Hallo ik weet me even geen raad meer,wat te doen,wie kan me hierin helpen in jip en janneke taal?

Ik heb altijd parttime gewerkt bij een bedrijf in nederland,na 20 jaar een goude handdruk gekregen ,die ik in een stamrecht bv heb gegoten op advies van de boekhouder.

sinds een paar part-time ook een eigen bedrijfje ernaast.

die ik run vanuit een bestaande prive loods die ik verhuur aan het bedrijf.

Tot zo ver geen probleem,maar nu komt het aangezien ik wil gaan uitbreiden wil in een nw pand gaan zetten met het geld uit de stamrecht bv wat ook mag en op die manier hoef je geen geld te lenen.

alleen de grond is volledig eigendom altijd geweest waar we geen hypotheek op hebben,alleen gedeeltelijk op het huis.

Nu zegt echter de nieuwe boekhouder dat je de privegrond moet meenemen in het potje als je het nieuw te bouwen pand zakelijk wilt gaan bouwen,dus met andere woorden dat je van iets wat al van jouw is een extra stuk afstaat aan het bedrijf,met als gevolg volgens mij als je later evt wilt stoppen dat het extra zwaar belast is.

ik weet niet hoe je zoiets het beste kunt aanpakken ,oke dat ik het geld uit de stamrecht bv leen aan het bedrijf is duidelijk,maar waarom moet dat alles ook nog een zakelijk belast worden de eigen prive grond`?

wie kan mij daarbij helpne.

om het verhaal nog complexer te maken werk ik sinds kort ook nog voor 18 uur in Germany bij een bedrijf heeft dart ook invloed op dit verhaal?

alvast bedankt ???

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Het leest niet echt lekker, dit verhaal. Dat maakt het wat lastig om op alle onderdelen te reageren, dus het kan goed zijn dat niet al je vragen beantwoord worden.

Wat uitgangspunten:

1. je hebt een stamrecht-BV;

2. je hebt een onderneming, is dat in de vorm van een eenmanszaak? Of doe je dat vanuit de stamrecht-BV?

3. je onderneemt vanuit een loods. Doe je daar ook nog andere dingen in, of gebruik je die alleen voor je onderneming? Wat versta je onder verhuur vanuit privé aan het bedrijf (je kunt niet aan jezelf verhuren, bij een eenmanszaak is ofwel sprake van verplicht ondernemingsvermogen, of keuzevermogen)?

4. Welke grond bedoel je? Is dit de grond waarop de huidige loods staat? Staat ook je huis op deze grond?

5. Welk potje bedoelt je boekhouder?

6. Welk 'extra stuk' ga je 'afstaan' aan het bedrijf?

Het lijkt me zaak om eerst na te gaan of de huidige etikettering van de loods wel klopt.

Mogelijk is sprake van keuzevermogen, dan heb je ooit de keuze gemaakt of de grond/loods zakelijk of prive is. Dat kun je later niet zomaar aanpassen. Sloop en nieuwbouw, waarbij een groter deel zakelijk gebruikt gaat worden, zal een dergelijke heretikettering doorgaans wel mogelijk maken (waarbij je soms overigens geen keuze hebt).

'Extra zwaar belast' is niet op voorhand het geval: ondernemingsvermogen wordt ánders belast dan privévermogen. Bij hoge rendementen kan dat nadelig zijn, bij lage rendementen is dat doorgaans juist prettig. Overigens kun je de belastingheffing op een bedrijfspand heel ver uitstellen. Namelijk totdat je het pand verkoopt en vaak nog veel verder door gebruik te maken van de herinvesteringsreserve. Als je stopt met de onderneming moet je afrekenen, maar met voldoende contanten is het mogelijk om de stakingswinst vervolgens in een stakingslijfrente te storten, zodat je nog verder belastinguitstel hebt. Dat is niet per sé nadelig, maar het is wel verstandig om de gevolgen goed in kaart te laten brengen (al heb je geen zekerheid: zowel de marktomstandigheden als de fiscale regels willen nog wel eens wijzigen). Belasting betaal je overigens alleen over de winst, niet over de waarde van de grond op het moment dat je het naar de onderneming overbrengt. Dat is een privéstorting en dat bedrag kun je er altijd weer onbelast uithalen.

De dienstbetrekking kan zeker gevolgen hebben op dit verhaal, maar welke gevolgen dat zijn, is wat lastig te bepalen zonder inzicht in de situatie. Het kan bijvoorbeeld gevolgen hebben voor de zelfstandigenaftrek. Maar ook op het tarief dat je in Nederland betaalt. Als je in Duitsland werkt, dan mag Duitsland doorgaans over die inkomsten heffen, maar in Nederland tellen ze wel mee voor de bepaling van het belastingtarief dat je betaalt. Dat kan dan dus hoger uitvallen dan voorheen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar