• 0

BTW verwerving binnen EU echter door leverancier voorbelast

Hallo allemaal,

 

Ik heb op dit moment een factuur voor een software licentie die geleverd is door een duitse firma, zij hebben tevens al de BTW voorbelast.

Vraag is hoe ik dit moet boeken in mijn eigen administratie, ik heb standaard 2 BTW posten voor verwerving binnen EU maar die rekenen beide automatisch af via BTW verlegd.

 

PS ik heb wel bedrijfsnaam opgegeven bij aanvraag maar heb nooit een BTW nummer hoeven op te geven. Op de factuur staat natuurlijk wel BTW nummer van de leverancier.

 

Van wat ik zelf zo snel heb kunnen vinden zou ik de belasting moeten terugvorderen bij de Duitse belastingdienst, echter is het bedrag zo klein dat deze hiervoor niet in aanmerking komt. Hierdoor denk ik dat op deze factuur dus waarschijnlijk geen BTW moet boeken en het bedrag incl btw als kosten moet nemen. Wil alleen controleren of dit idd correct is.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Van wat ik zelf zo snel heb kunnen vinden zou ik de belasting moeten terugvorderen bij de Duitse belastingdienst, echter is het bedrag zo klein dat deze hiervoor niet in aanmerking komt. Hierdoor denk ik dat op deze factuur dus waarschijnlijk geen BTW moet boeken en het bedrag incl btw als kosten moet nemen. Wil alleen controleren of dit idd correct is.

Voor zover ik weet, is dat inderdaad de juiste manier om het te doen (hoe vervelend dat ook is).

 

Ik kwam hier zelf overigens de hard way achter. Ik had de Duitse btw (was iets van een tientje) op de factuur (voor een antiviruslicentie) eerst netjes geboekt als vordering op de Duitse fiscus. Later dat jaar heb ik die btw simpelweg teruggevraagd middels een Verzoek om teruggaaf. Uiteindelijk kreeg ik een brief waarin stond dat het bedrag te laag was. Daarop heb ik de Duitse btw alsnog als kosten geboekt.

 

Overigens kan het soms handig zijn om de vordering op de Duitse Belastingdienst niet meteen als kosten te boeken, maar op de balans te laten staan. Mocht je in de loop van het jaar namelijk nog meer van dit soort (Duitse) facturen ontvangen, zou het kunnen zijn dat je uiteindelijk wél boven de teruggavedrempel uitkomt.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.