• 0

BV voortzetten in nieuwe BV

Enige tijd geleden zijn we met 6 man een BV gestart, waarbij één aandeelhouder 'on trial' met 0.1% (= één aandeel) van de aandelen. Het is echter misgelopen, en wij willen nu graag van deze 6e aandeelhouder af. Echter, van medewerking is geen sprake; ons aanbod om enkele honderden euro's voor dit aandeel (nominale waarde: 1 cent) te betalen werd gecounterd met een onredelijk tegenbod van tienduizenden euro's terwijl de onderneming in kwestie nog geen inkomsten noch klanten heeft, en zeer beperkte bezittingen.

 

Om dit op te lossen hebben wij met de overige 5 aandeelhouders een enige maanden geleden een nieuwe BV opgericht om in ieder geval verder te kunnen werken zonder meer kennis of eigendommen in de oude BV in te brengen. Nu willen wij echter graag de oude BV opheffen en alle kennis, contacten en eigendommen daarin verzameld onderbrengen in de nieuwe BV. Hoe kunnen wij dit het beste aanpakken?

 

Onze gedachte is verkopen, maar feitelijk zouden wij dan met onszelf in onderhandeling moeten, waarbij er natuurlijk sprake is van belangenverstrengeling. Bovendien zouden wij dan voor iets moeten betalen wat in zekere zin al van ons is. Een belangrijke vraag is dan natuurlijk: hoeveel zouden wij ervoor moeten betalen, en is dat ook "op papier" te regelen aangezien we feitelijk onszelf betalen, en de begunstigde, de oude BV, zsm opgeven dient te worden en dus helemaal niet gebaat is bij een financiële injectie. Is er een eenvoudigere manier om dit te realiseren? Alvast bedankt voor mogelijke oplossingen en suggesties!

 

Er is overigens geen sprake van een aandeelhoudersovereenkomst en met de 0,1% van de aandelen is het aandeel ook te klein om wat voor beslissing dan ook tegen te houden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

[Off topic]

hmmm. Geen advies over verdeling aandelen, versterkte meerderheid en sociale verzekeringsplicht en nu als klap op de vuurpijl ook nog fiscaal advies van de notaris. Aardig knutselprojectje zo ::) :P

[/off topic]

 

On topic:

Je hebt door je geknutsel € 1.000,- aan advies uitgespaard, en met verder knutselen kunnen de negatieve gevolgen daarvan nu oplopen tot het tienvoudige.

Advies: stop met doe het zelven, schakel een advocaat en een fiscalist in.

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Advies: stop met doe het zelven, schakel een advocaat en een fiscalist in.

 

Er is nooit een intentie geweest om te doe-het-zelven. Echter, wij hebben diverse partijen, zoals de accountant, ondernemers-coachings-bureau's, de notaris alswel de lokale KVK gevraagd WIE wij dan in zouden moeten schakelen, en helaas heeft niemand ons een goede partij aan weten te raden die ons hierbij kan helpen. Vandaar dat ik nu ook weer hier terecht kom.

 

Check eerst de statuten of daarin niet staat dat liquidatie een unaniem besluit van de ava vergt.

 

Nee, dat is niet het geval. Wat er nodig is is een AVA waarbij het volledige kapitaal vertegenwoordigd is, daarbij moet 75% voor de liquidatie stemmen. Mocht het volledige kapitaal niét vertegenwoordigd zijn kunnen wij binnen 2 tot 4 weken een nieuwe AVA beleggen waarbij deze eis vervalt.

 

 

De overige vragen over het waarom: wij zijn heel druk in gesprek met potentiële investeerders en kregen keer op keer de vraag hoe het nu zat met de aandeelhouders. Aangezien wij geen zin hebben om dit keer op keer uit te leggen willen wij graag van deze situatie af.

 

Daarnaast zijn wij nu al enige tijd in de nieuwe BV bezig dus er is sowieso geen hoop meer voor de oude. Liquidatie zal sowieso gaan plaatsvinden, maar wij willen graag de eigendommen overdragen.

Link naar reactie
  • 0

Nu willen wij echter graag de oude BV opheffen en alle kennis, contacten en eigendommen daarin verzameld onderbrengen in de nieuwe BV.

 

Oh, maar 0,1% hiervan is van iemand anders die er kennelijk niet zo happig op is.

 

Dus hebben jullie zelf een potentieel conflict gecreëerd lijkt mij (omdat jullie "geen zin hadden om dit keer op keer uit te leggen"). Hopelijk voor jullie vinden de potentiele investeerders dit geen punt verder.

 

Volgens mij (geen jurist overigens) is een kernvraag in deze:

Wat is dat allemaal - de "kennis, contacten en eigendommen" die in de te liquideren BV zit dan - waar jullie niet 100% eigenaar van zijn?

Er zal toch wel een afrekening moeten volgen, lijkt mij dan.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dan heb je idd een probleem. Alles wat tot nu toe is opgebouwd, is van de huidige BV. Dat kun je alleen "at arms length" verkopen aan de nieuwe BV. Mogelijk ontstaat daarbij dan inderdaad nog een winst die met VPB belast wordt. Bovendien resteert dan een oude BV met (veel) geld. En als je dat eruit wilt hebben dan ga je langs de dividendbelasting.

 

Er zullen mogelijk wel oplossingen zijn, maar het zijn er niet veel. Daarbij is het ook zaak dat het gehele dossier ingezien kan worden. Lijkt mij een zaak voor een belastingadviseur icm een jurist, advocaat.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

en helaas heeft niemand ons een goede partij aan weten te raden die ons hierbij kan helpen. Vandaar dat ik nu ook weer hier terecht kom

wat een geluk dan dat hier binnen 2 uur een uitstekende advocaat en 2 uitstekende fiscalisten/belastingadviseurs op jouw vraag reageren. Ik kan ze van harte aanraden in ieder geval.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

wat een geluk dan dat hier binnen 2 uur een uitstekende advocaat en 2 uitstekende fiscalisten/belastingadviseurs op jouw vraag reageren. Ik kan ze van harte aanraden in ieder geval.

 

 

Beste Norbert!

 

Ik ben zeer vereerd (en dat meen ik echt!) door deze aanbeveling.

Maar ik ben helaas niet van de partij (volle agenda, andere prioriteiten, noem het maar op…).

 

Mijn bijdrage in deze blijft beperkt tot een kritische (maar welgemeende) kijk op zaken.

 

Groet,

Peter

 

Link naar reactie
  • 0

Allen weer hartelijk bedankt. Het is me in ieder geval duidelijk dat er niets anders op zit dan daadwerkelijk de zaken verkopen aan de nieuwe BV.

 

Norbert, met mijn uitspraak doelde ik meer op welke functie de betreffende persoon zou moeten hebben om ons te kunnen helpen. Het lijkt er namelijk op dat een ieder met wie wij spraken feitelijk niet de juiste persoon was maar, waarschijnlijk met de beste bedoelingen (al heb ik daar bij de KvK hier eerlijk gezegd mijn twijfels bij) en vanuit de aanname dat wij er zo min mogelijk geld aan uit wilde geven, ons toch liever zelf van adviezen wilde voorzien en niet inging op onze verzoeken om ons dan te helpen aan iemand / een functieomschrijving wiens vakgebied dit daadwerkelijk was. Ik begrijp nu dat wij op zoek moeten naar een fiscalist. Bedankt voor de aanbevelingen, we nemen ze mee, en zullen ook eens kijken of er een fiscalist in de buurt te vinden is.

 

 

Link naar reactie
  • 1

en zullen ook eens kijken of er een fiscalist in de buurt te vinden is.

 

Yep, misschien is er in jullie buurt ook nog een lokaal ondernemersforumpje waarop goede fiscalisten en advocaten actief zijn. Voordeel daarvan is dat ze niet alleen in de buurt zitten, maar ook nog eens aantoonbaar goed zijn en warm aanbevolen worden ;)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Allen weer hartelijk bedankt. Het is me in ieder geval duidelijk dat er niets anders op zit dan daadwerkelijk de zaken verkopen aan de nieuwe BV.

 

Daar zou ik niet zo zeker van zijn! Ook die aandeelhouder met 1 aandeel kan verlangen dat het bestuur van de BV handelt in het beste belang van die BV. Het verkopen van de activa, passiva , overeenkomsten en activiteiten van de huidige BV is zeker niet in het belang van die BV zelf. Wees erop voorbereid dat die ene aandeelhouder juridisch advies gaat halen om te zien of hij de verkoop kan tegenhouden. Ik sluit niet uit (maar weet ook niet hoe sterk zo'n claim is) dat hij daarin gelijk krijgt van de Rechter.

 

Voorzichtig voorwaarts dus!

 

Succes

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Allen weer hartelijk bedankt. Het is me in ieder geval duidelijk dat er niets anders op zit dan daadwerkelijk de zaken verkopen aan de nieuwe BV.

 

Daar zou ik niet zo zeker van zijn! Ook die aandeelhouder met 1 aandeel kan verlangen dat het bestuur van de BV handelt in het beste belang van die BV. Het verkopen van de activa, passiva , overeenkomsten en activiteiten van de huidige BV is zeker niet in het belang van die BV zelf. Wees erop voorbereid dat die ene aandeelhouder juridisch advies gaat halen om te zien of hij de verkoop kan tegenhouden. Ik sluit niet uit (maar weet ook niet hoe sterk zo'n claim is) dat hij daarin gelijk krijgt van de Rechter.

 

Voorzichtig voorwaarts dus!

 

Succes

Joost

 

 

Sterker nog: als hij slim is wacht hij tot de overdracht en vordert hij de schadevergoeding dan van de bestuurders in privé.

Link naar reactie
  • 0

Beste Egbert,

 

De schade lijkt mij mee te vallen.

 

De belangrijkste beslissing is al genomen. Namelijk het niet meer voortzetten van de onderneming in de oude BV.

 

Het valt onder de verantwoording van het bestuur om de goederen in de oude BV te vervreemden. Gezien het feit dat er geen onderneming meer is, zal dit voor de hand liggen, misschien zelfs gewenst zijn. Uiteraard moet dit tegen een goede prijs gebeuren om de BV geen schade toe te brengen.

 

Vervolgens kan de BV worden liquideerd. Er is al gesteld dat de 0,1% aandeelhouder dit niet kan tegenhouden.

 

Nadelen zijn dat eventuele boekwinsten worden belast met Vpb en eventuele boekverliezen misschien niet aftrekbaar zijn.

 

Een andere weg zou kunnen zijn om alle aandelen van de 5 aandeelhoudes over te dragen aan 1 persoon (bijvoorbeeld de nieuwe BV). Deze kan dan een vordering instellen tot overdracht van het 0,1% aandeel op grond van BW2:201a (meer dan 95%-belang). Daarna kan oude en nieuwe BV bijvoorbeeld fuseren of een fiscale eenheid aangaan o.i.d.

 

 

Succes, Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Een andere weg zou kunnen zijn om alle aandelen van de 5 aandeelhoudes over te dragen aan 1 persoon (bijvoorbeeld de nieuwe BV). Deze kan dan een vordering instellen tot overdracht van het 0,1% aandeel op grond van BW2:201a (meer dan 95%-belang). Daarna kan oude en nieuwe BV bijvoorbeeld fuseren of een fiscale eenheid aangaan o.i.d.

 

Joepie, nog meer constructies, geknutsel, gedoe en kosten die TS zelf kan gaan uitproberen ;). Misschien dat TS ook eerst even de bepalingen van lid 5. en 6. van 2:201 BW moet lezen. Bottom line: ondernemingskamer (gerechtshof), waardebepaling door deskundigen (en reken er maar op dat dat er 3 worden).

 

Een andere weg zou kunnen zijn om alle aandelen van de 5 aandeelhoudes over te dragen aan 1 persoon (bijvoorbeeld de nieuwe BV)

Hoe zakelijk en in belang van de BV is dat? En je zult die ene persoon dan wel héél goed moeten vertrouwen.

 

Al met al denk ik dat TS beter een realistischer tegenbod kan doen; in ieder geval veel goedkoper

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik zie dat er nog meer reacties gekomen zijn waarvan ik blijkbaar geen e-mail heb gekregen ter notificatie.

 

Joost Rietveld: bedankt voor de waarschuwing. Echter, ik ga er ook vanuit dat aandeelhouders / het bestuur niet gedwongen kunnen worden tot het blijven werken in een onderneming waar zij zelf geen heil meer in zien. Dus vanuit de vaststelling dat geen van de aandeelhouders of het bestuur iets gaan doen waar de BV beter van wordt, lijkt het mij wel hard te maken dat het in het belang van de aandeelhouders dat de zaken in de BV verkocht worden zodat de aandeelhouders in ieder geval nog een financiële compensatie krijgen voor hun anders waardeloze aandeel zonder uitzicht op waardevermeerdering van dat aandeel. Lastige zaak in ieder geval.

 

Ido van der Gragt, ook bedankt voor de reactie. Interessante clausule. Het lijkt mij echter lastig te realiseren, bij mijn weten moeten alle aandeelhouders in een BV akkoord gaan met een overdracht van de aandelen wat het ook mogelijk maakt om voor de minderheidsaandeelhouder om het proces tegen te houden.

 

Wij zijn momenteel bezig in overleg met een fiscalist om een overdrachtsplan te maken tegen een reële vergoeding aan de oude BV., met input van onafhankelijke adviseurs met kennis van ondernemingen op het relevante vakgebied. We gaan er vanuit dat we het op die manier af kunnen handelen.

Link naar reactie
  • 0

Ido van der Gragt, ook bedankt voor de reactie. Interessante clausule. Het lijkt mij echter lastig te realiseren, bij mijn weten moeten alle aandeelhouders in een BV akkoord gaan met een overdracht van de aandelen wat het ook mogelijk maakt om voor de minderheidsaandeelhouder om het proces tegen te houden.

 

Klopt. Tot 1 oktober 2012 had je de standaard blokkerings- en aanbiedingsregeling. Deze kan de verkoop aandelen niet echt tegenhouden, wel het leven een stukje moeilijker maken.

 

Wij zijn momenteel bezig in overleg met een fiscalist om een overdrachtsplan te maken tegen een reële vergoeding aan de oude BV., met input van onafhankelijke adviseurs met kennis van ondernemingen op het relevante vakgebied. We gaan er vanuit dat we het op die manier af kunnen handelen.

 

Daarmee gaat het vast goed komen, bedankt voor de terugkoppeling.

 

 

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.