• 0

Klein pensioen afkopen

Voordat ik begon met mijn emz ben ik nog een jaar in loondienst geweest. Nu krijg ik van mijn pensioenfonds een brief waarin aangegeven wordt dat ik mijn pensioen moet afkopen. Het bedraagt op het moment slechts €2000 en dat valt onder het minimum voordat een pensioenfonds verplicht is het te blijven beheren.

 

Nu heb ik de voorwaarden erop nagelezen en daar staat het volgende:

 

Hoeveel belasting wordt ingehouden op het afkoopbedrag?

Bent u jonger dan de AOW-leeftijd? Dan houden wij 36,50% loonheffing in voor een uitkering in 2014. Bent u ouder dan de AOW-leeftijd? Dan houden wij 18,35% loonheffing in voor een uitkering in 2014. U ontvangt voor uw belastingaangifte een opgave van de uitkering en ingehouden loonheffing. BeFrank geeft deze gegevens ook door aan de belastingdienst.

 

Let op: het is mogelijk dat u bij de belastingaangifte door de hoogte van uw inkomen nog extra belasting moet betalen over de afkoopwaarde.

 

Is er nog een slimme manier om dit op te geven?

 

En moet ik dit straks bovenop mijn belastbaar inkomen optellen? Dus inkomen + (2000 -36,5%) en daar weer 50% belasting over? Want dan blijft er natuurlijk helemaal weinig van over :D.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Die loonheffing moet je zien als een voorschot op de uiteindelijke belastingheffing. De bruto afkoopsom komt dus bij je bruto inkomen en daar betaal je belasting over volgens het voor jou geldende tarief.

 

Slim opgeven? Gewoon niet vergeten op te nemen in je aangifte. Afhankelijk van je resultaat krijg je dan misschien zelfs nog geld terug. Extra gratis tip: verschilt je inkomen erg ten opzichte van eerdere jaren, vergeet dan de middelingsregeling niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 151 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.