Beste allemaal,

In 2014 ben ik vol enthousiasme gestart met een eenmanszaak. Echter, zoals je vaker bij starters hoort, is het eerste jaar verre van succesvol geweest. Nu moet ik mijn aangifte IB 2014 (na uitstel) indienen. Daar het niet zo denderend liep als gepland, is het overzicht heel simpel -dacht ik! Ik heb helaas geen stuiver over momenteel, dus een boekhouders was geen optie :(

Kan iemand mij alsjeblieft uit de brand helpen? Ik zit hier al weken mee in mijn maag en niemand kan mij (kosteloos) te hulp schieten. Ik voel me al ontzettend rot en een mislukkeling, dus ik hoop op wat neutrale reacties. Ik heb mijn best echt gedaan er een succes van te maken :(

Ik startte het boekjaar met niks, in april een zakelijk krediet gekregen van 15.000,-

Netto omzet excl. BTW: 8.500,-

Totale kosten ex BTW 1.500,-

Prive ontrekkingen: 15.000,- (zakelijk krediet aangewend om hypotheek etc te betalen).

Ik kom zeer zeker aan mijn uren-criterium (helaas vrijwel alles op no cure / no pay / risicobasis).

Wie oh wie is zo vriendelijk mij te helpen? Met name, wat vul ik in bij overzicht activa en passiva?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/50438-eerste-aangifte-hulp/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 1

Aan het begin van het jaar had je nog geen eenmanszaak, dus zeer zeer waarschijnlijk was je ondernemingsvermogen aan het begin van het jaar 0. Het is altijd goed om met de open deuren te beginnen.

Aan het einde van het jaar had je onderneming wellicht bezittingen. Misschien stond er nog iets op de zakelijke bankrekening, misschien had je nog geld tegoed van een debiteur? Misschien heb je in 2014 iets aangeschaft wat afschreven dient te worden, zoals een laptop? Misschien heb je in 2014 voor een fiks bedrag aan flyers en ander reclamemateriaal aangeschaft, waarvan op oudjaarsavond nog de helft op de plank lag om in 2015 te verspreiden? Misschien heb je in het laatste kwartaal vooral geïnvesteerd, zodat je btw terugkreeg?

Denk hier even op je gemak over na, en zet op een rijtje wat de bezittingen op 31 december van je onderneming waren. Die bezittingen zijn je activa.

Je onderneming had ongetwijfeld ook schulden. Misschien stond je rood met je zakelijke bankrekening. Misschien rolde er uit de btw-aangifte van het vierde kwartaal juist een 'te betalen' bedrag. Misschien heb je een zakelijk krediet. Oh wacht. Meer slecht nieuws: uit je verhaal krijg ik de indruk dat de 15k die je geleend hebt voor het overgrote deel is opgegaan aan privé-uitgaven. Het enige argument om het 'zakelijk' te betitelen is dan dat het zo heet, een 'zakelijk krediet'. Fiscaal gezien is het geld niet aangewend voor de onderneming, maar voor privé-uitgaven. Dat vindt de Belastingdienst niet zo'n punt, maar betekent wel dat de lening niet thuis hoort op de balans van je onderneming, en de rente niet aftrekbaar is als ondernemingkosten.

Terug naar de schulden. Misschien schakel je toch maar een boekhouder in om 2014 af te ronden, een schatting van zijn/haar kosten kun je ook opnemen als schulden.

Als je een factuur hebt gekregen van een leverancier die gedateerd is in 2014, maar op 31-12-2014 nog niet betaald was, is dat een crediteur en óók onderdeel van je schulden.

Heb je een mooi overzicht van je schulden? Goed. Waarschijnlijk zijn je schulden niet gelijk aan je bezittingen. Het verschil daartussen noemen we het ondernemingsvermogen.

De schulden én je ondernemingsvermogen vormen samen je passiva.

De resultatenrekening zul je wellicht wel uitkomen.

Een tip: als je 8500,- omzet ex btw hebt gedraaid, val je zeer waarschijnlijk onder de kleine ondernemersregeling (KOR). Als die je niet bekend voorkomt, staat er een positieve verassing voor je klaar bij vriend Google, en als je dit superingewikkeld vindt, gaat die boekhouder die je gaat inschakelen zijn geld direct terugverdienen.

Meer in het algemeen hoop ik dat 2015 wat positiever voor je verloopt. Ik vind 8500,- omzet in het eerste jaar niet per se slecht voor een starter, maar het feit dat je je zakelijke krediet volledig hebt ingezet voor privé-uitgaven, laat bij mij wel een alarmbel of 14 rinkelen. De mededeling 'ik heb geen stuiver over momenteel' doet vermoeden dat 2015 ongeveer even matig verloopt als 2014.

Kortom, je zal het zelf misschien al gezien hebben maar ik druk het toch gewoon even vet af: je hebt een probleem. Lijkt het althans, hoor, we kennen je situatie natuurlijk niet echt.

En je probleem is niet je belastingaangifte. Dus los dat vooral op, maar ga daarna, geld of geen geld, het echte probleem te lijf.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/50438-eerste-aangifte-hulp/#findComment-504526
Delen op andere sites

• 0

Hallo Marcel,

Ontzettend bedankt voor je reactie! Het is me helder geworden, tegelijkertijd staat me wat te wachten qua Googlen ...

Ik neem aan dat je als laatste bedoelt met "je hebt een probleem", die schuld van 15.000?

Ja, dat is zeker een probleem. Echter, sinds begin 2015 heb ik een vaste parttime dienstbetrekking, waarmee ik het krediet kan inlossen. Dus die last heb ik alvast niet en wordt conform afspraak met de kredietverstrekker ingelost ...

Verder wat misschien van belang is, ik heb voornamelijk kennis, tijd en energie in projecten geïnvesteerd. Het feit dat ik zo minimaal heb kunnen factureren, komt doordat ik wat kleine klusje erbij heb kunnen pakken.

Deze projecten komen -voor zover niet wéér de wetgeving wijzigt- vroeg of laat van de grond. Het is alleen de vraag wanneer. Laat ik het zo zeggen, de verwachting was eind 2014, maar dit heb ik niet gehaald. Of 2015 haalbaar is, is ook de vraag. In die zin wil ik mijn bedrijf niet opgeven!

Ik zal googlen op de KOR ... Wellicht is dat iets voor mij?

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/50438-eerste-aangifte-hulp/#findComment-504530
Delen op andere sites

• 0

Ha Chicken,

met probleem bedoelde ik voornamelijk op je omzet en winst in relatie tot je privé-bestedingen. Fijn om te horen dat je dat gat inmiddels hebt weten te dichten met een dienstbetrekking. Die schuld van 15k wordt pas een probleem als ie niet meer betaald kan worden qua rente en aflossing.

De uren die je in 2014 hebt besteed aan je onderneming tellen mee voor het urencriterium (de vraag of je meer dan 1225 uur aan je onderneming hebt besteed), maar het is aan jou om dat aan te tonen als daar vragen naar komen.

Ik weet niet of er nu in 2015 nog veel gebeurt in de onderneming? Anders is het wellicht slimmer om de onderneming per eind 2014 ook gelijk weer te staken. Als je een soort slapende onderneming in de lucht houdt totdat het in 2017 of 2018 echt gaat lopen, heb je je recht op startersaftrek al zowat verspeeld. Maar goed, daar meot je je ook niet blind op staren.

Succes in elk geval!

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/50438-eerste-aangifte-hulp/#findComment-504547
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar