• 0

Explotatiebegroting - Bedrijfskosten

Beste leden,

 

Ik ben nieuw hier en hoop dat iemand mij met spoed kan helpen. Ik moet voor de Gemeente Amsterdam (aanvraag BBZ) een formulier en Exploitatiebegroting invullen maar ik loop tegen het probleem aan dat ik de Bedrijfskosten niet helemaal begrijp. Ik ben gisteren en vandaag al uren bezig geweest met het zoeken naar een soort begrippenlijst maar heb die niet gevonden dus ben ik ook afzonderlijk gaan zoeken op de diverse kosten. Ik raakte daar alleen van in de war omdat sommige kosten van b.v. Verkoopkosten op internet ook werden genoemd bij b.v. de Productiekosten.

 

Kan iemand mij misschien voorbeelden geven(zoals ingevuld bij Verkoopkosten) welke kosten er vallen onder:

- Productiekosten

- Inventariskosten

- Verkoopkosten (ik heb hier nu de volgende kosten bij gevonden: website, briefpapier, flyers, visitekaartjes, Adwords Google, verpakkingsmateriaal. Klopt dit? Zijn er meer kosten die hieronder vallen?)

- Algemene beheerskosten

 

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Verkoopkosten: Alle directe kosten die verbonden kunnen worden aan het product, die betrekking hebben op het stimuleren van de verkoop.

 

Als daarbij hoort dat je je schoonmoeder op vakantie moet sturen, om de verkoop te versnellen dan valt dat er zelfs onder.

 

Zolang je het kunt onderbouwen, en aantonen dat het de verkoop of productie stimuleert mag je het tot verkoopkosten rekenen.

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me ondoenlijk om alle soorten kosten die er zijn in een lijstje te zetten. In een exploitatiebegroting zet je de kosten die je verwacht te maken zodat je inzichtelijk kan maken wat voor omzet je nodig hebt om de kosten te dekken en winst te maken.

 

Als je weet welke kosten je gaat maken kun je ze vervolgens gaan verdelen in de groepen die je noemt. Op ondernemersplein.nl staat naast uitleg ook een voorbeeld van een exploitatiebegroting. Er zijn er vast meer te vinden als je in Google zoekt. Wellicht kan dat ook helpen om je te inspireren voor je eigen exploitatiebegroting. http://www.ondernemersplein.nl/ondernemen/geldzaken/uw-financien-onder-controle/info-en-advies/uw-financieel-plan/exploitatiebegroting/

Ficsus.nl - Online boekhouden makkelijk én leuk! Vanaf 8,75 per maand.
Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties Erik en Elfjul,

 

De informatie die jullie aanreiken had ik al via internet gevonden maar daar had ik niets aan omdat ik juist de gespecificeerde kostenposten nodig had. Ik weet welke kosten ik maak maar niet in welke groepen ik ze moest onderverdelen want sommige posten staan op internet zowel in de groep Verkoopkosten als Productiekosten en daar wilde ik duidelijkheid in krijgen.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.