• 0

Uitzendbureau naast en voor eigen bedrijf?

Op het moment ben ik bezig een correct ondernemingsplan te schrijven.

Het is de bedoeling te gaan starten met een eenmanszaak. Aangezien de bedrijfsactiviteiten uiteenlopen wil ik deze niet onder één en dezelfde naam bekendheid gaan geven, maar elk onder een eigen handelsnaam.

 

Zelf probeer ik zoveel mogelijk mee te werken, maar aangezien ik een hoog service niveau naar klanten toe wil hebben, zonder merkwaardig hogere prijs, dien ik 24 uur per dag bereikbaar te zijn.

 

Behalve dat dit niet gaat lukken, kan ik ook maar met één bedrijfsactiviteit bezig zijn. Het betreft namelijk meerdere vormen van vervoer over de weg. Het eerste half jaar zal ik gaan werken zonder personeel.

 

Ik zal daarna eigenlijk wel met personeel moeten werken. Aangezien de drukte vermoedelijk zeer varieert kan ik geen vaste uur contracten gaan aanbieden. Wèl zijn er wekelijks terugkerende uren, waarbij een oproepcontract al gauw vervalt in een parttime arbeidsovereenkomst.

 

Personeel inzetten dat werkt via een uitzendbureau zou wellicht de oplossing hiervoor bieden, maar aangezien de winstmarges wat laag liggen is een uitzendbureau niet echt aantrekkelijk.

 

Aangezien ik ook interesse heb in het opzetten van een kleine, maar veelzijdige uitzendorganisatie, zou dit wellicht ook een mogelijkheid kunnen zijn voor mijn eigen, andere bedrijfsactiviteiten.

 

Ik zou dan uitzendpersoneel kunnen uitzenden, naar mijn andere bedrijfsactiviteiten, handelend onder eigen handelsnamen van mijn eenmanszaak.

Maar volgens mij is dit met alleen een eenmanszaak en meerdere handelsnamen niet mogelijk, dan wel niet toegestaan.

 

Kan iemand vertellen hoe dit op legaal en juridisch correcte wijze zou kunnen verwezelijken of zijn/haar visie hierop geven?

 

Oplossingen waar ik aan dacht:

Meerdere apart ingeschreven eenmanszaken. Wel heb ik ergens gelezen dat dit niet (altijd) mogelijk of toegestaan is.

 

Een kennis wil wanneer dit niet mogelijk is eventueel wel aan een CV constructie voor een uitzendorganisatie meewerken, maar zij wil niet hoofdelijk aansprakelijk zijn als in een vof.

 

De bedrijfsactiviteiten separaat onderbrengen in eigen bv's behoort nog niet tot de mogelijkheden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het betreft (meerdere vormen van) vervoer over de weg. Is een gewoon rijbewijs B voldoende? Zo ja, kun je dan niet gewoon studenten voor je laten rijden?

 

Er zijn genoeg uitzendbureaus die alleen werken met studenten. Die kosten relatief weinig. Ik heb er in mijn vorige baan vaak mee gewerkt: goedkoop, makkelijk en flexibel.

 

Hoef je je geen moeilijke juridische kronkels op de hals te halen en is er wellicht toch behoorlijke winstmarge.

Remwerk creatief ontwerp en webwerk | Remco de Waal | remco@remwerk.nl | www.remwerk.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie antwoorden.

 

Ik was in overweging aan het nemen een uitzendorganisatie op te gaan zetten, waarbij kosten voor huisvestiging onder andere mogelijk is door opbrengsten van de verschillende bedrijfsactiviteiten.

 

De payroll-service zou wellicht een mogelijkheid kunnen zijn, evenals studenten.

 

Het voordeel zit hem in een stukje flexibiliteit en kostenoverweging. Wanneer het uitzend gedeelte vorm begint te krijgen en omzet op gang komt kan ik hiervan zelf ook profiteren, dan wil ik niet werken met uitzendkrachten van de concurrent van je eigen bureau.

 

Het moet legaal/juridisch natuurlijk correct zijn, icm met andere bedrijfsactiviteiten. (malafide uitzendbureau's zijn er al genoeg ;) )

Link naar reactie
  • 0

Je kunt niet meerdere eenmanszaken hebben op 1 naam, maar wel onder één eenmanszaak verschillende bedrijfactiviteiten uitvoeren met elk een eigen bedrijfsnaam.

 

Ik denk dat een uitzendbureau best een moeilijke optie wordt. Als je geen lid bent van de ABU of NBBU mag je de verschillende fases (4) niet gebruiken. Een lidmaatschap is erg duur en ik geloof dat je eerst een jaar moet draaien voordat je lid mag worden. Je kunt wel een uitzendcontract voor 6 maanden hanteren, het UWV betaalt dan wel bij ziekte uit maar de premie die je moet betalen is erg hoog.

Of je kunt een min/max contract gebruiken, met een minimum aan aantal uren en een maximum aan aantal uren.

Of inderdaad gebruik maken van studenten of payroll services.

Link naar reactie
  • 0
Een kennis wil wanneer dit niet mogelijk is eventueel wel aan een CV constructie voor een uitzendorganisatie meewerken, maar zij wil niet hoofdelijk aansprakelijk zijn als in een vof.

 

De KvK-site geeft antwoord op je vraag:

 

Aansprakelijkheid

Beherende vennoten zijn (net als de vennoten van een VOF of de eigenaar van een eenmanszaak) voor 100% aansprakelijk met hun privé- vermogen, als de vennootschap haar verplichtingen niet nakomt. Dit betekent dat als de CV failliet gaat, de beherend vennoot ook failliet gaat. Dit geldt niet voor de commanditaire vennoten. Zij kunnen slechts het bedrag kwijtraken, dat zij in de CV hebben gebracht. Zodra de commanditaire vennoot echter namens de vennootschap naar buiten optreedt, wordt de commanditaire vennoot gezien als beherend vennoot. Hij is dan ook aansprakelijk met zijn gehele privé-vermogen.

 

zie: http://www.kvk.nl/artikel/artikel.asp?artikelID=47199&SectieID=1

Link naar reactie
  • 0

Je kunt niet meerdere eenmanszaken hebben op 1 naam, maar wel onder één eenmanszaak verschillende bedrijfactiviteiten uitvoeren met elk een eigen bedrijfsnaam.

 

Ik denk dat een uitzendbureau best een moeilijke optie wordt. Als je geen lid bent van de ABU of NBBU mag je de verschillende fases (4) niet gebruiken. Een lidmaatschap is erg duur en ik geloof dat je eerst een jaar moet draaien voordat je lid mag worden. Je kunt wel een uitzendcontract voor 6 maanden hanteren, het UWV betaalt dan wel bij ziekte uit maar de premie die je moet betalen is erg hoog.

Of je kunt een min/max contract gebruiken, met een minimum aan aantal uren en een maximum aan aantal uren.

Of inderdaad gebruik maken van studenten of payroll services.

 

Je mag inderdaad wel verschillende activiteiten ontwikkelen, echter is het niet toegestaan om uitzendpersoneel uit te zenden naar je eigen onderneming. Wettelijk ga je dan een gewoon dienstverband aan. aangezien de periode niet van tevoren duidelijk zijn, kan iemand zich beroepen op een vast dienstverband op het moment dat de einddatum open blijft. Vul je wel een datum in, en je geeft iemand bijvoorbeeld in één jaar op drie verschillende momenten een overeenkomst, zal het volgende contract er één zijn voor onbepaalde tijd.

 

Let op!!!! Het zou dus kunnen betekenen dat indien je een einddatum aangeeft, ook al is dit voor 1 dag, dat je ongewild binnen een zeer kort tijdsbestek iemand in vaste dienst hebt. ( Regel is dat indien iemand binnen 3 jaar, 3 contracten krijgt, het vierde contract er één is voor onbepaalde tijd.)

 

Waar het de hantering van het fasen systeem betreft, kan je als niet branche aangesloten uitzendorganisatie gebruik maken van de ABU CAO inclusief het fasen systeem ( Fase A eerste 78 gewerkte weken; Fase B 8 contracten voor bepaalde tijd, of 1 voor maximaal 2 jaar; Fase C Vastdienstverband)

 

Van belang is, dat bij het afsluiten van de overeenkomst de ABU CAO Algemeen verbindend verklaard is.

 

Groeten

 

 

Jan

Omdat ik ook niet alles weet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.