• 0

Eénmanszaak oprichten in Nederland of België

Nu ben ik van plan een éénmans-adviesbureau (éénmanszaak / ZPP) op te richten. Per direct heb ik een vijftal goede opdrachtgevers, echter deze bevinden zich allemaal in België. Ik ben woonachtig in Nederland, vlak aan de grens, vandaar ook de Belgische opdrachtgevers.

 

Waar doe ik nu verstandig aan. Een éénmanszaak op te richten in Nederland, of toch in België? Want hoe zit dat facturatie, BTW en dergelijke? En kan ik bij een éénmanszaak in België een Belgische auto op de zaak nemen? Ik rijd zeker 80% en meer in België, dus aan die voorwaarde voldoe ik.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb ondernemingen in zowel België als Nederland. Het enige voordeel van het zelfstandig ondernemerschap in België is dat een auto-van-de-zaak niet zo hevig belast wordt.

Voor de rest heeft België alleen maar nadelen: achterlijk hoge belastingen en premies (ook voor kleinere winsten, Belgische zelfstandigen doen dan ook nooit meer 'witte omzet' dan nodig), hoge mate van bureaucratie, werking van de belastingdienst is niet transparant, slechtere betalingsmoraal bij zakelijke klanten en overheden etc.

 

Als je groter wordt en personeel krijgt dan is België wel weer wat interessanter omdat je hier de risico's van het hebben van personeel (en het ziek worden daarvan etc.) grotendeels door de sociale verzekeringen worden afgedekt en niet door de ondernemer. Daarnaast zijn ontslagprocedures veel makkelijker. Maar als kleine zelfstandige ondernemer/ZZP-er heb je daar niet veel aan.

 

Door de hoge belastingdruk op ondernemers wordt er echter ook niet zo moeilijk gedaan over schijnzelfstandigheid als in Nederland. Dat kan soms een voordeel zijn.

 

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Dus concluderend kan ik stellen dat het beter is de eenmanszaak op te richten en te houden in Nederland. Kan ik dan geen problemen krijgen met de Nederlandse belastingdienst? Want het is toch wat vreemd dat dan 100% van mijn omzet vanuit België komt?

 

Het heeft in de praktijk wel het gevolg dat je nooit BTW over je omzet afdraagt (je verlegt deze naar je Belgische afnemers), terwijl je wel steeds de BTW van je kosten terug krijgt.

 

Het zou kunnen dat ze daardoor iets kritischer naar je aangifte kijken, maar merk er zelf weinig van.

Bij een van mijn (Internet) bedrijfjes komen ook alle inkomsten uit het buitenland waardoor deze situatie optreed, maar heb er nog nooit vragen over gehad.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.