• 0

Naam BV kiezen: waarom niet zelfde als je merknaam?

Ik wil binnenkort een BV oprichten voor een nieuw te starten merk. Ik heb ooit eens gehoord dat het niet verstandig is om je BV dezelfde naam te geven als je merknaam, voor het geval je bedrijf failliet gaat en je dan je merknaam niet meer kan gebruiken of geen doorstart meer kan maken. Klopt dit?

Ik heb namelijk eens gekeken bij een aantal redelijk grote/bekende merken en een groot deel ervan heeft als bedrijfsnaam gewoon de merknaam genomen (met BV erachter). Met Googlen kom ik hier ook niets over tegen.

 

Een voordeel voor mij om dezelfde naam te gebruiken is duidelijkheid/herkenbaarheid naar mijn klanten en daarnaast dat ik het knap lastig vind om een weer een (BV)naam te bedenken die goed klinkt, ergens op slaat en niet al bestaat...

 

Wat zijn nou precies de nadelen van een BV met dezelfde naam als het merk dat de BV voert? En hoe zwaar zijn die nadelen nou echt?

 

Bedankt vast!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb ooit eens gehoord dat het niet verstandig is om je BV dezelfde naam te geven als je merknaam, voor het geval je bedrijf failliet gaat en je dan je merknaam niet meer kan gebruiken of geen doorstart meer kan maken. Klopt dit?

Ja en bovendien kun je minder makkelijk het merk van de hand doen of een tweede (vecht)merk in de markt zetten.

 

Je kunt overigens voor een compromis kiezen. Voeg aan een merknaam zoals FooBar een containerbegrip toe en maak er bijvoorbeeld FooBar Trading BV of FooBar Services BV van.

 

Ben je een bekendere figuur in je branche, dan kun je ook een BV onder je persoonsnaam beginnen: Jan de Jong BV of Piet de Vries BV.

 

Link naar reactie
  • 0

verstandig, niet verstandig het is een keuze.. de argumenten die je noemt zijn goede argumenten om het niet te doen..

 

maar je ziet bij grote merken dat ze het wel doen..

 

dat kan ook een simpele reden hebben, grote merken beginnen ook klein.. maar grote merken hebben vaak tientallen zo niet honderden bv's en elk merk dat ze "bedenken" word dan in een aparte bv gestopt en zo kunnen ze volgen of het merk geld oplevert of niet..

 

Als (kleine) starter zit je meestal niet te wachten op gelijk een rijtje bv's als je meerdere activiteiten hebt. dus kun je uit dat oogpunt kiezen voor een neutralere naam.

 

 

 

Maar ter relativering.. de naam van de BV is niet in beton gegoten.. je moet alleen naar de notaris om hem ook definitief te wijzigen en dat kost dan weer een paar duiten..

 

(extra handelsnamen inschrijvenzonder toevoeging "bv" kan altijd bji de kvk)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ooit eens gehoord dat het niet verstandig is om je BV dezelfde naam te geven als je merknaam, voor het geval je bedrijf failliet gaat en je dan je merknaam niet meer kan gebruiken of geen doorstart meer kan maken. Klopt dit?

Je kunt overigens voor een compromis kiezen. Voeg aan een merknaam zoals FooBar een containerbegrip toe en maak er bijvoorbeeld FooBar Trading BV of FooBar Services BV van.

 

 

Hier zat ik ook aan te denken, maar heb je dan niet hetzelfde probleem? Of Merknaam Trading BV gaat failliet en je kunt dan onder een nieuwe/andere BV gewon verder met Merknaam? Enige minpunt dat als er op Merknaam wordt gegoogled, dat er dan ook info over faillisement van Merknaam Trading BV naar boven komt...

 

(De merknaam is overigens geregistreerd onder mijn eigen (prive)naam, niet onder de BV, dus valt straks niet onder de boedel van de BV)

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

dat kan ook een simpele reden hebben, grote merken beginnen ook klein.. maar grote merken hebben vaak tientallen zo niet honderden bv's en elk merk dat ze "bedenken" word dan in een aparte bv gestopt en zo kunnen ze volgen of het merk geld oplevert of niet..

 

Mocht mijn merk op een gegeven moment een leuke omzet draaien (wat ik natuurlijk hoop) dan zal ik er een holding BV boven plaatsen met een andere/neutrale naam. Dus dan kom ik uit op dezelfde situatie als jij hier beschrijft, toch?

 

Als (kleine) starter zit je meestal niet te wachten op gelijk een rijtje bv's als je meerdere activiteiten hebt. dus kun je uit dat oogpunt kiezen voor een neutralere naam.

 

Voorlopig heb ik geen plannen om niet-gerelateerde activiteiten in die BV te doen. En als dat wel gebeurt kan ik dus altijd nog de BV naam wijzigen, mocht dt echt nodig zijn, hetzij met kosten voor de notaris e.d...

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 143 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.