• 0

bedrijf veegt klus gemakshalve naar ex-fusiepartner

Hoi,

 

Voor een bedrijf (vanaf nu: bedrijf A) maakten wij voor de zomer een animatie over hun aanstaande fusie met een ander bedrijf (bedrijf B). Die animatie is voor 80% klaar. Wij hebben een duidelijke schriftelijke financiele overeenkomst met bedrijf A. Er ligt bij hen al heel lang een factuur voor 50% van het afgesproken bedrag. Ook dat staat in het contract.

 

In juli viel echter een ondoordringbare radiostilte, die al deed vermoeden wat er aan de hand is: de fusie gaat niet door. Ik hoor dit vandaag.

Bedrijf A meldde me dat tijdens de 'boedelscheiding' (men was al aan het intergreren) 'dit project bij bedrijf B terecht is gekomen. Zij zouden contact met je opnemen.' Er waren advocaten bij die boedelscheiding betrokken. Klonk niet gezellig.

 

Ik heb gezegd dat ik dit een heel merkwaardige gang van zaken vind en verzocht om een bijeenkomst met zowel bedrijf A als B. Die gaat er komen.

 

Ik heb het vermoeden dat de al voor 80% voltooide animatie niet meer nodig gaat zijn. Het onderwerp daarvan is immers juist het product van bedrijf A + B samen.

 

Desalniettemin wil ik dat het overeengekomen bedrag 100% betaald wordt.

 

Kan iemand me vertellen in hoeverre ik hier in mijn recht sta?

 

 

Groet,

 

 

Johan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
Kan iemand me vertellen in hoeverre ik hier in mijn recht sta?

Beste Johan,

 

Je hebt een overeenkomst met bedrijf A. Wat staat er in die overeenkomst (en/of in de van toepassing verklaarde algemene voorwaarden) over het tussentijds staken van een opdracht?

 

Mocht daar niets over instaan: wat is jouw verantwoording / onderliggende motivatie om niet 80% maar 100% te (mogen) factureren? Heb je al bepaalde kosten gemaakt of tijd, apparatuur etc gereserveerd die nu "verloren" is en niet op korte termijn anders benut kan worden? Zo ja dan sta je natuurlijk sterker dan "omdat ik het nu eenmaal wil" of "ik vind dat ik daar recht op heb"

 

Ik heb gezegd dat ik dit een heel merkwaardige gang van zaken vind en verzocht om een bijeenkomst met zowel bedrijf A als B. Die gaat er komen.

Waarom zou je? B is niet jouw opdrachtgever. Formeel heb je alleen met partij A te maken.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dag Norbert,

 

Bedankt voor je reactie!

 

> Wat staat er in die overeenkomst over het tussentijds staken van een opdracht?

 

Inderdaad niets helaas (leermoment); er staat alleen een datum van oplevering genoemd, en een verwijzing naar het tijdschema.

 

> wat is jouw verantwoording / onderliggende motivatie om niet 80% maar 100% te (mogen) factureren?

 

Goede vraag. Ik formuleerde niet goed.

Wat ik bedoel is: ik wil de klus gewoon afmaken, en dus voor 100% factureren. Ondanks het feit dat de animatie 'niet meer nodig' is. Het voelt voor mij raar dat dat probleem van hen leidt tot een aanpassing in het contract die alleen voor hen gunstig is.

 

 

 

Johan

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen advocaat, maar als er een (getekende) schriftelijke overeenkomst is lijkt het me niet jouw probleem als de fusie niet doorgaat. Als jij jouw verplichtingen uit de overeenkomst nakomt door de animatie te leveren zullen zij hun verplichtingen moeten nakomen door de factuur te betalen.

 

Maar was die eerste 50% niet bedoeld als aanbetaling voordat je begon? Zo werk ik zelf wel altijd als het bedrag boven de 250 euro uitkomt.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp dat er nog geen product gereed of opgeleverd is, wat is dan op dit moment de inzet boven 50%? We kennen de projectplanning en financiële afspraken verder niet. Eens dat halve maatregelen onzinnig zijn.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Dank voor alle reacties!

 

> Maar was die eerste 50% niet bedoeld als aanbetaling voordat je begon?

Inderdaad, "na aanvang werkzaamheden".

 

 

> Ik begrijp dat er nog geen product gereed of opgeleverd is,

Niet gereed, dat klopt. Wel is, in nauwe samenspraak met de opdrachtgever, 80% van het werk gedaan, stipt volgens per mail afgesproken planning. Storyboards, animatic, 1e versie stem en muziek, allemaal netjes opgeleverd.

 

Toen werd het stil.

 

Daarna gaf men aan 'wegens problemen' de zaak 'on hold' te willen zetten, tot in september. Heb toen aangegeven te minste het voorschot te willen ontvangen, en ook gemaand.

 

Maar als ik met deurwaarders in de weer ga, ben ik bang de andere helft van de klus sowieso te verliezen.

 

 

Johan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

> Maar was die eerste 50% niet bedoeld als aanbetaling voordat je begon?

Inderdaad, "na aanvang werkzaamheden".

 

Ah kijk, dat is het probleem ;) Dat moet natuurlijk voor aanvang werkzaamheden zijn. Eerst de helft van het afgesproken bedrag binnen op de bankrekening, daarna pas aan het werk gaan.

 

Als er dan problemen ontstaan heb je in het ergste geval voor de helft van je normale uurloon gewerkt, maar dan heb je in elk geval altijd iets. En de klant heeft er ook baat bij het project goed te eindigen, hij heeft immers al een gedeelte betaalt.

 

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Tsja, dat is dan dom/goedgelovig/naief van ons geweest.

 

Maar goed.

 

Ik verwacht dat men een soort afkoopregeling zal willen treffen. Dus het contract openbreken. Bv 80% betalen.

 

Uiteindelijk zal ik daar wrsch wel mee akkoord gaan, maar hoe sterk sta ik als ik zeg: "Nee, afspraak is afspraak, wij maken deze klus 100% af, jullie betalen 100%."

 

"En als jullie daarmee NIET akkoord gaan zal ik/ga ik [ ... VUL IN ... ]"

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik verwacht dat men een soort afkoopregeling zal willen treffen. Dus het contract openbreken. Bv 80% betalen.

 

Uiteindelijk zal ik daar wrsch wel mee akkoord gaan

Niet doen. Op die 80% heb je sowieso recht. Deel het verschil en tik het af op minimaal 90%.

 

Maar hoe sterk sta ik als ik zeg: "Nee, afspraak is afspraak, wij maken deze klus 100% af, jullie betalen 100%."

Opdracht is opdracht, getekend en wel. Lijkt mij redelijk sterk, zeker als je al voor 80% klaar bent

 

En als jullie daarmee NIET akkoord gaan zal ik/ga ik

Ik zou vooral nu eerst aanmanen en vereisen dat A die factuur van 50% per direct betaald, vóórdat er overleg plaatsvindt. Is A daar niet toe bereid, dan ga je dagvaarden.

 

Bottom line: A verkoopt tot nu toe een hoop slappe onzin. O.a. dat "dit project bij B terecht is gekomen". Daar heb jij niets mee te maken: A moet gewoon eerst die 50% betalen en pas dan valt er eventueel met jou te praten over tussentijds ontbinden overeenkomst en afspraken over de restant betaling.

 

Mijn advies: stap uit de coöperatieve modus, en stel je zakelijk op.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

eens met de vorige sprekers..

 

gewoon heel duidelijk maken dat je niet akkoord gaat met de overdracht naar bedrijf B van de opdracht.. Eerst de al meerdere malen toegezegde 50% betalen binnen 1 week dan kan er gepraat worden over de rest, geef aan dat je geen partij bent in hun vechtscheiding en dat ook niet wil worden. A heeft harde verplichtingen naar jou die moeten ze nakomen.. ze gaan zelf maar verhalen bij B als ze van mening zijn dat die moeten betalen.

 

 

Scenario voor in het achterhoofd

Zelfs als bedrijf B zelf contact opneemt en heel graag de film overneemt dan is de boodschap naar hun

- 80% betalen

- daarna nieuwe afspraken over afmaken en extra werk en tijd die het je kost.

 

en naar bedrijf A aangeven dat hun pas van hun verplichtingen ontslagen worden als er een getekende overeenkomst is met bedrijf B (of als ze de 80% betaald hebben)

 

 

Laat in je communicatie ook duidelijk merken dat je niet blij bent dat ze jou in hun conflict trekken.

 

Maar zonder overeenstemming met bedrijf B blijf je gewoon je pijlen richten op bedrijf A daar heb je op dit moment het contract mee..

Link naar reactie
  • 0

Wat ik bedoel is: ik wil de klus gewoon afmaken ...

Dat snap ik niet. Waarom zou je nog tijd en energie willen steken in een product dat niet gebruikt gaat worden?

 

Het lijkt me dat dat "afmaken" voornamelijk gaat zitten in het doen van een aantal aanpassingen n.a.v. commentaar op de 1e opgeleverde versie. Dat vereist dus een inspanning van de opdrachtgever en ik kan me voorstellen dat die geen behoefte meer heeft aan het beoordelen van die versie.

 

Ik zou dit dan ook los zien van de discussie of je recht hebt op 100% van het afgesproken bedrag.

Link naar reactie
  • 0

Ok, heeft de aannamesom twee, drie of vier nullen of ligt deze eerder bij het laatste? Dan beter toch direct aan een advocaat.

 

Ik lees nergens een goede reden waarom de aanbetaling nooit is verricht. Word daar zakelijk en/of privé geen slachtoffer van!

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Geweldig bedankt voor de reacties! mn Roel en Norbert

 

Ik ben natuurlijk te soft bezig, dat weet ik wel.

 

Punt is dat ik bang ben met 'harde' stappen het contract te verspelen, omdat ik er ergens een dom foutje in heb gemaakt (het is mijn eigen brouwsel).

En dat een juridisch geschoold type van bedrijf A kan zeggen: "ha, die komma hoort daar niet! Overeenkomst ongeldig!"

 

Zoiets heb ik ooit beleefd.

 

Ik heb de overeenkomst geanonimiseerd en bijgevoegd.

 

Misschien dat iemand me de fatale komma aan kan wijzen..

 

 

Johan

 

Mod edit. Bijlage op verzoek verwijderd

Link naar reactie
  • 0

Tsja, dat is dan dom/goedgelovig/naief van ons geweest.

 

Leermoment voor de volgende keer he ;)

 

Ik heb het contractje even bekeken en kan daar zo snel niets in ontdekken waardoor jouw klant eronderuit zou kunnen komen (maar nogmaals, ik ben geen jurist).

 

Het bedrag heeft in elk geval genoeg nullen om wat serieuzere stappen te gaan ondernemen. Ik zou een laatste aanmaning (gebruik de term LAATSTE AANMANING ook als onderwerp) sturen waarin je ze 14 dagen de tijd geeft de openstaande factuur te voldoen.

 

Indien deze niet binnen deze termijn voldaan is zou ik de vordering uitbesteden aan een incassobureau, of die stap gewoon overslaan als je denkt dat dit niets oplevert en direct naar de rechter stappen. Vermeld de betalingstermijn en de vervolgstappen heel duidelijk, evenals het feit dat alle (buiten)gerechtelijke kosten voor rekening van bedrijf A zullen komen.

 

En anders kun je ook StevenK even een berichtje sturen natuurlijk ;)

 

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 1

Ik zie ook geen haken en ogen.

 

Je bent een overeenkomst aangegaan voor een product. Dus lever je dat product en wordt je voor dat product betaald volgens de afgesproken termijnen.

 

Natuurlijk is het een raar gevoel dat je iets aan het maken bent waarvan je weet dat het nooit gebruikt gaat worden, maar dat moet je maar even vergeten.

 

Ik heb ook weleens een archief geleverd met specifieke oplossingen voor een ziekenhuis. Terwijl we aan het monteren waren hebben ze hun zienswijze qua archiefopslag veranderd, en was 30% van wat we installeerden waardeloos geworden voor ze.

We hebben in overleg een korting op de montagekosten gegeven, maar maatwerkoplossingen terugnemen doe ik niet. Die hebben ze dus netjes betaald.

 

Analoog daaraan zou ik het gewoon hard spelen: sowieso die 4k direct (laten) innen zoals mijn voorgangers al stelden, en ze informeren dat je 80% van het werk gedaan hebt. Dat je de laatste 20% wil afmaken conform opdracht, of, wanneer ze de opdracht willen cancellen, je 90% ipv 100% in rekeningen brengt.

 

Indien ze niet binnen twee weken reageren dan ga je er vanuit dat ze de opdracht willen cancellen en factureer je alsnog de resterende 40% met verwijzing naar voorgaande.

 

Frans

 

NB: Partij B is voor jou geen partij. Als partij A vindt dat B schuldig is aan de situatie, dan proberen ze zelf maar het geld van Partij B te krijgen, maar laat niet jouw betaling daarvan afhangen.

Link naar reactie
  • 0

Iedereen geweldig bedankt voor de input!

 

StevenK, van dat haakje/oogje ben ik me bewust. Het lijkt me fair ergens in het traject het midden voor te stellen, dus 9.000,--.

Verhelderend ook, Frans, jouw vergelijking met de archiefkasten.

 

Ik ga:

1. Morgen een Laatste Aanmaning mailen, 14 dagen betalingstermijn, daarna uitbesteden (kondig ik expliciet aan).

2. Volgende week afronding van de klus met hen bespreken, liefst in een fysieke bijeenkomst, met als uitgangspunt dat bij cancellen 90% van 9.000,-- betaald moet worden.

 

Toch nog een vraag.

 

Stel dat we niet uit 2. komen, en ik me genoodzaakt voel te roepen: 'Dan stap ik naar de rechter!' Wat is dan mijn beschuldiging? Contractbreuk?

 

En moet ik dan een (vast peperdure, bweh) advocaat het hele zaakje gaan uitleggen, en dit traject instapen https://nl.wikipedia.org/wiki/Dagvaarding ?

 

 

 

Johan

Link naar reactie
  • 0

Als je volgende week toch al een afspraak hebt zou ik even wachten tot na die afspraak met de laatste aanmaning, dat komt de sfeer tijdens het gesprek ongetwijfeld ten goede.

 

Tijdens dat gesprek kun je aangeven dat je de factuur binnen 7 dagen voldaan wilt hebben en dat je anders een incassobureau inschakelt. Bij particulieren ben je verplicht dat schriftelijk te doen en hen een betalingstermijn van 14 dagen te geven, maar volgens mij is dat bij bedrijven niet noodzakelijk.

 

Dat incassobureau kan vervolgens een rechtszaak namens jou aanspannen (kun je zelf ook wel, maar een goed incassobureau heeft daar wat meer ervaring mee). Kost je in eerste instantie een paar honderd euro, maar die kosten moet de tegenpartij betalen als je wint.

 

Als je voldoende zeker bent van je zaak is een advocaat ook niet noodzakelijk, ik heb al meerdere rechtszaken aangespannen tegen niet betalende klanten via het incassobureau waarbij ik zelf niet eens aanwezig ben geweest. Een contract is immers een contract, en tenzij de tegenpartij niet tevreden is met jouw prestatie zullen ze dat gewoon moeten nakomen.

 

 

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0

Inzage in afstemmomenten en duidelijkheid over betaaltermijnen van het restant en meerwerk ontbreken, evenals inzage in AV voorzover die uitgereikt zijn. Een prijsrange zou ik in toekomstige offertes of contracten achterwege laten. Neem dan desnoods een stelpost op voor kersen op de taart of onvoorzien.

 

Het is dus een bedrag om niet verder te DHZ-en (flink overigens dat je daarover open kaart speelt op een forum), je loopt dan het risico dat bedrijf A toch nog de volgende kaart 'niet helemaal volgens verwachting' of 'missen van eis' gaat spelen en die ruimte zou ik ze niet meer bieden. Ik zou zo'n bedrag in ieder geval niet graag een paar maanden missen. Staak werkzaamheden voortaan ook feitelijk bij achterblijvende betalingen.

 

De voorgestelde route van eerst de aanbetaling voldoen en dan praten over het restant neemt de helft van jouw probleem weg en is mogelijk praktisch voor bedrijf A (om toch nogmaals coulant te zijn). Een incassobureau kost zonder voorspelbaar resultaat op korte termijn.

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je info en visie weer Bob.

Ik beslis morgen, met een helder hoofd.

 

Highio ook dank. Ik begrijp je post echter niet helemaal.

- wat is AV ?

- wat is DHZ-en ?!

 

Afstemmomenten staan overigens netjes in de mail waarnaar ik in het contract verwijs. Goedkeuring op storyboards etc is ook gedocumenteerd in mails.

 

Helemaal eens met je woorden mbt prijsrange/stelpost overigens.

 

 

Johan (is niet mijn naam!)

 

Link naar reactie
  • 0

Bob, jij zei:

 

> Dat incassobureau kan vervolgens een rechtszaak namens jou aanspannen

 

dat is een goed idee, ik zal mijn licht opsteken bij een kandidaat hiervoor

 

maar blijft toch mijn vraag staan: hoe luidt dan de aanklacht in die rechtszaak? Contractbreuk?

 

ik wil graag weten waar ik (eventueel) mee moet dreigen.

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 256 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.