• 0

Wat is een reële overnameprijs en wat zijn belangrijke punten bij overdracht.

Goedenavond,

 

Zojuist aangemeld na enkele dagen doorlezen van het forum en direct maar even gebruik maken van de aanwezige expertise.

 

Ik ben voornemens een winkel over te nemen waar de afgelopen drie jaar tussen de 30 en 40k omzet is gedraaid. Er zit ook een website bij waar nu niet veel inkomsten uitkomen waar mijns inziens wel veel potentie in zit.

 

Voorraad is 7k, inventaris staat nog voor 2k in de boeken maar is nog in prima staat.

Vraagprijs is 25k wat ik aan de hoge kant vind aangezien er weinig tot niets verdiend is de afgelopen jaren.

 

Graag jullie mening hierover, geef het maar aan als er aanvullende informatie nodig is.

 

Als we het eens kunnen worden over de prijs wat is dan de beste manier van overdragen?

Inschrijven bij de KvK en een contract opstellen voor overdracht van alle zaken of zijn er andere manieren?

 

Alvast bedankt voor het doorlezen en de reacties!

 

Groeten,

Arno

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Goedenavond Arno,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Als je over jaaromzetten spreekt dan lijkt me deze winkel nauwelijks iets waard. Welke kosten, verplichtingen en tijdsbestedingen staan hier verder tegenover? M.a.w. wat resulteert als brutomarge of ondernemersinkomen?

 

Naar wat voor omzet/marge wil je dit optrekken? Hoe zou je de overnamesom daarbij willen terugverdienen?

 

Is de voorraad courant?

De inventaris bruikbaar bij overname?

Wil je de handelsnaam voortzetten? Wordt een goede domeinnaam daarbij inbegrepen?

Bestaat er een goed klantenbestand met adressen, telefoonnummers en e-mailadressen?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Goedenavond Highio,

 

Bedankt voor je snelle reactie,

 

Inkoop kosten liggen momenteel op 55%, vaste lasten liggen rond de €1000,-

 

Ik verwacht de inkoop naar 35% te kunnen brengen en mede door vernieuwen van de website de omzet naar 50k te krijgen.

 

Verder is het inderdaad een courante voorraad, is de inventaris zeker nog goed te gebruiken en gaat het om een complete overdracht incl. (goede) domeinnaam. Er is voor zover ik weet geen goed klantenbestand, wel een vrij actieve Facebookpagina met veel likers (lastig in te schatten of hier waarde aan toe te kennen is)

Link naar reactie
  • 0

klinkt allemaal erg magertjes hoor..

 

huidige situatie

40K omzet, marge 45%

18k marge

12k vaste lasten

 

6k winst..

 

jij denkt..

50k omzet, marge 60% (vind 35% inkoopkosten wel erg optimistisch, dus ga ff uit vn 40%)

30k

15k vaste lasten (extra omzet is nooit gratis dus ipv 1000 euro 1250 euro kosten per maand

 

15k winst..

 

waar ga je dan nog meer inkomsten uit halen om van te leven? 1250 euro per maand is niet echt een vetpot.. of is de winkel niet fulltime open e heb je nog een inkomen ernaast.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Roel,

 

Bedankt voor je reactie,

 

Ik kwam zoveel ongeveer op de zelfde getallen uit, in het begin geen vetpot maar ik zie wel potentie om de omzet verder te verhogen.

 

Zelf zat ik te denken aan een overnamesom van rond de 10k (voorraad en inventaris die ik anders bij een leeg pand ook moet aanschaffen)

 

Huidig huurcontract loopt halverwege volgend jaar af, is het dan nu al mogelijk om nieuwe prijsafspraken te maken?

 

Groeten,

Arno

 

 

Link naar reactie
  • 0

idd als je jouw doestellingen haalt is het geen vetpot, blijf je hangen op de oude situatie dan wordt het honger lijden. ;)

 

heb je wat vet op de botten om barre tijden te doorstaan en zo ja hoelang? Als de winkel de enige bron van inkomsten is en je privé lasten lopen gewoon door dan teer je snel in.

 

En of een voorraad courant is? Vaak ben je zelf daar te optimistisch over. (eigen ervaring :-\ ) Voorraad is courant tot het moment dat je het op stellen sprong kwijt moet om aan liquide middelen te komen. Dan kom je er pas achter hoe courant het is. ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je bewijst de huidige eigenaar waarschijnlijk een dienst door de restvoorraad, inventaris en het huurcontract over te nemen.

 

Wat is de branche? En wat reken je allemaal in de vaste kosten van 1.000,- (per maand zoals Roel interpreteert) mee? Dat lijkt me extreem weinig voor huur, energie, betaalsysteem, verzekeringen etc.

 

Van 6-15k brutomarge is het slecht leven en nog moeilijker om een investering terug te verdienen. Met sec een webshop binnen dit domein te beginnen ben je waarschijnlijk beter af...

 

...wat als: in het hypothetische geval de verhuurder de huur over een jaar niet verlengt?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de kritische insteek,

 

Ik ben me er van bewust dat het zeker in het begin wat mager is.

 

Is het gangbaar een voorraad over te nemen voor de inkoopprijs of moet je daar een percentage vanaf halen voor mogelijke incourante artikelen?

 

@Highio - De branche is zoetwaren en chocolade, vaste lasten bestaan uit:

 

huur 680

g/w/l 200

verzekeringen 35

betaalsysteem 40 (schatting van mijn kant)

internet/telefonie 50

 

Verhuurder ga ik morgen bellen voor informatie, gaan de huren in de huidige markt bij verlenging omlaag of wordt er gewoon geïndexeerd?

 

Groeten,

Arno

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Over de huur, en de verlenging daarvan.

 

Vele verhuurders zijn blij dat je hun pand nog langer wil gebruiken. De vastgoedsector is nog niet uit hun dal.

 

Of de prijs omhoog of omlaag gaat is aan jezelf. Hoe onderhandel je, en welke argumenten gebruik je.

Knap je het pand bijvoorbeeld met eigen middelen op? Kan je de verhuurder een garantie geven dat je het bijvoorbeeld 5 jaar volhoud. En welke tegenprestatie staat er tegenover wanneer je vroegtijdig het huurcontract wilt beëindigen. Doorbetaling van het volledige huurtermijn?

 

Met € 680 huur heb je weinig onderhandelingsruimte. maar elke euro telt.

Als je € 600 ervan kan maken heb je elke maand 'gratis' internet.

 

Je kan ook andere dingen bespreken wat er in de huurprijs + servicekosten komt te zitten.

Denk aan; 1x per maand de glazenwasser laten komen op kosten van verhuurder tot een advertentie bij opening. Probeer er wat leuks uit te slepen.

 

Ik werk voor verschillende bedrijven/ondernemers en kom de gekste afspraken tegen.

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Arno,

 

Op Ondernemersplein.nl kun je praktische informatie vinden om je te helpen bij het overnameproces. Denk aan waardebepaling, contracten, aandachtspunten voor het gesprek met de verkoper e.d. Ondernemersplein

 

Er komen veel zaken op je af, ik raad je aan een ondernemingsplan te maken. Dit kan je helpen overzicht te houden en geen belangrijke dingen over het hoofd te zien. Voor een format kun je o.a. terecht bij banken of Qredits. Meer informatie over het maken van een ondernemingsplan Ondernemersplein

 

Kom je in de afrondende fase neem dan contact op met de Kamer van Koophandel om door te spreken hoe de overname bij de Kamer kan worden geregistreerd.

 

Ik wens je veel succes!

 

Gerdine Annaars

Ondernemersadviseur

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0
Is het gangbaar een voorraad over te nemen voor de inkoopprijs of moet je daar een percentage vanaf halen voor mogelijke incourante artikelen?

 

De branche is zoetwaren en chocolade

 

Vraag de verkoper naar de omloopsnelheid van de diverse producten en bekijk dan de houdbaarheidsdatum eens.

 

Heb je zelf eigenlijk ervaring met deze producten?

 

En bij 680 euro huur zal het waarschijnlijk ook geen A locatie zijn. Hoe is de loop, de bereikbaarheid, parkeren en de buurt zelf? Heb je concurrentie van bijvoorbeeld een weekmarkt of supermarkten. Of is jouw assortiment luxe of bijzonder genoeg voor een speciaalzaak?

 

Kortom: genoeg vragen die ook van invloed zijn op de overnameprijs. ;)

Link naar reactie
  • 1

Bederfelijke voorraad zou ik niet snel voor de volle waarde overnemen.. daarbij geef je zelf al aan dat inkoop op dit moment op 55% zit en jij verwacht op 35% te komen. dus je koopt vrij dure voorraad, daarbij zijn zoetwaren en chocolade eenvoudig in te kopen.

 

7K voorraad op een inkoopwaarde van 22k (55% van 40K) betekent dat je minimaal 4 maanden nodig hebt de oude voorraad te verkopen..

 

verder is het ook oppassen hoe je afspreekt wat je betaald voor de voorraad. Als jij vandaag een voorraadwaarde bepaling doet en pas over 2 maanden overneemt kan de waarde natuurlijk al flink lager liggen omdat de winkel wel doordraait maar er (logischerwijs) niet veel meer word bijgekocht

 

Kortom hou rekening met de volgende zaken.

- Aftrek wegens bederfelijkheid, hoeveel is afhankelijjk van de conditie van de voorraad.

- Kijk naar de inkoopprijs als er in die 7K veel goederen zitten die jij veel goedkoper weet te krijgen bied daar dan ook de prijs voor die jij zou betalen via jou leverancier

- kijk of je alles nodig hebt beginnen met een (te) hoge voorraad met ook nog verkeerde artikelen maakt je start lastiger. betaal dus niet (of heel weinig) voor goederen die je liever niet wil.

- laat de totaalprijs afhangen van de aanwezige voorraad op moment van overname en niet van het moment van voorraadbeoordeling

 

Uiteraard kun je niet alles individueel tellen maar bepaal de korting op de waarde in de boeken op basis van groepen artikelen die je ziet en schat dan wat dat je waard is. Je moet er ook rekening mee houden dat meestal de verkoper alle voorraad weg wil hebben en je niet zo makkelijk delen kunt achterlaten, maar zorg dan dat je vrijwel niets betaald voor de delen die je eigenlijk niet wilt.

 

heel grof gezegd lijkt jou tegenbod van 10k wel aardig startbod..

2k voor inventaris kun je wel goed betalen als die jou ook aanspreekt. want inderdaad nieuwe inventaris is hoe dan ook duurder.. tijdens de onderhandeling misschien zelfs iets meer bieden.

8k kan dan verdeeld worden over voorraad en goodwill..

4k voor een voorraad van 7k lijkt me niet heel raar met de factoren die ik hierboven noemde

4k goodwill is waarschijnlijk wat aan de lage kant met een totaal vraagprijs van 25k

 

maak voor jezelf een aantal scenario's er zit wel wat onderhandelingsruimte in wat je betaald voor de inventaris. bijv als het verschil met nieuw kopen en de boekwaarde van 2k erg groot is kun je daar ook meer voor uittrekken, maar als de verkoper zelf met 2k komt kan je die ruimte gebruiken om wat meer goodwill te bieden.

 

 

Link naar reactie
  • 0
Verhuurder ga ik morgen bellen voor informatie

 

En?

 

Ben wel benieuwd wat voor eigen middelen of (extra) financiering voor voldoende liquiditeit je nodig hebt of nodig denkt te hebben bovenop een evt. ovenamesom in het verlengde van het rekensommetje van Roel en jouw omzetprogose (groeidoelstelling) en wat de verhuurder verlangt (borg?) en biedt (bijvoorbeeld optie tot verlenging met 1 of 2 jaar per Q3 2016? met overname van het contract). Ik zou zeer huiverig zijn voor langdurige verplichtingen en afbreukrisico's bij dit soort omzetten en overnamesommen.

 

Neem ook eenmalige kosten mee voor oversluiten van e.e.a. en omzetten naar jouw idee. En dan heb je nog reserve voor onvoorzien nodig. Realiseer je dat je uit de beoogde omzet jaar 1 geen personeel en inhuur kunt veroorloven.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Allen bedankt voor de heldere uiteenzetting, voldoende stof tot nadenken.

 

Beide medewerkers van de verhuurder voor bedrijfsruimtes waren helaas vrij vrijdag dus dit wordt maandag vervolgd. Ook is de boekhouder van de verkoper dan terug van vakantie om nog wat gestelde vragen te beantwoorden.

 

Ik ga aan de slag met jullie input en zal de voortgang posten.

 

Groeten,

Arno

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 250 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.