• 0

nieuwe onderneming starten onder bestaande eenmanszaak en later over naar BV?

(Ik twijfelde of ik deze vraag moest plaatsen onder fiscaal of onder rechtsvormen..)

 

Omdat ik met heel wat Google-werk, rondkijken op HigherLevel en de website van de Belastingdienst niet voldoende antwoord(en) kan vinden op mijn vraag & situatie, heb ik me aangemeld bij HigherLevel, in de hoop dat hier mensen zijn die mij kunnen informeren voor mijn situatie:

 

Ik heb momenteel al enkele jaren een eenmanszaak, waaronder ik o.a. freelance opdrachten heb verricht maar waar met name de inkomsten van mijn webshop(je) onder vallen. Nu ben ik echter dit jaar gestart met het opzetten van een eigen kledingmerk (dit staat helemaal los van mijn webshop) en wil ik daarvoor per januari 2016 een BV opzetten. Dit om eventuele risico's in te perken, maar vooral ook omdat een BV simpelweg serieuzer overkomt bij het internationaal zakendoen.

 

En hier wordt het (althans voor mij) ingewikkeld: hoewel ik voor mijn kledingmerk pas omzet zal draaien in 2016 (zowel B2B als via eigen B2C webshop), ben ik nu al bezig met allerlei werkzaamheden en voorbereidingen, inclusief de nodige investeringen.

 

Mijn idee was in eerste instantie om deze kosten allemaal te maken/op te voeren onder mijn eenmanszaak. Alsof ik dus gewoon onder mijn eenmanszaak mijn modemerk begin en deze per 2016 omzet naar een BV. Maar: de andere activiteiten wil ik dus niet in die BV onderbrengen....

Wat moet ik in mijn situatie doen? Wordt de BV een 'nieuwe' BV, zodat de al bestaande eenmanszaak blijft wat 'ie is? En als ik het zo doe, mag ik dan simpelweg de activiteiten/aangekochte zaken tbv mijn modemerk overhevelen naar de BV?

 

Daarbij vraag ik mij af (mede omdat mijn inkomsten van mijn eenmanszaak in 2015 vrij laag zijn - dus niet heel erg veel om van te kunnen aftrekken - en ik toch redelijk wat kosten maak voor mijn merk) of het wellicht beter/handiger/voordeliger is om de aanloopkosten van van modemerk prive te maken en in januari 2016 in mijn BV op te voeren als aanloopkosten. Kan/mag dit? Is dat aan te raden? En kan in dat geval ook de BV nog (met terugwerkende kracht) worden teruggevraagd?

 

Wie kan mij hierin informeren/adviseren en mij op de regels en de voor&nadelen wijzen?

Alvast bedankt!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bedankt voor de reactie. De reden dat ik hier per 1 januari mee wil starten is vooral een boekhoudkundige overweging. Onder andere ook omdat ik anders flink wat kosten bij komen kijken voor de administratie 2015 van de BV (door mijn administratiekantoor), wat ik nogal zonde vind voor die 3 maandjes... Zakelijk gezien (qua risico's etc) vind ik het dit jaar nog niet nodig om als BV te handelen, ik ga in 2015 ook nog geen grote financiele verplichtingen aan.

Daarnaast ben ik reeds begonnen en heb al kosten gemaakt, waaronder bijvoorbeeld een zakelijke reis in augustus.

Link naar reactie
  • 0

je kunt voor een bv een verlengd boekjaar aanvragen tijdens de oprichting.. dan loopt je eerste boekjaar van 1 oktober tot en met 31 dec 2016 en heb je dus geen extra administratieve kosten dus als dat de belangrijkste motivatie is...

 

probleem is een beetje je kunt maar 1 eenmanszaak hebben als jij nu allerlei activiteiten doet moet het gesplitst worden en dat geeft ook gehannes. en als er toevallig toch wat contracten gesloten worden moeten die weer overgezet worden als je eenmaal een bv hebt..

 

ik hoor nog niet echt zwaarwegende argumenten om te wachten..

Link naar reactie
  • 0

Aha, de term verlengd boekjaar heb ik nog niet eerder gehoord en is wellicht een goede optie. Ik ga dit eens voorleggen bij mijn administratiekantoor...

 

Maar dan blijft er nog een vraag mbt de reeds gemaakte kosten (met name de zakenreis in augustus): voer ik die op onder mijn eenmanszaak, of prive en dan als aanloopkosten van de BV? Of kan/mag beide?

 

Zou ik bijv na oprichting BV een factuur kunnen sturen vanuit mijn eenmanszaak naar mijn BV om de kosten van de zakenreis recht te trekken of valt dat onder creatief boekhouden?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.