• 0

BV opheffen met rekening-courant vordering op moeder BV

Al even gezocht op HL en op het WWW, maar meestal gaat het over BV's die negatieve overige reserves hebben, dus het antwoord niet kunnen vinden.

 

Het betreft de volgende situatie:

Een BV waarin geen omzetactiviteiten meer plaatsvinden met grofweg 70k algemene reserves, bestaande aan de debetzijde uit een rekening-courantvordering op de moeder BV(100% aandeelhouder). Kan deze BV gewoon opgeheven worden? Of moet er eerst dividenduitkering plaatsvinden met uitkeringstoets en dergelijke? En zo ja, tot welk bedrag?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een BV waarin geen omzetactiviteiten meer plaatsvinden met grofweg 70k algemene reserves, bestaande aan de debetzijde uit een rekening-courantvordering op de moeder BV(100% aandeelhouder). Kan deze BV gewoon opgeheven worden? Of moet er eerst dividenduitkering plaatsvinden met uitkeringstoets en dergelijke? En zo ja, tot welk bedrag?

Misschien is het handig om alles netjes af te handelen (zodat de bv 'leeg' is en er verder ook geen baten meer te verwachten zijn) om vervolgens de bv te turboliquideren (ontbinding zonder baten)?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie' antwoorden!

 

Nog voor de duidelijkheid:

 

@Rachid

Dus je bedoeld de rekening-courant naar nihil door een dividenduitkering en dan de BV, waar dan alleen nog 18k aandelenkapitaal en 18k rekening-courant is, opheffen. Wat is de reden waarom 18k wel tegen elkaar weg mag vallen en een groter bedrag niet? Ben je dan ook verplicht om een uitkeringstoets te doen?

 

@Peter

Dus jouw mening is dat het gewoon zonder dividenduitkering kan? De deelnemingsvrijstelling is inderdaad van toepassing, dus fiscaal zie ik ook geen verschil in de methoden. Ik begon vooral te twijfelen mbt de uitkeringstoets.

Link naar reactie
  • 0

Hoe je dat verder precies in de VPB aangifte verwerkt zou ik nu niet uit mijn hoofd weten, maar het heeft verder geen invloed op het belastbaar bedrag.

 

Een tijdje geleden (weet niet of het nog zo is) hadden zij op de site van de KvK aardige informatie over welke stappen je moet ondernemen wanneer je een BV wil liquideren. Zou ik proberen op te zoeken, als ik jou was.

Link naar reactie
  • 0

Dus je bedoeld de rekening-courant naar nihil door een dividenduitkering en dan de BV, waar dan alleen nog 18k aandelenkapitaal en 18k rekening-courant is, opheffen. Wat is de reden waarom 18k wel tegen elkaar weg mag vallen en een groter bedrag niet? Ben je dan ook verplicht om een uitkeringstoets te doen?

Nou, ik weet niet of dat strict genomen überhaupt zo kan, als je kiest voor turboliquidatie. Er mogen absoluut geen baten meer zijn (maar ook niet géén batig saldo!). Het luistert volgens mij echt heel nauw. Het lijkt me dat je de boel dan gewoon stap voor stap ontmantelt. Je hebt als bestuurder / aandeelhouder van de bv ook een aantal verantwoordelijkheden. Het even hapsnap wegstrepen van balansposten lijkt me daar niet bij passen.

 

Verder heb je het over een (hoge) rekening-courant-verhouding van boven de 17.500 euro. In zo'n geval zijn er volgens mij sowieso nog rentebetalingen om af te wikkelen (dus verlies voor de werkmaatschappij) op basis van de R/C-overeenkomst tussen moeder en werkmaatschappij. En heeft de bv geen bankrekening (=kosten) en/of verzekeringen (=kosten) meer? In zo'n geval is er dus nog een klein (positief of negatief) resultaat. Dat resultaat leidt weer tot een toe- of afname van het ondernemingsvermogen én mogelijk tot een Vpb-schuld of -vorderingen, die van invloed zijn op de exacte dividenduitkering om uiteindelijk volkomen 'glad' uit te komen.

 

Die dividenduitkeringen zul je ook goed moeten afhandelen (Algemene vergadering van aandeelhouders). De uitkeringstoets lijkt me verplicht. Die doe je overigens als bestuurder. Niet als aandeelhouder. Verder geldt er weliswaar een deelnemingsvrijstelling, maar dat is in de moeder. De moeder moet de dividenduitkering namelijk wel gewoon als baat opnemen in de boeken. De deelnemingsvrijstelling zorgt er alleen maar voor dat de moeder er niet nog eens Vpb over hoeft te betalen.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Nou, de moeder zal (als ik het goed lees dan) geen positief resultaat hier uit halen.

Want eigenlijk wordt alleen de deelneming weggestreept tegen de schuld (aan de dochter).

 

Of je kan het ook zo zien, als je met alle geweld over een dividend wil praten:

Er is een dividend van 70.000, maar dan ook tegelijkertijd een verlies uit deelneming van 70.000 (want de deelneming houdt op te bestaan). Bij elkaar dus nul.

 

Want ik neem tenminste aan dat het eigen vermogen van de dochter (70.000) op de balans van de moeder staat als 'deelneming'...

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.