten niks, de hapjes en drankjes ook niet, de materialen die op voorraad moeten zijn komen uit de lucht gevallen, en de kortingen geven we er ook gratis bij. Ja, het allemaal aftrekbaar, maar moet wel ergens af te trekken zijn. Okee, dit klinkt misschien wel heel pessimistisch, maar zo is het wel.

 

Dus wat is nu het actieplan?

 

Zodra ik het verslag van de adviseur heb, ga ik het gesprek aan met de verhuurders. Ik wil afkopen, maar wel voor een reëel bedrag. Heb ik dat geld? Nee, maar daar gaan we keihard voor werken. In de winkel of bij mijn bijbaan. Er komt een uitverkoop, en de gemeente gaat ook over de brug komen!! Het kan niet zo zijn dat ik failliet ga door een renovatie van een stom busstation waarvan niemand begrijpt dat het zo lang moet duren.

 

Ik heb zeker nog wel wat vechtlust, maar wil een einddatum. In mijn hoofd zit hij al, ik wil geen nieuw kalenderjaar meer in. Alleen heb ik het helaas niet voor het zeggen.

 

Ik houd jullie op de hoogte! En nogmaals dank voor al jullie reacties!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je uitgebreide en eerlijke reactie! Als je nog even drie aparte eenregelberichtjes plaatst als reacties op anderen, kunnen we je daar reusjes voor gaan geven.

 

Je bent wel een steek verder, want de beslissing om te stoppen met ondernemen is een proces en daar ben je nu weer wat verder in. En de keuze om te stoppen met ondernemen is inderdaad veel moediger dan die om te starten of door te gaan. Jij weet nu immers dat je de deur van het vrije ondernemerschap voorlopig dicht gaat doen en afscheid gaat nemen van iets dat je ongetwijfeld ook veel gelukkige momenten heeft bezorgd. En dat zal op zijn minst een beetje pijn doen.

 

 

Het bord "te huur" hangt er nog niet. Er is enorme leegloop in de stad, mijn pand is weliswaar klein en relatief goedkoop, het ligt aan het randje van het centrum en is dus erg verouderd. De kans dat ik een nieuwe huurder vindt lijkt mij niet zo groot, en de kans dat de klanten daarmee wegblijven of na 3 maanden niemand nog komt, nog groter. Ik durf het dus niet, en lijkt mij ook niet verstandig.

 

...

 

Ik heb zeker nog wel wat vechtlust, maar wil een einddatum. In mijn hoofd zit hij al, ik wil geen nieuw kalenderjaar meer in. Alleen heb ik het helaas niet voor het zeggen.

 

 

Ik bedoelde uiteraard ook dat bord ophangen als je er binnen een paar maanden weg wilt zijn. En 2015 duurt nog maar 3 maanden...

 

Wat ik me nog afvraag is in hoeverre de bestemming van jouw winkelruimte mag veranderen in een woonbestemming (nu veel steden de winkelgebieden willen inkrimpen en minder winkels buiten de centra willen http://www.platform31.nl/nieuws/retailagenda-meer-kansen-voor-winkeliers). Want daar is veel meer behoefte aan. Als dat zou mogen, zou dat misschien kunnen betekenen dat jij minder geld kwijt bent dan bij een afkoop. Dan levert de ruimte de eigenaar wellicht iets minder huur op, maar heeft die wel makkelijker huurders. Zeker als ze die consequent huurcontracten van 11 maanden aanbieden en daarna laten vertrekken, zodat ze niet vastzitten aan huurbescherming (heb begrepen dat dat kan).

 

Heb je die optie ook met je adviseur besproken? Want helemaal als er wat nodige bouwkundige aanpassingen gedaan kunnen worden terwijl jij uitverkoop houdt (en je vaste klanten voor verstelwerk - als je dat wilt blijven doen - kunt vertellen waar ze je straks kunnen vinden), kan dat misschien op elkaar aansluiten en blijf jij met nog minder 'schuld' achter.

 

Tot zover mijn twee centen. En om af te sluiten met mijn favoriete uitspraak van Hein Vergeer: achter elke deur die dichtgaat gaan vijf nieuwe open. Veel sterkte gewenst met deze deur dicht doen en straks veel plezier gewenst met wat er achter al die nieuwe deuren zit!

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik kom vandaag deze post tegen van ondertussen al enkele maanden oud.

Om concreet nog een bijdrage te doen is het feit dat afkopen van het huurcontract in dit soort gevallen vaak leidt (ook bij de rechtbanken) tot vergoeding van de helft van de nog lopende duur met een maximum van 6 maanden.

Dus in goed overleg met de verhuurder en met onderbouwing van je financiele cijfers zou je hier onderling moeten kunnen uitkomen.

Probeer de huurtermijnen /afkoopsom te koppelen aan je opheffings- / uitverkoop opbrengst en termijn of als de verhuurder een andere huurder vind dat je per direct alles ontruimt en plaats maakt.

De grootste 'fout' die nu nog kunt maken is langer doorgaan; stoppen is stoppen. Ook dat is ondernemen en lef hebben. Ik kom in mijn werk vele ondernemers tegen die het lef om te stoppen niet hebben en tegen beter weten in door blijven gaan, met alle verdere gevolgen van dien!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 267 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.