• 0

ATR-document voor versturen van klein pakketje naar Turkije: altijd nodig?

Ik ga zakendoen met een Turkse leverancier en wil hem enkele voorbeeldjes (samples) opsturen van wat ik gemaakt wil hebben. Het gaat om wat stofstaaltjes en kledingstukjes waar ik de merkjes uit heb geknipt. Waarde is dus bijna niets meer. Het gaat om in totaal 5 stukjes stof en 4 babybroekjes. Weegt nog geen halve kilo samen.

 

Ik heb contact gehad met DHL om uit te zoeken hoe ik dit het best kan versturen (wat er op de bijgesloten papieren moet staan etc). Nu hebben zij mij geadviseerd dat ik absoluut een ATR-certificaat moet bijsluiten, omdat het pakketje anders het land niet inkomt!

 

Nu ben ik dus eens verder gaan lezen over het ATR-certificaat, maar volgens mij is die bedoeld voor export van goederen die ik zelf zou produceren, met EU-land als land van herkomst. Echter, in mijn geval gaat het om gekochte samples (geproduceerd in verschillende landen, ook buiten EU) die ik opstuur ter referentie. Ik heb zelf het idee dat het helemaal niet nodig is om een ATR-document bij te sluiten of dat het zelfs niet kan (gezien land van herkomst buiten EU).

 

De DHL-medewerker vertelde me echter dat volgens haar info alle soorten textiel überhaupt Turkije niet inkomen zonder zonder ATR-document, ookal ben je bereid er dan maar invoerrechten over te betalen... (???)

 

Wie weet hier meer van en hoe het nou echt zit? Help!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Lastige kwestie om hierin een eenduidig advies in te kunnen verstrekken.

 

Het A.TR is op zich geen verplicht document, immers is het slechts bedoeld voor een importeur om aanspraak te kunnen maken op een vrijstelling van invoerrecht. Zou er geen A.TR bij een zending zitten dan mag je ervan uitgaan dat de importeur gewoon de in het algemeen van toepassing zijnde invoerrechten moet betalen.

 

Uitgangspunt bij gebruik van een A.TR document is (in jouw geval) dat de goederen van ‘herkomst’ zijn uit het vrije verkeer van de EU. Wat betekent herkomst EU in dit geval?

 

- Zijn de goederen in de EU gefabriceerd en ze worden vanuit de EU naar Turkije gestuurd dan is de herkomst EU.

A.TR dus mogelijk.

 

- Zijn de goederen in een niet-EU land vervaardigd, bijv. China, en zijn ze uiteindelijk ingevoerd (met betaling van eventuele heffingen) in de EU, dan bevinden deze goederen zich ook in het vrije verkeer van de EU. Stuur je betreffende goederen daarna naar Turkije, dan kan dit dus ook met een A.TR, immers herkomst is EU (oorsprong is China, maar niet de herkomst).

 

Op zich dus geen verplicht document, echter hoor en lees je in de praktijk nogal eens dat zonder A.TR document de goederen toch niet in Turkije kunnen worden ingeklaard of dat de nodige vertragingen daardoor zullen optreden.

 

Om dit soort problemen te voorkomen zou je er dus toch voor kiezen om het document bij te voegen, verplicht of niet verplicht.

 

Maar een wellicht nog ander (en groter) probleem is echter dat, ondanks het handelsakkoord met de EU, Turkije sinds een paar maanden op steeds meer goederen bij invoer een extra invoerheffing oplegt, ook al zit er een A.TR document bij de zending! Dit tegen de afspraken (tussen EU en Turkije)in.

 

Nu weet ik niet of de Turkse douane deze extra invoerheffing ook op samples/monsters oplegt.

Maar ik neem aan dat vervoerders/ expediteurs zoals DHL ook hiervan op de hoogte zijn en hiermee geconfronteerd worden.

Lijkt me derhalve goed om dit ook even aan DHL voor te leggen en te vragen naar hun ervaringen!

 

Marcel Hoebink

 

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie!

DHL wist me dus niet voldoende te informeren. Ik heb contact gehad met de ontvangr van mijn pakketje die hier meer ervaring mee heeft en heb uiteindelijk mijn pakketje verstuurd via TNT. Daar wisten ze me te vertellen dat er geen ATR e.d. nodig is zolang de waarde van het pakketje onder de 45 euro ligt, wat moet blijken uit een bijgevoegde proforma factuur. Bij mij was de waarde aanzienlijk lager, dus kon uiteindelijk vrij eenvoudig mijn pakketje versturen. Jammer dat ze dit bij DHL kennelijk niet wisten te vertellen.

Maar nu weet ik het voor de toekomst!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik lees het te laat maar een ATR is nooit een verplicht bescheid maar het geeft je korting op de invoerrechten. Heb je het niet dan kan je gewoon invoeren. Maar zijn er invoerrechten verschuldigd. Maar aangezien de waarde waarschijnlijk enorm laag is en je dus over een klein bedrag aan belastingen praat maakt het allemaal niet zo heel veel uit(als je al niet onder de vrijstelling valt van euro 22 vs 150 valt)

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.