• 0

Wel of geen bedrijfspandje

Ik ben gisteren bij een onafhankelijk adviseur geweest voor het starten van mijn bedrijfje.

Nu kwam ook een evt pandje aan de orde. Ik zelf had het idee om thuis en een kamertje mijn kantoortje te maken voor de administratie, offertes uitwerken etc. Klanten ga ik hier niet ontvangen. Ik ga zelf naar de klant toe. En voor mijn materieel/materiaal heb ik een grote externe beveiligde loods. Ik heb naar bedrijfspandje bij mij in de buurt gekeken. En dan nog kleine pandjes ook. Een opslagruimte beneden en 1 kantoortje boven, maar ik schrok van deze prijs en vindt dat persoonlijk nog erg duur op het moment. Ik ben minimaal 1000 euro per maand kwijt voor alleen een pandje :-\ . Dan krijg ik daar boven op nog alle vaste lasten van het pandje. Voor mijn loods betaal ik stukken minder.

De adviseur zei dat een pandje erg belangrijk was voor mijn uitstraling. Hij zei dat het meer klanten trok en dat je serieuzer genomen wordt. Maar is dat ook zo?

Hij vond dat er van mijn omzet makkelijk een pandje af kon, maar ik ben nogal zuinig aangelegd ;D. Een pandje kan altijd nog denk ik dan.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

De adviseur heeft makkelijk praten die geeft het geld uit van een ander..

wat word zijn volgende advies? dat je minimaal een nieuwe bmw of mercedes moet gaan leasen voor je uitstraling?

 

laat ik het simpel stellen..

Als je nu een pandje huurt zit je meestal 5 jaar aan die keuze en kun je niet zomaar terug en je bedrijf heeft gelijk een flinke post vaste lasten.

 

Als je nu géén pandje huurt, kun je rustig je bedrijf opbouwen en om je heen blijven kijken naar geschikte pandjes maar ook wachten tot je beetje stabiele opdrachtenstroom hebt en het makkelijker is de keuze te maken..

 

starters moeten in deze tijd slim en flexibel met hun geld om gaan. als jij inschat dat je prima je werkzaamheden thuis kan doen dan doe je dat thuis. De uitstraling van het bedrijf ben jij.. en als je 1 of 2 jaar verder tegen de tijd dat het huis te klein begint te worden voor je kantoor is het vroeg genoeg om een pandje te gaan zoeken..

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is ouderwets voor 5 jaar tekenen voor een pand(je). Dit kan veel flexibeler, je kunt bijvoorbeeld ook afspreken dat je voor 1 jaar tekent en dat daarna de huur overgaat tot een huur van onbepaalde tijd met een opzeggingstermijn van bijvoorbeeld 6 maanden. Dat zie ik ook voorkomen. Er is echt wel te onderhandelen ivm vastgoed, die willen namelijk ook gewoon geld verdienen.

 

Verder zou je eens jezelf de vraag kunnen stellen: Als iemand mij (dure) producten vanuit zijn/haar huis probeert te verkopen en ik heb geen adres om naar toe te gaan als het mis gaat, koop ik dan met een gerust hart?

 

Veel wijsheid gewenst,

 

Roy

Voor al uw zee- en luchtvracht.

www.merchantlogistics.nl

Link naar reactie
  • 0

het is een bouwbedrijf toch? Dan kun je net zo goed vanuit je loods werken, zeker als je dat een rug per maand scheelt, ZEKER in beginsel. Als je dan na een paar maanden of een jaar alsnog een pand wil, kan het altijd nog.

 

Wij hebben de eerste 3 jaar gewoon vanuit huis gewerkt, pas toen we (kantoor)medewerkers nodig hadden (en er ECHT niks meer in de garage, serre, trapkast en huiskamer paste) zijn we voor een pand gegaan. Misschien een jaar te laat, maar heeft dus wel een aardig bedrag gescheeld dat we voor andere dingen konden gebruiken.

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Ik had geinformeerd bij de makelaar voor een huurpandje. Hierbij stond minimaal huurtermijn 5 jaar. Ik heb met hem gesproken of dit ook voor 1 of 2 jaar kon en dat we dan gingen kijken hoe het allemaal loopt. Maar de makelaar zei dat het echt minimal 5 jaar moest. Minder jaren kon niet. Had wel verwacht dat dit kon. Het is zo een sort bedrijfsverzamelgebouw. Beneden bedrijfruimte en dan boven 1 of 2 kantoortjes. Van de 6 pandjes waren er maar 3 bezet en de rest stond al heel lang leeg.

Ik neem aan dat ik mijn huisadres als vestigingsadres kan gebruiken dan? Niet dat ik er klanten ontvang, maar dat mensen wel een adres hebben als ze erheen zouden willen komen.

 

@Richard. Ik wil inderdaad een bouwbedrijfje starten. En het scheelt idd gewoon geld om vanuit huis te starten.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou inderdaad ook gewoon lekker vanuit huis werken voorlopig, zeker als je al een goedkope loods hebt. Zo'n grote maandelijkse kostenpost wil je als startend bedrijf niet hebben.

 

Zo'n makelaar probeert je uiteraard voor 5 jaar vast te leggen, daar verdient hij namelijk het meeste op.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Nu had ik nog is zitten lezen, maar ik las dat ik het volgende over tips bij werken aan huis : Personeel aannemen kan niet. Behalve als u uw nieuwe personeelslid ook meteen kost en inwoning geeft, want alleen bewoners mogen werken in een bedrijf aan huis

 

Betekent bovenstaande dat ik wel een pand moet nemen?

Ik ga 1 man personeel aannemen. Deze man zal nooit bij mij thuis komen. Hij zit altijd onderweg en als hij wat moet uitwerken dan doet hij dit thuis, mailt het door vanaf locatie of hij gooit het even af bij mij. Zelf zal ik ook niet veel op mijn kantoortje/kamertje zitten omdat ik zelf ook buiten de deur ben om te werken.

Link naar reactie
  • 0

Als de loods groot genoeg is, kun je daar niet een stukje aftimmeren en als kantoortje inrichten?

Je kantoor thuis kun je gewoon als administratief kantoor gebruiken, in de loods kan je werknemer koffie drinken, kun je een klant ontvangen, etc.

Kost je eenmalig iets aan hout, verder niets.

Ik weet niet of dit zomaar mag, moet je dus even navragen.

 

 

Link naar reactie
  • 1

Nu had ik nog is zitten lezen, maar ik las dat ik het volgende over tips bij werken aan huis : Personeel aannemen kan niet. Behalve als u uw nieuwe personeelslid ook meteen kost en inwoning geeft, want alleen bewoners mogen werken in een bedrijf aan huis

 

Betekent bovenstaande dat ik wel een pand moet nemen?

Ik ga 1 man personeel aannemen. Deze man zal nooit bij mij thuis komen. Hij zit altijd onderweg en als hij wat moet uitwerken dan doet hij dit thuis, mailt het door vanaf locatie of hij gooit het even af bij mij. Zelf zal ik ook niet veel op mijn kantoortje/kamertje zitten omdat ik zelf ook buiten de deur ben om te werken.

Tis nog veel erger.. Als je in huis toevallig aan de rand van het bos staat moet je in sommige gemeenten ook verplicht een rode puntmuts en een witte baard dragen.. en voorbijgangers groeten met "plopperdeplop"

nee maar even serieus, je begint beetje door te slaan.. of informatie te letterlijk nemen..

 

De tips voor werken aan huis gelden als richtlijn niet als wetgeving.

Gemeentes en woningverhuurders stellen beperkingen het (soort) gebruik van panden, in een kantoorpand mag je niet wonen en in een woonhuis mag je niet werken ofkantoor houden. Vaak moet je toestemming vragen aan de verhuurder en soms ook van de gemeente. Alleen als het kleinschalig is en geen overlast veroorzaakt kan het meestal probleemloos.

Het kan per gemeente verschillen wat de exacte regels sommige willen dat je het altijd meldt anderen stellen het vrij tot X m2 of zolang er geen klanten worden ontvangen of personeel werkt.

 

Als jij een metselaar of timmerman in dienst hebt die bij klanten zijn werk doet en in principe nooit bij jou thuis werkt "op kantoor" kan dat geen reden zijn waarom jij niet thuis kan werken.

 

Enige wat je dus moet uitzoeken is wat er in je huurcontract staat (als je geen eigen woning hebt) en welke regels in jou gemeente gelden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik had even geinformeerd en in de loods mag geen kantoor gebouwd worden of een ruimte waar je kan zitten.

 

Ik heb ook geinformeerd bij de verhuurder (heb huurwoning) en die wist het eigenlijk niet. In de huurvoorwaarden stond niks. Die ging het uitzoeken.

 

Op de site van me gemeente zag ik het volgende:

2. Mag ik een bedrijf aan huis beginnen?

 

Beroeps- en bedrijfsmatige activiteiten in een woning en/of bijgebouw zijn toegestaan, mits daardoor de woonfunctie en het woonmilieu niet worden aangetast en/of het bestaande voorzieningenniveau niet wordt ontwricht.

In bestemmingsplannen waar geen regeling is opgenomen met betrekking tot beroepsuitoefening aan huis, kan gemeente ...... in sommige gevallen vrijstelling van de geldende bestemmingsplanvoorschriften verlenen.

Neem voor meer informatie contact op met Vergunningen

 

Link naar reactie
  • 0

Dank jullie voor de info.

Nu was ik nog even benieuwd naar het volgende.

 

Bij een bedrijventerrein bij mij in de buurt kan ik een kantoortje huren van 90m2 voor een X bedrag per maand incl servicekosten/water en lokale heffingen. Stroom komt hier nog bij. Ik heb dan een Eigen stroom meter.

 

Alleen dit kantoortje wordt dan verhuurd obv onderverhuur. Er zit een ander bedrijf in het pand, maar die gebruikt het kantoor niet. Het kantoor staat al 3 jaar leeg. Nu vroeg ik mij af hoe het zit met de aftrekbaarheid van de huur. Is dit dan ook aftrekbaar van de belasting?

Link naar reactie
  • 0

ALs het zakelijke kosten zijn, en dat zijn het in dit geval, zijn ze aftrekbaar van de winst. Het is aan jou om aan te tonen dat je de kosten hebt gemaakt (bijvoorbeeld met facturen, bankoverschrijvingen, kortom, een boekhouding) en om aan te tonen dat het kantoor zakelijk is gebruikt, bijvoorbeeld omdat je er regelmatig was,d e adminstratie daar bewaarde etc.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Als je die externe kantoorruimte niet hard nodig hebt, zou ik in de opstartfase gewoon vanuit huis werken en kijken hoe dat bevalt. En mocht je onverhoopt toch een klant moeten uitnodigen, dan kun je hem ook in het restaurant nabij uitnodigen.

 

Ik zou dan wel een extra telefoonaansluiting regelen zodat de zakelijke gesprekken niet 'thuis' komen. Zelf heb ik een zaak aan huis en dan is het prettig als je zakelijke gesprekken gewoon niet aan hoeft te nemen in privétijd.

Link naar reactie
  • 0

lekker thuis beginnen! Scheelt zoveel geld en zorgen. Als het echt niet (meer) werkbaar is kun je altijd nog gaan huren.

 

Wij gaan nu na ruim 5 jaar voor het eerst een bedrijfspand huren omdat het echt niet meer past thuis. Toch 5 jaar lang een hoop geld bespaard. (overigens gewoon een jaar contract bedongen).

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.